Dag Lislerud Midtfjeld Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Skal bestille nye fjærer og dempere til en 2001 mod defender 110. Tenkte å bestille et komplett sett, foran + bak. Er det noen som kan gi noen gode råd på hva man bør velge og hva man eventuelt må styre unna ? Er ikke ute etter ekstra heving e.l. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Du bør forklare hva du er ute etter siden du bytter. Var du fornøyd med std. kjøper du std. igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag Lislerud Midtfjeld Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 aha.. Fjærene er ødelagt, de fire øverste "ringene" ligger på hverandre. Er gjerne også ute etter tips som kan gjøre at bilen blir mer "komfortabel" å kjøre men er ikke interessert i å miste eventuell lasteevne. Bilen er en varebilregistrert 110, tre seter foran, resten er lasterom. Ikke påmontert tungt ekstrautstyr. Bedre ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Hør med Tom Rossing , han satt på et sett fra OME som var komfortabelt . Er fjelljenta som har 110 nå . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 At ringene ligger tett øverst er ikke nødvendigvis et tegn på feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Enig med Gaute her, at ringene ligger sammen er helt normalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
truls Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 progresive fjærer har de 3 øverste ringene helt tryk sammen for å kunne strekke seg ut ved utfjæring.. Jeg har kjørt med OME på mine biler i alle år og har kjørt den både på vei og i terrenget med gode egenskaper.. jeg har handlet hos team bertelsen i danmark.. ha i minne om hva du vil ha for noe.. du får fjærer til lett bil og tung bil. kjører du med mye last til vanlig så si i fra om det.. kjører du mye med henger så si i fra om det.. lykke til mvh truls.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dag Lislerud Midtfjeld Skrevet 3. april 2013 Forfatter Del Skrevet 3. april 2013 Enig med Gaute her, at ringene ligger sammen er helt normalt. Ok, ser at man tydeligvis kan velge forskjellige fjører og at noen kan ligge på hverandre uten at dette nødvendigvis er et problem. Det jeg så var at 110'en ( tilhører mine foreldene ) fremsto mer som en HotRod ift min 130. Demperne og fjørene ser ut som at de er originale, dvs at de ikke har fancy farge og at alle eventuelle merkelapper er borte.Det samme gjelder min 130, ingen fancy farger for å markere OME e.l. Min 130 ser normal ut, 110'en ser sliten ut. Min 130 har ingen ringer som ligger på hverandre, 110'en har fire på høyre side og 2 på venstre ( på flatmark) Min er 2004 mod, sannsynligvis aldri skiftet noe og 110'en er 2001 mod ( garantert ikke skiftet dempere ). Uansett! Jeg antar at det finne dårlige dempere og mindre dårlige demper og at dempere har ulike egenskaper ift bruk. Har dempere / fjører betydning for kjørekomforten på asfalt eller er det kun dekkvalg og evt støyskjerming som spiller inn når det kommer til komfort ? Når det kommer til valg av dempere finner man flere alternativer på web. Alle opererer med "tung last" og "lett last" men ingen sier noe om hva dette innebærer. Noen som vet noe om dette ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
som Skrevet 3. april 2013 Del Skrevet 3. april 2013 Nye Terrafirma fjærer og dempere på vei, Light Duty +2. Blir interresant å se hvor soft 110' en blir. Stabstagene må nok på plass igjen, men ikke før jeg har kjørt en tur uten... Nå står den på HD fjærer som mer minner om betong siden jeg 99% av tiden kjører med tom bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Moslet Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Når det kommer til valg av dempere finner man flere alternativer på web. Alle opererer med "tung last" og "lett last" men ingen sier noe om hva dette innebærer. Noen som vet noe om dette ? Ja det gjør det. Hvis du ringer noen som selger fjærer og dempere så skal de vite hva du/dere trenger. En som vet hva en selger, kan gi deg opplysninger om fjærens fri høyde, antall runder den har, vekt på fjæra, diameter på stålet som er brukt og ikke minst-hvor mange N/mm som skal til for å trykke den sammen. Og hvis selger også kjenner til LR, så kan han/hun si hva forskjellen blir mellom originale og ettermarkeds deler blir også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Nye Terrafirma fjærer og dempere på vei, Light Duty +2. Blir interresant å se hvor soft 110' en blir. Stabstagene må nok på plass igjen, men ikke før jeg har kjørt en tur uten... Nå står den på HD fjærer som mer minner om betong siden jeg 99% av tiden kjører med tom bil. Prøv bilen før du tar i bruk stabstag. Min erfaring er at Terrafirma er noget stivere enn de oppgir, jeg tipper det er for å unngå signe fjører, da mange kjøper for svake fjører og skylder på fjørene når bilen sagger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 4. april 2013 Del Skrevet 4. april 2013 Med forskjellig antall ringer som ligger på hverandre og flatmark er det bare å bytte. Antall km,veistandard og kjørestil har mye å si for livslengdene på fjær og demper. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.