jakobsen Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Hei Irriterer meg grønn (kanskje mest rød) over lista mellom nedre og øvre del bak på Defendern (body cappings - noen som har et norsk navn?). Var litt rust på den i før vintern, nå er det blitt mye. Lakken flasser rundt hele. Vurdert å slipe det ned og lakke om lista mens den sitter på bilen, men kommet til at det ikke er en god løsning uansett. Så da blir det å bytte hele saken. Har skjønt at den var å få tak i galvanisert før, men mener å ha lest et sted at den ikke lages lenger?? (har ikke samfart nette enda, men tips mottas med takk). Aluminium? Uansett: Er det en grei jobb å bytte? Klarer jeg det alene? Har sett at at de fleste løfter hele taket, men også noen som sier at man kan ta en side av gangen, og da slipper å løsne innertaket osv. Og noe spesielt jeg trenger i forbindelsen med jobben? Og hvor lang tid bør jeg beregne. Må stå i ute å gjøre det, så bør bli ferdige i løpet av helst en dag eller to. Ole Jakob Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Erik Winther Sørensen har nye. Lever dem til galving og det blir siste gang du bytter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 (endret) Grei jobb å bytte. Regn med lørdag og søndag. Taket løsnes bak langs bikinilinjen og oppe på B-stolpene og bakdør må av. Sett så en 2x4 i bakdøråpningen som løfter en smule. Pass på nok strøm til drill,nok bor og nok popnagler.Litt tettemasse er også lurt. Endret 1. mai 2013 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jakobsen Skrevet 1. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2013 Så bra! Da bestiller jeg nye deler. Hvor i Oslo sender man de for å få delene galvanisert? Og hvordan er det i forhold til å få de lakket? Eller må de da være blanke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Først må maling av. Så galving.Jeg har brukt et firma i Hønefoss. Skal du male dem må etsprimer beregnet på galving brukes. Les nøye om dette. Personlig er jeg for galvanisert og ferdig med lakk for godt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eirik Haugen Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 Tenkte å gjøre jobben selv i løpet av våren, og fant et sett her: http://www.yrmlandrover.com/Land-Rover-Defender-Galvanised-Capping-Kit På et av de utenlandske forumene fant jeg også en beskrivelse av jobben: http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=55697 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pesto_trader Skrevet 1. mai 2013 Del Skrevet 1. mai 2013 http://www.gulesider.no/firma/metalliseringsverket-as:p10001864691 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jakobsen Skrevet 1. mai 2013 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2013 Helt topp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDAY Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 (endret) Metallisering, som pesto_trader lenker til, er ikkje det same som varmgalvanisering. Metallisering er bra, men ikkje i nærleiken av like bra som varmgalvanisering. Firmaet på Hønefoss vil ikkje ta bildeler lengre, så eg bruker DuoZink i Fredrikstad. Da må delane vera ferdig sandblåst ved levering. Om delane er rustne gjer ingenting, men det må ikkje vera lakk eller feitt på dei. Firmaet operer med minstepris (100 kg vare - ca 1000kr), så om du ikkje har mykje anna du skulle galvanisert i same slengen ville eg freista å kjøpe ferdig galvaniserte. Eg veit Grøftekanten har skaffa det før, mulig han gjer det framleis. Om ikkje anna finst det på nettet frå Tåkeøya. Eit anna syfte er å kjøpe pent brukt frå ein hogd seriebil, dei går om kvarandre. Eit godt norsk ord for delane kunne vel vera "kassekant"? _______________________ Veslesmeden Med mykje galv på bilen Endret 8. mai 2013 av smedenDAY Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Kassekanter er herved vedtatt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
som Skrevet 8. mai 2013 Del Skrevet 8. mai 2013 Grei jobb, byttet alt sammen for noen år siden. Gjorde som beskrevet over, løftet hele taket i bakkant, Tettet med en Wurth masse over og under cappingsene før det ble skrudd sammen igjen. Det ligger noen gummilister der som jeg bare kastet siden de var skadet av rusten på profilene. Det er mer rust enn den som vises utvendig! Lykke til! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smedenDAY Skrevet 9. mai 2013 Del Skrevet 9. mai 2013 Smør også på litt godt med kaldzink (würts Zink 300, eller tilsvarande produkter) på det irrskada aluminiumet før du setter det saman att. Du klarer aldri å pusse vekk alt ir, og vil uansett ha mange irrfeller i dei porene som er oppstått. Fyller du dette med kaldpåført sink vil du reversere prosessen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Storeulv Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Noen som vet om et verksted som bytter cappings i Norge. hadde planer om å gjøre det selv men rekker ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1120td5 Skrevet 30. mai 2016 Del Skrevet 30. mai 2016 Storeulv, en voksen guru kommer snart rundt hjornet med svar..... Jeg har planner om å skifte cappings men se at gummipakninger langs vinduet på framsiden er helt rottent... Kan det være lurt å bytte pakningen i samme sleng? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.