Gå til innhold

Rock sliders/side steps D3, Terrafirma - montering


jarlel

Anbefalte innlegg

men tilbake til den listen/gummiforing som man trenger for å tette glippen mellom døra og rockslideren. 

 

Noen som har sett en slik? ca 1-2 cm tykk må den vel være.

 

Her britpart sine og de funker fint, ser tøft ut/fine å stå på, men blitt litt polert etter mye gruskjøring. pluss at det er blitt litt mer støy mtp listen nevnt over som er borte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Lakken er jeg ikke så bekymret for, men som du sier mangler det jo litt list der etterpå ja. 

Finnes det en «Volvo-list» med pakning på utsiden kunne kanskje den gjort nytten? 

(Beklager om volvolist ikke er gangbar referanse her) 

 

Edit: D list

Endret av jorgenht
URL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg har et annet spørsmål i denne tråden. hadde bilen min (disco 4) på EU kontroll i går, og da fikk jeg en 2er feil da dem ikke var skrevet inn i Vognkortet. 

Sendte melding til produsenten og spurte om TUV papir, noe de ikke hadde. (ingen av de levrandørene de solge kunne skilte med TUV papir).

 

Er det noen som har erfaring med dette? Å få de godkjent hos biltilsynet altså?

Tenker det er tungvint å skru av disse hver gang bilen skal på EU kontroll. 

Nå skal det sies at jeg leverte den på et NAF senter hvor de kanskje er litt strengere, men rett skal nå være rett mener jeg. :huh:

 

Her er linken til dem jeg har installert og er veldig fornøyd med : https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=16312

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags feil fikk du på det da?

 

Nå har jeg riktignok ikke rock sliders, men disse montert på min D4, og den gikk gjennom EU-kontroll forrige torsdag uten at det ble bemerket, og jeg forestiller meg vel at det er utstyr i samme kategori...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde du få redegjort hvilken paragraf i kjøretøyforskriften stigtrinnene bryter. Det regner jeg med kontrolløren kan svare på.

 

Om de ikke gjør bilen bredere enn vognkortet sier tror jeg de vil slite med å finne noe.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min også gikk igjennom sist EU hos NAF i Bergen, med stigtrinn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er litt merkelig, står følgende på beskrivelse:  “Forevisning for trafikkstasjon, Montert frontalt beskyttelse i strid med kravene (kufanger eller lignende) - Stigtrinn ikke innskrevet i vognkort.”

 

Sammtidig så fikk jeg punkt på vinsjen. Denne er godkjent installert Og skrevet inn i vognkort men med notat at trekk skal brukes over vinsjen når den ikke er i bruk, og dette hadde jeg selvfølgelig ikke. Får sydd et nytt nå så er den ute av verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svein Erik skrev:

Ja det er litt merkelig, står følgende på beskrivelse:  “Forevisning for trafikkstasjon, Montert frontalt beskyttelse i strid med kravene (kufanger eller lignende) - Stigtrinn ikke innskrevet i vognkort.”

 

Sammtidig så fikk jeg punkt på vinsjen. Denne er godkjent installert Og skrevet inn i vognkort men med notat at trekk skal brukes over vinsjen når den ikke er i bruk, og dette hadde jeg selvfølgelig ikke. Får sydd et nytt nå så er den ute av verden. 

Viktig med trekk på vinsjen. Treffer du en fotgjenger så et 5 millimeter med polstring avgjørende for liv eller død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om den stigtrinn kommentaren bare fulgte med i kjølvannet av vinsj installasjonen som manglet trekk.

Ekstremt sært bemerket, ett sted med kontrollør man absolutt ikke vil møte til kontroll hos. Stedet du brukte bør skrives i den sorte boka. 

Som Laftis så korrekt linker til, så omfatter direktivet /paragrafen som er brukt -  kun systemer montert foran på bilen, noe som også tydelig kommer frem i ordlyden - frontale - 

 

 

Frontalt beskyttelsessystem omfatter:

  • kufanger
  • frontbøyle med/uten påmonterte lykter (lysbøyle),
  • og andre systemer som monteres foran på kjøretøyet

Det er krystallklart i teksten hva som omfattes av direktivet, så her har kontrolløren rett og slett ikke evnet å tolke teksten riktig. Den kommentaren burde vært klaget til utførende kontrollorgan( altså den inkompetente kontrolløren ) og ikke fremvist hos trafikkstasjon.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Brage skrev:

Den kommentaren burde vært klaget til utførende kontrollorgan( altså den inkompetente kontrolløren ) og ikke fremvist hos trafikkstasjon.

 

Og føy gjerne til; "jeg kjører mer fremover enn jeg ligger i breisladd...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og husk at støtfanger ikke kommer in under paragraf for frontalbeskyttelse. Det er kun utstyr som er montert i tillegg til

frontfanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, jorgenht said:

Trodde ikke det spilte noen rolle om det var stigtrinn eller rocksliders som stod på siden der? 

Har du eventuelt tettet glippen mellom dør og sills der nede på din D4 @Svein Erik

Det er en glippe fra selve dørbladet og inn. Men det er på ca 1 cm, og har aldri opplevd noe problem med dette da selve pakningene lenger oppe hindrer fukt og skit å komme inn i selve bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Brage said:

Det kan virke som om den stigtrinn kommentaren bare fulgte med i kjølvannet av vinsj installasjonen som manglet trekk.

Ekstremt sært bemerket, ett sted med kontrollør man absolutt ikke vil møte til kontroll hos. Stedet du brukte bør skrives i den sorte boka. 

Som Laftis så korrekt linker til, så omfatter direktivet /paragrafen som er brukt -  kun systemer montert foran på bilen, noe som også tydelig kommer frem i ordlyden - frontale - 

 

 

Frontalt beskyttelsessystem omfatter:

  • kufanger
  • frontbøyle med/uten påmonterte lykter (lysbøyle),
  • og andre systemer som monteres foran på kjøretøyet

Det er krystallklart i teksten hva som omfattes av direktivet, så her har kontrolløren rett og slett ikke evnet å tolke teksten riktig. Den kommentaren burde vært klaget til utførende kontrollorgan( altså den inkompetente kontrolløren ) og ikke fremvist hos trafikkstasjon.

 

 

Ja jeg står utenfor NAF senteret nå og skal gå inn og ha en prat med dem så får vi se hva som kommer utav det. 

Om de er motvillig til å fjerne er det siste gangen noen av mine kjøretøy er innom dette senteret vertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker riktig, er anmerkiningen forevisning for trafikkstasjon, noe som bare trafikkstasjonene kan fjerne/godkjenne. Så er redd for at du må på en trafikkstasjon for å få den fjernet. Synes også feilen er tullete, da det ikke er noen skarpe kanter på den som folk kan skade seg på, og ikke bygger de noe mer ut en et vanlig stigtrinn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom NAF i går og diskuterte.  Han jeg pratet med da va usikker men mente annmerkningen var rett, men han skulle undersøke siden han ikke kunne si det med sikkerhet. Han kontaktet biltilsynet og ringte meg senere på dagen og sa at de hadde sagt bastant at dette måtte inn og godkjennes. Så da tok jeg salget som tapt. Men nå nettopp fikk jeg en telefon fra NAF igjen. Da hadde biltilsynet sjekket opp og og måtte innrømme at Sålenge de ikke forandret total bredden på bilen så var det ikke noe problem, så jeg kunne bare komme innom og få fjernet annmerkningen på NAF stasjonen!:lol: når det gjelder forevisning på trafikk stasjon så er det kun trafikkstasjonen eller personen som har laget annmerkningen som kan oppheve det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornuftig, nå steg plutselig verkstedet og kontrolløren betraktelig på skalaen til langt innenfor godkjent;). Det er ikke alle som vedkjenner seg at de kanskje kan ha gjort en feil bedømming og er villig til å undersøke saken videre. Så det står respekt av det.

Veldig bra at resultatet ble som det ble til slutt.

 

Mvh Brage  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/8/2018 at 1:35 PM, Brage said:

Veldig fornuftig, nå steg plutselig verkstedet og kontrolløren betraktelig på skalaen til langt innenfor godkjent;). Det er ikke alle som vedkjenner seg at de kanskje kan ha gjort en feil bedømming og er villig til å undersøke saken videre. Så det står respekt av det.

Veldig bra at resultatet ble som det ble til slutt.

 

Mvh Brage  

Ja det er min tanke og her. Må si st det var veldig god follow up service i etterkant :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/7/2018 den 9.48, Svein Erik skrev:

Det er en glippe fra selve dørbladet og inn. Men det er på ca 1 cm, og har aldri opplevd noe problem med dette da selve pakningene lenger oppe hindrer fukt og skit å komme inn i selve bilen. 

 

Jo, men det er en økning av støy uten den gummilisten + at det skommer sykt mye skitt og møkk oppunder døra. (blir stoppet av listen på døra) 

 

en stor D-list hadde vært finfint. men de 'typiske' bil/mekkeforhandlerene har ikke en slik list på den størrelsen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...