Gå til innhold

Rimelig olje - noen med erfaring ?


Anbefalte innlegg

Kjøpte olje lokalt her i Halden på lørdag.

Fant følgende link senere på dagen : http://billigbilpleie.no/product/castrol-magnatec-a1-5w30-5-ltr-2322/

Er det noen som har erfaring fra å handle her ?

 

Prisen lokalt var ca 150kr pr liter - på denne websiden ca 50 kr pr liter for Castrol Magnatec A1 5w30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bemærk at alle varer sendes uden moms og du skal svarer Norsk moms + skal du betale indfortoldningsgebyr til Norske Posten

 

Ein fireliter til NOK 264,- blir fort NOK 700,- inkl frakt (ca 150?), mva (ca 100 kr) og fortollingsgebyr (ca 200?). Då er literprisen NOK 170,-. Under forutsetning av at eg har rekna rett. Sjekk under generelle handelsbetingelser på nettsidene.

 

Edit: Trykkfeil :)

Endret av nyskje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Er det denne Comma-oljen dere tenker på her:

http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/olje-og-kjemi/motorolje/klassiske-biler/classic-40/

 

Har klart kanskje muligens å finne filter til bilen min men sitter og lurer på motoroljen.

Vil ha en mineralsk 10-40 olje mener jeg og denne har de på lokal Bilxtra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel litt drøyt å bruke mineralolje på en supermoderne motor med pumpedyse. Det er ingen leverandører som anbefaler det. Kun syntetisk.

Det er et utrolig trykk i denne motoren, og ....javel spar på oljen og kjøp ny motor...... det blir vel sånn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som legpersoner har ingen mulighet til å vurdere hvor god en olje er. Vi må stole på spesifikasjonene - og magefølelsen - som egentlig er ingenting verdt...

Skal olje sammenlignes må to motorer kjøres helt likt under like betingelser i lang tid for så å måles. Egentlig bør det være flere motorer slik at eventuell kvalitetsforskjell på motorene blir utjevnet.

 

Oljen har tre oppgaver i en bilmotor. Den skal holde de bevegelige delene fra hverandre, den skal kjøle og den skal rense. På alle disse områdene er syntetisk olje overlegen. Det skyldes at mineralsk olje må tilsettes vesentlig mer tilsetningsstoffer for å oppnå sin viskositet i et bredt temperaturområde og disse tilsetningsstoffene brytes ned under bruk. I praksis blir mineralsk olje derfor tynnere under bruk og det påvirker shear-verdien som sier noe om hvor store krefter som skal til for å bryte oljefilmen. Men bytter man olje ofte nok (veldig ofte) vil mineralsk olje i praksis være like god som syntetisk. Delsyntetisk er bare tull. Jeg ser dog ingen grunn til å bruke mineralsk olje om motoren er laget for syntetisk olje. Om det holder med billig Biltema olje eller om man bør bruke kostbar Mobil 1 superdeluxe er vanskelig å si - så lenge de begge oppfyller motorens oljespec. Det er vel her magefølelsen og muligheten for å bytte billigolje litt oftere kommer inn.

 

Når det gjelder oljens renseegenskaper, dvs. holde urenheter flytende i oljen og ikke avsette dem som såkalt "black sludge" i motoren er velfungerende veivhusventilasjon ekstremt viktig. Denne vil ventilere ut avgasser (sot) som alltid blåser forbi stempelringene. Hvis ikke vil dette avsettes på motorens innerside og forurense oljen unødvendig mye. Det sitter rom regel en form for oljefelle i utluftningen og denne tettes gjerne over tid. Renses eller byttes ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjørt på Felleskjøpet sine oljer i en årrekke. Det har fungert veldig bra. Tror det er Statoil de har i kannene. Kjøper gjerne en 20L når jeg handler. Den varer til et par-tre oljeskift, samt litt småfylling.

Gearolje kjøper jeg også der........de har den gamle LR og RR trenger. Husker ikke betegnelsen nå. :)

 

Lærte engang at olje har 4 egenskaper i en bil. 3 av dem er som Tore nevnte, og den fjerde er å danne en tetning i sylinderen, slik at forbrenningsgassene ikke trenger ned i veivhuset.

Endret av jon71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte en artikkel i tyske Motorrad for noen år siden. Den gikk grundig tilverks og testet oljer i fillebiter.

Konklusjonen var at billig olje fungerer utmerket, forutsatt rette spesifikasjoner, men krever bytte til rett tid. Dyr olje med samme specs virket ikke bedre, men holdt viskositet m.m lengre, hvis man valgte å strekke skiftintervallene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører biltema olje på motorene i bruksbilene, bytter uansett ofte nok, det hender jeg kjører i motorrens ved oljeskift også. Helsynt 10w40, jeg bruker også NAP fri kjølevæske for alu motorer, klok av skade ved bruk av kjempefeil type på en alumotor en gang :( et sidespor, men vell så viktig.

 

En mekaniker sa en gang at olje er olje.... Hehe, noe sannhet er det sikkert i det, men jeg går ikke god for det ;)

en "oljemann" jeg kjenner til, sverger til biltema ettersom han kjente til produksjonsrekka og kunne gå god for den så lenge den ble byttet i tide.

Jeg har trua, har ikke vært plaget av olje kvaliteten og prisen retferdiggjør hyppig bytte.

 

Til kvassere motorer satser jeg på castrol gtx etter anbefaling fra motorbygger til den aktuelle motortypen. Har ingen god grunn til det annet enn å lytte til erfarne fjellfolk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljen har endel flere egenskaper enn Tore og Jon nevner.

I farta kommer jeg på korrosjonsforebygging i tillegg.

(Har skrevet om flere før et sted før)

Viskositeten bestemmer hvilke temperaturer den er beregnet å starte,arbeide og stoppe under.

Oljen skal utføre alle sine gjøremål best mulig og holde riktig trykk under alle temperaturer motoren utsettes før varm eller kald.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...