Series3 109D Skrevet 9. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2017 Er det dieseltilsetningen som gjorde underverker? Er røyken borte også etter at tanken er fylt med ny diesel? Mulig problemet ditt har vært knyttet til dyser, ser at du fortsatt har blå "tenningspuff", men i svært liten grad. Hos meg har jeg trodd årsaken har vært for sen tenning, men nå har jeg skrudd den frem så det banker skikkelig og fortsatt er røykmengden ikke til å leve med. Frustrerende, har lagt ned svært mange arbeidstimer i bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Fungerer ventilspjeldet i innsugsmanifoilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Series3 109D Skrevet 9. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2017 Om det er meg du spør så er spjeldet erstattet med elektrisk vakuumpumpe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christopher Skrevet 9. desember 2017 Del Skrevet 9. desember 2017 Jeg byttet dyser, justerte i timesvis...trodde motoren måtte fra hverandre. Intet hjalp. Hadde ikke trua, men var verdt et forsøk. En traktor mekaniker anbefalte meg å prøve... Gjorde dette for nøyaktig ett år siden , ryker fremdeles ikke Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Har du gjort mer her? hilsen nyskjerrigper .) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 På 9.12.2017 den 8.58, Christopher skrev: Og røyken forsvant etter rens! Fantastisk!!! Hvorfor så vanskelig? Fungerer greit med totaktsolje i dieselen og ta seg en litt lang og tung tur. Dette er fordi den nye dieselen er så tørr... Dette fungerer iallefall på lastebiler.... Om det hjelper i dette tilfellet, vet ikke. Men er verdt et forsøk. Ellers er det nok noen fine midler Christoffer, men har trua på totaktsolje je... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Forklar gjerne hvorfor den tørre dieselen gir røyk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 1 time siden, GuttormG skrev: Forklar gjerne hvorfor den tørre dieselen gir røyk. Når disse motorene ble laget smørte dieselen systemet bedre. Disse motorene ble laget til den dieselen. Dieselen idag smører ikke like godt. Og på hver 5 fylling ca burde du ha i litt totaktsolje som smøring. Jeg mener kanskje dette problemet kan løses med totaktsolje da du får "smurt" opp systemet. Dvs et bedre diesel anlegg, som kanskje gir mindre røyk. Skader iallefall ikke å prøve med totaktsolje før du gjør noe annet. Billig og enkelt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 Jaja.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 Velg gjerne noen andre kilder til kunnskap i tillegg GuttormG. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 (endret) Da har en fått seg en kopp kaffe, mirakelstoffet som fikser gruff. Røyk fra en dieselmotor deler vi raskt i tre grupper "Hvit" som skyldes vann "Blå" som skyldes smøreolje (hvilken farge er det på eksosen fra en bensin 2takter..) "Svart" som skyldes feil med forbrenning. De feilene er en eller flere av følgende 3 ting -for lite luft -for mye brennstoff -brennstoff tilført på feil tidspunkt (typisk "drypp" fra dyse) Grunnen til at en del lurium virker er at de forbrenner (mye) varmere enn diesel og brenner rent i sylinderen, noe som gir bedre forhold forå få inn luft. Noen av stoffene senker viskositeten på dieselen og gjør at den forstøves bedre, disse kan være ødeleggende for pumpe og dyser da de nødvendigvis reduserer smøreevnen i dieselen. 2taktsolje i diesel er ingen dum ide, spesielt om en kjører på "taxfree", men mindre røyk er ikke en av grunnene til at det er lurt. Edit, satte inn noen anførselstegn for de som trenger den tingen en rører i tekoppen med. Endret 20. januar 2018 av GuttormG Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 Blårøyk får man om tenningspunktet er lavt også. Våre gamle biler kan gi enormt med grå-blå røyk på feil tenning. Særlig i unnabakk om gasspedalen holdes litt nede uten at motoren øker turtall. Særlig 2,25 diesel er plaget med sein tenning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jermundpr Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 4 timer siden, GuttormG skrev: Røyk fra en dieselmotor deler vi raskt i tre grupper "Hvit" som skyldes vann "Blå" som skyldes smøreolje (hvilken farge er det på eksosen fra en bensin 2takter..) "Svart" som skyldes feil med forbrenning. De feilene er en eller flere av følgende 3 ting -for lite luft -for mye brennstoff -brennstoff tilført på feil tidspunkt (typisk "drypp" fra dyse) Ikke bare riktig dette.. jeg har opplevd 2 dieselmotorer som har røket turbo og begynnt å brenne olje, begge røyk hvitt, ikke blått. Blårøyk har jeg fått ved feil tenningstidspunkt på flere dieselmotorer, aldri ved oljeforbruk. Men uforbrent diesel kan også gi hvit røyk, se når du prøver å starte en iskald dieselmotor som ikke vil tenne, den sender ut hvit røyk din forklaring på røyk passer best for bensinmotor.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Land Rover for alle penga Skrevet 20. januar 2018 Del Skrevet 20. januar 2018 Olje i dieselen vil løse opp avleiringer. Som sagt, om det virker i dette tilfellet er uvisst. Jeg er helt enig med lafterolf om pumpejustering. Min 2,25 diesel røyk fryktelig mye før jeg justerte pumpa. Etter dette er den ikke til å kjenne igjen. Men regner det er prøvd i dette tilfellet. Uten at jeg har lest hele tråden. Men det er vel det første som bør gjøres på en 2,25 diesel... Særlig en slitt en, da slitt registerkjede++ muligens en kjedestrammer som ikke er frisk også... dette gir litt forandringer. Kjøring også er bare fint. Få blåst ut litt sot. Da drar jeg opp et eksempel fra iår. Har en 2,8 Rocky i en seriebil. Denne røyk, og var sen og starte når jeg fikk den hit i høst. etter litt kjøring, en helt annen motor. Starter med en gang og lite røyk. En motor som har stått lenge vil også innmaten sette seg (les stempelfjører) dette gir forbrenning av olje, og dårlig kompresjon, kjør motoren, så vil stempelfjørene løsne med tiden (jada, defekte stempeljører er noe annet). Og motoren vil bli mye bedre med tiden, kanskje. det er min erfaring fra et par motorer+ Ellers ser jeg ikke helt hvorfor Joker og Guttorm er så fornektende til det jeg skriver... Er ikke dette et forum der alle deler sine meninger? her prøvde jeg kun å gi hjelp, og si det jeg mener, og ville prøvd. Dette er grunnen til at jeg gir mest tips på PM. Trådstarter, lykke til med røykproblemene. Og hvis ikke gjort, hør på lafterolf ang pumpejusteringer etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Series3 109D Skrevet 29. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2018 På 1/19/2018 den 9.15, ragnarsk skrev: Har du gjort mer her? hilsen nyskjerrigper .) Hvis det er meg du tenker på så er svaret nei. Ser ingen annen løsning enn ny motor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 På 20.1.2018 den 17.43, Land Rover for alle penga skrev: Ellers ser jeg ikke helt hvorfor Joker og Guttorm er så fornektende til det jeg skriver... Er ikke dette et forum der alle deler sine meninger? her prøvde jeg kun å gi hjelp, og si det jeg mener, og ville prøvd. Dette er grunnen til at jeg gir mest tips på PM. Du misforstår meg. Alle kan ha meninger, det er jeg helt enig i. Kunnskap derimot, er det ikke alle som har. Å blande sammen kunnskap og meninger er det mange om gjør, med varierende hell. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, JokerS30 skrev: Du misforstår meg. Alle kan ha meninger, det er jeg helt enig i. Kunnskap derimot, er det ikke alle som har. Å blande sammen kunnskap og meninger er det mange om gjør, med varierende hell. Heldigvis trengs det ikke et erfaring eller kunnskapsserifikat for å komme med tips og egne erfaringer her på forumet. Vi ma la våre unge entusiaster få delta på forumet. Vi som er voksne må rett og slett være litt romslige synes jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 2 timer siden, lafterolf skrev: Heldigvis trengs det ikke et erfaring eller kunnskapsserifikat for å komme med tips og egne erfaringer her på forumet. Vi ma la våre unge entusiaster få delta på forumet. Vi som er voksne må rett og slett være litt romslige synes jeg. Enig med Rolf her. Kanskje vi skal holde oss til sak og ikke blande inn person i trådene. Det gjør at det ikke er så hyggelig å ytre sine meninger, eller kunnskap. Flere lar rett og slett vær, også fordi det alltid er noen som «vet bedre». Unge Ekrem har anntagelig hatt flere traktor og LR prosjekter enn de fleste av oss har gjennom et helt liv. Massevis av kunnskap. Lærer meg mye som er utrolig nyttig for at jeg skal komme meg gjennom mine irrganger. Jepp, jeg er også en av «gamlingene» i alder, men ikke som mekaniker. Har svært beskjeden kunnskap om bil og mekanikk, men har utrolig glede av mestringen. At vi har endel ungdummer som kan være med å veilede oss er helt fantastisk egentlig. La oss ta godt vare på dem. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 29. januar 2018 Del Skrevet 29. januar 2018 Lover å aldri mer bidra med korrekt info når noen poster ting som er feil og motstrider kunnskap ervervet fra utdanning og snart 30år som maskinist så slipper små sarte sjeler bli fornærmet.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
telindnor Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 8 timer siden, GuttormG skrev: Lover å aldri mer bidra med korrekt info når noen poster ting som er feil og motstrider kunnskap ervervet fra utdanning og snart 30år som maskinist så slipper små sarte sjeler bli fornærmet.... Takk for komplimentet Men vel, det er en stund siden noen kalte meg liten, og sart er jeg kanskje, men ikke utpreget tror jeg. Kan det være så vanskelig å ytre kunnskap og mening uten å slenge med leppa om andre? Svar på mine tekniske spørsmål får jeg i stor grad på Messenger, sms og som PM, da veldig mange, også "store og sterke" ikke ønsker å ytre seg på det offentlige da det er lite ok å få "en i trynet" i retur, også på det offentlige. Er det et slikt forum vi ønsker? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Jeg beklager også at folk blir støtt av innlegget mitt. Alle kan jo mene hva de vil, som det helt korrekt påpekes over her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Jeg synes det er utrivelig når voksne karer prøver å få noen til å virke så dumme som mulig. Hakkekyllinger skal vi ikke ha her inne. Om vi kan være litt mer runde i kantene så har vi plass nok her inne. Alle må få bidra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Jeg har beklaget Rolf, hva mer skal jeg gjøre ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 30. januar 2018 Del Skrevet 30. januar 2018 Da vet vi at å hive ut noe feil, helt uten forklaring på hvorfor en mener det er rett er et verdifullt bidrag, å be om forklaring er hakking og uønsket. Helt topp, kjør på videre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 31. januar 2018 Del Skrevet 31. januar 2018 På 20.01.2018 den 0.16, Land Rover for alle penga skrev: Når disse motorene ble laget smørte dieselen systemet bedre. Disse motorene ble laget til den dieselen. Dieselen idag smører ikke like godt. Og på hver 5 fylling ca burde du ha i litt totaktsolje som smøring. Jeg mener kanskje dette problemet kan løses med totaktsolje da du får "smurt" opp systemet. Dvs et bedre diesel anlegg, som kanskje gir mindre røyk. Skader iallefall ikke å prøve med totaktsolje før du gjør noe annet. Billig og enkelt. Dette er faktisk "dokumentert" av firma http://www.tandbergtrans.no/ som kjører med totaktolje innblandet i drivstoff. Og sikre kilder fra bilbransjen sier det samme. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.