Dag Lislerud Midtfjeld Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 Kjøpte olje lokalt her i Halden på lørdag. Fant følgende link senere på dagen : http://billigbilpleie.no/product/castrol-magnatec-a1-5w30-5-ltr-2322/ Er det noen som har erfaring fra å handle her ? Prisen lokalt var ca 150kr pr liter - på denne websiden ca 50 kr pr liter for Castrol Magnatec A1 5w30 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nyskje Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 (endret) Bemærk at alle varer sendes uden moms og du skal svarer Norsk moms + skal du betale indfortoldningsgebyr til Norske Posten Ein fireliter til NOK 264,- blir fort NOK 700,- inkl frakt (ca 150?), mva (ca 100 kr) og fortollingsgebyr (ca 200?). Då er literprisen NOK 170,-. Under forutsetning av at eg har rekna rett. Sjekk under generelle handelsbetingelser på nettsidene. Edit: Trykkfeil Endret 7. mai 2013 av nyskje Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 7. mai 2013 Del Skrevet 7. mai 2013 bruker Comma sin olje, i alle år. fungerer som bare det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Ditto. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Torshov, og de gutta har tebod på motorsmøreølje rett som det er.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svirre Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Er det denne Comma-oljen dere tenker på her: http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/olje-og-kjemi/motorolje/klassiske-biler/classic-40/ Har klart kanskje muligens å finne filter til bilen min men sitter og lurer på motoroljen. Vil ha en mineralsk 10-40 olje mener jeg og denne har de på lokal Bilxtra... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EiRRik 4.6HSE Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Har du prøvd Biltema sin? De har 10/40 både som mineralsk og del-syntetisk. Alternativt Felleskjøpet sin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svirre Skrevet 25. mars 2014 Del Skrevet 25. mars 2014 Ikke prøvd Biltema sin, det kan være et alternativ. Kjørte vel Classic-oljen på Range Rover i sin tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peder Holm Løvstad Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Alternativt Felleskjøpet sin? Felleskjøpet har god olje til en veldig billig penge. Kun Statoil-produkter. Kan gå god for denne til f.eks. Td5. 75 kr/liter inkludert mva er ingen upris. Endret 27. mars 2014 av Peder Holm Løvstad Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Nå er det vel litt drøyt å bruke mineralolje på en supermoderne motor med pumpedyse. Det er ingen leverandører som anbefaler det. Kun syntetisk. Det er et utrolig trykk i denne motoren, og ....javel spar på oljen og kjøp ny motor...... det blir vel sånn:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Vi som legpersoner har ingen mulighet til å vurdere hvor god en olje er. Vi må stole på spesifikasjonene - og magefølelsen - som egentlig er ingenting verdt... Skal olje sammenlignes må to motorer kjøres helt likt under like betingelser i lang tid for så å måles. Egentlig bør det være flere motorer slik at eventuell kvalitetsforskjell på motorene blir utjevnet. Oljen har tre oppgaver i en bilmotor. Den skal holde de bevegelige delene fra hverandre, den skal kjøle og den skal rense. På alle disse områdene er syntetisk olje overlegen. Det skyldes at mineralsk olje må tilsettes vesentlig mer tilsetningsstoffer for å oppnå sin viskositet i et bredt temperaturområde og disse tilsetningsstoffene brytes ned under bruk. I praksis blir mineralsk olje derfor tynnere under bruk og det påvirker shear-verdien som sier noe om hvor store krefter som skal til for å bryte oljefilmen. Men bytter man olje ofte nok (veldig ofte) vil mineralsk olje i praksis være like god som syntetisk. Delsyntetisk er bare tull. Jeg ser dog ingen grunn til å bruke mineralsk olje om motoren er laget for syntetisk olje. Om det holder med billig Biltema olje eller om man bør bruke kostbar Mobil 1 superdeluxe er vanskelig å si - så lenge de begge oppfyller motorens oljespec. Det er vel her magefølelsen og muligheten for å bytte billigolje litt oftere kommer inn. Når det gjelder oljens renseegenskaper, dvs. holde urenheter flytende i oljen og ikke avsette dem som såkalt "black sludge" i motoren er velfungerende veivhusventilasjon ekstremt viktig. Denne vil ventilere ut avgasser (sot) som alltid blåser forbi stempelringene. Hvis ikke vil dette avsettes på motorens innerside og forurense oljen unødvendig mye. Det sitter rom regel en form for oljefelle i utluftningen og denne tettes gjerne over tid. Renses eller byttes ved behov. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Her kjørt på Felleskjøpet sine oljer i en årrekke. Det har fungert veldig bra. Tror det er Statoil de har i kannene. Kjøper gjerne en 20L når jeg handler. Den varer til et par-tre oljeskift, samt litt småfylling. Gearolje kjøper jeg også der........de har den gamle LR og RR trenger. Husker ikke betegnelsen nå. Lærte engang at olje har 4 egenskaper i en bil. 3 av dem er som Tore nevnte, og den fjerde er å danne en tetning i sylinderen, slik at forbrenningsgassene ikke trenger ned i veivhuset. Endret 27. mars 2014 av jon71 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
springer Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Studerte en artikkel i tyske Motorrad for noen år siden. Den gikk grundig tilverks og testet oljer i fillebiter. Konklusjonen var at billig olje fungerer utmerket, forutsatt rette spesifikasjoner, men krever bytte til rett tid. Dyr olje med samme specs virket ikke bedre, men holdt viskositet m.m lengre, hvis man valgte å strekke skiftintervallene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnulf Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 Kjører biltema olje på motorene i bruksbilene, bytter uansett ofte nok, det hender jeg kjører i motorrens ved oljeskift også. Helsynt 10w40, jeg bruker også NAP fri kjølevæske for alu motorer, klok av skade ved bruk av kjempefeil type på en alumotor en gang et sidespor, men vell så viktig. En mekaniker sa en gang at olje er olje.... Hehe, noe sannhet er det sikkert i det, men jeg går ikke god for det en "oljemann" jeg kjenner til, sverger til biltema ettersom han kjente til produksjonsrekka og kunne gå god for den så lenge den ble byttet i tide. Jeg har trua, har ikke vært plaget av olje kvaliteten og prisen retferdiggjør hyppig bytte. Til kvassere motorer satser jeg på castrol gtx etter anbefaling fra motorbygger til den aktuelle motortypen. Har ingen god grunn til det annet enn å lytte til erfarne fjellfolk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) Oljen har endel flere egenskaper enn Tore og Jon nevner. I farta kommer jeg på korrosjonsforebygging i tillegg. (Har skrevet om flere før et sted før) Viskositeten bestemmer hvilke temperaturer den er beregnet å starte,arbeide og stoppe under. Oljen skal utføre alle sine gjøremål best mulig og holde riktig trykk under alle temperaturer motoren utsettes før varm eller kald. Endret 27. mars 2014 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 27. mars 2014 Del Skrevet 27. mars 2014 (endret) http://m.tu.no/industri/2013/12/01/hva-er-det-egentlig-i-smoreolje-annet-enn-olje Denne er fin..... Endret 27. mars 2014 av ragnarsk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. mars 2014 Del Skrevet 28. mars 2014 Kunsten er å bytte olje ofte. De fleste har for lange intervall, særlig på mineralsk olje. Det er ikke ny olje som sliter en motor, men gammel olje som blir som pissvann. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.