Gå til innhold

Ventiljustering


Bjørn P

Anbefalte innlegg

På 14.11.2014 den 16.50, aagsja skrev:

Må ventiljustering gjøres på varm motor ? Står i den grønne boka at insugssiden skal justeres på varm motor på 6 cyl.

Blir det helt feil å gjøre det på kald motor?

Beklager om jeg plager en gammel tråd, men ang varm/kald motor... I videoen over så sies det at ventiljustering skal gjøres på kald motor. 

 

Er det forskjell på prosedyren på 4- og 6-syl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, @le skrev:

Beklager om jeg plager en gammel tråd, men ang varm/kald motor... I videoen over så sies det at ventiljustering skal gjøres på kald motor. 

 

Er det forskjell på prosedyren på 4- og 6-syl?

Ja, man finner jo ting når man leter. I teknisk håndbok fra Forsvaret står det "Ventilklaring (varm eller kald motor) 0,25 mm (0,010") innsugning og utblåsning"

 

Finner ikke noe moment på låsemutteren. 

 

Edit:

14991954303801069881127.jpg

 

:lol:

Endret av @le
Bilde...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Hvordan justerer man ventilene på serie 1, 2 liter bensin? Rule of nine passer liksom ikke helt ^_^ en annen ting.. står at inlet og exhaust skal ha forskjellig klaring, 0,25 og 0,30. Men jeg vet ikke hva som er inlet og hva som er exhaust av de 4 ventilene. :blink: en voksen som vet? 

IMG_20201118_234619.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lafterolf skrev:

Innsug på toppen og eksos under eksosmanifold.

 

Det forklarer endel. Da ble jeg litt klokere ^_^

1 time siden, gautes skrev:

Kjøp deg verkstedhåndbok , Ivers.

Endel ting er bedre beskrevet i boka enn vi på VBF klarer.

Har den som pdf, men det står bare hva inlet og outlet skal være, gitt at man vet hvor man finner inlet og outlet, og det visste ikke jeg. Trodde alt var på toppen^_^ har justert på serie 3 og der var alt på toppen og litt enklere.. 

 

Må man av med manifold og eksosanlegg for å klare å justere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gautes skrev:

Definitivt akrobatikk.

En grunn til at mange 1,6 og 2 litere slet med brente eksosventiler.

Har en godt brukt OWNERS MANUAL 86 og 107  , 1953 utgave til salgs om av interesse.

 

 

Har akkurat montert ny manifold og nytt eksosanlegg, så der fikk jeg igjen for det ^_^kanskje det går an å skyve anlegget litt til siden og ta av manifold bare.. Jeg har en 86 (eller er det 88..) :blink:1957 modell, så da kanskje manualen ikke omfatter den? Hvis ikke fant jeg en for 21 pund på amazon books.. Litt enklere enn mobilen med en bok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på med Amazon. Min passer nok best i hylla på et slitent verksted.

Den har instruksjonene på engelsk,fransk,portugisisk og spansk.:o

 

Manifoldfjerning holder for mine mekkepoter.

Husk ny pakning og lim  den til lokket før montering.

Gjelder oppe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det kan gå uten å ta av manifold faktisk, virker å være ok tilgang. Mangler selvfølgelig pakning til sidedeksel, har til toppen. Men er det noen spesielle regler når man skal justere på disse sideventilerte motorene?

 

eller er det bare å ta for seg f. Eks eksosventilene først, sette i håndtaket og sveive rundt til ventilarmene på sylinder nr 1 er "på topp", sjekke at ventilen er "løs" med fingrene, justere, sveive til nr 2 er "på topp", sjekke at den er "løs", justere osv I rekkefølge 1-4? 

 

 

 

 

IMG_20201119_233538.jpg

20 timer siden, gautes skrev:

Kjør på med Amazon. Min passer nok best i hylla på et slitent verksted.

Den har instruksjonene på engelsk,fransk,portugisisk og spansk.:o

 

Manifoldfjerning holder for mine mekkepoter.

Husk ny pakning og lim  den til lokket før montering.

Gjelder oppe også.

 

16 timer siden, lafterolf skrev:

86 og 88 er vel stort sett samme bilen.

Manualen vil fungere fint. Samme motor uansett billengde.

 

Ta av manifolden. Nye mutrer er lette å løsne.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justerer oftest med veksling ventiler på sylinder 1 ,justerer på sylinder 4,veksling 2 justere på 3.veksling 4 justere 1,veksling 3 justere 2.

 

Tar den helt enkel og basic her da det er lett å surre med ventilnummere på kombinerte topp og sideblåsere.

Ventil innsug syl 1 helt åpen , justere eksosventil sylinder 1. Ventil eksos sylinder 1 helt åpen , justere innsug sylinder 1.

Ventil innsug syl 2 helt åpen , justere eksosventil sylinder 2. Ventil eksos sylinder 2 helt åpen , justere innsug sylinder 2.

Ventil innsug syl 3 helt åpen , justere eksosventil sylinder 3. Ventil eksos sylinder 3 helt åpen , justere innsug sylinder 3.

Ventil innsug syl 4 helt åpen , justere eksosventil sylinder 4. Ventil eksos sylinder 4 helt åpen , justere innsug sylinder 4.

Rekkefølgen kan tas i tenneingsrekkefølge 1-3-4-2 men anbefales ikke ved de første gangene man justerer ventiler.

Det blir bare litt mer sveiving rundt av motor.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei

 

Jeg har en LR serie 3 88 fra 1974 med 2.25 bensin. Nå har jeg skiftet topp pakning og satt på toppen igjen. Alle boltene (cylinder head bolts) er skrudd til med 88 NM, men jeg blir ikke klok på hvilke torgue jeg skal bruke på de litt mindre boltene (Rocker shaft bolts)  som holder ventilløfter armen.  I boka står de beskrevet som 1/2 in UNF bolts med 65 lbf ft og 5/16 in UNF bolts. For meg virker det som 1/2 in virker mest passende som etter hva jeg klarer å regne meg frem til er 12.7 mm som passer godt med boltene. MEN jeg synes 88 NM virker veldig mye og tør ikke å dra til så mye. Noen som har innspill? Mvh PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5/15in unf 18lbs per ft or 24 nm

1/2in unf 90lbs per ft or125 nm

 

Noen andre skriver:

 

Component
2.25litre Diesel Torque
 
2.25litre Petrol
Torque
 
2.6litre Petrol
Torque
 
lbf ft
Nm
kgf m
 
lbf ft
Nm
kgf m
 
lbf ft
Nm
kgf m
Con rod cap nuts
25
35
3.5
 
25*
35*
3.5*
 
20
27
2.7
Main bearing cap bolts
100
138
13.8
 
85
115
11.5
 
75
100
10
Cylinderhead bolts 1/2in UNF
90
125
12.5
 
65
89
8.9
 
50**
68**
6.8**
Rocker shaft bolts 5/16in UNF
18
24
2.4
 
18
24
2.4
       
Rocker shaft bolts 1/2in UNF
90
125
12.5
 
65
89
8.9
       
Crankshaft pulley
150
205
20.5
 
150
205
20.5
 
200
270
27
Flywheel bolts
65
90
9.0
 
65
90
8.9
 
65
90
8.9
camshaft sprocket bolt
30
41
4.1
 
30
41
4.15
       
             
3.5

 

           
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
                       
               
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jobbet med noen gamle bilder og fant at jeg sist justerte ventilene i 2016.

I mangel av pakning brukte jeg Superfiks, og det er fortsatt tett etter 7 år.

 

1. Rengjorde tetningsflaten på topplokket med Rødsprit.

2. Smurte håndsåpe på plast som lå på verkstedbenken.

3. La på godt med Superfix på tetningsflaten på Topplokket.

4. La topplokket, med Superfixen ned, på den såpesmurte plasten.

5. Trykket topplokket litt ned slik at sar sikker på å få en slett tetningsflate.

6. Ventet i en uke.

7. Fjernet plasten uten problemer.

8. Skar bort overflødig Siperfix.

9. Smurte på litt mer såpe på Superfixen før jeg monterte topplokket.

IMG_7593.JPG

Kanskje på tide å justere ventilene igjen?

IMG_7588.JPG

IMG_7591.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...