grenness Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Mulig jeg er ekstremt fintfølende, men litt for ofte den siste tiden så merker jeg at når jeg slipper opp gassen så virker det som at gasspedalen (eller gasswire'en) henger litt igjen slik at turtallet forblir uforandret et sekund eller to før den roer seg ned. Kan det være noe så enkelt som at wirestrømpa bør smøres opp eller slikt, eller kan dette være indikasjon på noe værre...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Elektronisk pedal, ingen wire Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 For det første: slutt på wire, elektronisk overføring av gasspedalposisjon. Jeg har samme på min, men det varierer når det inntreffer (varm/kald bil ...) Oppdaget det etter en software oppgradering hos Motorpool for 2 år siden. Fikk de til å prøve bilen, men fikk svaret at alt var som det skulle. Jeg lever med det, men det oppleves som du beskriver. Som om bilen har fått litt drivstoff som må brennes opp før turtallet kan reduseres til tomgang. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 8. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2013 takk for raske svar og irettesettelser jeg ser dette an litt framover før jeg eventuelt ber noen se på det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Det kan ha en sammenheng med at D3 ikke har wastegatespjeld? At motorstyringen er litt snillere mot turboen når pedalen slippes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Har ingen ting med turboen å gjør! Vist turtallet hadde reagert med gasspedalen (problemet merkes best når en kjører sakte) så hadde det slått å dunket i drivlinjen. Bilen hadde blitt ekkel å kjøre. Nå er det slik at gassen henger litt igjen slik at du rekker å trykke på bremen før den går forsiktig av gassen. Det er laget for å vær slik, og det har blitt mer ved en PCM software for noen år siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 9. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2013 aha så det skal være slik? jeg fikk bilbutikk1 til å legge inn siste software for en måned siden, kanskje det er derfor jeg legger merke til dette nå? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Det er en grunn til at softwaren er blitt endret Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 29. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2013 Jeg synes fortsatt dette virker unormalt. Ved "krabbekjøring", f. eks. ut fra garasjen på jobb, så trenger jeg bare å "tappe" lett på gasspedalen så går turtallet litt opp og forblir der i 3-4-5 sekunder og jeg må bremse litt hardt for å stoppe bilen. Tok for sikkerhets skyld og "av-chip'et" bilen i dag for å se om det kan ha vært noen sammenheng, men problemet (som jeg nå kaller det...) var der fortsatt. Nå skal den straks på 144.000-service så jeg tar det opp med verkstedet, tenker jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peres Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Du har sjekket MAP sensor? http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=51384&view=&hl=&fromsearch=1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 Nei, men det er på todo-listen nå! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 MAP-sensoren er iallfall veldig enkel å ta ut og rense (selv om man har litt "skru-vegring" )! Gjort på 10 min! Bør definitivt gjøres jevnlig på alle biler med EGR-systemet i behold! Jeg tok min ifm blending av EGRene, men skal ta en ny sjekk nå for å sjekke litt bedre inni selve hullet i sensoren der membranen sitter. Her må man vel være litt forsiktig! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 Skru-vegring er mellomnavnet mitt! :-) Men denne MAP-sensoren hadde uansett gått meg hus forbi, så nå skal jeg se om jeg finner en lettfattelig "how-to"-post eller -video på nettet og så blir dette en oppgave til helgen. Skal bli spennende å se både om gass-problemet løser seg, og eventuelt om jeg merker andre positive ting mht forbruk, effekt, etc. som jeg ser andre har gjort etter å ha renset MAP-sensoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 30. mai 2013 Del Skrevet 30. mai 2013 Sensoren sitter helt synlig og veldig lett tilgjengelig midt i motorrommet på "air-boxen" bak der EGR-pipene går inn. Klips av kontakten og dra ut sensoren. Du finner bilder på linkene over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 30. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2013 Takk, skal kjøpe en boks elektronikkrens og skride til verket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 1. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2013 (endret) Da var en ordentlig grisete MAP-sensor renset etter alle kunstens regler Men første prøvetur ga ikke noe forbedret resultat Eneste jeg merket var at forleden dag, da bilen stod på tomgang og kassen i Neutral, og jeg tappet kort på gassen så svarte motoren "to ganger". Nå var det kun ett svar som jo er det riktige. Det kan jo kanskje tenkes at motoren må venne seg litt til at MAP-sensoren nå er ren? Blir å følge med litt i dagene framover, tenker jeg. Endret 1. juni 2013 av grenness Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 5. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2013 Hmm, noen som har flere tips eller antakelser her? Problemet har ikke gått bort etter rens av MAP-sensor. Et kort tapp på gasspedalen og turtallet øker men faller ikke tilbake til tomgang før etter 3-4-5 sekunder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaldevass Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Kun når det er kaldt ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engebo Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Har samme og skjer ikke bare når det er kaldt. Mener det oppstod etter en oppdatering av sw. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Kan vel da være verdt å rulle tilbake til tidligere softwareversjon og se om det blir borte igjen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moe696 Skrevet 5. juni 2013 Del Skrevet 5. juni 2013 Samme skjedde meg etter software oppdatering. Nå opptrer det innimellom, og lever fint med det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Jeg har nå aller nyeste programvarene på motoren (og resten) og jeg har det ikke. Føler det er innenfor et gitt vin nr.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CaspianBlue Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Det er vel forskjellig software avhengig av hardware-versjoner av hjerner? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 7. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2013 Jeg har nå aller nyeste programvarene på motoren (og resten) og jeg har det ikke. Føler det er innenfor et gitt vin nr.. Mitt VIN: SALLAAA147A424311 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mads SL Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Mitt VIN: SALLAAA147A424311 Satt å ventet på å høre at det er en 2007 modell. Det er noe med motorstyringen som gjør at 2007 modellene er litt trasig, første utgavene av EU4 motorene.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.