Gå til innhold

Diverse problemer FL 2.0TD 99'


epos85

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har noen problemer med min nyanskaffede Freelander 2.0 TD 99'mod.. Er tungbil-mekaniker selv, men har vært svært lite bort i LR, hvertfall aldri vært bort i LR FL før.

 

Problem 1.

Først og fremst rumling/doning som virker at det kommer fra motor/girkasse området. Kan hende jeg forveksler det med noe eksos, men klarte ikke å se/kjenne noe som var løst. Problemet oppstår når jeg har veldig lavt turtall i stort sett alle gir og gir noe gasspådrag, man kan ikke høre meg selv tenke engang. Ved vanlig kjøring der turtall ligger litt høyere så forsvinner doningen/duringen mye, men ikke helt. IRD ble skiftet for 16.000 siden. Jeg kontrollerte VCU da jeg kjøpte bilen og bestemte meg for å skifte den + begge støttelagerpga den virket noe treg. Lyden ble ikke noe bedre/værre etter skiftet VCU og støttelager.

 

Forresten. Jeg fikk ikke den der vibrasjonsdemperen(?) som skal stå på VCU da jeg bestilte delene. Jeg monterte VCU allikevel, har det noe å si? Er ikke den til for komforten sin del? Har hørt at flere har latt være å montere den siden de også ikke fikk tak i ny.

 

 

Problem 2.

Når jeg starter bilen gå hører jeg et rasp, omtrent som at et tannhjul som rasper tennene. Virker som at frihjulet på starter ikke returnerer eller at det er noe annet som rasper i selve girkassa. "Raspet" virker ganske kortvarig, kanskje 0.1-0.2 sekund. Kan dette heller ha noe annet opphav enn stateren siden jeg også har problem nr 3?

 

Problem 3.

Litt rar lyd fra girkasse ved høyere turtall under rygging eller høyere turtall fremover. Har manuellkassen problemer med diverse drev? Kan den løse giroverføringen inn på girkassen ha noe å si? Så at det var stort slakke på hylsa som er koblet i girkassen, vet ikke hvor mye den skal slakke og om evt hvordan å ta den av. Spesielt når jeg setter bilen i revers og skal rygge så rasper det, av og til i 1'gir også. Er ikke sikker på om revers er synkronisert eller om ende-overføringen legger inn helt giret.

 

Problem 4.

Høyre bakdør vil ikke åpnes fra innsiden for passasjerer som sitter der. Når jeg skal åpne samme døra og står utfor bilen selv så må jeg inn i bilen å ta i handtaket for at låsen skal åpnes først. Syns dette virker litt merkelig. Sentrallås-problem mon tro?

 

Problem 5.

Bakvindu virker bare når det vil. Før jeg åpner døra bak så får jeg aldri åpnet eller lukket ruta fra bryter. Når døra er åpen så får jeg av og til senket vinduet igjennom å trykke "ned" knappen, vinduet går heller ikke opp når døra er åpen. Når jeg lukker døra så virker "ned" funksjonen igjen men ikke "opp" funksjonen. Dersom jeg trykker 2 ganger på "ned" så går faktisk vinduet opp igjen. Høres dette kjent ut? Har sett i ledningsmatta i bakdøra men alt ser bra ut.

 

Bare for å nevne, det er ingen liv i viskermotor bak heller. Vet ikke om det er en sentral i bakdøra som begge tinga er koblet i. Tviler litt på at det er CAN styrt på denne gamle bilen. Hadde først tro på ledningsnettet, men det ser ganske strøkent ut..

 

 

 

Om folk har tilgang til rep.manualer eventuelt også koblingsskjema så vennligst si i fra :-) Betalte ikke så masse for denne bilen og den virker ellers ganske så flott. Jeg har en C200CDI som jeg måtte parkere i vinter siden den var for lag for snø og egner seg ikke på vinterføret. Faktisk så har LR bedre fjøring enn C200'en på brosten. Helt utrolig.

 

Takk på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ditt problem 4:

Jeg hadde tilsvarende problem på høyre dør på min FL open air. Fant til slutt ut at det er wire-overføring fra håndtaket inne i bilen og til låsekassa. Låsekassa gikk treigt, og da fikk jeg ikke låst opp døra en gang. Ny låsekasse fikset problemet. Jeg har fortsatt den gamle, for jeg tenkte å se om det var mulig å rense den opp slik at den fungerte.... Men så solgte jeg bilen i stedet.

Det høres ut som du har litt problemer med sentrallåsmotoren i låsekassa hvis den ikke låser seg opp vanlig.

 

Problem 5:

Bakvindu er ikke lett å bli klok på, men så vidt jeg har forstått etter å ha byttet alt som kan røre på seg bak der, så må viskermotoren være intakt og fungerende for at ruta skal fungere. Har sikket noe med parkering av visker før ruta senkes å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre. Burde kanskje være en smal sak da. Husker du om det var støybeskyttelse og fuktbeskyttelse i døra? Kan være like greit å få ting skikkelig når det først åpnes.

 

Stemmer sikkert, min viskerarm er nemmelig ganske løs og ute av pos. :-P

Takk for hurtig svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er en slik grå skumplast-greie (støy/støv/fukt-beskuttelse) som alltid går i stykker når man begynner å ruske i den ja...

Bare pass på at ledningene i bakdøra ligger "riktig" slik at ikke ruta hekter i dem når den går ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere setter bilen i 1. gir, og holder clutchen inne... vil da bilen sige fremover?

I så fall ville jeg mistenkt at braketten som holder slavepumpa bør justeres litt slik at clutchen løser helt ut. Hvis den ikke gjør det så kan det blir litt ugreit med synkronisering og giring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, virker som hydraulikken er i orden egentlig. Altså, slurer ikke når clutchpedal er presset ned. Jeg så under bilen i dag at hylsa inn på girkassa var faktisk ganske løs (noe som kjennes på girspaken også). Skal prøve å feste den i morgen og gi tilbakemelding om det. Jeg stusser faktisk på om at starteren sitt frihjul henger igjen mot startkransen på svinghjulet og lager denne skrapelyden. Når jeg startet bilen i dag så sto den i fri, selv da fikk jeg denne ulyden. Kan ikke være så mange alternativ igjen.. Får bare håpe girkassa er grei.

 

Btw.. Var utrolig enkelt på FL 1 å kutte EGR. Tror operasjonen tok 15-20min totalt. Fant en bit med 1mm rustfriplate og skjærte ut en "pakning/tettning" som ligger mellom EGR-ventil og slangen inn på innsug. Ser at EGR-kjølingen går videre til varmeapparat, håper jeg ikke mister mye varmeeffekt i bilen på ombyggingen. Har andre folk her gjort lignende på FL 1? Vurderer også å bygge om wastegate for å få "det lille ekstra" og sette inn trykkmåler. Noen som også vet hvor faresona for turbotrykk på FL 1 er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også plugge ut kontakten på solenoiden som sitter på torpedoveggen eller plugge slangen av selve EGR ventilen og tette slangen(kan miste bremser hvis ikke.). Får ikke noen problemer med ECU av å gjøre det. Jeg har frest ut EGR tetning/plater av rustfritt til min, men skal montere bredbånd lambda, slangevarmer og webasto også. Så har ikke kommet så langt ennå.

 

Rundt 1,3bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har tenkt tanken på å gjøre det i tillegg. Syns jeg fikk en litt rar lyd etter å ha tettet eksosgassrøret, men kan like greit være turboen som jobber litt mer nå. Tette vakumslanger er vel ganske opplagt å ha x-) Jeg vet, elsker litt eldre dieselbiler. Har en C200 CDI 2008' som ikke er fullt så enkel å få mer ut av. Fikk skremt den med boks bare, thats it. Skal jeg ha mer ut av den så vil det koste skjorta + MIL-lampa vil lyse.. Frest faktisk, jeg tok bare vinkelsliper å skar grovt ut pakningen, hehe. Tettningen som var der ble ødelagt men hadde heldigvis litt eksospasta liggende, så får se hvor bra det virker :-P Har du noen anelse om hvor mye vi kan hente ut av motoren? Nice, hvor mye betaler du for lambdaen da? Håper å kunne gjøre mine modifiseringer bortimot gratis. Har ikke tenkt å bruke mange penger på bilen med mindre det er ordinært service/vedlikehold ;-) Webasto er på min sin, kjempedeilig når det er kaldt ute :) Syns varmeveksleren jobber litt tregt orginalt. Har vurdert å koble IRD i serie med varmeveksler, har du noe innspill om denne modifiseringen? Virker litt risky mtp tregere gjennomstrømming i IRD. Takker å bukker! Jeg har som nevnt hatt min i bare 2-3 uker nå, har mine planer men håper å slippe billig unna :-) Jeg tar i mot alle tips og triks med åpne armer. Dersom andre lurer på noe så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.

 

PS! For de som har problem å koble på Texa Instruments Diagnostics på LR FL1 for å avlese ABS-feil, velg Discovery sin ABS-styreenhet (WABCO med nivåreg). En vil få opp feil på nivådempere og givere, men en kan hvertfall få lest ut og slettet feilkoder på andre ting. Texa finst på veldig mange bilverksted i Norge, men mange velger "feil bil" og vil ikke klare å koble til ABS-styreenheten.

 

 

 

Gjerne kom med innspill på problem 1 og 3 folkens. Skrev litt dårlig, men håper det ikke ble så uforståelig..

Endret av epos85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, regnet med at du skjønte at vakuumslangene ikke burde ligge blafrende. Men kan jo være noen andre som leser dette i ettertid :)

 

Burde hvertfall gå an å hente noe uten å bruke voldtsomt mye penger. Rundt 30 hester med en ny map(eller med SDI dyser. Får ombyggningskit til de du har for ca 1500,- + mva og frakt), Ser at 150+ er ganske vanlig på L-series over i England. Men det er jo litt prat om girkassa er god nok og de har vell bedre tilgang på dem enn det vi har.

 

Rundt 700,- for sensoren.. Men for meg så er styresystemer en hobby og jeg mapper dem live selv.

 

Hørte om det om å koble IRD'en i serie. Men har ikke prød det selv. Men kan jo ikke være noe problem om vinteren. Da blir det fort lunk når det er -20. <_<

 

Problem 3 kan kanskje være en av festene til diffen bak. Det er visst et vanlig problem hvis lyden kommer når du skifter retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å koble de varmeappslangen i serie vil gjøre underverker med varmekapasiteten :D Anbefales på det sterkeste.

Da får man lunk i lufta etter noen få minutter på vinteren, og en helt annen opplevelse av bilen.

Jeg var vel tidlig ute å gjøre denne modden (2006 tror jeg), og angret ikke ett sekund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God tanke :)

 

Dette høres meeget interessant ut! Bare over 130 er jo kjempeflott, 150 så begynner jeg selv å bli litt redd for den stakkars gir/fordelingskassa :-P Bruker du en spesiell nettbutikk eller ebay? Liker ikke helt ebay siden mange er så usæriøs.

 

Med andre ord så kommer jeg veldig langt med under 3k i trimming da. Kjempegreier :-D Personlig så syns jeg at jeg har lite peiling på tweaking/mapping av motorstyring. I tungbil-industrien jeg jobber er det kun snakk om vedlikehold, reperasjoner og nymontering/ombygging.

 

Tror jeg må montere en temp-giver på IRDen før jeg gjør det, kjøring på asfalt på veldig svingete veier kan være litt hardt for den. Har sett IRDer på nettet der lager har spist seg ned i lagerskålene og tannhjul har knekt :-O Uansett så er varmeegenskapene på FL1 altfor dårlig om en bare bruker motorvarmen. Selv om jeg bruker webasto mye så tror jeg dette er på plass før neste vinter igjen. Kan ikke drive å kjøre webastoen når man kjører, virker bare for dumt :-P

 

Jeg glemte å forklare helt hvordan lyden er. Det er mer som vanlig revers-uling men så får man en mer metallisk hard uling ved litt høyere turtall bakover. Det er ikke når jeg skifter retning i hovedsakt, det er når jeg rygger rett bakover litt hardt. Hvordan er din når du rygger litt fort? Tror det er snakk om >2000rpm. Skal sjekke foringene, men høre ut som at lyden kommer forfra. Det kan jo være som du forteller at foringene er slakke i og girkassa får litt "tving" ved ryggingen.

Endret av epos85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en bulletin på girkasse støy. Kanskje det kunne hvert verdt å sjekke:

 

Fra Bosch Esitronic:

 

Bulletiner og reparasjonstips

 

Reparasjonstips

  • Drivverk
  • Støy, vibrasjon og skurring
  • Girkasse

Berørte biler

  • Alle modeller.

Problem

  • For mye støy fra girkassen.
  • Unormal slitasje på bakdekk.

Årsak

  • Slitte senterlagre på mellomakselen.
  • Slitte bakhjulslagre.
  • Fordelergirkasse støyer.

Utbedring

  • Kontroller bakhjulslagrene. Skift ut etter behov.
  • Kontroller senterlagrene på mellomakselen. Skift ut etter behov.
  • Kontroller fordelergirkasse. Skift ut etter behov.

 

Det er et firma over i England som heter Dark Ice Designs: http://www.darkicede...brand-new.html. Eller så burde det jo å være mulig å få noen brukte SDI dyser fra ebay til en rimelig penge. Dark Ice har også nye SDI dyser til 2500,-

 

Våres modeller (før TD4 version) med den gamle IRD'en er mere utsatt da utvekslingen er høyrere. Dette ble fikset ved TD4.

 

Går an sjekke hvem IRD man har (tror nok fremgangsmåte 2 er beste måten å sjekke det på):

 

The L series with the old IRD did about 100kph at 3000rpm so if yours is higher geared than that you have a different IRD. My L series now does just under 120kph at 3000 rpm with its newer IRD.

 

eller så kan man:

 

One check is jack up one side of the car, in neutral and hand brake off, mark the top of both tyres (tape or chalk).

Now start spinning the front wheel clockwise and count each revolution.

 

If the front turns approx 75 times and the rear 74 times (can't remember exactly the number) you have the old IRD.

 

If the front turns approx 420 times and the rear 419 times you have the newer type IRD.

 

This won't tell you which TAG number IRD you have, but if it's the old or new gearing.

 

Diffen bak ble også forsterket med større lagere ved overgangen til TD4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som spiser IRD og Bakdiff er gåen VCU (viskosekobling) ;) Holde denne i orden, og de andre bitene tåler bruken.

 

Denne skiftet jeg like etter jeg kjøpte bilen for ca 100km siden :-P

 

 

Supert Jan R.! Absolutt verdt å sjekke. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var som pokker :-P Enten er det noe kødd i kassa eller så er det løpehjul/vakumpumpa på generatorremdriften som kødder med meg. Har også lagt merke til litt støy ved normal kjøring fremover i det siste. Får nøste opp i sistnevnte i dag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...