Gå til innhold

Fredriks D2 tråd


Thompson

Anbefalte innlegg

Ny D2 V8 på vei inn på tunet og da blir det mye en lurer på og mye en har glemt fra før i tiden. Dekk og felg: Den kommer med ett sett 18" felger og det kan jeg vel ikke ha? Hva gjelder for tiden? Jeg ser for meg at 245/75R16 er det største lovlige jeg kan sette på. Vil det kreve noe modifisering/kutting? Jeg kunne kanskje tenkt meg stålfelger på både sommer og vinterdekk, hvor er det billigst å handle dette (Paddocks?) og er det i det hele tatt mulig å få tak i originale stålfelger? Jeg lurer på om jeg enten skal ha Cooper STT eller Kuhmo KL71 dekk, er det noen andre jeg burde se på? Wrangler Duratrac kanskje? Finnes det i det hele tatt AT/MT dekk for 18"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tråden min, som heter klargjøring av Disco2 før sommerferie eller noe. Jeg kjøpte 16x8 Black Modular stålfelger fra Paddocks. Med 245/70/16 piggdekk (Nokian Hakka 7 SUV). Har kjørt med de i hele vintersesongen og det har vært helt ypperlig! Ser ganske ok ut også, bedre enn jeg trodde. Kunne kanskje gått for 245/75/16 og. Tror det hadde gått bra. Min bil var original uten modifikasjoner.

 

Grattis med grombil forresten:)!!

 

Jeg kjører også originalt 255/55/18 på sommer (originale felger). Her anbefaler folk 265/60/18 i stedet, noe jeg tror blir mye bedre å kjøre med. De førstnevnte synes jeg sporer en del. Vinterdekkene mine - 245/70/16 på 8" felg sporer ikke i det hele tatt. Stødig som et fjell:)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje verdt å sjekke LR bladene for dekkpakker fra UK. Det er en del som annonserer bare dekkpakker og tror det er vanskelig å slå de prisene hvis du er ute etter dekk og felg. Til D2 er det noen fine Speedlines kopier, husker ikke navnet, som er relativt lette og utrolig sterke.

 

12272-19766-76769.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal brukes... Både til hverdags og på tur. Jeg har veldig god erfaring med GG AT2 i 245/75R16 på D1 og kunne tenkt meg noe lignende, men kanskje litt grovere mønster. Sommerdekkene blir definitivt noe på 16" felg, så får jeg se hva jeg ender opp med når det blir tid for vinterdekk igjen. 18" felgene er klare for en byttehandel etterhvert om noen er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk med skarpe og jevne overganger mellom mønster og dekkside er oftest mer utsatt for sporing enn dekk med rund eller brutt kant.Med brutt kant menes kant med knotter som ikke ligger rett etterhverandre.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i Nord så er min erfaring med at D2 er litt bredere en mange (små) biler, så bilen vandrer mellom sporene. syns 235.60r18 er et bra vinterdekk valg.

om du ikke må bytte fjærer og dempere, så trenger du ikke å bruke penger på å heve bilen, bruk heller det å dekk og felg og beskyttelse under bilen. har brukt min på noen vintertreff og utmarkjøring på sommeren, det som først ryker er fronten :P skal få meg en vinsj fanger før jeg begynner å heve bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har bilen endelig havnet på tunet! Herlig bil men ett lite skår i gleden. I påsken oppdaget forrige eier at luftfjæringen ikke fungerte som den skulle ved at belgen på høyre side bak ikke holdt luft hele tiden og bilen ble satt på verksted og kompressor byttet etter feilsøking. I påaken slapp belgen luft under kjøring. Idag har bilen satt seg nedpå igjen. Den reiser seg opp igjen så fort bilen kommer i bevegelse. Forslag? Jeg kommer uansett til å bytte til Arnott-belger men tilsier symptomene at jeg bør være bekymret for/eller se etter andre feilkilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil Fredrik, V8 er gromt og behaglig. Nå er det en stund siden jeg hadde D2, men de problemene jeg hadde med belgene bak var lekkasje i ventilblokka. Men siden du forteller at forrige eier byttet til ny kompressor i påsken så er vel denne blokka en del av byttet. (det var den ihvertfall for 10 år siden ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha startet bilen har ACE-varsellampen lyst gult ett par sekunder med påfølgende varsellyd ett par ganger i løpet av dagen idag. Dette har skjedd etter at lampen har slått seg på og av i forbindelse med at tenningen har blitt slått på. Normalt...? Det kan hende jeg har stressa elektronikken litt med mye stopp og start i forbindelse med at jeg jobbet meg gjennom instruksjonsboka...

Endret av Thompson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det baller på seg: Etter å ha vasket motoren (Neida, ikke med høytryksspyleren...) lyser nå den gule "Check Engine" varsellampen. Jeg har kjørt en liten runde og dwn lyser fortsatt. Bilen står til tørk nå og jeg håper det er vannet som har spilt ECUen ett puss. Det ble kanskje litt mye vann... Dersom den ikke slukker, kan ett vanlig verksted med OBD-leser sjekke feilkode og evt slå av lyset?

 

Og kan det samme verkstedet kode nye nøkler eller krever det merkeverksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeld belgar veit eg ikkje om eg hadde kjøpt Arnottbelgar neste gang. Livstidsgarantien deira gjeld ikkje lenger, og du får kun to års garanti:

Warranty Information: Arnott offers a Limited Lifetime Warranty for North American customers. Orders outside of North America come with a Two Year Warranty.
Link

 

Om Arnott sine faktisk varer lenger tørr ikkje eg meine noko om :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke kjøper fra Arnott, vil da Dunlop belgene til Paddocks være ett greit alternativ? Grei pris. Er det en ide å bytte høydesensorene i samme slengen?

 

Så lenge bilen reiser seg opp når den settes i bevegelse og holder seg oppe under kjøring; hvor dumt er det å kjøre videre frem til jeg får nye belger? Kompresoren virker ikke som om den jobber overtid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC pumpa hyler, eller nærmere bestemt hjulet på AC pumpa... Har sprøytet inn lit WD40 og da forsvinner lyden en stund. På tomgang blir det stille etterhvert men ved litt pådrag hyler det igjen. Bytte hjulet eller er det en annen quickfix?

 

Det piper også ved pådrag når AC er slått av og midten på hjulet står stille. Ikke antydning til slark...

 

Kjøpt latta i sekken, sier du? Å neida, dette er vel fortsatt godt innenfor hva man man må regne med på en ti år gammel bil...?

Endret av Thompson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...