Gå til innhold

Defender i nedre prisklasse ønskes kjøpt


Haa.Kir

Anbefalte innlegg

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Dette hadde vært stilig! Et rammebytte hadde vel gjort meg godt kjent med bilen først som sist, samt at den er veteran til neste år, og man hadde hatt en defender det ikke finns så mange av B) MEN, etter litt snoking i gamle prosjekttråder ser jeg at rammebytte med den aktuelle ramma som følger med er avslått av BT, så da blir ting litt mer kjelkete :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det blitt avslag på en stasjon vil ikke de andre stasjonene overprøve dette.

 

 

 

Hvis dette er gjeldende praksis hos Biltilsynet, så er det prinsipielt feil, da en slik praksis i såfall ville bety at en avgjørelse tatt av en biltilsynsmann ikke kan være feil. Såvidt meg bekjent, er det bare en mann på denne jord som har en slik status, og det er Paven, :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd, og de tre tilsynsavdelingene jeg prøvde ville ikke ta saken med ildtang. Det var samme sak med ramme med annen bil.

 

Hva andre tilsynsavdelinger velger å gjøre vites ikke, men man skal være tøff for å overprøve en kollega. Det blir litt som å si at han var udugelig.

 

Rette framgangsmåte er å klage på vedtaket, ikke få kollegaer til å overprøve vedtaket. Da vil det jo ikke ha verdi som vedtak.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke noe enklere om man søker først. Jeg har en tilsvarende 1984-modell som det skal byttes ramme på. Det siste folkene til biltilsynet sa til meg etter å ha plombert karroseri m.m. var at jeg måtte huske å kjøpe en godkjent ramme, dvs. en ramme med papirer som importøren går god for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell derfor man skal søke først..som oftest er dem mere medgjørlig da hva er egentlig forskjellen på dem rammene utenom galving og rust?

 

Nei, man tar en uformell prat om tingenes tilstand først. Er responsen god går man trinnvis litt lengre mens man forholder seg til samme person. Blir man enig ber man høflig om å få dette bekreftet på mail eller skriftlig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden rammesøknad på den bilen er avslått, kan man vel bare glemme å få rammebyttet godkjent. Med mindre man da fremskaffer en ny ramme som LR Norge går god for da, som dere nevner lenger opp her. Men å utbedre rust på eksisterende ramme er jo lov. Så da lurer jeg på - Hvor mye av rammen kan man skifte ut før det blir for mye? :) Crossmember, fjørfester osv er jo reservedeler, så å bruke den nye rammen som deleramme er jo en mulighet.

 

Ved å beholde noe av karossen på ramma under jobben, vil man også kunne bevise at ramma ikke er bytta, pga rustne bolter og muttre. Dette var viktig fikk jeg forklart hos BT, den gang jeg måtte prege inn rammenummer på nytt pga utbedring av (altfor mye) rust.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye rammen er galvanisert. Å kappe i den, for å sveise delen på den rammen som ikke er galvanisert ser jeg på som litt håpløst. Svesing på galvanisert stål er etter det jeg har hørt direkte helseskadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye rammen er galvanisert. Å kappe i den, for å sveise delen på den rammen som ikke er galvanisert ser jeg på som litt håpløst. Svesing på galvanisert stål er etter det jeg har hørt direkte helseskadelig.

 

Det er vel egentlig bare å slipe vekk galvaniseringa der en skal sveise og litt rundt, så slipper en de "giftige" avgassene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skral er egentlig den eksisterende ramma? Det er jo også litt leit å kappe og sveise i en ny galvanisert ramme.

Bilen bør i alle fall reddes som en original bil, så komplett og fin som den ser ut til å være.

 

Problematikken med ramma tror jeg nok jeg ville prøvd en runde til i forhold til byråkratiet. Jeg fikk jo godkjent rammebytte med en annen ramme fra samme felleskjøpet. En av biltilsynsfolkene må jo ha rett ? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal ha en Defender i nedre prisklasse, så mener jeg at det er en tabbe og kjøpe noe som er alt for billig. Veldig lav pris vil i de fleste tilfeller indikere en veldig dårlig tilstand, og da går jo vinninga opp i spinninga.

 

Skal man ha en rimelig bil, er noe som f.eks. dette er godt alternativ.

 

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=41119459

 

1999 varebil Td5 med lav km for under hundre tusen. Det finner du ikke hver dag, og jeg tipper denne blir solgt ganske raskt.

Akkurat denne modellen av Td5 hadde sine svakheter, men på en så gammel bli kan man regne med at det er ordnet opp i underveis.

 

Den koster litt mer enn de aller billigste, men er sannsynligvis et mye bedre kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...