@le Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 På 14.11.2014 den 16.50, aagsja skrev: Må ventiljustering gjøres på varm motor ? Står i den grønne boka at insugssiden skal justeres på varm motor på 6 cyl. Blir det helt feil å gjøre det på kald motor? Beklager om jeg plager en gammel tråd, men ang varm/kald motor... I videoen over så sies det at ventiljustering skal gjøres på kald motor. Er det forskjell på prosedyren på 4- og 6-syl? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@le Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 (endret) 34 minutter siden, @le skrev: Beklager om jeg plager en gammel tråd, men ang varm/kald motor... I videoen over så sies det at ventiljustering skal gjøres på kald motor. Er det forskjell på prosedyren på 4- og 6-syl? Ja, man finner jo ting når man leter. I teknisk håndbok fra Forsvaret står det "Ventilklaring (varm eller kald motor) 0,25 mm (0,010") innsugning og utblåsning" Finner ikke noe moment på låsemutteren. Edit: Endret 4. juli 2017 av @le Bilde... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jon71 Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Sånn passe moment har jeg alltid brukt på låsemutter. Har alltid fungert godt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 18. november 2020 Del Skrevet 18. november 2020 Hvordan justerer man ventilene på serie 1, 2 liter bensin? Rule of nine passer liksom ikke helt en annen ting.. står at inlet og exhaust skal ha forskjellig klaring, 0,25 og 0,30. Men jeg vet ikke hva som er inlet og hva som er exhaust av de 4 ventilene. en voksen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 Innsug på toppen og eksos under eksosmanifold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 Kjøp deg verkstedhåndbok , Ivers. Endel ting er bedre beskrevet i boka enn vi på VBF klarer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 1 time siden, lafterolf skrev: Innsug på toppen og eksos under eksosmanifold. Det forklarer endel. Da ble jeg litt klokere 1 time siden, gautes skrev: Kjøp deg verkstedhåndbok , Ivers. Endel ting er bedre beskrevet i boka enn vi på VBF klarer. Har den som pdf, men det står bare hva inlet og outlet skal være, gitt at man vet hvor man finner inlet og outlet, og det visste ikke jeg. Trodde alt var på toppen har justert på serie 3 og der var alt på toppen og litt enklere.. Må man av med manifold og eksosanlegg for å klare å justere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 Motoren er sideventilert. Det beste er å ta av manifold. Har ikke justert sideventilert motor på flere tiår, så ærlig talt husker jeg ikke, men vil tro det krever akrobatikk å justere uten å fjerne. Prøv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 Definitivt akrobatikk. En grunn til at mange 1,6 og 2 litere slet med brente eksosventiler. Har en godt brukt OWNERS MANUAL 86 og 107 , 1953 utgave til salgs om av interesse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 4 timer siden, gautes skrev: Definitivt akrobatikk. En grunn til at mange 1,6 og 2 litere slet med brente eksosventiler. Har en godt brukt OWNERS MANUAL 86 og 107 , 1953 utgave til salgs om av interesse. Har akkurat montert ny manifold og nytt eksosanlegg, så der fikk jeg igjen for det kanskje det går an å skyve anlegget litt til siden og ta av manifold bare.. Jeg har en 86 (eller er det 88..) 1957 modell, så da kanskje manualen ikke omfatter den? Hvis ikke fant jeg en for 21 pund på amazon books.. Litt enklere enn mobilen med en bok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 Kjør på med Amazon. Min passer nok best i hylla på et slitent verksted. Den har instruksjonene på engelsk,fransk,portugisisk og spansk. Manifoldfjerning holder for mine mekkepoter. Husk ny pakning og lim den til lokket før montering. Gjelder oppe også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 19. november 2020 Del Skrevet 19. november 2020 86 og 88 er vel stort sett samme bilen. Manualen vil fungere fint. Samme motor uansett billengde. Ta av manifolden. Nye mutrer er lette å løsne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 Ser ut til at det kan gå uten å ta av manifold faktisk, virker å være ok tilgang. Mangler selvfølgelig pakning til sidedeksel, har til toppen. Men er det noen spesielle regler når man skal justere på disse sideventilerte motorene? eller er det bare å ta for seg f. Eks eksosventilene først, sette i håndtaket og sveive rundt til ventilarmene på sylinder nr 1 er "på topp", sjekke at ventilen er "løs" med fingrene, justere, sveive til nr 2 er "på topp", sjekke at den er "løs", justere osv I rekkefølge 1-4? 20 timer siden, gautes skrev: Kjør på med Amazon. Min passer nok best i hylla på et slitent verksted. Den har instruksjonene på engelsk,fransk,portugisisk og spansk. Manifoldfjerning holder for mine mekkepoter. Husk ny pakning og lim den til lokket før montering. Gjelder oppe også. 16 timer siden, lafterolf skrev: 86 og 88 er vel stort sett samme bilen. Manualen vil fungere fint. Samme motor uansett billengde. Ta av manifolden. Nye mutrer er lette å løsne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 (endret) Justerer oftest med veksling ventiler på sylinder 1 ,justerer på sylinder 4,veksling 2 justere på 3.veksling 4 justere 1,veksling 3 justere 2. Tar den helt enkel og basic her da det er lett å surre med ventilnummere på kombinerte topp og sideblåsere. Ventil innsug syl 1 helt åpen , justere eksosventil sylinder 1. Ventil eksos sylinder 1 helt åpen , justere innsug sylinder 1. Ventil innsug syl 2 helt åpen , justere eksosventil sylinder 2. Ventil eksos sylinder 2 helt åpen , justere innsug sylinder 2. Ventil innsug syl 3 helt åpen , justere eksosventil sylinder 3. Ventil eksos sylinder 3 helt åpen , justere innsug sylinder 3. Ventil innsug syl 4 helt åpen , justere eksosventil sylinder 4. Ventil eksos sylinder 4 helt åpen , justere innsug sylinder 4. Rekkefølgen kan tas i tenneingsrekkefølge 1-3-4-2 men anbefales ikke ved de første gangene man justerer ventiler. Det blir bare litt mer sveiving rundt av motor. Endret 20. november 2020 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ivers Skrevet 20. november 2020 Del Skrevet 20. november 2020 (endret) 9 timer siden, gautes skrev: Supert Gaute, takk skal du ha. Da er jeg med på notene skal bli gøy å se om det blir noen forskjell. Må bare få tak i pakning nå så. Endret 20. november 2020 av Ivers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
P.Morten Skrevet 30. juni 2022 Del Skrevet 30. juni 2022 Hei Jeg har en LR serie 3 88 fra 1974 med 2.25 bensin. Nå har jeg skiftet topp pakning og satt på toppen igjen. Alle boltene (cylinder head bolts) er skrudd til med 88 NM, men jeg blir ikke klok på hvilke torgue jeg skal bruke på de litt mindre boltene (Rocker shaft bolts) som holder ventilløfter armen. I boka står de beskrevet som 1/2 in UNF bolts med 65 lbf ft og 5/16 in UNF bolts. For meg virker det som 1/2 in virker mest passende som etter hva jeg klarer å regne meg frem til er 12.7 mm som passer godt med boltene. MEN jeg synes 88 NM virker veldig mye og tør ikke å dra til så mye. Noen som har innspill? Mvh PM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 30. juni 2022 Del Skrevet 30. juni 2022 5/15in unf 18lbs per ft or 24 nm 1/2in unf 90lbs per ft or125 nm Noen andre skriver: Component 2.25litre Diesel Torque 2.25litre Petrol Torque 2.6litre Petrol Torque lbf ft Nm kgf m lbf ft Nm kgf m lbf ft Nm kgf m Con rod cap nuts 25 35 3.5 25* 35* 3.5* 20 27 2.7 Main bearing cap bolts 100 138 13.8 85 115 11.5 75 100 10 Cylinderhead bolts 1/2in UNF 90 125 12.5 65 89 8.9 50** 68** 6.8** Rocker shaft bolts 5/16in UNF 18 24 2.4 18 24 2.4 Rocker shaft bolts 1/2in UNF 90 125 12.5 65 89 8.9 Crankshaft pulley 150 205 20.5 150 205 20.5 200 270 27 Flywheel bolts 65 90 9.0 65 90 8.9 65 90 8.9 camshaft sprocket bolt 30 41 4.1 30 41 4.15 3.5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
P.Morten Skrevet 2. juli 2022 Del Skrevet 2. juli 2022 Takk for svar:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johnny Hansen Skrevet 15. august 2023 Del Skrevet 15. august 2023 Jobbet med noen gamle bilder og fant at jeg sist justerte ventilene i 2016. I mangel av pakning brukte jeg Superfiks, og det er fortsatt tett etter 7 år. 1. Rengjorde tetningsflaten på topplokket med Rødsprit. 2. Smurte håndsåpe på plast som lå på verkstedbenken. 3. La på godt med Superfix på tetningsflaten på Topplokket. 4. La topplokket, med Superfixen ned, på den såpesmurte plasten. 5. Trykket topplokket litt ned slik at sar sikker på å få en slett tetningsflate. 6. Ventet i en uke. 7. Fjernet plasten uten problemer. 8. Skar bort overflødig Siperfix. 9. Smurte på litt mer såpe på Superfixen før jeg monterte topplokket. Kanskje på tide å justere ventilene igjen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.