Gå til innhold

Vinsjmontasje for dummies -Range Rover 1992


ole jacob

Anbefalte innlegg

Holder på å lage til en vinsjmontasje til bilen min, en RRC 1992 EFI.

Etter mange funderinger har jeg endt opp med at jeg vil ha en fastmontert vinsj foran. Gjerne litt diskret, og det skal være lett å tilbakeføre bilen til originalstand.

Planen er å få dette godkjent hos Statens Vegvesen/Trafikkstasjonen.

 

 

Selvfølgelig har jeg litt glede i å lage dette selv, men det ligger også litt økonomi i å ikke måtte kjøpe en komplett vinsjfanger til flerfoldige tusen kroner.

Regner med å få minst like god kvalitet som kjøpevare, til færre penger.

 

Materiallista er som følger:

 

* en valset stålboks 180 x 180 mm x 6mm i 1200 mm lengde. Denne fant jeg "brukt" hos en entrepenør som driver med sanering av bygg. Betalte 100,- kr/m.

Så store dimensjoner er ikke hyllevare hos alminnelige stål-detaljister, så om jeg skulle kjøpe av en slik, ville jeg måtte ta en hel 6-meter. Det koster myyyye mer enn hva jeg betalte.

 

* vinkelsliper og kappeskiver til vinkelsliper. Et must for en hobby-stålarbeider uten plasmaskjærer i skrivebordskuffen. Det gikk med ca 10 125mm skiver. Pris 110,- for skiver hos Biltema.

 

* ei slipeskive til rensliping før sveising og for å ta den verste overflaterusta. Ca 60,- hos Biltema.

 

* all merking før kapping ble gjort med en tynn tusj. Andre hjelpemidler er en skikkelig vinkel og en rettholt på minst 90 cm lengde.

 

Startet med å kappe ut en hel vegg fra boksen -dette for å få en åpen kanal som vil utgjøre selve vinsjkrybba. To kapp i 850mm lengde i 6mm gods forbruker både tid og kappeskiver. Er nok en fordel med en større vinkelsliper enn min 125mm. Men den holder metabokvalitet, og fikser jobben selv om det tar litt lenger tid enn en med en større maskin. Langsiden som kappes vekk deles opp og brukes til å lage endevegger/innfestinger til rammevangene. Derfor også en bit på tilsammen 1200mm lengde -for å få materiale nok til hele krybba.

 

Neste kappeoperasjon var å skjære utsparringene der rammevangene kommer til å havne. Krybba vil skjule ramma forfra.

 

Bilder sålangt;

 

Langside skåret ut, og utsparringene der innfestingene til støtfanger er klare.

 

vinsjkrybbe1_WEB.jpg

 

Nærbilde av utsparring til innfesting, og en platebit satt inn som eksempel på hvordan innfestingene er tenkt gjort. Skal bruke originalhullene til støtfangeren, og dette krever nøye måling og prøving før en borer hullene til festeboltene og sveiser platene fast

i krybba. Viktig at ikke noe kommer i konflikt på saker og ting på bilen.

 

vinsjkrybbe2_WEB.jpg

Endret av ole jacob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...