pickup Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 Hv tror forumet ville blitt utført på en seriebil i 1970-1980 av byggere slik som Fjallasport og ATrucks? Jeg lurte på tidstypisk ombygging. Ville det blitt mer ennnn store hjul? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elvehundre Skrevet 15. mai 2013 Del Skrevet 15. mai 2013 På 80-tallet var du en værsting dersom du kjørte med 255/85R16 MT-dekk på en 88", vel og merke dersom du terrengkjørte. Hvis du skulle posere med bilen, noe de fleste gjorde, ble det montert 15-toms felg med 10,5x31R15 dekk. En og annen var "helt ville" og monterte 12,5x33R15 dekk. Vi hadde et uttrykk som het "Islandsdekk" og de kunne være 275 brede, i en "sinnsyk" diameter på rundt 34 tommer. Tidlig 90-tallet var det en som tok en 88" og kappet plass til 12,5x35R15 uten å heve noe. Lagde nye kasser bak for å slippe sølespruten. Ellers var alt originalt. Det var litt slik islendingene tenkte, altså uten heving slik trenden var i Amerika. I Amerika ble bilene bygd på "stylter" på sen 70 og tidlig 80-tall. Dette medførte i mange ulykker og dertilhørende amerikanske rettsaker og erstatninger. Produksjon av Jeep CJ 7 ble stoppet pga dette. Det var tørke på korte Jeep en lengre periode inntil de kom med Wrangler som hadde bredere sporvidde og advarselsskilt om at modifiserte biler ikke nødvendigvis kunne få dekket erstatninskravene som kunne komme ved ulykke. Islendinger har sjelden hevet bilene, de har vært opptatt av store flater på dekkene samt lite mønster. Mønster graver bare ned i snøen, smale dekk flyter ikke oppå snøen. Dick Cepec Fun Country var et mye brukt mønster på den tiden. Se på dette som en kort og enkel forklaring. Jeg innehar masse blader om bl.a firhjulstrekkere fra ca midt på 70-tallet og oppover. Generelt var det mot slutten av 70-tallet at man begynte å "jazze opp" Jeep'er. I Norge, men også i Sverige. LR-folket i Norge kjørte generelt rundt med "kappeskiver" i stedet for hjul til langt opp på 90-tallet. Hadde man litt grovt mønster på bilen fikk man foraktelige kommentarer fra LR-mafiaen om at man var "en offroader". En av konkurransene i NLRK på den tiden var "hvem som kunne ha minst mønster i hjula". Dette var i alle fall det andre firhjulstrekkkjørere fleipet med. 60 og 70-tallet i Amerika var mye preget av buggier bygd på bobleplattformer og etterhvert rørbygger med kun bakhjulstrekk. Jeg har noe blader om dette også. Lykke til. Ønsker alle en fin dag, hilsen Henry Arnfinn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pickup Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Hva kan ha vært utført ekstra av f.eks ATrucks for å levere en ombygd seriebil? Kunne de funnet på noe innvendig? Hvordan ville en sperre vært? Ville det vært egne fester for spade? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.