Gå til innhold

[01 td4] Kjøpte feil dynamo


Anbefalte innlegg

Som overskriften tilsier. Jeg hadde problem med ladingen og måtte kjøpe ny dynamo. Etter at bilen hadde stått på tunet i ett halvt år så hadde jeg endelig tid i helgen til å få den i ship shape før eu-kontroll.

 

Jeg anntok, feilaktig, at jeg hadde 150A versjonen i min bil og bestilte denne. Det som var montert i min bil var kun 115A.

 

Slik generelt sett så burde det ikke være noen problemer med å sette inn 150A dynamo, men det var såklart en kontakt på denne dynamoen. Vet ikke hva den gjør. Kanskje en spenningsmåling som går inn til ECU eller en annen hjerne? Kontaktens utførelse er forskjellig fra den som er på min. Så da er spørsmålet;

 

Finnes det ett adapterer å få kjøpt som kan berge meg, eller må jeg gå henn å kjøpe enda en dynamo til bilen?

 

 

Bilen skal forøvrig selges så snart den er godkjent. Dersom noen er intressert i en godt brukt 2001 modell td4 med grått skinnintriør og vel 260' kilometer på motoren så følg med på selges seksjonen fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Generelt, skal det ikke være noe problem med å sette inn en større generator.

Hvis den passer fysisk, vel og merke.

Hvis du ikke finner noen overgang, må du bare lage en med kabelsko.

Plugge på den er vel 2 ledninger, og det skulle hjelpe nye tror jeg å ohme mellom ledningene og mellom ledning/gods.

Hvis du finner likelydende verdier på de to generatorene, er koblingsbildet gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Plutselig ser jeg at du har skrevet. Bilen er min bil nr 2, så akkurat nå er det en gammel cb750 som står øverst på vedlikeholdslisten, og flodhesten har blitt en god nummer 3 egentlig.. :P Derfor har jeg ikke rukket å få gjort noe mere med dette, og jeg er jo da spent på hvordan du fikset dette problemet på din. Fant du plugg som du kunne skjøte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu hei hvor det går... Viste seg i eterkant når jeg hadde fått av den gamle av pluggen passa fint den. Så bare rart ut fra toppen da det så ut som det gikk et klipps inn. viste seg at denne hetta tas av og tres på den nye dynamoen. stikkene inni var de samme så passa fint den. For ordens skyld snakka jeg med bilteknikkere på Motorpol. De sa at det bare var å klippe av pluggen (om den ikke passa) og sette på små kabelsko 1.6 -3 mm, så hadde disse i backup. Gikk smertefritt, men ser ikke noe problem i å koble den på med en kabelskoløsning - så lenge den kontakten surres litt på eltape på toppen for å unngå vann i systemet;) Easy peasy! Dynamobytte var langt fra det verste jeg har gjort på den bilen som hobbymekaniker!!! Gikk smertefritt å få på reimene også, bare du har en 24" stor fastnøkkel til å vri spennehjulet med for å få av reima!!!

 

Har du air con må aircon pumpa av... denne skrus rett av og henges tilside bare i en snor UTEN Å KOBLE IFRA. For å komme til de to siste boltene som fester denne til bilen/godset/bunnpanna må du løsne 3 skruer på vannrøret i bunn så dette faller ned 3 cm... trenger ikke å demontere eller å tømme for kjøleveske slik som RAVE sier... Ganske kurrant jobb å gjøre sjøl!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...