Gå til innhold

Mercedes diesel i Serie 2a


Clark Kent

Anbefalte innlegg

Hei og vel overstått 17 may!

 

Som overskriften sier så tenker jeg tanken å søke om motorbytte i min serie 2a som er under oppbygging. er en 69 mod som har orginalt en 2,25 bensin. Har stått en nissan diesel i den før men aldri godkjent motorbytte.

 

Har funnet ett svensk firma SMT http://smt.nu/default.asp?Expand=5&Display=6

som selger adapterkit til om615/616, alltså noe av det mest skuddsikre som mercedes noensinne har laget av dieselmotorer. Har meget god erfaring med disse motorene fra før som særdeles robuste og driftsikre.

Har sendt dem en prisforespørsel.

 

Noen synspunkter på denne ombyggingen? Noen som har gjort noe lignende?

 

Biler eldre enn 71 er vel relativt greit å søke om ombygging av så lenge det er innen rimelighetens grenser..

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adaptersettet koster litt. Bunnpanna har sumpen som kommer i konflikt med framdiffen synes jeg å huske. Jeg ville satset på Nissan siden du allerede har adapter som passer.

 

Godkjenning pleier å gå bra med de fleste motorer om du oppgraderer bremser litt. De blir litt hyggeligere om du oppgraderer, uten at det er krav, til 2-kretsbremser med vakumforsterker.

 

Men 240-dieselen er montert før og det går.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Ifg svenskene skal det kun moddes litt i clutchhuset for å få plass til mercedes starteren. De sier til og med att 617(5cyl) går men da må bilen moddes pga lengre lengde på motoren.

Nissan dieselen veit jeg ingenting om, men adapteren ser veldig hjemmelaget ut...

 

2 krets er under vurdering ja..

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har lest om bygget til han der. Han setter inn en 617 som er 5cyl og litt lenger som krever mer mods. Men han har og bygget en 88 med 4 cyl. Mye bra tips og hente der ja!

 

Av det jeg har hørt om LR diesel så er det lite å hente og mye støy og lite power? Har hatt mange gamle merc diesel før og det er absolutt skuddsikre motorer jeg kunne tenkt meg.

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dieselmotoren som støyer, og det fordi det er en dieselmotor. MB-dieselen vil støye like mye. Uisolert torpedovegg med motor kloss inntill gjør det ikke bedre.

 

Jeg har hatt mange MB gjennom tidene, og at det er solide motorer er utvilsomt. Derimot trives de på turtall og har dårlig trekkraft. Enkelte var veldig tunge å starte, særlig før 81 synes jeg å huske.

 

Adaptersettet kommer på oppimot kr.5000.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Facinerende lesning!

Gjett en halv gang hva jeg fikk lyst på :D

Altid gøy å lese om kreative folk som får det til, seig motor i en klassisk bil kan da ikke bli feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på 200tdi er svært bra.

 

Slitasje på kilen som driver regreima på veiva kan finnes på noen. Dette skyldes at den ikke blir byttet ved regreimbytte.

 

Motoren er kjent for god trekkraft og er veldig drivstoffgjerrig.

 

Har du en god MB-motor stående så bruk den. Ytelsen passer drivlinjen i landrover godt.

 

Adapterplate kan du lage selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poste restante i charlottenberg og hente det sjæl kombinert med en tur på bolaget og godisbutikken så ordner det seg... Bor 1t fra grensa så ser ikke på tur til sweden som noen stor øvelse.

 

Er mest sugen på mb diesel for jeg hat så godt forhold til det fra før. Mye mb og sinnsyk kvalitet vs forbruk.. Disse her går på jet fuel og frityr olje og nesten hva som helst...

 

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 7 år senere...

Hei. Etter 8 års stillstand har prosjektet begynt å røre litt på seg. Sånn går det når man kjøper et 100år gammelt hus.

Har smått begynt å tilpasse motor og gir og støter selvfølgelig på endel utfordringer. For ordens skyld er det snakk om en Mercedes OM616 en 2.4diesel som skal påmonteres en serie 2A clutchhus. Girkassen har suffix E så en ganske sein 2A kasse med clutch utløser gjennom høyre side via en vristang.

Det er her det første problemet begynner. Påmontert adapter på huset gir ikke plass til slavesylinder holderen. Det må og kuttes litt i selve huset for å få plass til starteren fra Mercedes som selvfølgelig sitter på høyre side av motoren. Da mister en 1 av 3 fester for braketten men med 2 gjenværende tror jeg ikke det skal være så stort problem? Kan denne stangen forlenges så braketten kan monteres lenger ut sideveis fra selve huset?

Så kommer problemet med oljefilterhuset. Regnet med at det måtte flyttes pga klaring med torpedoveggen. Men det viser seg at det og kommer i konflikt med svinghjulshuset/ adapteren. Finnes det noen lure løsninger på å flytte dette?

Et siste problem er tykkelsen på selve adapteren. Ifg instruksjonene skal en ekstra ring monteres dersom det er en serie 3. Antar at det er fordi clutch utløseren er annerledes. Det er snakk om en ekstra ring på 15mm. Antar at det vil vise seg ved prøvemontering?

Legger ved bilde av nye svinghjulshuset/ adapteren. Bilde av holderen for slavesylinderen og monteringsanvisningen. Setter pris på alle innspill, tips og advarsler..

M.

IMG_0208.JPGIMG_0203.JPG

IMG_0201.JPG

IMG_0215.JPG

IMG_0215.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljefilterhuset kan du vel flytte hvor du vil, med passende slanger. Det lager de lett på TESS eller Hydrocand eller lignende sjappe.

PS - spenstig prosjekt. Det er ikke ofte man ser sånne prosjekter lengre, så thumbs-up herfra!

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var borti en slik konvertering en gang med svenskprodusert adapter.

Avstanden mellom kasse og svinghjul ble for stor og splines på kassa kom bare litt inn i lamellplata.

Prøvekjøring endte etter noen få meter med skrapende lyd og nøkking før det ble stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som veit om det fortsatt er firma som lager kløtsjdisker i norge ? Har sett sånt fikset, med et spesielt " nedsenket " senter om noen skjønner hva jeg mener. Det var ikke så himla dyrt å få spesialklinket en kløtsjdisk...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gautes skrev:

Var borti en slik konvertering en gang med svenskprodusert adapter.

Avstanden mellom kasse og svinghjul ble for stor og splines på kassa kom bare litt inn i lamellplata.

Prøvekjøring endte etter noen få meter med skrapende lyd og nøkking før det ble stille.

Det er nok derfor det står i instruksjonene at svinghjulet må "svarvas" antar det er å slipe.. Håper å kunne se gjennom inspeksjonsluka på clutchhuset at ting går ordentlig sammen.. 

10 timer siden, JokerS30 skrev:

Oljefilterhuset kan du vel flytte hvor du vil, med passende slanger. Det lager de lett på TESS eller Hydrocand eller lignende sjappe.

PS - spenstig prosjekt. Det er ikke ofte man ser sånne prosjekter lengre, så thumbs-up herfra!

Jeg antar det blir å få ,maskinert 2 plater til å skru på motoren og det gamle filterhuset og plassere det en egnet plass.
feks
 

remote_filter.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...