grenness Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 [jeg søkte på "v8" i forumet uten å få noen treff, selvom jeg trodde jeg hadde lest noe om dette her inne tidligere...] Er det noen som har gjort V8-bremseoppgraderingen av sin D3, og kan fortelle meg om dette medfører noen risikoer eller begrensninger som kan være negativt, eller er alt bare positivt (bortsett fra prisen på jobben) ? Som et ledd i klargjøring av vår 2007 D3 til langtur til Middelhavet (og helst helt hjem igjen) så funderer jeg på å få Brandt eller noen andre til å utføre oppgradering av bremsene til V8-standard (om Brandt eller andre (merke-)verksteder påtar seg denne jobben, da). Noen innspill i så måte? :-) Christopher Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbj0rn Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Eneste jeg ser som kan bli mulig problem, det passer kun 19" etter oppgradeing. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fogga Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Jobben gjør du enkelt selv da det kun er skivene og kaliperholderene som er forskjellig mellom 2.7 diesel og 4.4 bensin. Skivene er større så med 4.4 bremser er 18" minste felg du kan ha på. Du trenger: 2 x SDB000614 skiver foran 2 x SEH500013 kaliperholder foran 2 x SDB000646 skiver bak 2 x SXP500014 kaliperholder bak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 10. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2013 Tusen takk for info - og tiltro til mine mekaniske evner... Så er det 18" som er minste felgstørrelse? Da går det bra, har 18" vinter og 19" sommer. Jeg tror likevel jeg må/vil be et verksted om hjelp, men tusen takk igjen for info. Er det noen som har gjort dette og kan rapportere kort om opplevd effekt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
qcnr Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Hvorfor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Ja, jeg lurte også litt på hvorfor du absolutt vil gjøre dette? Bremsene på D3-TDV6 er vel ikke akkurat underdimensonert! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fogga Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Det er skrevet nok om V8 bremser, og denne var vel blandt de mest interessante. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 10. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2013 som sagt så "funderer jeg på", har ikke sagt noe om at jeg absolutt vil... Men det er slik at da jeg gikk fra Audi A6 til Disco 3 så var en av de tingene jeg la merket til at jeg måtte trykke mye hardere på bremsepedalen for å få ordentlig effekt. I tillegg så tenker jeg at jo mer bremser jeg har til rådighet, jo bedre. Om det da er slik at det eneste minuset er at felgene må være minimum 18" og at jobben og deler ikke koster sinnsykt (noen som vet?) så ser jeg egentlig ingen store ulemper ved å øke bremsekapasiteten på bilen. Men jeg mottar gjerne motargumenter som jeg kan legge inn i funderingen min! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 (endret) I min verden får man aldri nok bremser Så skal du ikke ha mindre felger på, så bytt. (dette er av dårlige erfaringer både på vei og bane. Etter rettstrekka på ACR får man aldri NOK bremser.. ) Endret 10. mai 2013 av YMK Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Plystre.... plystre.... å jeg som holder på å montere Brembo bremse på min D3 fra en RRS SC skal vel ikkje lure på hvorfor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pertdfem Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Bare en tanke Christofer. Byttes skivene så får du mere gods å fordele varme på MEN det betyr ikke nødvendigvis at de tar bedre. Men kjører man skikkelig gris kan ju det væreen fordel. Oppgraderingen Mads utfør er inkludert kraftigere kalipere og en større friksjobsflate. Det hjelper på men koster mere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
disco1 Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Eller du kan ta en tur innom Matzker på veien nedover. De oppgraderer bremsene med større skiver og Matzker kalippere. De holder til i Køln. Sjekk ut Matzker.de Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 10. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2013 http://www.matzker.de/Parts-Accessories/fuer-Discovery//::3845.html Her blir minimum felgstørrelse 19" Så 1.900 Eur pluss enten nye 19" felger og dekk til vinteren eller full omlegg på felg hver høst og vår blir kanskje litt i overkant. Men jeg vet jo ikke hvor mye V8-oppgraderingen ville kostet, er det slik at vi nærmer oss 15.000,- for det også så tror jeg kanskje jeg prioriterer andre ting nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsframars Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 (endret) Men jeg vet jo ikke hvor mye V8-oppgraderingen ville kostet, er det slik at vi nærmer oss 15.000,- for det også så tror jeg kanskje jeg prioriterer andre ting nå. Raskt søk på nettet så vil V8 oppgradering komme på ca 3500- 4000 kr (spørs på leverandøren) Da er det med skiver, klosser og carriers. Edit: jobben må jo da gjøres sjøl. Endret 10. mai 2013 av Larsframars Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 10. mai 2013 Del Skrevet 10. mai 2013 Selvfølgelig får man mere bremsekraft når man flytter calippteren lengre ut fra senter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strider Skrevet 12. mai 2013 Del Skrevet 12. mai 2013 Ah, takk for mye god info! Detter er mitt etter-sommeren-prosjekt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 17. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2013 (endret) Hmm, har fått tilbud fra Brandt, og det virket litt stivt? Eller...? *UPPGRADERA TILL V8 BROMSAR : FRAM = 9343:- SEK BAK = 9453:- SEK Det er ihvertfall langt over hva jeg har i budsjettet nå. Er det noen her inne som har lyst til å ta jobben så ta gjerne kontakt så kanskje det likevel kan bli V8-bremser på meg før sommerferieturen, men jeg heller nok nå mot å droppe dette i denne omgang. Lar heller Brandt ta en 144.000km-service (SEK 7.588) og bytte av automatkasseolje (SEK 3.236) pluss oppgradere SW på girkasse (SEK 1.050). Christopher PS. Tenkte også å sende en forespørsel til Motorpool, virker som at de får mye positive tilbakemeldinger her inne om dagen både hva gjelder pris og kundeservice, for en som bor ved Lysaker er det jo en ikke helt uvesentlig innsparing i kjørekostnad å droppe turen til Brandt (Harryhandel av masse ting jeg ikke trenger gjør jo turen ennå dyrere...) Endret 17. mai 2013 av grenness Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsframars Skrevet 18. mai 2013 Del Skrevet 18. mai 2013 Du må ikke gjøre slikt på verksted. Da koster det skjorta og armen Det er jo allerede mer enn gode nok bremser på disco. Min stopper i hvertfall :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 18. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2013 Er ikke alle som føler seg kompetente til å ta slike jobber selv... Og som sagt over her så tenker jeg at det går ikke an å ha *for* gode bremser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Gode nokk bremser fordi bilen stopper, den stopper om du bruker drivanker også..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsframars Skrevet 19. mai 2013 Del Skrevet 19. mai 2013 Eller om du bruker en fjellvegg... Originale bremser er gode nok til å låse hjula. Siden bremseklossene er like vil ikke V8 bremser være bedre annet enn at man ikke trenger å tråkke så hardt på pedalen. Energien som skal taes opp av bremsene er lik om man har V8 bremser eller V6 bremser. Og siden energien taes opp i form av friksjon og etterfølgende varme vil en V8 brems bli like fort varm som en V6 bremse siden klossen er lik. Jeg ville heller valgt nye skiver med greenstuff eller yellowstuff bremser om jeg ville ha bedre bremser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parrafin23 Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 (endret) Da har jeg fått første pakken med V8 bremser til bak akselen, 25 kilo!!! Her er kittet: Får håpe at jeg får kittet for bremsene forran i morgen. Så da legger jeg ut bilde av det her også hvis noen lurer på hvordan dette ser ut. Når alt er i hus, så er det monterings tid. har ikke gått så drastisk til verks annet en å bytte klossene bak. hjelp anyone? Skal prøve å ta sammenlignings bilder av delene når jeg kommer så langt. P. Endret 5. august 2013 av parrafin23 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MrAnders Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 Hvis bremsene klarer å låse hjulene på tørr asfalt, dvs ABS begynner å jobbe, så har du ikke noe å oppnå med V8-bremsene. Unntaket er banekjøring eller ned fra Alpene med 7 tonn vogntog hvor bremsene kan gå varme. Nå kjører jeg med 17" felger og mye gummi og stortrives med det. Bare det å kunne glemme fortauskanter og riper i felgene er jo konge. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
parrafin23 Skrevet 5. august 2013 Del Skrevet 5. august 2013 (endret) Synes bremsene har blitt dårligere etter at jeg fikk bilen igjen fra denne recall vacum brake sylinder master ett eller annet. Motorpool sa at bremsene var helt i orden og ikke noe galt med dem. men da jeg tok av hjulene så stemte ikke det helt kan man si. bremse klossene bak smuldra opp og var helt nedslitte.Uno her fikk kjaka glepp da han så dem.. Fikk byttet til nye klosser med skivene var skjæive og varm kjørt. Er vel veldig greit å bytte forran, men er litt mer bekymra for bak med tanke på epb saken som må gjøres noe med før jeg får av tromlene. Er dette jeg trenger hjelp med. P. Endret 5. august 2013 av parrafin23 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.