Gå til innhold

D3: får ikke PÅ hengerfestet


grenness

Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpte bilen i vinter var selvsagt hengerfestet fastrustet. Jeg fikk forhandleren til å fikse dette og da jeg kom tilbake var festet av og et nytt feste lå i bagasjen.

Nå skulle jeg feste på kroken igjen, men jeg får det pokker ikke til!

Det virker som at jeg ikke får skjøvet det langt nok opp i hullet, det stanger mot ett eller annet.

Er det jeg som kløner eller har de klart å gi meg et hengerfeste som ikke passer til bilen?

Jeg holder selvsagt låsen slik at "splinten" er trukket inn, og får skjøvet festet et stykke opp men så sier det klonk...

IMG_20130508_170336.jpg

IMG_20130508_173548.jpg

IMG_20130508_173638.jpg

IMG_20130508_173710.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du "spenner" opp låsen slik at den tykke bolten bak på hengerfeste står inne? (bildet viser den ute)

Når hengerfeste skives opp i feste på bilen skal den "lille og tynne" bolten oppe løse ut den tykke bolten. Tror ikke den vil løses ut før du får det langt nok opp i feste på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg gjorde det riktig, og stod med boka oppslått, men sleit likevel.

Jeg vrir rundt det grønne håndtaket slik at bolten går inn i festet, men tror ikke den går helt inn om jeg husker riktig.

Så klarte jeg ikke å få bolten til bli stående slik, men måtte holde den grønne i "spenn" slik at bolten forble inne, mens jeg skjøv hele festet oppover i hullet/kanalen. Men det stopper altså mens det ennå virker å være 1-2 cm igjen før bolten har nådd opp til hullet der den kan gli ut og låse hele hengefestet fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk ut og vri rundt den grønne "nøkkelen" :-)

 

Så det røde feltet blir synlig

Endret av Willhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengerfestet er låst slik det er vist på bildet, sett inn nøkelen og vri om nøkellåsen først, så drar du ut og vrir du det grønne hjulet. Mener hengerfestet/ låsen er laget slik at du ikke får ut nøkkelen før hengerfestet er gått i lås :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, tok en titt på denne videoen

og ser jo der at man skal kunne "låse" bolten inne; jeg har som jeg skrev ikke skjønt dette helt og holdt det grønne hjulet fast da jeg førte alt opp i hullet, men det skal altså ikke være nødvendig ser jeg.

Så jeg skal sette inn nøkkelen igjen og sørge for at bolten går helt inn og låses der før jeg fører opp i hullet og forhåpentligvis får klikket og låsingen som på videoen.

Den oransje/røde plastgreia som tydeligvis skal sitte oppi hullet som beskyttelse når man ikke har hengerfestet montert, er det en billig sak å bestille fra et sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Låsemekanismen på min krok var rustet fast - brukte over en uke med WD40/5-56/SAS før den løsnet.

 

Det viste seg å være helt tørt i låsen og bolten, fullt av støv og rust.

 

Det lønner seg å skru av det lille lokket på siden av kroken (med T27 tror jeg det var), rense med mer WD40 etc og så dytte mekanismen full av grease samtidig som du beveger låsen for å få fordelt guffa og fylt opp.

 

OBS! Det er en gummiforing der som kanskje må skiftes samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...