Gå til innhold

D3: Oppgradere til v8-bremser


grenness

Anbefalte innlegg

[jeg søkte på "v8" i forumet uten å få noen treff, selvom jeg trodde jeg hadde lest noe om dette her inne tidligere...]

 

Er det noen som har gjort V8-bremseoppgraderingen av sin D3, og kan fortelle meg om dette medfører noen risikoer eller begrensninger som kan være negativt, eller er alt bare positivt (bortsett fra prisen på jobben) ?

 

Som et ledd i klargjøring av vår 2007 D3 til langtur til Middelhavet (og helst helt hjem igjen) så funderer jeg på å få Brandt eller noen andre til å utføre oppgradering av bremsene til V8-standard (om Brandt eller andre (merke-)verksteder påtar seg denne jobben, da).

 

Noen innspill i så måte? :-)

 

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobben gjør du enkelt selv da det kun er skivene og kaliperholderene som er forskjellig mellom 2.7 diesel og 4.4 bensin. Skivene er større så med 4.4 bremser er 18" minste felg du kan ha på. Du trenger:

 

2 x SDB000614 skiver foran

2 x SEH500013 kaliperholder foran

2 x SDB000646 skiver bak

2 x SXP500014 kaliperholder bak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for info - og tiltro til mine mekaniske evner...

Så er det 18" som er minste felgstørrelse? Da går det bra, har 18" vinter og 19" sommer.

Jeg tror likevel jeg må/vil be et verksted om hjelp, men tusen takk igjen for info.

Er det noen som har gjort dette og kan rapportere kort om opplevd effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt så "funderer jeg på", har ikke sagt noe om at jeg absolutt vil...

Men det er slik at da jeg gikk fra Audi A6 til Disco 3 så var en av de tingene jeg la merket til at jeg måtte trykke mye hardere på bremsepedalen for å få ordentlig effekt. I tillegg så tenker jeg at jo mer bremser jeg har til rådighet, jo bedre.

Om det da er slik at det eneste minuset er at felgene må være minimum 18" og at jobben og deler ikke koster sinnsykt (noen som vet?) så ser jeg egentlig ingen store ulemper ved å øke bremsekapasiteten på bilen.

Men jeg mottar gjerne motargumenter som jeg kan legge inn i funderingen min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden får man aldri nok bremser ;) Så skal du ikke ha mindre felger på, så bytt.

 

(dette er av dårlige erfaringer både på vei og bane. Etter rettstrekka på ACR får man aldri NOK bremser.. B) )

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en tanke Christofer. Byttes skivene så får du mere gods å fordele varme på MEN det betyr ikke nødvendigvis at de tar bedre. Men kjører man skikkelig gris kan ju det væreen fordel. Oppgraderingen Mads utfør er inkludert kraftigere kalipere og en større friksjobsflate. Det hjelper på men koster mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller du kan ta en tur innom Matzker på veien nedover. De oppgraderer bremsene med større skiver og Matzker kalippere. De holder til i Køln. Sjekk ut Matzker.de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.matzker.de/Parts-Accessories/fuer-Discovery//::3845.html

Her blir minimum felgstørrelse 19"

Så 1.900 Eur pluss enten nye 19" felger og dekk til vinteren eller full omlegg på felg hver høst og vår blir kanskje litt i overkant.

Men jeg vet jo ikke hvor mye V8-oppgraderingen ville kostet, er det slik at vi nærmer oss 15.000,- for det også så tror jeg kanskje jeg prioriterer andre ting nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg vet jo ikke hvor mye V8-oppgraderingen ville kostet, er det slik at vi nærmer oss 15.000,- for det også så tror jeg kanskje jeg prioriterer andre ting nå.

 

 

Raskt søk på nettet så vil V8 oppgradering komme på ca 3500- 4000 kr (spørs på leverandøren)

Da er det med skiver, klosser og carriers.

 

Edit: jobben må jo da gjøres sjøl.

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har fått tilbud fra Brandt, og det virket litt stivt? Eller...?

 

*UPPGRADERA TILL V8 BROMSAR :

FRAM = 9343:- SEK

BAK = 9453:- SEK

Det er ihvertfall langt over hva jeg har i budsjettet nå.

Er det noen her inne som har lyst til å ta jobben så ta gjerne kontakt så kanskje det likevel kan bli V8-bremser på meg før sommerferieturen, men jeg heller nok nå mot å droppe dette i denne omgang. Lar heller Brandt ta en 144.000km-service (SEK 7.588) og bytte av automatkasseolje (SEK 3.236) pluss oppgradere SW på girkasse (SEK 1.050).

 

Christopher

 

PS. Tenkte også å sende en forespørsel til Motorpool, virker som at de får mye positive tilbakemeldinger her inne om dagen både hva gjelder pris og kundeservice, for en som bor ved Lysaker er det jo en ikke helt uvesentlig innsparing i kjørekostnad å droppe turen til Brandt (Harryhandel av masse ting jeg ikke trenger gjør jo turen ennå dyrere...)

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller om du bruker en fjellvegg...

 

Originale bremser er gode nok til å låse hjula. Siden bremseklossene er like vil ikke V8 bremser være bedre annet enn at man ikke trenger å tråkke så hardt på pedalen. Energien som skal taes opp av bremsene er lik om man har V8 bremser eller V6 bremser. Og siden energien taes opp i form av friksjon og etterfølgende varme vil en V8 brems bli like fort varm som en V6 bremse siden klossen er lik.

 

Jeg ville heller valgt nye skiver med greenstuff eller yellowstuff bremser om jeg ville ha bedre bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har jeg fått første pakken med V8 bremser til bak akselen, 25 kilo!!!

 

Her er kittet:

 

SAM_1021.JPG

 

Får håpe at jeg får kittet for bremsene forran i morgen. Så da legger jeg ut bilde av det her også hvis noen lurer på hvordan dette ser ut.

Når alt er i hus, så er det monterings tid. har ikke gått så drastisk til verks annet en å bytte klossene bak. hjelp anyone?

 

Skal prøve å ta sammenlignings bilder av delene når jeg kommer så langt.

 

 

 

 

P.

Endret av parrafin23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bremsene klarer å låse hjulene på tørr asfalt, dvs ABS begynner å jobbe, så har du ikke noe å oppnå med V8-bremsene. Unntaket er banekjøring eller ned fra Alpene med 7 tonn vogntog hvor bremsene kan gå varme.

 

Nå kjører jeg med 17" felger og mye gummi og stortrives med det. Bare det å kunne glemme fortauskanter og riper i felgene er jo konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bremsene har blitt dårligere etter at jeg fikk bilen igjen fra denne recall vacum brake sylinder master ett eller annet.

Motorpool sa at bremsene var helt i orden og ikke noe galt med dem. men da jeg tok av hjulene så stemte ikke det helt kan man si. bremse klossene bak smuldra opp og var helt nedslitte.Uno her fikk kjaka glepp da han så dem.. Fikk byttet til nye klosser med skivene var skjæive og varm kjørt. Er vel veldig greit å bytte forran, men er litt mer bekymra for bak med tanke på epb saken som må gjøres noe med før jeg får av tromlene. Er dette jeg trenger hjelp med.

 

P.

Endret av parrafin23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...