Gå til innhold

D3 som turbil til fjells


JFB

Anbefalte innlegg

Da kan jeg hive meg på laget om å dele min lykke om D3 på tunet......:)

 

Annonsen "Familie søker D3" er ikke lenger aktiv.

 

Jeg avsluttet siste arbeidsdag før 3mnd's permisjon med å sette meg på natt-toget til Stavanger. Ankom om morgenen og overtok en nypollert 06 PP. Gått kun 100 000km, langkjørt, oppvarmet garasje. Hadde en del som måtte utbedres, men dette var jeg stort sett klar over takket være tilstandsrapport.

 

Turen tilbake til Akershustraktene gikk meget komfortabelt. Så meg temmelig fornøyd med permisjons starten, men bedre blir det..... Bilen har nå vært 3 dager hos Sandven på diverse utbedringer og nå pakkes bilen for å følge kona på jobb i fjellheimen (arkeologiske utgravninger). Med i oppakningen følger 3 sykler + sykkeltralle, Ally kano, telt, mat og mye mer. Digg med stor bil:)

 

Bilen må etterhvert oppgraderes, men litt om gangen.

 

Tragisk at dekkene kun holder ut denne sesongen.....:) Lest mye bra om General AT2, men de har ikke mange dimensjoner å velge mellom. Har 18" og 19" felger nå, men lurer på om 17" originale 5 eiker er å oppdrive til en rimelig penge. Dette ville muliggjort å sette på 255/70R17 med total diameter på 31,1". Om dette ikke lar seg gjøre kan man alltids gå for 255/60R18, som er kanskje "tryggere". Greit med innspill.....

 

Forumet har mye bilteknisk, men lite om "grusveier" i Norge. Per Gynts vei og Jotunhemvegen testes i sommer selv om disse ikke byr på utfordringer. Mitt ønske er å finne turer/ruter som kan kombinere kjøring (ikke asfalt), kano, fjellturer, sykling etc. Dette er fantastiske biler og må brukes i sitt rette element. Bror det mange innspill og tips på ruter kan dette evt. samles litt mer systematisk på forumet i en egen seksjon sidestilt "turer/treff" som er mer sosiale eventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Grabber AT er et nyere dekk enn AT2 og har alle dimensjoner som passer for D3.

Jeg har AT på Defenderen og er veldig fornøyd med egenskapene.

På bilder ser det nesten ut som et gatedekk, men det er mye åpnere enn bildene viser og det er et ordentlig All Terrain dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer.

Jeg har god erfaring med BFG AT som har vart mange km på Defender, og har nå valgt dette til min D3 i dimensjon 265/65-18. Helt på grensen, stubber litt ved fullt rattutslag. Men ser veldig riktig ut og jeg synes det er godt å kjøre på.IMAG0101.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med grombil og enig med deg om dette med ruter på grusveier etc. Bor i Akershus jeg også.

Kan anbefalle GGAT, kjøpte d til min D3 nå og er meget gode på støy, retningstab, sporing m.m til og være et AT dekk-kjører 255/55-19, funker i terr også men skal du mye der ser jeg 17" anbef. Lykke til og kom gjerne hit for og ta de i nærmere øyesyn!

Kan sende bilder på Mail/sms:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra bilder og info. Tipper jeg kanskje heller for Cooper LTZ 255/55R19, dog 285/60R18 er kanskje mulig, men på håret. GGAT er en god kandidat som alternativ. Foreløpig digges bilen.

 

Måtte love jentungen på 4 år at vi aldri skulle selge denne bilen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bilen har nå blitt pakket og brukt daglig i 5uker med forskjellige turformål i fjellet. Pappaperm med unger må utnyttes!!!!!

 

Mange toppturer/sykkelturer tilpasset to jenter på 1 og 4 år har det blitt nesten vær dag. Fjellet og naturen i Norge er fantastisk og må utnyttes. Dessverre har det regnet og smeltet mye og arkeologene (jobben til kona, se opprinnelig post) har hatt sine utfordringer med fremkommelighet. Det er da en stor glede å bistå med frakt langs utvaskede fjellveier:) Etter disse turene må si meg meget positivt overrasket over kjøreopplevelsen. Har selv dirigert bilen over de dypeste grøftene, men følt meg totalt unyttig da bilen glir pent og kontrollert forbi. Det er allikevel nyttig å stige ut for å få litt erfaring på egenskapene bilen har mhp bakkeklaring og angrepsvinkel samt unngå å slå nedi. Det er her jeg nå kommer til neste års dekk/felgplaner.....

 

Etter en del lesing på nettet er det klart at Amerikanske forumer er totalt uredde for å modifisere bilene sine. Dette er kanskje kultur og prisen på bilen i USA. Investering av bil i Norge kjennes og man er da kanskje mer moderate, i allefall satser jeg ikke på noen store forandringer.

 

Av dekk har jeg fått veldig sansen for Cooper LTZ 285/60R18. Disse øker rullediameteren med 4,7%, og har ikke klart å lese noen som har hatt store problemer etter å ha flyttet litt på en kabel. Hastigets avviket ved 80km/t er 83,6km/t. Ser heller ingen konflikter med vegvesenets regler med å benytte denne dekkdimensjon.

 

Når det gjelder selve bakkeklaring gir dekkene ca 2 cm mer bakkeklaring. Har sett videre flere som endrer rod til høydesensoren eller koplet innpå elektronikk som endrer refferansespenningen til høydesensoren. Dette er metoder som sikkert fungerer bra, men gir fort for mye endring og kan også overbelaste kompressoren. Har lite lyst til at kompressoren ryker når man er ut på tur....... Det jeg da finner appelerende er at bilen i seg selv har kalibrering av høyden via Software +/- 50 trinn med 0,5mm utslag. Håper da noen kanskje her på forumet har testet dette, evt har utstyr som kunne hjulpet meg. Faultmate fra Blackbox solution skal kunne dette, men også muligens andre. Det er lov å håpe at luftfjæringssystemet i seg selv kan kalibreres ca 2 cm høyre. Discovery 3 har ikke mulighet til å justere camber, så store permanente hevinger er ikke noe jeg har sansen for. Vinklingen til opphenget endres i realiteten kun ca 2 cm etter kalibrering selv om bilen blir nærmere 4-5 cm høyre. Spissing med nye dekk er også noe jeg satser på for å sikre minimal slitasje på dekk og sporingsegenskaper.

 

Jeg mangler imidlertidig felger da jeg nå må ha 4+1 Sommerdekk og 4+1 Vinterdekk når jeg ikke kjører på samme rullediameter året gjennom. Smaken er forskjellig men jeg liker best orginale 5 eiker felger fremfor orginale 10 eiker. Har nå 4+1 orginale 19" med slitte Scorpion Zero som jeg må etterhvert finne vinterdekk til samt 4 stk 18" 10 eikers orginale felger. Muligens noen her som vil bytte/ selge orginale 18" 5eikers felger?

 

Ser også at takstativ og stige er et stadig gjentakende behov da sykler, Ally kano etc. blir med på en gang. Jeg er derfor på jakt etter brukt Land Rover expedition rack. Blir nok Julegaven til kona dette......:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikser litt opplevelser og modifiseringer, men om noen er nysgjerrig på hva slags arkeologisk arbeid som bringer meg til fjells kan man søke på Facebook "Arkeologi langs Vinstravassdraget"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke uvurdere original oppsett på en D3, jeg har hatt defender med optimal oppsett* eller sub optimal, jeg klart å sette meg fast å likevel...

 

If it works dont fix it er noko er vurdere.

 

Jeg har klart å kjøre fast en D3 med sperre bak mange ganger, bilen klarer utrolig mye.... men, jeg måtte pusher litt og tester grenser.... ja det var meg, og redning ble en defender heldigvis.... men engang var det yotato.

 

D3 som resten av oss man folk opp i året slitter med vekten.

 

Hvor mye extreme skal du kjører ? jeg kan ble med og tar bilde...

 

Glen

 

*etter min personlig menning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.....her er det omstendelig arbeide...... Jeg pakker bilen imorgen for liten telttur på fjellet. Tror det tar meg ca 30 sekunder å hive inn vårt lille Hellsport telt. Har blitt flittig brukt på mange turer fra ørken i Botzana til NordNorge, har ikke sviktet meg en eneste gang.

 

Å sitte å (unnskyld uttrykket) drite inne i en Disco er noe jeg aldri hadde forestilt meg noen ville gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at D3 er en meget kapabel bil som den er. Jeg har ingen planer om å kjøre mye ekstremt med en så nyanskaffet bil og alt er kanskje unødvendig.

 

Mye offroad kjøring beror på de som kjører, ikke bilen i seg selv.... Jeg innrømmer gladelig at jeg er temmelig uerfaren, og ønsker å utøve varsomhet. Tror da 4-5cm bedre bakkeklaring gjør jobben lettere og midre subbing nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island 4x4 selger modellen for 155 £.... Får se om du har rett.....

 

Har du erfaring med produktet?

 

Ja, har hatt den selv i litt over en måned.

Veldig enkel og grei liten sak å ha liggende i hanskerommet, og så bare plugge opp i OBD-kontakten for å lese av feilmeldinger og eventuelt resette. Kjekt f. eks. for å få liv i webasto.

Gir også en rekke live data, men jeg fant dessverre ut i forgårs at den kun viser live data i 5 minutter eller slik, så kutter den ut.

Hadde vært greit f. eks. å kunne overvåke oljetemperaturen hele kjøreturen (skal nedover kontinentet til uken).

Den er altså basert på at du kun bruker displayet under speedometeret, så du får kun én linje med info av gangen, men det funker greit for meg.

 

Om du kun er ute etter å heve/senke bilen eller kalibrere luftfjæringen så finnes det en strippet modell som kun gjør dette, som koster litt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre elektroniske verktøy som kalibrerer høyde og justerer, evt utfører annet som er vært å studere nærmere

 

- IIDTool

- Faultmate

.....?

 

Da er forskudd betalt på 3+1 felger (finn.....) 18" orginale 5 eiker. Trenger bare 2 felger til nå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...