Gå til innhold

Land Roger, Part III


Anbefalte innlegg

Uff ja, stakkars Land Roger...  da er motor ute. Kasper ( som etterhvert kan mer om dette enn meg) mener det er et par vertikale striper i sylindrene som ikke skal være der. De kjennes med neglen, så de kan vel også være grunnen til litt oljeforbruk.  Har dratt fram delemotoren i garasjen for å se om den er bedre, så får jeg se hva jeg gjør etter det. 

0C233643-E847-4F48-ADCC-2189BBEED5C7.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 595
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

På 6.4.2018 den 9.49, Thoma_s skrev:

 

Er spent på hvordan motoren føles etter fiks og reparasjon.

 

Spent jeg også, men først har jeg «litt» arbeid foran meg.  Veldig mye her jeg aldri har gjort før men nå har jeg hoppet ut i det. Har allerede fått litt veiledning fra noen voksne :D. Kommer nok til å ta litt tid, men skal legge ut et par oppdateringer underveis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bytte av jobb, 10 dager på reise + familie logistikk gjorde visst at det stoppet litt her, men nå er jeg i gang igjen.

Motoren er omsider kommet opp i motorbukken, tok sin tid det også for 90 mm bolter i 3/8" har de jo ikke hvorsomhelst.

Mutteren på veiva var litt kranglete. Endte med å bruke Dremel for å slipe ut sveisen på trakten som var sveiset på mutteren, for så å slipe opp en 41mm pipe så den passet på 43mm mutteren, og med litt godsnakking med muttertyrekkeren så kom den.

Reimhjulet var ikke helt enkelt heller, men en god dose tålmodighet lot den seg dunke av ved å legge mellom en planke på baksiden og bruke hammeren.

 

Stemplene er ute og stempelringene så egentlig ganske fine ut, det samme gjorde lagrene til "stempelarmene". Ringene blir uansett byttet etter honing.

Kam´en så også fin ut, men ny kam ligger på vent så får denne heller bli reserve.

 

Står nesten igjen med bare blokka, men nå blir det å bygge opp igjen. Motoren er vasket ned og skal få seg ny farge når den først er ute. Startet med toppen i dag.

IMG_8356.JPG

IMG_0372.JPG

IMG_4147.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ørliten oppdatering. Blir heldigvis litt tid innimellom.

Resten av motoren har blitt like rød og fin som toppen, mens bunnpanna har fått fornyet svartfargen sin.

Sylindrene er honet opp og ventilsetene er forsiktig slipt.

 

IMG_8750.JPG

 

IMG_8752.JPG

IMG_8749.JPG

Endret av Kristian Kvart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det ene tar det andre. Nå er motoren HELT i småbiter. Fant ut at når den først er ute bytter jeg lager på veiva også. Ulempen er at jeg går glipp av mange fine cabrioletdager....

 

Lagrene jeg fikk var feil og det samme var stempelringene. Hadde bestilt standard, men fikk oversized. Brukte tiden på lakkering av braketter og smådeler istedenfor. 

 

På mengde olje bak svinghjulet serd det ut som det blir greit å få ny simring og pakninger der også :)

 

8D82F9B3-3436-4D75-A40C-11E8C8FBE828.jpeg

665420A7-1976-4F1D-856A-2EDD34931D7B.jpeg

B1C89CD5-4655-40A0-95AD-ED5872189DF4.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En liten statusoppdatering. Går ikke så fort, men litt av årets lyseste dag ble brukt i garasjen så nå har jeg endelig begynt å sette motoren sammen igjen.

Ny high-perfomance kamaksel er på plass. Tappet slides var litt slitte ( se bilde) så jeg har byttet 8 stk "tappet guides, slides & rollers". Prøvde å bytte hovedlager, men selv om de nye også var standard størrelse kneip de så mye at jeg valgte å beholde de gamle siden de fortsatt var veldig fine ( se bilde). Kjede er satt på plass, men jeg ser at ny kam muligens skal ha litt annen timing så det er mulig jeg må ta dette på nytt. Har også fått montert det første stempelet med nye stempelringer og det føler jeg er en liten milepæl.

I morra kommer en ny dag med nye muligheter :D

 

IMG_4260.JPG

IMG_7070.JPG

IMG_7709.JPG

IMG_8691.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, alltid moro når en begynner å montere igjen.

Ta deg nødvendig tid, ikke noe å vinne på hastverksarbeid når en skrur sammen en motor.

TOMMELEN OPP!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gautes skrev:

Er det nytt kjede, mm?

Hvis gammelt sjekk nøye låsefunksjonen for kjedestrammer og skinnas festeører.

 

Vibresjonsdemper ( skinna?) er lettere justert til oppgitt klaring og låseblikk banket på plass.

Låsefunksjon for strammeren er jo fjærbelastet. Skal ikke denne gå fritt eller bør den presses inn på neste hakk ( som ikke er langt unna ) ?

Endret av Kristian Kvart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering før sommerferien slår inn her.

Nye standard stempelringer hadde litt for stort gap på enden, noe som tyder på litt slitasje i sylinderen.  

Blokka er derfor levert til Sarpsborg Motorverksted for borring (+30) og nye gode stempler er bestilt.

Dette må jo bare bli bra - gleder meg veldig til han er på veien igjen .... en gang :D

Det blir i alle fall ikke Landstreff med Land Roger denne sommeren, men han får komme sterkere tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Da er blokka ferdig borret og hentet hjem igjen sammen med nye stempler av skikkelig sort. Det holdt med +0.20 borring. Takk for hjelpa til Simen som hjalp til med transport !

Alt som var montert ble demontert igjen og hele motoren skikkelig vasket for å få bort partikler. Kamaksel og rollers / tappes er igjen montert og siden et deksel trengte litt lakkering ble ventetiden brukt til montering av nye ventiler, tetninger og fjører i toppen. 

 

Noen har spurt meg når jeg satser på å være ferdig, men det tør jeg uke svare på lenger. Det blir når det blir, og en stund til er det nok :(

33EA8F6F-294C-4125-94F9-8504727CDA22.jpeg

C55B4A24-8664-4AB2-9AFE-F0B47F7D92B9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrikstad Motorverksted borret blokka og det kostet 2500 i hht standard prisliste. 

I tillegg trenger man jo nye stempler, og her er det jo litt å velge i, fra Britpart og oppover......jeg valgte noen gode så det kom for min del på mer enn selve borringa B)

3 timer siden, jon71 skrev:

Tror dette blir en bra motor. :) Jeg har tenkt å levere fjorårets "oljebrenner" til borring også. Da bli den sikkert også bra.

 

En av grunnene til at jeg gjør dette skikkelig nå er at bilen i hele mitt eie har hatt høyt oljeforbruk. Regner med at boring + nye ventiltetninger skal gjøre susen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roger’n er jo veldig fin for rust takket være tidligere eiere. Da jeg lakkerte for et par år siden demonterte jeg skjermer og pusset og lakket topp og utside av fremre del av ramma. 

Siden motoren nå er ute var det like greit å ta på innsiden av ramma også. Skrapte vekk rester av gammel tektyl. Det var overraskende fint under, men nå er det pusset over og lakkert så det er enda finere! Bildene viser tilstanden under tektylen, og etter dagens lakkering. 

 

 

331FB6F9-4A82-41E7-A35E-7A29B3916B83.jpeg

D4EB7499-46B8-4AE0-B2D4-D501AF04601C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...