Gå til innhold

PKK, dieselrøyk, noen med erfaring hvor grensen går....?


Series3 109D

Anbefalte innlegg

Alt som har med driften av pumpen å gjøre mener jeg kan elimineres siden intet er rørt.

Som nevnt står strammeren bare på hakk nr 3 og det var ingen tegn på slitasje i den gummidemper-platen.

 

Her er to bilder tatt etter at front-dekselet var fjernet, det ene viser strammemekanismen i detalj.

I tillegg til fjæren bidrar også oljetrykket til å stramme.

Tannhjulet bak er selve strammehjulet.

kjede2.jpg

kjede1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nei, men den kommer fra kommer fra et forummedlem og motoren den satt i røk ikke unormalt.

 

Det er byttedyser fra Paddock, har gått rundt 30 timer totalt, først en kort stund i 2.25'en også så i 2.5.

Slike CAV tapp-dyser holder jo normalt en evighet, har en 30 år gammel båtmotor som har gått 2700 timer, ikke byttet dyser siden ny og ikke noe røyk.

Med sprukket forkammer ville jeg hatt problemet før motoren ble tatt ut. Pakninger kan også utelukkes.

 

Tusen takk for all hjelp og tips, skulle det dukke opp noe nytt skal jeg selvsagt fortelle om det.

PKK' en får være, tar ikke sjansen på 3'er, da kjører jeg heller tiden ut og håper på et lite mirakel innen den tid... angel.gif

 

Og til de med 2.25/2.5, sørg for at pumpen alltid er full av diesel....

Skulle man være så uheldig at den har tørket ut så må dekselet av og mengde-ventilen lirkes løs. Leste noe på nettet om å kakke på pumpen, det var iallfall ingen løsning i mitt tilfelle, ventilen satt skikkelig fast.

Har man fortsatt ikke diesel til dysene så er det stemplene som sitter. Om man tauer bilen vil de sannsynligvis løsne pga sentrifugalkraften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å kjøre den med en del rapsolje og 2-taktsolje blanda i dieselen. Min 2,25 diesel røyk som f##n da jeg kjøpte den. Fant noe 30 år gammel diesel på ett fat i låven. Fylte full tank med dette og da ble den mye bedre etterpå. Etter bytte av dyser ble den tilnærmet "røykfri" . Her går motoren etter å ha kjørt over 40 mil på en dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapsolje høres intr. ut, om det ryker så lukter det iallfall Mcdonalds. Har vurdert å kjøre på et heksebrygg når den skal gjennom PKK, men det vil nok uansett ryke uakseptabelt mye.

Skal poste en video når jeg får lånt kamera, om røyken kommer ordentlig frem på videoen vil det nok kunne brukes som et skrekkeksempel på hva en 2.25 kan prestere.

 

At det sitter 2.25 i den bilen hadde jeg ikke trodd om jeg ikke så det med egen øyne. Som du sier er den røykfri, selv på tomgangsturtall. Skulle noen ha en slik motor for salg så vil jeg heller ha det enn 2.5...

Den har jo også vakuumspjeld, noe som er kjent som en kilde til ekstra røyk.

Det var forresten en ting jeg glemte i sammenligningen mellom 2.25/2.5, at sistnevnte har vakuumpumpe.

Min motor hadde remdrevet, men denne løsningen er ikke bra da den gjør at vifteremmen får dårlig 'feste' på remhjulet til dynamoen. Skal det fungere må man ha to remmer, men 'vibdemperen' på mitt eksemplar har bare ett spor.

Hadde derfor montert elektrisk pumpe i forkant av byttet tilbake til 2.25..

 

Og dysene var justert?

Det har jeg tatt som en selvfølge at de er? Alle hadde tilsynelatende også nye dysespisser. Det skal være originale CAV spisser og jobben gjort i UK. Da bør de fint holde en LR-motor's levetid.

http://www.paddocksp...-surcharge.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og røyken er blå? Ikke svart?

 

Registeret står riktig skjønner jeg, men har du bobbeltsjekket? Ett hakk feil kan gjøre mye med tenningen.

 

Og har du dratt motoren rundt til tenningsmerket og sett det kommer en dråpe diesel til syl. 1?

For selv om oljetrykket ikke strammer kjeden vil du se at tenningenber temmelig nære der den skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registeret er nødt til å stå riktig siden ingen av komponentene er rørt, alt som har med overføring mellom veiv og pumpe er uforandret ift tidligere når den ikke røk.

Å dra motoren rundt har jeg ikke sjekket, dette vil vel bare gi en indikasjon på at noe er fullstendig feil? Kjede hoppet over tenner etc. Det er vel bare snakk om etpar grader som skiller mellom kraftig og normal blårøyk på tomgang.

 

Den enste definitive forskjellen fra tidligere er at pumpen er 'ny', men det var som nevnt ikke noe unormal røyk fra motoren den sto i.

Hadde jeg ikke visst dette ville jeg mistenkt at noe var feil med den automatiske justeringen av tenningstidpunktet, 8 på splitt-tegningen:

exploded view.jpg

 

Røyken er blå på tomgang, verst ved lavt turtall, men blir også svart ved mindre belasting enn før.

 

Dette er jo motstridende med hensyn på tenningstidspunkt da sen tenning gir blå og tidlig gir sort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du flyttet over dings nr 8 vil tenningen bli fullstendig feil. Denne er calibrert til hver enkelt pumpe og kan ikke flyttes over. Gjett hvordan jeg vet...

 

 

 

Har også vært ute for at rotorbladet i enden har vært defekt. På en pumpe har akslingen gått av som følge av vann og frost i pumpa. Har du vært av med lokket bak og kontrollert? (nr5)

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, for all del, har ikke rørt den, hverken på den originale eller nye pumpen.

men iom at den justerer tenningen er det jo fristende å eksperimentere litt, spes. dersom den er kalibrert, noe jeg ikke var klar over.

På den annen side så er jeg lei av å være gjennomvåt av diesel fra topp til tå...

 

Har ikke hatt at topplokket på den nye, men motoren ville vel neppe startet om ikke transferpumpen fungerer normalt.

I det hele tatt må jeg ha som utgangspunkt at selger snakker sant når han sier at pumpen var i orden når den ble demontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lest gjennom servicemanualen.

Skal man kalibrere pumpen etter forskriftene er det ikke rart det blir dyrt på verksted, en uendelig mengde tester og målinger. sweating.gif

På de to pumpene jeg har her mangler den skråstilte skruen som begrenser den horisontale bevegelsen til 'meetering valve'..

 

husket feil ang. dings 8, demonterte den på originalpumpen, men tok bilder. 3 shims. skruen rørte jeg iallflall ikke.blush.gif

 

30062012118.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sannhetens time nærmer seg her, et ork og jobbe med 8 stk oilsoaked bremsesko når jeg er rimelig sikker på skiltene ryker på eksosrøyken. Skal iallfall gjøre et forsøk.

Har også dobbeltsjekket/renset dysene, det hjalp marginalt.

 

MÅ bare prøve å se hva som skjer om jeg fjerner de shimsene, det vil føre til mer fortenning på lav belastning. Merkelig at de ikke er nevnt noe sted i CAV manualene.. Har iallfall ikke noe annet å tape enn nok dag i kjeledress soaked med diesel fra topp til tå. Kan umulig bli mer røyk.

 

 

Husker du hva som skjedde når du testet ut dette Lafterolf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte fra en annen pumpe og det ble fryktelig feil tenning. På den bla tappen hengende i helt feil posisjon.

jeg tror ikke det blir fryktelig galt om du bytter om litt med shims.

 

Ps: Når kom utslipsskrav på dieselmotor? Jeg mener å huske at det var mye senere enn bensinmotorene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Pumpen står i nøyaktig samme posisjon som før jeg 'overhalte' motoren, den ble ikke engang løsnet. Og ingenting under frontdekselet er rørt. Men ett sted må jo årsaken ligge så intet bør være uprøvd.

Men er det mulig å si presist akkurat når den pumper dieselskvetten? Hvilket merke på svinghulet er det man skal gå ut fra?

Mener å ha hørt om utstyr som kan måle tenningen med strobe som på en besinmotor. En trykksensor som man setter på røret til sylinder 1. Om jeg ikke har drømt høres dette ut til å være et nyttig verktøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røken må komme av feil tenning. Du ser fint når dieseldråpen er i ferd med å komme ut røret, eller pumpa om du skrur av dieselrøret der. Jeg kjenner ikke 2,25 dieselmotoren, men jeg vil tro du har tenningsmerke på reimhjulet. Dette blir heller ikke rett, men du vil se om det er mye galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at dysene er justert... jeg fikk to nye dyser som var ikke justert riktig, og kjørte alle mine til justering og det var det......

 

Har aldri rørt dieselpumper, justering; bare trykkjustert dyser, justert ventiler, og vært veldig nøye med kontroll av forkammer... de løsner og sprekker, og da ryker det ..

Har målt slitasje i sylindre, honet, nye ringer på stemplene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Den ble godkjent, men er dessverre i praksis ikke kjørbar pga røyken.

 

På 7/23/2013 den 10.35, clausen skrev:

Starter motoren umiddlebart, eller går den noen runder før start?

 

Starter umiddelbart.

 

På 7/23/2013 den 11.24, ragnarsk skrev:

Du skriver at dysene er justert... jeg fikk to nye dyser som var ikke justert riktig, og kjørte alle mine til justering og det var det......

 

Dysene kom fra en annen motor som ikke hadde røykproblemer.

Endret av Series3 109D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meget god erfaring med full pakke med vidunderluriumsrenseprodukter...

Har alltid vært skeptisk til slikt. Vår bil gikk ikke gjennom kontroll... Kanskje like greit, for det er rimelig flaut og vekker oppmerksomhet når du føler at hele Oslo vest blir røyklagt...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...