Gå til innhold

Mercury utenbordsmotor - er det så dårlig som folk vil ha det til?


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Jeg er fast leser på Finn.no, og driver å fordyper meg ekstra i båt for tiden. Hører fra "pålitelige" kilder at Mercurymotorer bare er en problem-motor. Stemmer dette, eller er det en myte? Var/er det en "mandags"-motor? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt fra 60 hk og oppover.... Stor fart er absolutt ikke noe krav, men motorstørrelsen må være i samsvar med størrelsen på båten ....

Har satt meg diverse kriterier for hva jeg er på jakt etter. Halve moroa er jo å være på jakt ^_^ Tar den tiden jeg trenger...

 

Her er søkekriteriene jeg har:

 

* Størrelse på 18-21 fot

* Årsmodell fra 1998 modell og nyere ( + - )

* Utenbordsmotor (for tiden: Unngår Mercury excl) som er av "nyere" dato. Minst mulig kjørt (evt godt vedlikeholdt).

* Soveplass for 1-2 personer er et pluss, men ikke et krav.

* Kjent båtmerke (Alt er relativt, men norsk båt har en ekstra stjerne hos meg)

* God i sjøen (...men det skriver de jo alle som skal selge båt :wacko: )

* Praktiske løsninger til å komme seg ombord/avstigning, samt plass til å legge alt mulig ....

* Analoge instrumenter er et pluss

* Ekkolodd/kartplotter er et pluss

* Førerposisjon skal ikke være midt inne i båten med åpen soveplass/salong foran styrekonsoll, dvs jeg vil ha opplevelse av et "dashbord" ^_^

* Minst mulig slitasje på kalasje, men båt med tett overbygg er også av interesse (f.eks Beneteau Antares 580)

* Et pluss hvis det følger båthenger med

* Bredden på båten må ikke være bredere enn at den kommer inn på en båtplass med lysåpning på 250 cm mellom utriggere

* Kjøpsområde: Sør-vestlandet

 

Joda, jeg er nok kresen..... :(, men når vi evt skal bruke mye penger båt, så vil jeg ha noe jeg kan trives med :)

Bare å sende en PM hvis noen vet om noe som kan være aktuelt... ;)

 

Har i dag en eldre oppgradertt Nidelv15 speedbåt (Produsert på 70-tallet) med "ny" Tohatsu 4T 30 hk (2008 modell). Motoren er kun gått 20 timer..... utrolig kjapp båt siden båten bare veier ca 200 kg. Denne båten blir solgt sammen med "ny" båthenger HVIS vi ender opp med nytt båtkjøp...

 

Hos Nidelvprodusenten fikk jeg oppgitt at de brukte Nidelv15 med 60 hk 2T i race "før i tiden".... ^_^

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg en Mercury 25hk. Årsmodell noenognitti såvidt jeg husker.

Størrelsen er praktisk også; har f.eks både elstart og snorstart samtidig som den går akkurat under grensen for nye regler med båtlappen.

Har hatt den i noen år og den har kun gitt meg et problem en gang da den stoppet pga urenheter i bensinen. Skylte gjennom bensin og siden har den gått smertefritt igjen.

 

De fleste forståsegpåere en snakker med anbefaler japanske motorer. Kan være mye sant i det også , men jeg tror at noe av det viktigste for en brukt utenbordsmotor er vedlikeholdet.

Hvis en forhinderer rust , konserverer motoren godt, holder bensintilførsel og kanner rene, skifter girolje etc så betyr det mye.

Min forrige motor var forøvrig en Yahamaha 9.9 og den krevde en dyyyr reparasjon ...

 

PS : Pga at jeg har mistet båtplassen planlegger jeg å selge Mercury 25hk + Hansvik familie 16.5 (med bra kalesje og liggeplass for 2 ^_^) + og muligens nyere stor båthenger i løpet av våren/sommeren når tiden strekker til...

 

BjøRRn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yamarin 6110, Ibiza 20 touring eller Askeladden 605 Explorer. Alle tre er glimrende båter som på papiret ser ganske like ut, i praksis bruk er de forskjellige og bør testes (i det minste prøvesittes)

 

Yamarin - Litt trange inni samt at man sitter meget lavt

Askeladden - Dustete løsning på kalesjebøylene når de ikke er i bruk

Ibiza - Finnes med mange pussige og noen fine kalesje og seteløsninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Mercury 75 HK fra omtrent...2005-6? Optimax 4-takt. Svært drog som hadde samme innpakning som 115 HK-eren. Dro vannvittig bra med mye last, men etter noen år gikk kjølevannskanalene tett. Vi fikk beskjed fra verkstedet at disse motorene ikke egnet seg til småkjøring (frem og tilbake til hytta, 5-6 minutter). Vi fikk litt i innbytte (motoren var pellt i atomer for å finne ut av problemet), og kjøpte en Mercury 2-takter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei fleste utenbordsmotorane av nyare årgang er generelt bra. Skulle eg har kjøpt en brukt maskin hadde eg valgt Yamaha eller Evinrude Etec.

Men viktigeste er at selger kan dokumentere servicehistorikk....

Trur en merry fisher 595 eller 645 er innanfor dine ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercury bruker blokker fra "andre" motorprodusenter på de mindre motorene, mye er likt, kan skille litt på elektronikken.

Verado fra 150hk og oppover har kompressor og er råsterke, men mye leamikk og elektronikk som baserer seg på div. sensorer

som igjen lager en del "gøy" på enkelte modeller. Verado med 6 sylindre er supersmoooth!

 

E-tec er totakt i ny drakt - helt rå i frasparket, absolutt førstevalget for båtglede! Passe lite feil, men har "noe" de og.

Optimax har og den gode gamle følelsen... Men med noe mer "feil" en E-tec.

Japansk 4takt er tregt, kjedelig, tungt og lite glede bortsett fra pålitelighet! Førstevalg for dorgefiske...

 

Bestemmer du deg for åpen båt, kjøp en Boston Whaler - du vil aldri få en bedre båt, hvis du ikke kjøper en nyere Whaler da... :-)

Endret av Disco2blue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var mange fine tilbakemeldinger.. Takk! :)

Noen med erfaring med båtmerket Bella? Fint skrog på Bella 620 ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Evinrude E-tec 150HO selv og kan underskrive på det er en sprek maskin, foreløpig har den vært feilfri. Liker også tanken på at det er færre bevegelige deler en på en 4-takt samt at det heller ikke er noen bakdel med superenkel vinterkonservering samt service hvert tredje år.

 

Er ikke så veldig fan av Bella 620, men heller den en mye annet rask

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var mange fine tilbakemeldinger.. Takk! :)

Noen med erfaring med båtmerket Bella? Fint skrog på Bella 620 ;)

 

Tja, det er greit, men ikke mer. Tynn i glassfiberen, men det er det mange som sliter med. Askeladden har og laget mye dårlig i perioder. Kjøpte selv en ny Askeladden 475 med med Mariner 60hk 4takt i 2005, kjøper ikke igjen... Motor var bra (Mercury), men udugelig slapp.

 

Har senere jobbet med lystbåt og lært mange type båter å kjenne, så derfor er mitt råd er å se mindre på fancy løsninger, farger, puter og design, og mer på faktisk kvalitet. Du blir mer fornøyd med det etter de to første ukene med nybåtforelskelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var mange fine tilbakemeldinger.. Takk! :)

Noen med erfaring med båtmerket Bella? Fint skrog på Bella 620 ;)

 

 

Vi har akkurat solgt vår Bella 620 som vi har hatt i 4 år (solgt pga hyttekjøp).

Vi har vært superfornøyde med den. Den er stødig og fin, selv i grov sjø, og lett å manøvrere.

Den er enkel å komme ombord i (dør i vindskjerm foran). Går raskt i plan, og ligger i plan selv i lavere fart. Den har også en utrolig kjekk og enkel kalesjeløsning.

Endret av EllenS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er greit, men ikke mer. Tynn i glassfiberen, men det er det mange som sliter med. Askeladden har og laget mye dårlig i perioder. Kjøpte selv en ny Askeladden 475 med med Mariner 60hk 4takt i 2005, kjøper ikke igjen... Motor var bra (Mercury), men udugelig slapp.

 

Har senere jobbet med lystbåt og lært mange type båter å kjenne, så derfor er mitt råd er å se mindre på fancy løsninger, farger, puter og design, og mer på faktisk kvalitet. Du blir mer fornøyd med det etter de to første ukene med nybåtforelskelse...

Du har mange gode poeng der,ja. Hva båtmerker/båttyper har tykt skrog (hvis du skal være nøytral)? Anbefalinger? ;)

Var og så på en fabrikkny Beneteau Antares 580. Den er i dyreste laget, men jeg la merke til at skroget var tykt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) "Tykkelsen" eller kvaliteten kommer ofte med høyere pris..

Men; av "norske" båter har Nordkapp laget mye bra. Beste måten å vurdere er å banke i skrog og overbygg; det bør ikke skjelve etterpå... Mange overbygg flekser stygt når man trår på det, eller foten til pulpiten vrir området den er montert i når man drar litt. På en nyere båt og forsiktig bruk er det ikke noe stort problem, men over tid... Det finnes absolutt godt bygde båter der ute, Aberet er at det kan variere innenfor samme merke.

 

Jeg sluttet i båtbransjen for over et år siden, og sa dengang og sier nå; Boston Waler har en helt rå byggekvalitet!

Sikkerheten er uovertruffen, du kan kappe båten i biter med motorsag, og bitene blir liggende å flyte rundt deg - om du gjør det mens båten er på vannet.. :-) .. den kan ikke synke. Alle komponenter ombord er plukket på øverste hylle i tillegg. Den er så stiv at du gir deg lenge før båten - inkludert de galeste av oss..! Min oppfatning er at en (godt) brukt BW er bedre enn ny båt av annet merke, faktorer her er vedlikehold og selvfølgelig motor. Denne båten kan barna og barnebarna arve! Prøv å bank hardt i en BW.. pass på hånda.. Disse bildene burde forklare litt:image.jpgimage.jpg

 

Land Rover på sjøen!

 

Sea Ray er for dere som vil ha amerikansk daycruiser/kabinbåt, stort sett bedre enn de fleste på byggekvalitet..

Endret av Disco2blue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode råd her. Jeg skal ta disse med meg når jeg skal se på båt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skal kanskje ikke gjøre den motorsagtesten så ofte :P

 

Hehe, nei, der kommer den greia inn som skjer med oss som får Land Rover under huden...

Boston Whaler gjør det samme med deg, den kryper under huden, og så er du solgt.. bare greit å vite at den holder samme hva du begir deg ut på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Mercury 75 HK fra omtrent...2005-6? Optimax 4-takt. Svært drog som hadde samme innpakning som 115 HK-eren. Dro vannvittig bra med mye last, men etter noen år gikk kjølevannskanalene tett. Vi fikk beskjed fra verkstedet at disse motorene ikke egnet seg til småkjøring (frem og tilbake til hytta, 5-6 minutter). Vi fikk litt i innbytte (motoren var pellt i atomer for å finne ut av problemet), og kjøpte en Mercury 2-takter.

Det var et meget dårlig svar fra forhandler,at motoren ikke egner seg til småkjøring.Det som skjer er at røret fra impellerhus går tett pga.av motor står for lenge opptiltet.der blir det stående saltvann som igjen tørker ut og avleirer salt.Dette er umulig å stake ut så ganske riktig må motoren deles.(dyrt).Dette kan også skje om det er totakt.

 

MVH Marius.(Vestlending med nettopp Mercury)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et meget dårlig svar fra forhandler,at motoren ikke egner seg til småkjøring.Det som skjer er at røret fra impellerhus går tett pga.av motor står for lenge opptiltet.der blir det stående saltvann som igjen tørker ut og avleirer salt.Dette er umulig å stake ut så ganske riktig må motoren deles.(dyrt).Dette kan også skje om det er totakt.

 

MVH Marius.(Vestlending med nettopp Mercury)

Så moralen er at en må ut på sjøen så ofte en har muliget? ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...