Gå til innhold

Land Roger, Part III


Anbefalte innlegg

Har forresten også satt på den nye takgrinda. Synes det ble meget bra. Lysa får jeg koble til senere.

Har smurt opp kryss, toppet opp litt oljer og lastet på flaggstanga for transport 25 mil til hytta i morra. Det ble langt, men ligger stødig på ny takgrind. De jeg fikk den av hadde fått beskjed om at det var lov å transportere den på vanlig bil så da må det i alle fall være lov på en LR!

Hallingdal here we come.

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 595
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Vel hjemme igjen !

50 mil i helga, masse lyd og null komma niks problemer. Første langtur med takstativ, men kan ikke si jeg merker noe forskjell på bensinforbruket.

Er fortsatt på 1 liter på mila + hobbytillegg. Synes nesten bilen går bedre og bedre jeg - eller så er det bare jeg som begynner å bli vant til den.

 

Har en rumlelyd når jeg går av og på gassen ( altså når det ikke er belastning på akselen). Tror den kommer fra bakre mellomaksling ( forrige eier sleit også litt med dette). Mener lyden ble litt bedre etter å ha presset fett inn i alle smørenipler på kryss og mellomaksling. Dette betyr vel sjekk av kryss ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en tur hos Gaute i dag og skrudde noen deler av en Exmil som skal hugges. Nå ligger ny dashbord-topplate, orginal luftfilterhus og frihjulsnav på delelageret og venter. Fikk også tips om et par ting til som må byttes. Merkelig rart dette, men delelageret blir større og større. Sliter litt med å få tid til å montere eller bytte alt. Har umonterte ting fra EWS, VSI og Paddocks liggende.....men de blir jo heldigvis ikke borte da :-)

Kanskje det blir mye mer tid nå framover når ungene starter på skolen igjen og begynner med lekser og fritidsaktiviteter..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut at jeg skulle bytte vinduslistene i dørene. Vinduene måtte lirkes både opp og igjen. Stoffet var fillete og morkent og lista innenfor stoffet rusten... Fryktet litt hva jeg kom til å finne under den nederste lista, men det var slettes ikke ille, bare litt rust akkurat der hvor skruene var ( og hadde vært forrige gang). Måtte borre ut skruene i den nederste lista å få den av, og har nå pusset litt og lagt på et lag Owatrol. Når det er tørt blir det et lag benga og så å begynne å montere det opp igjen. Bestilte alu-lister også fra Paddock, men synes de gamle virker mer solide så det er mulig jeg bare beholder de.

 

Non som har tips til hva jeg bør fuge utenfor alu-lista og rundt det faste vinduet med ?

Er det silikon eller noe annet ?

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går smått framover - men det går da framover... Kjøpte jo bilen for å kose meg med den - og jeg koser meg mer når jeg bruker den enn når jeg ser den stå i garasjen.

Nå har jeg bestilt oljebehandling og sjekker priser på vinterdekk - sånn at jeg kan kose meg i vinter også!

Skal prøve å stikke innom en dag jeg er på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lukter det sau i gården ! Har vært på Buskerud Antirust og fått behandlet bilen med lanolin-olje så nå kan jeg kjøre i vinter md litt bedre samvittighet.

Satser på at det lukter litt mindre etter hvert...

Har også fått montert på nye vinduslister i høyredøra. Endte opp med å bruke karroseritett fra BT til å montere og fuge med.

Kan jo ikke akkurat si at patenten med disse listene er verdens beste konstruksjon - men toppene er bra så det holder for nå så får jeg heller satse på dørtopper fra Rocky Mountain neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen lukter fortsatt litt sau. Den sto ute de første par dagene, men står nå i garasjen uten å dryppe sauefett.

 

Har begynt å plukke av litt ting og tang i dag. Planen er bytte av lager på dynamo, bytte av det lille reimhjulet, få på en viftereim til, bytte radiatorslanger, sette inn orginal kjølevannssensor, og bytte noen av de andre slangene med Tess sine. Radiatorslangene var ikke i dagens pakke fra VSI, men kommer vel i neste i slutten av uka. Dynamoen er først ut - blir litt spennende dette her.

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista litt motet når det var mange som mente det var best bare å smøre opp. Har tatt av plata med børstene, og da ser det ut som om jeg kan klare å smøre bakre lager derfra. På framre har jeg jo smørenippel. Mulig jeg prøver det først. Fungerer det har jeg et par lager i dele-hylla mi til neste gang. Venter fortsatt på radiatorslanger fra VSI, så det går visst litt smått.

I dag ble det bade-bygging og rep av gresstrimmer i steden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sikker på at det ikke er ett av strammehjula som lager lyd? Ex-millen min har ulyd i det ene strammehjulet. Lyden blir borte ett øyeblikk hvis jeg dusjer den ned med reimspray ;) Dynamohyling kommer ikke fra lagre, men fra selve dynamoen. Hører det noen ganger på ex-millen at den er helt stille med en gang. Så kommer hylinga når spenninga stiger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det du - plages litt av at han står der uten nok oppmerksomhet om dagen.

Får jeg bli med i skippertak klubben din ?

 

Det er høst og ikke alltid like lett å få tid til å prioritere bil hele tiden ;)

Nå er det vel ikke "min klubb", og Dråget/Frode er jo formann. Og som han poengterte her under et sinneutbrudd jeg hadde...Skippertak klubben er ikke en demokratisk klubb :)B) cool B)

 

Men kjenner jeg han rett er han nok glad for å få et medlem til :)blush:huh:

 

Du må ha lykke til med bilen, seriebil er medisin for meg i allefall.

 

Espen W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAKK espen - du ga meg et lite spark bak. Fikk litt kvalitetstid ute etter 9 i kveld. Har ENDELIG begynt å skru ing sammen igjen. Er enig i at seriebil er medisin :-)

 

Strammehjulet på de to viftereimene var det slark i, men det var bare å stramme opp mutteren på baksiden. Kanskje ikke så rart at det var blitt slark for braketten satt bare på en skrue - nederste skruen manglet ( se bilde).

 

Fikk også montert inn origial temperaturføler ( vil ha temp bak rattet og ikke på alle disse små klokkene rundt omkring). Manglet jo selvfølgelig en forings-greie for at den skulle passe inn i blokka, men det hadde VSI, så nå sitter den fast. "Kalibrerte" den med kokende vann og litt bøying på nåla....

I pakningssettet som fulgte bilen fant jeg til og med en ny pakning til å ha under oljepåfyllings-røret. Kjekke greier de settene !

 

Har lagt på hamp og tightet til ventilen for vann til varmeapparatet fordi den lakk litt.

Og til slutt fikk jeg satt på nye radiatorslanger + byttet ut BT slangene til varmeapparatet med noen fra Tess. De gamle radiatorslangene var ikke så ille som jeg fryktet, men da har jeg noen i reserve da....

 

Deilig å se det går rette veien - MÅ ha den på veien snart.

 

Når det gjelder dynamo Jermund var det Ragnar og Gaute som mente det var lagerlyd på forumtreffet. den uler igrunnen ikke.

Har ikke gjort noe med dynamoen ennå ( bare skaffet meg en i reserve....) så jeg kommer nok til å montere den igjen uten å gjøre noe annet enn å prøve å smøre litt i bakre lager. Kanskje det blir bedre, hvis ikke får jeg ta det en annen gang. Nå vil jeg ha den på veien....

image.jpg

Endret av Kristian Kvart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi endelig fått prøvd bilen i terrenget. Fikk med oss noen timer i Elvedalen på lørdag. Sto til svarte natta og skrudde for å få den sammen igjen, og lot den stå og putre i garasjen en stund for å sjekke at alt virket greit.

Lørdag morgen kl 0800 var vi på hjul, men vi kom oss bare såvidt utpå motorveien før dynamolydene overdøvde bilens andre godlyder. Lunket oss i kollektivfeltet fram til neste avkjøring og tok småveien hjem.

Heldigvis hadde jeg akkurat kjøpt meg en reservedynamo, så etter et kjapt bytte var vi på hjul igjen.

 

Skjønner egentlig ikke hva som skjedde, for jeg feiget jo ut når det gjaldt å bytte lagerne på den gamle dynamoen. Jeg prøvde bare å smøre litt i det bakerste lageret, og presset litt fett inn i det fremre. Eneste forskjell var vel at jeg denne gang la på to viftereimer ( satt bare en der fra før). Mulig det ga litt mer press på lageret ? Nå ligger den godt i hylla, og så blir det lagerbytte en gang når vinterkulda kommer, for nå er det definitivt lagerlyd på den.

 

Ser forresten ut som om den har levd et tøft liv. Den ene braketten var det sprekk i, og da jeg løsnet på boltene delte den seg i to ( se bilde). Ovale hull var det også der dynamoen satt. VSI hadde ny så nå blir det så bra atte.

 

Legger også med et bilde fra Elvedalen hvor vi ble trygt ledet gjennom gjørma av en tidligere eier.

Vel hjemme ble det spyling og svamp-vask i dag.

 

image.jpg

image.jpg

Endret av Kristian Kvart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...