Gå til innhold

D3: gassen henger liksom litt igjen...


grenness

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er ekstremt fintfølende, men litt for ofte den siste tiden så merker jeg at når jeg slipper opp gassen så virker det som at gasspedalen (eller gasswire'en) henger litt igjen slik at turtallet forblir uforandret et sekund eller to før den roer seg ned.

Kan det være noe så enkelt som at wirestrømpa bør smøres opp eller slikt, eller kan dette være indikasjon på noe værre...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: slutt på wire, elektronisk overføring av gasspedalposisjon.

Jeg har samme på min, men det varierer når det inntreffer (varm/kald bil ...) Oppdaget det etter en software oppgradering hos Motorpool for 2 år siden. Fikk de til å prøve bilen, men fikk svaret at alt var som det skulle. Jeg lever med det, men det oppleves som du beskriver. Som om bilen har fått litt drivstoff som må brennes opp før turtallet kan reduseres til tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen ting med turboen å gjør! Vist turtallet hadde reagert med gasspedalen (problemet merkes best når en kjører sakte) så hadde det slått å dunket i drivlinjen. Bilen hadde blitt ekkel å kjøre. Nå er det slik at gassen henger litt igjen slik at du rekker å trykke på bremen før den går forsiktig av gassen. Det er laget for å vær slik, og det har blitt mer ved en PCM software for noen år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg synes fortsatt dette virker unormalt.

Ved "krabbekjøring", f. eks. ut fra garasjen på jobb, så trenger jeg bare å "tappe" lett på gasspedalen så går turtallet litt opp og forblir der i 3-4-5 sekunder og jeg må bremse litt hardt for å stoppe bilen.

Tok for sikkerhets skyld og "av-chip'et" bilen i dag for å se om det kan ha vært noen sammenheng, men problemet (som jeg nå kaller det...) var der fortsatt.

Nå skal den straks på 144.000-service så jeg tar det opp med verkstedet, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MAP-sensoren er iallfall veldig enkel å ta ut og rense (selv om man har litt "skru-vegring" :))! Gjort på 10 min!

 

Bør definitivt gjøres jevnlig på alle biler med EGR-systemet i behold! Jeg tok min ifm blending av EGRene, men skal ta en ny sjekk nå for å sjekke litt bedre inni selve hullet i sensoren der membranen sitter. Her må man vel være litt forsiktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru-vegring er mellomnavnet mitt! :-)

 

Men denne MAP-sensoren hadde uansett gått meg hus forbi, så nå skal jeg se om jeg finner en lettfattelig "how-to"-post eller -video på nettet og så blir dette en oppgave til helgen.

Skal bli spennende å se både om gass-problemet løser seg, og eventuelt om jeg merker andre positive ting mht forbruk, effekt, etc. som jeg ser andre har gjort etter å ha renset MAP-sensoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensoren sitter helt synlig og veldig lett tilgjengelig midt i motorrommet på "air-boxen" bak der EGR-pipene går inn. Klips av kontakten og dra ut sensoren. Du finner bilder på linkene over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var en ordentlig grisete MAP-sensor renset etter alle kunstens regler :)

Men første prøvetur ga ikke noe forbedret resultat :(

Eneste jeg merket var at forleden dag, da bilen stod på tomgang og kassen i Neutral, og jeg tappet kort på gassen så svarte motoren "to ganger". Nå var det kun ett svar som jo er det riktige.

Det kan jo kanskje tenkes at motoren må venne seg litt til at MAP-sensoren nå er ren? Blir å følge med litt i dagene framover, tenker jeg.

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, noen som har flere tips eller antakelser her?

Problemet har ikke gått bort etter rens av MAP-sensor.

Et kort tapp på gasspedalen og turtallet øker men faller ikke tilbake til tomgang før etter 3-4-5 sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Mitt VIN: SALLAAA147A424311

Satt å ventet på å høre at det er en 2007 modell. Det er noe med motorstyringen som gjør at 2007 modellene er litt trasig, første utgavene av EU4 motorene....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...