Gå til innhold

epos85

Anbefalte innlegg

Hei igjen, og takk for sist :-)

 

Nå har jeg plombert EGR sitt eksosrør mot manifold + vakumslange(sånn ventilen ikke åpner og lager ulyd). Sikkert unødvendig begge deler, men like greit å få det gjort. Etter det har jeg justert wastegate slik jeg får rundt 20psi pluss fjernet innmaten i katalysatoren. Merkbar forskjell etter utført arbeid må jeg si!

 

Neste trinn er å sette på en tuning-boks, men da ønsker jeg litt innspill fra folk som sikkert har prøvd forskjellige merker. Jeg har sett på RonBox sitt opplegg for Bosch VP37, den vil koste rundt 1700 inkl frakt og mva. Har noen prøvd denne? Er dere i såfall fornøyd?

 

Kan gjerne få tips om andre merker, men ser etter en "billig og bra" løsning som dere har testet. Veldig positivt om en kan justere fra bilens kupe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tuning boksen til RoverRon er vell i praksis ikke mere en to motstander til den nette pris av 1700,- Den bare lurer pumpa til å tro at den gir mindre diesel en den faktisk gjør. Litt mere raffinert ved at den ikke gjør det over hele turtallsregisteret som med kun motstander.

 

Chipping kan være mye bedre, men kan også i praksis være det samme som tuningboksen ved at den kun hever spenningen på pumpa(kalibreringsmap).

 

Men med en ordentlig remap så får man også justert innsprøytningstidspunktet der det trenges, så all dieselen man pumper inn faktisk forbrennes. Med motstandene eller justering av kalibreringsmappen så genererer man bare røyk til slutt.

 

Bare starte med å si at det sitter en 8bits mikrokontroller i styringsenheten på L series diesel. På måten innsprøytning kalkuleres i styringsenheten så gir det en maks innsprøytning på 51mg/forbrenning.

 

For å omgå dette så høyner man spenningen i kalibreringsmappen til dieselpumpa. Da har man mulighet til å hente ut mere effekt da trimming av dieselmotor egentlig kun handler om mere diesel til riktig tid. Begrensningen ligger i drivverk og turbo på våres biler.

 

0460vp37dieselpumpe.png

 

Når man har mere diesel som skal ut av dysa så må man justere innsprøytningstidspunktet. Det er 4 SOI eller BOI relaterte maps(Start of injection eller Beginning of injection) i våres styringsenhet. Kommer an på temperatur hvilket map som er aktivt.

 

soi.png

 

Så har man ett "Drivers wish"-map som begrenser milligram diesel pr forbrenning utifra pedalstilling vs turtall som kan justeres endel opp.

 

pedalstilling.png

 

Det er også røyk begrensnings maps som begrenser mg diesel/forbenning utifra turtall vs mg luft på vei inn i motoren med hensyn til utslipp og forbrenning.

 

rykbegrensning.png

 

Til slutt så har man to moment begrensnings map som kutter mg diesel utifra turtall.

 

momentbegrensning.png

 

 

Nå skal det alikevell sies at tuningboks og endring av kun kalibreringsmap faktisk gir merkbar forskjell selv om jeg ikke er kjempefan av dem.

 

Man får heller ikke remappet styringsenhetene i våres Freelandere gjennom gjennom diagnoseporten. Man må fysisk åpne den, lodde av 2 eproms/chip inni. Det er de to som er merket med 1 037 358 040 og 1 037 358 041 (Hvite merkelapper på bilde. Er to versjoner av styringsenheter til Freelander L series så kan hende at dem slutter på 86 og 87 (eller var det 67,68.) ). En god indikasjon på om mappen du bestiller fra utlandet er bra eller ikke. Er om to får 1 eller 2 chip da SOI mappene ligger på den merket med 041.

 

Selv så har jeg et lite prosjekt på gang med min. Der jeg kan velge utifra standard, ECO eller MAX direkte fra en Android pad på dashbordet. Samtidig som den logger alle sensorer kontinuerlig. Dette skal også gjøres på Pumaen når den dagen kommer.

 

img20130418073914.jpg

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er vi på samme planet.

Har 140HK Chipper til en 110HK Seat Ibiza men disse er kvadratiske og må loddes av.

Har kjøpt sokler, men har ikke bra nok utstyr eller syn til å gjøre dette selv.

Men det hadde vært gøy med med sprut i den lille galningen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell PLCC 32 eproms som sitter på den. Greit å forvarme før man bruker en avloddningsstasjon på overflatemonterte komponenter. Kan sikkert hjelpe deg med det en dag hvis du trenger litt hjelp.

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare en hobbytuner så det er ikke noe jeg vil ta betalt/ha ansvar for.Men den dagen jeg evt. er fornøyd med tuningen på min. Så kan gjøre samme endinger på din mot noe forefallende arbeid. ;)

 

Hvis du bestiller chip av en pro-tuner og trenger hjelp til å lodde inn sokler osv. Så kan vi nok bli enig om en pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...