Gå til innhold

Ombygging fra varebil til 5-seter - D3


Potifar

Anbefalte innlegg

Skal i gang med ombygning i morgen. Har lest rundt på forumet og tror jeg har det meste klart. Det jeg ikke helt har klart å skjønne er hva jeg gjør med gulvet i bagasjerommet. I varebilutgaven er gulvet "senket". Det skal det vel ikke være i personbilutgaven. Har en kompis med 7-seter. Her er gulvet i bagasjerommet helt flatt, men er dette fordi han har 7-seter? Jeg kan ikke helt se hvordan jeg skal få flatt gulv i bagasjerommet med de delene jeg har.......? :blink: Anyone???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med å bygge om en D4 til 5 seter sist helg. Her var det med 2 teppetrukkede plater, 2 braketter og en formstøpt isoporkasse som ble lagt på for å gjøre gulvet flatt.

Den fremre platen inn mot baksetene er i finèr og ble lagt opp på braketter som ble skrudd på under dekslet hvor du ser festene for lastestropper.

Isoporkassen legges på gulvet helt inn mot bakluken. Bakre plate er i et lettere materiale og legges nå opp på isoporkassen hvor det er plass for å legge ned hengerkrok, jekk og noe verketøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er oversikt over delene du skal ha bak:

 

12128_1205608704.jpg

 

 

Delenr funner du på Lrparts.ru og delene kan bestilles fra britcar.com eller lignende nettsteder :)

 

Flott oversikt. Mangler bare platene. Da er d vel bare å begynne å lete på nettet. Setene er i allefall på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Litt spent på dette jeg også, siden jeg har en 2005 model men de hærsjens #¤"¤"#¤ knøla mener at bilen er første gangs regga i Norge 2006.. så da må jeg betale etter det.. #¤¤%!"#!!!!!

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bilen registert i utlandet er denne dato som gjeld, det var etter eller annet regler endre / kunne søk om dispensasjon om husken er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i utgangspunktet hvor lenge kjøretøyet har vært registrert i Norge som gjelder. Mer her: http://www.toll.no/templates_TAD/Topic.aspx?id=196340

 

Du kan søke om beregning basert på førstegangs registreringsdato i utlandet (i stedet for førstegangs registreringsdato i Norge). Mer her: http://www.toll.no/templates_TAD/CircularLetter.aspx?id=233889&epslanguage=no&parentid=44781

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hvordan gikk det? har du funnet delene, og hva ble evt prisen? :)

 

 

Jeg har ikke fått skaffet platene til bagasjerommet enda. Har sjekket med bilhøgger i Norge og Sverige med det er ingen som har D3 inne??? Sjekket også raskt på div sider fra GBR. Men jeg klarte ikke å finne riktig del. Eller jeg var i allefall ikke sikker på at dette var riktig del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spent på dette jeg også, siden jeg har en 2005 model men de hærsjens #¤"¤"#¤ knøla mener at bilen er første gangs regga i Norge 2006.. så da må jeg betale etter det.. #¤¤%!"#!!!!!

 

P.

 

Min er også importert. Søkte toll om å få disp. i og med bilen var førstegangs reg i mars 05. Ble innvilget. Man får derimot ikke beregnet avgiften som om bilen skulle være første gangs reg i Norge i 2005. De benytter en annen beregnigsmåte som gjør at man fort kan spare en del penger.

 

Fikk litt inntrykk av at om man begrunner søknaden greit går dette i boks. Jeg viste bare til det rundskrivet som Oyoz linket til.

 

Har du bygd om bilen? Vært hos biltilsynet?

 

Har hørt at det kommer nye regler ang. bla ombygning av varebiler. Noen som har hørt noe/vet noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei. et par kaffe, så kom det berøte lyste

Jeg er igang med en slik ombygging, og det er riktig som det er sagt av flere her, det er ganske greit.

Jeg gikk på en "lur" en med det midterste setet, da jeg ikke skjønte det var slått sammen, og ble lavere enn de andre, men litt tenking og et par kaffekopper, så kom lyset  :).

 

De 2 brakettene det snakkes om skal brukes til å holde oppe platene bak, de har ingenting med setene å gjøre som sådan.

 

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei. 

Tok min D3 08 varebil til autorisert merkeforhandler som satt inn andre seterad for meg. 

Biltilsynet nekter å godkjenne bilen pga de mener jeg må dokumentere om airbagene på andre seterad er koblet ut eller ikke. 

 

De godtar ikke dokumentasjon fra verkstedet... De mener jeg må skaffe det fra importør/fabrikant... 

 

Det henvises til en haug med lover, som jeg har sjekket ut og ingen av de nevner airbager eller syke krav til å få dokumentert slikt fra fabrikant. 

 

I manualen som fulgte med bilen er airbag"kretsene" avbildet og airbagkretsen i taket på førersetet er den samme kretsen som er bak.. Dvs det er umulig å koble ut airbag funksjonalitet i taket for andre seterad ? Eller tar jeg feil? 

 

De henviser til kjøretøyforskrift $1-4, 6-9, 16-4 nr5, 16-6 og 18-1 nr 6. 

 

Noen som har noen tips?? Kontaktperson i landrover som kan hjelpe har sommerferie.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis oppsøkt feil kontrollstasjon. 

 

Du har rett i det du sier, sideairbag (gardin) er en sammenhengende del for første og andre seterad. Med en tennsats.

Elendig kompetanse hos biltilsynet.

 

 

Secondary restraint.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går da vel ikke an at statens vegvesen har forskjellige krav til samme kjøretøy på forskjellige kontrollstasjoner? 

Det er adgang til å klage på vedtaket, og det akter jeg å gjøre. Men må først få bilen godkjent... 

 

Har vist dem den dokumentasjonen du har lagt ved, men de nekter å akseptere den da den kun kom fra et merkeverksted og ikke importør/fabrikant??? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.4.2013 den 18.02, Potifar skrev:

 

Flott oversikt. Mangler bare platene. Da er d vel bare å begynne å lete på nettet. Setene er i allefall på plass.

Hvor nøye er du på hvordan det skal se ut baki bagasjerommet? Min er egentlig en 7 seter men 3 seterad har blitt rotet vekk under salgene som den har vært igjennom. Kjipt er det, men nå har jeg ikke fått brukt de enda da jeg har ett dobbelt hundebur som tar så si all plassen. Jeg laget meg bare ei plate av finér, kuttet ut hakk for laste festene, kledde den med sanafil/protan. Har hulrom under hele plata så det er det massevis av plass til diverse stropper og verktøy. Du får jo også kjøpt disse fine skuffe systemene til bagasjerommet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 28.7.2018 den 11.19, over9k skrev:

Hei. 

Tok min D3 08 varebil til autorisert merkeforhandler som satt inn andre seterad for meg. 

Biltilsynet nekter å godkjenne bilen pga de mener jeg må dokumentere om airbagene på andre seterad er koblet ut eller ikke. 

 

De godtar ikke dokumentasjon fra verkstedet... De mener jeg må skaffe det fra importør/fabrikant... 

 

Det henvises til en haug med lover, som jeg har sjekket ut og ingen av de nevner airbager eller syke krav til å få dokumentert slikt fra fabrikant. 

 

I manualen som fulgte med bilen er airbag"kretsene" avbildet og airbagkretsen i taket på førersetet er den samme kretsen som er bak.. Dvs det er umulig å koble ut airbag funksjonalitet i taket for andre seterad ? Eller tar jeg feil? 

 

De henviser til kjøretøyforskrift $1-4, 6-9, 16-4 nr5, 16-6 og 18-1 nr 6. 

 

Noen som har noen tips?? Kontaktperson i landrover som kan hjelpe har sommerferie.. 

 

@over9k: er selv på vei til å gjøre samme jobben, fra vare til 7 seter. Ringte til vegvesenet og de nevnte at jeg på forhånd også bør ta med dokumentasjon på at airbag fungerer og ikke er koblet ut. Hvordan løste du dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis bilen uten slik dokumentasjon. Dersom vegvesenet krangle kan du gjere to ting:

 

1 - be dei dokumentere at ombygging til varebil medfører utkobling av airbag. Dersom denne utkoblinga ikkje er eit krav i N1 godkjenninga (og det er det jo heller ikkje) så kvifor i alle dager skulle LR bruke tid og ressurser på noko som ikkje er pålagt ? 

 

2. be om skriftleg vedtak på at dei ikkje vil godkjenne ombygginga slik den er, og informer tydeleg at dette vedtaket (som er eit enkeltvedtak etter forvaltningsloven) vil bli påklaga. 

 

 

lykke til :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.  Kontakte Vegdirektoratet som gjerne geleider deg gjennom paragrafjungelen.

     De vil bekrefte/avkrefte om trafikkstasjonens praksis er i henhold til kjøretøyforskrift.

Lykke til fra meg og!

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...