Gå til innhold

Fjærer og dempere til defender 110


Anbefalte innlegg

aha.. Fjærene er ødelagt, de fire øverste "ringene" ligger på hverandre.

Er gjerne også ute etter tips som kan gjøre at bilen blir mer "komfortabel" å kjøre men er ikke interessert i å miste eventuell lasteevne.

Bilen er en varebilregistrert 110, tre seter foran, resten er lasterom. Ikke påmontert tungt ekstrautstyr.

Bedre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

progresive fjærer har de 3 øverste ringene helt tryk sammen for å kunne strekke seg ut ved utfjæring..

Jeg har kjørt med OME på mine biler i alle år og har kjørt den både på vei og i terrenget med gode egenskaper.. jeg har handlet hos team bertelsen i danmark.. ha i minne om hva du vil ha for noe.. du får fjærer til lett bil og tung bil. kjører du med mye last til vanlig så si i fra om det.. kjører du mye med henger så si i fra om det.. lykke til mvh truls..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Gaute her, at ringene ligger sammen er helt normalt.

 

Ok, ser at man tydeligvis kan velge forskjellige fjører og at noen kan ligge på hverandre uten at dette nødvendigvis er et problem.

Det jeg så var at 110'en ( tilhører mine foreldene ) fremsto mer som en HotRod ift min 130. Demperne og fjørene ser ut som at de er originale, dvs at de ikke har fancy farge og at alle eventuelle merkelapper er borte.Det samme gjelder min 130, ingen fancy farger for å markere OME e.l. Min 130 ser normal ut, 110'en ser sliten ut.

Min 130 har ingen ringer som ligger på hverandre, 110'en har fire på høyre side og 2 på venstre ( på flatmark)

Min er 2004 mod, sannsynligvis aldri skiftet noe og 110'en er 2001 mod ( garantert ikke skiftet dempere ).

 

Uansett! Jeg antar at det finne dårlige dempere og mindre dårlige demper og at dempere har ulike egenskaper ift bruk. Har dempere / fjører betydning for kjørekomforten på asfalt eller er det kun dekkvalg og evt støyskjerming som spiller inn når det kommer til komfort ?

 

Når det kommer til valg av dempere finner man flere alternativer på web. Alle opererer med "tung last" og "lett last" men ingen sier noe om hva dette innebærer. Noen som vet noe om dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Terrafirma fjærer og dempere på vei, Light Duty +2. Blir interresant å se hvor soft 110' en blir.

Stabstagene må nok på plass igjen, men ikke før jeg har kjørt en tur uten... Nå står den på HD fjærer som mer minner om betong siden jeg 99% av tiden kjører med tom bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til valg av dempere finner man flere alternativer på web. Alle opererer med "tung last" og "lett last" men ingen sier noe om hva dette innebærer. Noen som vet noe om dette ?

 

 

Ja det gjør det. Hvis du ringer noen som selger fjærer og dempere så skal de vite hva du/dere trenger.

En som vet hva en selger, kan gi deg opplysninger om fjærens fri høyde, antall runder den har, vekt på fjæra, diameter på stålet som er brukt og ikke minst-hvor mange N/mm som skal til for å trykke den sammen. Og hvis selger også kjenner til LR, så kan han/hun si hva forskjellen blir mellom originale og ettermarkeds deler blir også.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye Terrafirma fjærer og dempere på vei, Light Duty +2. Blir interresant å se hvor soft 110' en blir.

Stabstagene må nok på plass igjen, men ikke før jeg har kjørt en tur uten... Nå står den på HD fjærer som mer minner om betong siden jeg 99% av tiden kjører med tom bil.

 

Prøv bilen før du tar i bruk stabstag. Min erfaring er at Terrafirma er noget stivere enn de oppgir, jeg tipper det er for å unngå signe fjører, da mange kjøper for svake fjører og skylder på fjørene når bilen sagger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forskjellig antall ringer som ligger på hverandre og flatmark er det bare å bytte.

Antall km,veistandard og kjørestil har mye å si for livslengdene på fjær og demper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...