Gå til innhold

PKK, dieselrøyk, noen med erfaring hvor grensen går....?


Series3 109D

Anbefalte innlegg

Er det dieseltilsetningen som gjorde underverker? Er røyken borte også etter at tanken er fylt med ny diesel?
Mulig problemet ditt har vært knyttet til dyser, ser at du fortsatt har blå "tenningspuff", men i svært liten grad.

Hos meg har jeg trodd årsaken har vært for sen tenning, men nå har jeg skrudd den frem så det banker skikkelig og fortsatt er røykmengden ikke til å leve med.

Frustrerende, har lagt ned svært mange arbeidstimer i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 1 måned senere...
På 9.12.2017 den 8.58, Christopher skrev:

Og røyken forsvant etter rens! Fantastisk!!!

DSC_1115.JPG

Hvorfor så vanskelig? 

 

Fungerer greit med totaktsolje i dieselen og ta seg en litt lang og tung tur. Dette er fordi den nye dieselen er så tørr... 

Dette fungerer iallefall på lastebiler.... Om det hjelper i dette tilfellet, vet ikke. Men er verdt et forsøk. 

 

Ellers er det nok noen fine midler Christoffer, men har trua på totaktsolje je... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GuttormG skrev:

Forklar gjerne hvorfor den tørre dieselen gir røyk.

Når disse motorene ble laget smørte dieselen systemet bedre. Disse motorene ble laget til den dieselen. Dieselen idag smører ikke like godt. Og på hver 5 fylling ca burde du ha i litt totaktsolje som smøring. 

 

Jeg mener kanskje dette problemet kan løses med totaktsolje da du får "smurt" opp systemet. Dvs et bedre diesel anlegg, som kanskje gir mindre røyk. 

 

Skader iallefall ikke å prøve med totaktsolje før du gjør noe annet. Billig og enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har en fått seg en kopp kaffe, mirakelstoffet som fikser gruff.

 

Røyk fra en dieselmotor deler vi raskt i tre grupper

"Hvit" som skyldes vann 

"Blå" som skyldes smøreolje (hvilken farge er det på eksosen fra en bensin  2takter..)

"Svart" som skyldes feil med forbrenning. De feilene er en eller flere av følgende 3 ting

-for lite luft

-for mye brennstoff

-brennstoff tilført på feil tidspunkt (typisk "drypp" fra dyse)

 

Grunnen til at en del lurium virker er at de forbrenner (mye) varmere enn diesel og brenner rent i sylinderen, noe som gir bedre forhold forå få inn luft. Noen av stoffene senker viskositeten på dieselen og gjør at den forstøves bedre, disse kan være ødeleggende for pumpe og dyser da de nødvendigvis reduserer smøreevnen i dieselen.

 

2taktsolje i diesel er ingen dum ide, spesielt om en kjører på "taxfree", men mindre røyk er ikke en av grunnene til at det er lurt.

 

 

Edit, satte inn noen anførselstegn for de som trenger den tingen en rører i tekoppen med.

 

 

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blårøyk får man om tenningspunktet er lavt også. Våre gamle biler kan gi enormt med grå-blå røyk på feil tenning.

Særlig i unnabakk om gasspedalen holdes litt nede uten at motoren øker turtall.

 

Særlig 2,25 diesel er plaget med sein tenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, GuttormG skrev:

 

 

Røyk fra en dieselmotor deler vi raskt i tre grupper

"Hvit" som skyldes vann 

"Blå" som skyldes smøreolje (hvilken farge er det på eksosen fra en bensin  2takter..)

"Svart" som skyldes feil med forbrenning. De feilene er en eller flere av følgende 3 ting

-for lite luft

-for mye brennstoff

-brennstoff tilført på feil tidspunkt (typisk "drypp" fra dyse)

 

 

 

Ikke bare riktig dette.. jeg har opplevd 2 dieselmotorer som har røket turbo og begynnt å brenne olje, begge røyk hvitt, ikke blått. Blårøyk har jeg fått ved feil tenningstidspunkt på flere dieselmotorer, aldri ved oljeforbruk. Men uforbrent diesel kan også gi hvit røyk, se når du prøver å starte en iskald dieselmotor som ikke vil tenne, den sender ut hvit røyk :) din forklaring på røyk passer best for bensinmotor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje i dieselen vil løse opp avleiringer.  

Som sagt, om det virker i dette tilfellet er uvisst. 

Jeg er helt enig med lafterolf om pumpejustering. 

Min 2,25 diesel røyk fryktelig mye før jeg justerte pumpa. Etter dette er den ikke til å kjenne igjen. Men regner det er prøvd i dette tilfellet. Uten at jeg har lest hele tråden. Men det er vel det første som bør gjøres på en 2,25 diesel... Særlig en slitt en, da slitt registerkjede++ muligens en kjedestrammer som ikke er frisk også... dette gir litt forandringer. 

 

Kjøring også er bare fint. Få blåst ut litt sot. Da drar jeg opp et eksempel fra iår. Har en 2,8 Rocky i en seriebil. Denne røyk, og var sen og starte når jeg fikk den hit i høst. etter litt kjøring, en helt annen motor. Starter med en gang og lite røyk. En motor som har stått lenge vil også innmaten sette seg (les stempelfjører) dette gir forbrenning av olje, og dårlig kompresjon, kjør motoren, så vil stempelfjørene løsne med tiden (jada, defekte stempeljører er noe annet). Og motoren vil bli mye bedre med tiden, kanskje. det er min erfaring fra et par motorer+

 

Ellers ser jeg ikke helt hvorfor Joker og Guttorm er så fornektende til det jeg skriver... Er ikke dette et forum der alle deler sine meninger?  her prøvde jeg kun å gi hjelp, og si det jeg mener, og ville prøvd. Dette er grunnen til at jeg gir mest tips på PM. 

 

Trådstarter, lykke til med røykproblemene. Og hvis ikke gjort, hør på lafterolf ang pumpejusteringer etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 20.1.2018 den 17.43, Land Rover for alle penga skrev:

 

Ellers ser jeg ikke helt hvorfor Joker og Guttorm er så fornektende til det jeg skriver... Er ikke dette et forum der alle deler sine meninger?  her prøvde jeg kun å gi hjelp, og si det jeg mener, og ville prøvd. Dette er grunnen til at jeg gir mest tips på PM. 

 

 

Du misforstår meg.

Alle kan ha meninger, det er jeg helt enig i.

Kunnskap derimot, er det ikke alle som har.


Å blande sammen kunnskap og meninger er det mange om gjør, med varierende hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, JokerS30 skrev:

 

Du misforstår meg.

Alle kan ha meninger, det er jeg helt enig i.

Kunnskap derimot, er det ikke alle som har.


Å blande sammen kunnskap og meninger er det mange om gjør, med varierende hell.

Heldigvis trengs det ikke et erfaring eller kunnskapsserifikat for å komme med tips og egne erfaringer her på forumet.:)

 

  Vi ma la våre unge entusiaster få delta på forumet. Vi som er voksne må rett og slett være litt romslige synes jeg. ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lafterolf skrev:

Heldigvis trengs det ikke et erfaring eller kunnskapsserifikat for å komme med tips og egne erfaringer her på forumet.:)

 

  Vi ma la våre unge entusiaster få delta på forumet. Vi som er voksne må rett og slett være litt romslige synes jeg. ;)

 

 

Enig med Rolf her. Kanskje vi skal holde oss til sak og ikke blande inn person i trådene. Det gjør at det ikke er så hyggelig å ytre sine meninger, eller kunnskap. Flere lar rett og slett vær, også fordi det alltid er noen som «vet bedre». Unge Ekrem har anntagelig hatt flere traktor og LR prosjekter enn de fleste av oss har gjennom et helt liv. Massevis av kunnskap. Lærer meg mye som er utrolig nyttig for at jeg skal komme meg gjennom mine irrganger. Jepp, jeg er også en av «gamlingene» i alder, men ikke som mekaniker. Har svært beskjeden kunnskap om bil og mekanikk, men har utrolig glede av mestringen. At vi har endel ungdummer som kan være med å veilede oss er helt fantastisk egentlig. La oss ta godt vare på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, GuttormG skrev:

Lover å aldri mer bidra med korrekt info når noen poster ting som er feil og motstrider kunnskap ervervet fra utdanning og snart 30år som maskinist så slipper små sarte sjeler bli fornærmet....

 

 

Takk for komplimentet :) Men vel, det er en stund siden noen kalte meg liten, og sart er jeg kanskje, men ikke utpreget tror jeg. 

Kan det være så vanskelig å ytre kunnskap og mening uten å slenge med leppa om andre?

Svar på mine tekniske spørsmål får jeg i stor grad på Messenger, sms og som PM, da veldig mange, også "store og sterke" ikke ønsker å ytre seg på det offentlige da det er lite ok å få "en i trynet" i retur, også på det offentlige. 

Er det et slikt forum vi ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎01‎.‎2018 den 0.16, Land Rover for alle penga skrev:

Når disse motorene ble laget smørte dieselen systemet bedre. Disse motorene ble laget til den dieselen. Dieselen idag smører ikke like godt. Og på hver 5 fylling ca burde du ha i litt totaktsolje som smøring. 

 

Jeg mener kanskje dette problemet kan løses med totaktsolje da du får "smurt" opp systemet. Dvs et bedre diesel anlegg, som kanskje gir mindre røyk. 

 

Skader iallefall ikke å prøve med totaktsolje før du gjør noe annet. Billig og enkelt. 

 

Dette er faktisk "dokumentert" av firma http://www.tandbergtrans.no/ som kjører med totaktolje innblandet i drivstoff. Og sikre kilder fra bilbransjen sier det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...