Gå til innhold

Land Roger, Part III


Anbefalte innlegg

Simringene ser ut til å holde tett etter skinmanskjett / pokal rengjøringen.

Har begynt å lakke opp hengsler til alle dørene. De som sitter på er litt slitne, og J.T. hadde kjøpt inn nye som jeg fikk med. Jeg fikk også med en lapp med fargekoden på bilen, men etter å ha lakkert første hengsla så var det jo helt feil farge. Roger er jo blå, men hengsla ble ganske grønn....

 

Tok med tanklokket inn på fargehandelen og fikk scannet fargen, og nå er hengslene fine og blå.

MEN, ser jeg steder sola ikke har skint så mye, som f.eks den delen av skjermene som ligger inder paseret så ER det jo grønt. Se på bildet under. Det ser med andre ord ut som sola og lyset har forandret fargen fra grønn til blå. Nå blir hengslene blå - men det blir jo spennende å se hvilken farge de får når sola får gjort sitt..... Noen andre som har denne erfaringen med Bengalakk ?

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 595
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Da var forresten motorolje og filter byttet. Det ble litt søl når filteret skulle av, finnes det noen smart måte å gjøre dette på?

Byttet bunnpanne pakningen også, forrige eier mente den burde taes. Har aldri gjort det før, men det gikk jo greit. Ikke noe dritt i bunnpanna, det var bare å skrape av gammel pakning og pakningsstoff, på med ny pakning og litt hylomar. Nesten litt vrient å peile olja etterpå med så ny og fin olje.

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var oljefilteret tatt ut og satt på plass igjen. Ved sist bytte ramla det ut ei fjær, og den skjønte jeg ikke helt vitsen med. Det viste seg at det skulle ei skive mellom fjæra og filteret slik at dette ble presset oppover. Den hadde gjemt seg helt nederst i filterhuset og er nå satt på rett plass.

 

Ellers har jeg funnet ut at det ikke er rart at bilen er litt tørst ( kanskje ikke mer enn vanlig, men litt mer en menneske bilen). Fylte bensin i helga og siden det ikke er autostopp på fyllinga her ble det nokså fullt. Kjørte bilen på jobb i dag og ble blinket en del på av en taxi, og senere da køen sto stille kom det en fyr bort og banket på ruta. Det viste seg at i rundkjøringa hadde bensinen prutet ut under tanklokket.... Får slutte å fylle helt fullt eller kjøre saktere......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er vel kanskje enig med deg der Gaute. Når jeg ofret en middels stor plastboks fra kjøkkenskuffen som jeg holdt oppunder når det begynte å druppe fra filterhuset ble det ikke så værst.

Fikk forresten bytta olja på begge kassene etter dugnadsvakt på Ullevål i dag. Olja så fin ut den, men nå vet jeg i allefall at den er ny.

 

Har forresten en liten morsom elektrisk greie.

Bilen stopper ikke når jeg vrir om nøkkelen. Den har imidlertid stoppet når jeg skrur av tenningen og så trykker på bremsen. Har skjønt på en kommentar fra Jermund at sånn har den vært en stund ( et par år ).

For et par uker siden sluttet dette lille trikset å virke, og jeg har måttet kvele bilen. MEN i dag oppdaget jeg noe nytt - den stopper hvis jeg skrur på viskerbryteren når tennningen er av. Ser av koblingsskjemaet at både bremselys og viskere er på samme krets / tilførsel fra tenningen så det blir vel en liten leke dag med multimeteret snart.

....men litt morsomt å stoppe den med visker-bryteren er det jo da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne fram prøvelampa for å umdersøke om coilen står med strøm etter at du har stoppet bilen. Jeg ville utvilsomt trekt opp ny ledning fra tenningslås til tenningsanlegget for å forhindre at det står kontinuerlig strøm på i tenningsanlegget.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagd en midlertidig overnattingsplass bak i Ex-mil'en i dag for å slippe telt på forumtreffet. La noen 36x98 mellom benkene og sponplater oppå der....reine dobbeltsenga. Har også byttet ut en lett oppsprukket BT kjøleslange med en ny BT......siden det var det jeg hadde. Tenkte det i allefall minsker sjansen for noe tull på vei til forumtreffet. Og så har jeg renset K&N luftfilteret så nå skal Roger ikke ha pustebesvær på vei opp Nummedalen.

Da er vi alle tre klare for vårt første treff sammen, Roger, Kartleseren (guttungen) og jeg. Hekter oss på en kolonne fra Asker og forsøker å henge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Går litt i rykk og napp her, men i dag fikk jeg litt kvalitetstid i garasjen.

Fant ut på vei opp til Forumtreffet at jeg ikke hadde bremselys. Tok ut bremselysbryteren, sprayet inn litt elektronikk rens, justerte den til riktig høyde og vips så hadde jeg bremselys igjen. Det fine med det er at nå kan jeg stoppe bilen ved å slå av tenningen for deretter å trykke inn bremsen ( nå slipper jeg å bruke vindusvisker knappen...) Fikk hjelp av noen erfarne herrer på Forumtreffet - det viste seg at et rele i tenningssystemet henger litt. Et lite kakk med en skrutrekker så slapp det, men det må jo byttes da. Er det noen som har tips til hvor jeg kjøper 24v rele?

 

Fikk også byttet olje på begge diffene - da er det bare styre + hjelpesnekke igjen så har jeg fått tatt runden.

 

Har hatt noen tendenser i det siste til at bremsene på det ene forhjulet hugger tak de 2-3 første gangene jeg bremser etter at bilen har stått litt. Åpnet opp, pusset bånd og trommel med grov smergel og blåste rent etter tips fra Gaute. Justerte også bremsebånda intill. Fikk bare tatt en tur opp og ned veien, men det virket ganske lovende. Mulig jeg må justere båndene et lite knepp ut. Desverre har jeg en liten lekkasje av olje inn i den ene trommelen. Det lekker innerst i trommelen. Er det pakningen mellom knokkelhuset og "stub axle" som må byttes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget forresten en liten sak til da jeg hadde av framhjulene. Jeg har to forskjellige medbringere, og det kan se ut som stikkakslingen er forskjellig også. Hadde bare av den ytterste koppen, men som bildene under viser er medbringer, mutter og aksling forskjellig. Hvilket av de er riktig på en Ex-mil, og hva er da det andre bildet ?

Har et vagt minne fra stramming av forhjulslager under jomfruturen ( var innom hos Lafterolf) at det kan være forskjellig antall splines på stikkaksling. Kan dette være tilfelle ?

bilde.JPG

høyre.jpg

Endret av Kristian Kvart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at det er 2 forskjellige splines foran på Roger ja :) Den ene stikkakslingen røyk, og jeg hjalp Lars med å bytte den. Stikkakslingen vi fikk hadde 10 splines både ute og inne (originalt er det 24 ute og 10 inne).. Da valgte vi å sette på 10splines medbringer istedenfor å leite etter enda en stikkaksling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser man det ja. Er det samme stikkakslinger og medbringere på ex-mil som på sivil 109 ?

Og hva var det dere satte på, stikkaksling og medbringer fra en 88" ? ( ser i deleboka at den er litt anderledes enn 109). Er det i såfall en grunn til at de er forskjellig så jeg bør legge inn i langtidsplanen å bytte tilbake ? Går og lurer på om jeg skal sette på et par frihjulsnav etterhvert og da kan det jo være greit å ha det likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har Land Roger fått to blå dører. Den svarte har nå blitt blå som resten av bilen. Dvs ganske lik resten av bilen, for å treffe helt på gammel falmet maling er ikke lett. Innser vel at dette bare er begynnelsen på en aldri så liten malejobb. Bengalakk med 5% Owatrol ble så blankt og fint atte.

Tok av dørtoppen også og malte den utvendig og innvendig. Når jeg først var i gang med sprøytet jeg litt rustbeskyttelse inn kanalene i døra og dørtoppen. Tok også av capping lista og fjernet malingen. Dørtoppene er ikke så værst de, men vindus rammene er dårlige så nye lister er bestilt og underveis. Alle tre dørene har fått seg nye hengsler og dørlåser. Litt fornøyd med at jeg ikke ble med i klubben for feilbestilte dørlåser. Byttet også bremselys bryteren for overhalingen av den gamle varte ikke så lenge.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...