Gå til innhold

Girkassehavari?


Sfinx

Anbefalte innlegg

 

Er usikker på om det er slitte motorfester, men må få sjekket de. Får pulserende turtall og mister effekt ved pådrag i oppoverbakke og med tung last.

 

Hva med waste gate? Bilen min hadde pulsering som minnet om det du beskriver når jeg kjøpte den, og jeg mener det var ny waste gate-dings som fikset det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har lett og lett på nettet og finner mye referanser til ZF's hjemmesider for spec av kasser, men linkene er fort +5år gamle og ikke lenger gyldige. :( Klarer heller ikke å finne dette på ZF's hjemmeside, så min info er mest samlet fra forskjellige poster av forskjellig alder. Tror jeg har klart i sile ut riktig info, men det er jo ikke alltid det stemmer.

 

EH er helt riktig elektronisk styrte kasser.

 

Sjekk sidene til ZF her, i arkivet. Kanskje de gamle dokumentene finnes: http://web.archive.org/web/*/http://www.zf.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja, gjett hva som har skjedd her?

 

gallery_4713_557_10395.jpg

 

Midt mellom Mo i Rana og Rognan - hadde nettopp forsert en bakke - idet den flatet ut mistet jeg all framdrift!!! Styrte bilen inn på beleilig plass på motsatt side av veien (gjett om jeg var glad at jeg ikke hadde motgående trafikk akkurat da). Gikk ut og tittet under bilen, masse rød olje som dekket venstre side av understellet, dryppet fortsatt fra rett bak oljekjøleren til girkassa. Har jo lest hva noen andre har opplevd, så jeg visste hva det var. Full stans - og så sent på en fredag. Men fikk NAF bergingsbil fra Rognan innen 2 timer. FLAKS. Ble fraktet til Rognan - NAF sjåføren måtte tilbake opp på Saltfjellet og hente en politimann i en 2011 Audi med skjulte strobelys (var nok ute etter fartssyndere han).

 

Så nå sitter jeg og kona i en liten hytte med sjøutsikt og venter på mandag......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var der for et par år siden. Lukter MAS eller turbo-/IC-slanger lang vei.

 

http://www.lrforum.c...showtopic=60022

Da har bilen vært på lengre tur med tyngre last bak. B)

Før turen tok jeg jobben med å demontere turboslangene, vaske de grundig og være nøyktig med montering av slanger og klemmer.

Pulsering er nå borte, selv ved god belastning i oppoverbakke. Jeg antar dermed at falsk luft mellom turbo ig IC var årsak til pulseringen.

Ja, gjett hva som har skjedd her?

 

Midt mellom Mo i Rana og Rognan - hadde nettopp forsert en bakke - idet den flatet ut mistet jeg all framdrift!!! Styrte bilen inn på beleilig plass på motsatt side av veien (gjett om jeg var glad at jeg ikke hadde motgående trafikk akkurat da). Gikk ut og tittet under bilen, masse rød olje som dekket venstre side av understellet, dryppet fortsatt fra rett bak oljekjøleren til girkassa. Har jo lest hva noen andre har opplevd, så jeg visste hva det var. Full stans - og så sent på en fredag. Men fikk NAF bergingsbil fra Rognan innen 2 timer. FLAKS. Ble fraktet til Rognan - NAF sjåføren måtte tilbake opp på Saltfjellet og hente en politimann i en 2011 Audi med skjulte strobelys (var nok ute etter fartssyndere han).

 

Så nå sitter jeg og kona i en liten hytte med sjøutsikt og venter på mandag......

Da har du sannsynligvis bevart kassa (eller fått en god unnskyldning til kona for å oppgradere ;) . Anbefaler ikke midlertidig rep. på dette, etter personlige erfaringer. Skift rør og kos deg etterpå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen er nå reparert med rør/slange-kit sendt fra Nardo Bil i Trondheim. Slangen på venstre side, under luftfilteret hadde en 15 mm sprekk rett før hurtigkoblingen. Armeringstråder tøyt ut. - Kassa opplevdes nå klart bedre med all olje skiftet ut (Valvoline MaxLife ATF). Holdt lock-up mye lengre i lange bakker, og girskift mykere. Frisk kasse, får'n si. Bilen har aldri vært bedre å kjøre (hjalp godt med nye General AT 245/70-16, som overhodet ikke sporer/klatrer på ujevn vei!)

 

Det tok altså en drøy uke å få bilen på veien igjen. I mellomtiden leide vi bil fra Rent-a-wreck i Bodø og berget således mesteparten av ferien, selv om dette kostet noen tusen.

 

Takk til Erntsen MC & Snøscooter i Rognan og Rognan bilberging (NAF)!

 

 

Hilste på flere LR-eiere på vei til landstreffet i Trondheim. Hadde jeg ikke måttet dra til England i morgen, så hadde jeg stanset i Trondheim....... (snufs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...