Gå til innhold

Rusten Body Cappings bytte - TD5 110 2004


jakobsen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Irriterer meg grønn (kanskje mest rød) over lista mellom nedre og øvre del bak på Defendern (body cappings - noen som har et norsk navn?). Var litt rust på den i før vintern, nå er det blitt mye. Lakken flasser rundt hele. Vurdert å slipe det ned og lakke om lista mens den sitter på bilen, men kommet til at det ikke er en god løsning uansett. Så da blir det å bytte hele saken. Har skjønt at den var å få tak i galvanisert før, men mener å ha lest et sted at den ikke lages lenger?? (har ikke samfart nette enda, men tips mottas med takk). Aluminium?

 

Uansett: Er det en grei jobb å bytte? Klarer jeg det alene? Har sett at at de fleste løfter hele taket, men også noen som sier at man kan ta en side av gangen, og da slipper å løsne innertaket osv. Og noe spesielt jeg trenger i forbindelsen med jobben? Og hvor lang tid bør jeg beregne. Må stå i ute å gjøre det, så bør bli ferdige i løpet av helst en dag eller to.

 

 

Ole Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei jobb å bytte.

Regn med lørdag og søndag.

Taket løsnes bak langs bikinilinjen og oppe på B-stolpene og bakdør må av.

Sett så en 2x4 i bakdøråpningen som løfter en smule.

Pass på nok strøm til drill,nok bor og nok popnagler.Litt tettemasse er også lurt.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må maling av.

Så galving.Jeg har brukt et firma i Hønefoss.

Skal du male dem må etsprimer beregnet på galving brukes.

Les nøye om dette.

Personlig er jeg for galvanisert og ferdig med lakk for godt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metallisering, som pesto_trader lenker til, er ikkje det same som varmgalvanisering. Metallisering er bra, men ikkje i nærleiken av like bra som varmgalvanisering.

 

Firmaet på Hønefoss vil ikkje ta bildeler lengre, så eg bruker DuoZink i Fredrikstad. Da må delane vera ferdig sandblåst ved levering. Om delane er rustne gjer ingenting, men det må ikkje vera lakk eller feitt på dei. Firmaet operer med minstepris (100 kg vare - ca 1000kr), så om du ikkje har mykje anna du skulle galvanisert i same slengen ville eg freista å kjøpe ferdig galvaniserte. Eg veit Grøftekanten har skaffa det før, mulig han gjer det framleis. Om ikkje anna finst det på nettet frå Tåkeøya.

 

Eit anna syfte er å kjøpe pent brukt frå ein hogd seriebil, dei går om kvarandre.

 

 

Eit godt norsk ord for delane kunne vel vera "kassekant"?

_______________________

Veslesmeden

Med mykje galv på bilen

Endret av smedenDAY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei jobb, byttet alt sammen for noen år siden.

Gjorde som beskrevet over, løftet hele taket i bakkant, Tettet med en Wurth masse over og under cappingsene før det ble skrudd sammen igjen. Det ligger noen gummilister der som jeg bare kastet siden de var skadet av rusten på profilene.

Det er mer rust enn den som vises utvendig!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør også på litt godt med kaldzink (würts Zink 300, eller tilsvarande produkter) på det irrskada aluminiumet før du setter det saman att. Du klarer aldri å pusse vekk alt ir, og vil uansett ha mange irrfeller i dei porene som er oppstått. Fyller du dette med kaldpåført sink vil du reversere prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Storeulv, en voksen guru kommer snart rundt hjornet med svar.....

 

Jeg har planner om å skifte cappings men se at gummipakninger langs vinduet på framsiden er helt rottent... Kan det være lurt å bytte pakningen i samme sleng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...