Gå til innhold

PKK, dieselrøyk, noen med erfaring hvor grensen går....?


Series3 109D

Anbefalte innlegg

Fristen nærmer seg raskere enn jeg setter pris på. Skulle være tidlig ute i år, men har et problem som jeg nå må innse at jeg ikke klarer å løse.

Den ryker... Så ille at det er flaut å bruke den. sadsmile.gif

Kommer jeg bare helskinnet gjennom kontrollen har jeg tid til å finne 'ny' motor.

 

Noen som har fått 2'er pga røyk på bil uten avgassmåling? (Som det står i signaturen er det 1976 med original 2.25)

Endret av Series3 109D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gi motoren mindre diesel og overhal den gamle motoren.

Brukte,ikkerøykende dieseler er sjeldne som hønsetenner.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hønsetannen min (ifølge Gaute) røyker ikke lenger, men det krevde overhaling av pumpe og dyseservice. Er ikke avgassmålekrav på motoren fra 1976 (om jeg ikke tar feil), så om du skrur ned dieselmatingen på pumpen så vil det røyke mindre (sannsynligvis) og kanskje de ikke bryr seg om det på eu-kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

@kjskaar: ser du har 2.5, disse har ikke tomgang/blårøyksproblemet som i mer eller mindre grad gjelder alle 2.25.

Avgassmåling av diesel kom i 1980, bensin noen år tidligere. Matingen kan, meg bekjent, ikke justeres utenom den maksimale bevegelsen av trykkstemplene.

Motoren har originalt luftfilter (olje), som nylig er vasket.

Høytrykkspumpen er byttet, tenningen er på maks fortenning. Dysene er nyoverhalte.

I det hele tatt har jeg så godt som gitt opp, derfor jeg lurte på om noen har fått 2'er pga røyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg aner ikke hvordan 2.25 motorene er bygget opp og hva slags pumpe de bruker. men all røyk kommer jo av at forbrenningen ikke skjer optimalt (les perfekt - slik ingen motor er), av ymse grunner. kan det være at reimen har hoppet over noen tenner på pumpen, slik at tenning skjer på feil tidspunkt?

 

2'er pga røyk har jeg ikke hørt om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg aner ikke hvordan 2.25 motorene er bygget opp og hva slags pumpe de bruker.

2'er pga røyk har jeg ikke hørt om...

Takk, virker ikke som noen andre har hørt om det heller så da er det kanskje håp.

2.25/2.5 bruker pumper som i funksjon er like, meg bekjent er eneste som skiller dem at 2.5 har elektrisk stopp samt en vintertstart mekanisme.

Når det gjelder røyk så er det en stor forskjell ved at 2.5 er remdrevet, mens 2.25 sitter der hvor fordeleren sitter på bensin. Remmen gir mer presisjon på tenningstidspunkt, spes. på lavt turtall da kjedestrammingen synker. (Kjedet er delvis strammet av oljetrykket og det er jo lavere på tomgang)

 

Bakgrunnen for dagens status...

 

Bilen hadde originalmotor når jeg kjøpte den, med dårlig kompresjon og vanskelig å starte om vinteren. Tomgangsrøyken, som alle 2.25 har, likte jeg heller ikke. (selv om den var røykfri i forhold til nå..). Pga støyisolering ville jeg også slippe stoppkabelen, den var i veien for isolasjonen.

 

Så jeg byttet til 2.5, men den begynte av ukjent grunn å vibrere og støye mer og mer, til et punkt der det ikke lenger var noe trivelig å kjøre bilen. Å forsøke å reparere var ikke noe alternativ da blokka var sprukket.

 

Bestemte meg derfor ifjor for å sette istand den originale motoren, byttet stempler/ringer. Kjede/drev antok jeg måtte være ok da strammeren satt på 3. hakk (av 8).

Så fikk det heller være med puffingen på tomgang. Fant også en løsning med stoppkabelen.

 

Men når jeg, i våres, monterte motoren i bilen ville den ikke starte, kom ikke diesel til injektorene. Demonterte lokket på ht-pumpen og fant at 'metering' ventilen hadde satt seg. Noe som visst er vanlig hvis pumpen står uten diesel i lengre tid.

Fikk løsnet denne og montert sammen. Da kom det diesel, men veldig lite og den startet fortsatt ikke. Demonterte hele pumpen og fant, som ventet, at også høytrykkstemplene hadde satt seg... (Har i mellomtiden fått vite at stemplene normalt lar seg løsne ved å taue bilen)

 

Monterte pumpen og motoren startet umiddelbart, stor glede etter mange dager med kjeledress gjennomtrukket av diesel. Men så oppdaget jeg røykproblemet......

Dysene visste jeg var ok, de ble overhalt rett før jeg monterte dem i 2.5 og den hadde ingen røykproblemer.

Selv om pumpa på ingen måte er noe rakett-teknologi så jeg ingen annen mulighet enn at mine inngrep hadde ført til at den ikke lenger fungerte normalt.

Fikk ordnet en 'ny' pumpe, men dessv. hjalp ikke dette. Det var da jeg meldte pass...

Håpet er å få tak i en 2.5 i bra stand, men det kan ta tid, blir iallfall umulig å få i orden innen PKK fristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på spørsmålet om man får 2er på PKK ved unormalt mye røyk er dessverre ja.

Men kontrolløren må ta den litt på øyemål da enkelte røykkilder ikke lar seg måle med CO/røykgassmåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, jeg postet et innlegg rett etter overstående, men hadde et nettutfall så det nådde ikke frem. heldigvis lå det fortsatt i arkivet her:

 

Jeg tror likevel at du kan gjøre et forsøk på å justere tenningen med å dreie litt på pumpa. Det koster ingen ting å prøve.

Gudene skal vite at jeg har forsøkt. Jeg startet med samme posisjon som den hadde stått i siden jeg kjøpte bilen. Hadde ikke løsnet den under 'overhalingen'. Og tidligere røk den altså omtrent som normalt.

At posisjonen ikke hadde flyttet seg kunne jeg se både av pilmerkene og spor i malingen.

Først vred jeg til maks, dvs etpar millimeter. Knapt synlig forskjell i røyk. Så at det enda var litt å på pga pakningsrester på boltene. Ut med pumpa igjen for å fjerne alt som kunne hindre den i å bevege seg mot abs. maks, pakningsrester. Filte også boltehullene bredere.

Da fikk jeg vridd pumpen nok en drøy millimeter, men fortsatt uten noe direkte merkbart resultat på røyken.

Det som også er påfallende er at det ryker svart ved moderat belastning, også dette mye verre enn før overhalingen. Og svart røyk kan jo indikere for tidlig tenning...

 

Noe jeg har vurdert å se nærmere på turtallsforstilleren. Denne øker fortenning ved økt turtall. Prøve hva som skjer om startposisjonen heves. Men har ikke funnet noe om hvordan denne skal justeres.

Noen som har erfaring med denne?

 

Svaret på spørsmålet om man får 2er på PKK ved unormalt mye røyk er dessverre ja.

Men kontrolløren må ta den litt på øyemål da enkelte røykkilder ikke lar seg måle med CO/røykgassmåler.

Huff, en helt skjønnsmessig vurdering altså. Og jeg kjenner ingen som jobber der...sweating.gif

Det som er noe herk er at det ryker abs mest på tomgang, mens de sjekker bremser etc.

Da merkes det jo mye mer enn om det var under kjøring, som vel er vanlige. Iallfall når jeg ser på rånerne her i distriktet.... thinking.gif

Om verksteddørene skulle være lukket må lokalet evakueres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er anmerkninger på røyk; 1, 2 og 3 hvis det er riktig ille.

 

Papa min røyka noe j....... og jeg honet sylindre, nye ringer, sjekket pusset ventilene, og justerte to, og skiftet to dysespisser. Skiftet ventiltetninger. Justert ventiler og gjort en grei jobb.,

Den røyket ikke etterpå.

Før jobben brukte den fire - 4 - liter olje på 15 mil.... og røykla Buskerud etter fem minutter på tomgang...

 

Jeg ville fått tak i ei pumpe som virker som ikke har sitti fast, og justert etter boka som lafterolf nevner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, om jeg risikrerer 3'er så viser jeg den ikke. Man kan jo gå 2mnd over fristen om man ikke havner i kontroll.

Ventiltettingene og styringer er byttet for få timer siden.

Lekkasjer her vi gi seg en stund etter oppstarte og vises igjen når man gir gass etter en nedoverbakke. Motoren har ingen slike symptomer.

 

Dysene er nom nevnt nyoverhalte og røyk overhodet ikke frem til jeg flyttet dem fra 3.5 til 2.25.

Glemte å si det, men sylinderne ble honet ifm nye stempler og ringer. Hadde det vært noe 'tull' her antar jeg at gjennomblåsingen hadde vært betydelig.

Men det lekker nesten ikke gjennom i det hele tatt, nesten synd da 'DFOI' (direct frame oil injection) ikke har samme effekt som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyser er fra 3,5(2,5?) flyttet til 2,25 det jeg skjønner.

Er de like?

Forbrent olje og uforbrent diesel er vonde å skille ut fra røyken.

Sylinderlekkasjetest har jeg ofte tatt for å eliminere oljebiten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dysene er identiske, iallfall for 2.5NAD. Fungerte helt glimrende i den motoren. Forskjellen i ytelse mellom 2.25 og 2.5 er svært mye større enn volumet skulle tilsi. Ble rene racerbilen i forhold, for ikke å snakke om momentet i bratte bakker. Noen som vel er typisk for 'strokede' motorer.

 

Hadde det vært motorolje som brant mener jeg symptomene ville vært motsatt, den ville hatt blå røyk under belastning.

Hadde en Simca med utslitt motor i min ungdom og ble stoppet av en annen bilist på vei opp Korketrekkeren i Eidanger. Han trodde det var brann i bilen. blush.gif Og den røyken var helt blå.

 

Blårøyk fra ubelastet diesel er, som lafterolf flere ganger har vært inne på, er forbundet med for sen tenning. 2.25 er disponert for dette siden kjedet strammes med motoroljen og trykket her er lavere på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukten tør jeg ikke si noe om da jeg ikke har hatt problemer med røyk fra bil motor siden den Simca'en. Og det er 40 år siden....

Uansett taler alle symptomer for at det har med diesel og ikke motorolje å gjøre.

Skulle gjerne tatt den på neste hyttetur (17mil) med den for å sjekke om oljeforbruket var normalt, men jeg tør ikke. Stoler overhodet ikke på den motoren slik den oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...