Gå til innhold

D3: får ikke låst opp takstativet (crossbars)


grenness

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte bilen før jul med crossbars trygt plassert på taket, men med manglende nøkler.

Forhandleren ordnet et sett (2 stk) nøkler, men siden dette var midtvinters så gadd jeg ikke prøve å ta stativene av da jeg brukte dem til ski.

 

Men nå tenkte jeg å ta av crossbars'ene, men jeg får ikke nøklene lenger inn enn det man ser på bildet - og det gjelder i hver ende på begge crossbars.

Er det jeg som kløner med noe her? Jeg har jo tidligere kløna med å få satt inn hengerfestet, det var typisk brukerfeil, så det kan godt tenkes jeg er litt på bærtur her også...

 

Jeg har for sikkerhets skyld dusjet innsiden av låsene med låsolje.

 

Mvh

Christopher

IMG_20130526_190048.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat samme problem med min. WD40 og forsiktig banking av nøkkelen med en hammer måtte til, og deretter forsiktig vridning av nøkkelen med en tang. Deretter må du løsne en liten umbraco-skrue på toppen for å kunne slide framover eller bakover. Denne har kanskje bestemt seg for å ruste fast og så bli ødelagt i forsøket på åløsne den...... Bank i tilfelle ned en torx-bits som er passe og prøv igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips, da var det antakelig ikke bare jeg som kløna.

Skal få sett mer på dette en av dagene - tror dere det holder med WD40 eller CRC (som jeg selvfølgelig har masse av), eller bør jeg kjøpe noe konkret rustløser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både WD40 eller CRC duger! Viktigste er vel å smøre med noe tynt. Bank nøkkelen litt forsiktig og bestemt og trekk ut, inn igjen og bank litt på nytt. Den glir inn tilslutt. Måtte gjøre det på alle 4 låsene på min. Men vær forsiktig, spesielt når du vrir med en tang, nøkkelen er ikke akkurat laget av det hardeste metallet! Jeg klarte tilslutt å knekke en som fortsatt sitter igjen i låsen- heldigvis etter at den var låst opp, så den låsen stripset jeg fast i vinter.

 

..og som sagt når alle forhåpentligvis er åpne, skal du også skru opp den bittelille umbracoen på toppen. det er jo ikke sikkert din sitter like fast som mine. men jeg ødela for 2 av skruene da bitsen bare glapp i skruen. med en torxbits banket ned får du bedre tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdt på to uker med mine. Daglig wd40 og til slutt banket jeg nøkkel inn og vred og lirket med en tang. Det funket til slutt.

 

Hadde samme runde med trekkroken etter en hel vinter på ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk, det ble over 2 uker før ting løsnet her også, men nå er de av :-)

Gikk som dere beskrev, med jevnlig dusjing av WD-40 og forleden gikk jeg til verks med nøkkel, tang og hammer.

Låsene gikk nokså greit, og unbracoskruene var faktisk velvillige alle sammen.

 

Er det slik at man anbefaler alternative (Thule?) crossbars, eller skal jeg heller bare fortsette å bruke de originale men olje de jevnt og ta de av hver vår?

Var det noen Thule som går rett inn i sporene?

Hva med andre crossbars, finnes det noen som er bedre - f. eks. er lavere/støyer mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge stativet gikk av og du får det greit på igjen og passer på å olje låsene (noe du selvsagt gjør!), er jo stativ bra! Men vil du bruke penger på andre mer aerodynamiske, finnes det sikkert muligheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...