Gå til innhold

1,8l tikking ved kald motor


JTB

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt en 2005 Freelander 1,8 bensin. Motor er nylig skiftet og har bare gått 4000. Jeg kjøpte bilen til tross for alle skrekkhistorier og anbefalinger om å kjøpe en Rav4, for jeg tror det går an å forebygge mye problemer ved å være litt våken og fikse ting før de blir et problem.

Jeg hører en tikkelyd når motoren går på tomgang, spesielt når den er kald. Tror dette er en lyd fra ventilløfterne. Fra engelske forum leser jeg råd om oljebytte med tilsetninger av forskjellige produkter, men jeg blir litt usikker. Noen som har hatt dette problemet og som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du sier motor er skiftet,er det komplet motor,eller ? 4000 km og tikkelyd,det hørtes rart ut.

Er den på første olja? skift olje og filter,og kjøp 5w-40 olje der det passer( Felleskjøpet,Biltema,bilvarehus etc.etc.)

Start med det,så får du fjerna litt "innkjøringsslagg" i olja.

 

Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitetsolje er greia her uten tvil. Tror Castrol e.l. er tingen. Ikke oljer og lurium fra BT til den motoren. Det beste vedlikeholdet er å sjekke kjøleveske jevnlig, -minst en gang i uken. Når det først begynner å renne unna der er det kjøreforbud inntil toppakning er byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! Rune Kleven,hva er galt med Biltemas olje? Du tror Castrol e.l.er tingen,men har du belegg for å si at BT olja er dårligere?

Nå er det vel slik at hverken Biltema eller feks.Felleskjøpet sitter i kjelleren og produserer "lurium" på flasker.De går ut på det store markedet å kjøper "store" kvanta oljer,fra de du minst skulle tru.

Og ,prisen på olja,gjenspeiler nødvendigvis ikke kvaliteten. Har brukt og bruker olje fra mange leverandører,også Biltema,merkekrav og godkjenninger,helt OK.

Men du står selvfølgelig fritt til å velge din egen oljeleverandør,samme som jeg,men å si at den ene leverer "lurium",den er drøy.

 

 

Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biltema og Castrol har forskjellige verdier på tilsettnings stoffene sine. Biltema er en litt mer møkkete olje som fint går an å bruke på eldre biler uten moderne partikkelfiltere og katalysatorer. den renser ikke like bra og den slipper ut flere skadelige partikkler som eksos rensesystemer ikke liker. Selv om det står det samme på flaskene så kan tilsetningene være vidt forskjellige. Den beste oljen med tanke på smøring må man over 10 år tilbake i tid for å kjøpe. Det var før produsentene fikk et "miljø" ansvar. Pris ja,. pris har noe å si. Hvor mange timer på labratorium og stresstester tror du biltema oljen har vært igjennom vs Castrol. Det er dyrt å utvikkle olje som skal passe til både bil og miljø. Hvorfor fungerer ikke enter tasten når jeg skriver innlegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte helt å svare på topic'n. tikkingen er sikkert ventilløfterene hvis du har hydrauliske. hadde samme symptom på BMW'n min. ble borte etter en motorflush.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel,Kong_zuki ,og Rune Kleven. Ikke skal dette bli noen "olje-diskusjon", og IKKE har jeg noe med Biltema og gjøre,men det Kong_zuki `s betraktninger av olje fra Biltema,det holder ikke mål,det er jo bare tull.

Hvilke "tilsatsmidler" de ferskjellige oljemerker har, vet bare oljeselskapet selv.Men jeg som forbruker har kun "koden" / godkjenning på oljeboksen å forholde meg til.Og den "koden" gjelder for alle oljer,uansett produsent.Og som nevnt innledningsvis,Biltema ,og mange andre,sitter ikke i kjelleren " å koker lirium",det kjøpes "stort" fra mange respekterte produsenter.

Og Rune Kleven,jeg er faglært mekaniker,med allsidig erfaring i 33 år,og med kompetanse på dieselmotorer,fra 1 syl.4 hk, til 8-16 syl.motorer fra 8000-25000 hk.(hurtiggående/saktegående),sivilt/militært,og jeg har vært borti noen oljemerker og oljetyper i mine 33 år.Og jaggu har jeg noen "oljekurs" også!

 

Jeg avslutter her med å referere til Biltemas katalog,side 189,venstre halvdel,der står det "svart på hvitt".

Og de har faktisk olje til nyere LR også,iht. godkjenning .

 

Mvh. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant erfarne K-motoreiere er det en utbredt oppfatning at Castrol Magnatec er den oljen som virker best i disse motorene. Dette har med å gjøre at denne oljen har et additiv som gjør at oljen blir hengende igjen på overflatene i motoren, og som dermed gjør at ventilløfterne holder på oljen slik at ventiltikking blir redusert.

Denne erfaringen har jeg selv også. Tidligere hendte det at jeg hadde tikking i én ventil i MGF'en hvis jeg stoppet motoren før den var ordentlig varm, og så startet den igjen. Da tok det en god stund før tikkingen ble borte. Siden jeg begynte å bruke Magnatec har jeg ikke merket noe til dette.

Men Biltemas halvsyntetiske koster jo under halvparten, og det er denne jeg nå har fylt på Freelanderne for å se hvordan den virker. Med halvparten så dyr olje kan man jo redusere skiftintervallene til halve kjørelengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel,Kong_zuki ,og Rune Kleven. Ikke skal dette bli noen "olje-diskusjon", ......

Men så bra at Biltema holder de kvalitetene de skal! Selvfølgelig gjør de det. Det gjør også de dyrere andre oljene. Men det er minstekravet. De dyrere gjør mer. Eller er jeg på jordet, når jeg sier at utvikling av kvalitetsoljer gir dyrere oljer med høyere kvalitet enn minstekravet til spesifikasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke bokstaver i opplysningene på flasken sier noe om smøreevne når oljen er kjørt, feks 500 mil med? Jeg vil gjerne bruke en olje som smører når den er godt brukt, det er dårlig smøring som sliter på motoren.

 

At den er god når den er ny vet jeg, men hva angir kvalitet? Eller har produsentene ingen spesifikasjoner som forteller dette?

 

Siden jeg ikke kjenner til hva bokstavene står for må jeg spørre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel,Kong_zuki ,og Rune Kleven. Ikke skal dette bli noen "olje-diskusjon", og IKKE har jeg noe med Biltema og gjøre,men det Kong_zuki `s betraktninger av olje fra Biltema,det holder ikke mål,det er jo bare tull.

Hvilke "tilsatsmidler" de ferskjellige oljemerker har, vet bare oljeselskapet selv.Men jeg som forbruker har kun "koden" / godkjenning på oljeboksen å forholde meg til.Og den "koden" gjelder for alle oljer,uansett produsent.Og som nevnt innledningsvis,Biltema ,og mange andre,sitter ikke i kjelleren " å koker lirium",det kjøpes "stort" fra mange respekterte produsenter.

Og Rune Kleven,jeg er faglært mekaniker,med allsidig erfaring i 33 år,og med kompetanse på dieselmotorer,fra 1 syl.4 hk, til 8-16 syl.motorer fra 8000-25000 hk.(hurtiggående/saktegående),sivilt/militært,og jeg har vært borti noen oljemerker og oljetyper i mine 33 år.Og jaggu har jeg noen "oljekurs" også!

 

Jeg avslutter her med å referere til Biltemas katalog,side 189,venstre halvdel,der står det "svart på hvitt".

Og de har faktisk olje til nyere LR også,iht. godkjenning .

 

Mvh. Rune

Jeg forholder meg til resultater jeg har fått fra oljeprøver fra "feltprov" biler / test biler som er sendt inn til lab analyser. Får ikke lov av arbeids giver å laste opp de dokumentene her men de ligger mange lignende på nettet. Her er en: den viser at ubrukt biltema olje har mere fosfor en en castrol olje som har godt 4500 timer, fosfor er ikke sundt for partikkelfiltere og katalysatorer. Denne testen er ikke 100% Nøyakt men gir et lite innblikk Edit: skrivefeil element-total.jpg

Endret av Kong_zuki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan ikke jeg mye om kjemien, bortsett fra at jeg hadde noen igjengrodde motorer med Helix olje for leenge siden, men jeg er blitt fortalt at Biltema og Statoil er det samme produktet.

Du skriver at Biltema inneholder mye mer fosfor, men dette synes for meg marginalt: 879ppm / 1049ppm

Jeg reagerer mer på Magnesiumsinnholdet: 19ppm / 954ppm

Men jeg vet ikke hvilken betydning dette har.

 

Det jeg derimot vet, er at olje er et petroleumsprodukt som pumpes opp fra bakken, og går gjennom en raffineringsprosess for å skille feks. olje, bensin og diesel.

At det ene fabrikatet har bedre råoljeprodukt enn andre, tror jeg ikke.

Fant en meget interessant artikkel fra Teknisk ukeblad, som jeg vil anbefale forumets forståsegpåere å lese og filosofere litt over før det skrives veldig mye mer i denne tråden...

I hvert fall sies det at SVOVEL er en svært viktig bestanddel i oljen for at oljefilem skal få bedre evne til å motstå skjærekrefter.

Men jeg avslutter med å si at dette kan jeg ikke veldig mye om, på tross av relativt lang erfaring som mekaniker og problemløser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnesium er et slipende rensemiddel som oksyderer og renser mer etter hvert som det blir brukt. finmekanikk liker ikke for mye magnesium. De fleste merker har stort sett kuttet ut Magnesium med fordel calsium som er et vaskende rensemiddel. ikke like bra, men mildere for motoren. calsium brukes ofte sammen med mindre mengder magnesium eller andre slipende rensemiddler for hjelpe til med sot fjærning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Som en oppsummering av all hjelpen jeg har fått her; det er nå Castrol Magnatec 5W-40 i motoren. Synes den går penere og med betydelig redusert tikking nå:)

Kjøpte 4l på Mekonomen for 399,- og synes det var rasende billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at forumet var til hjelp! :)

 

Disse oljetrådene kommer jo opp nå og da, det er like sikkert som at vi alle skal forlate denne verden. Mye kunnskap om oljer her inne, men ikke alltid enighet. Selv bruker jeg syntetisk 5W-40 fra Biltema på min TD5 og skifter hver 10.000. Har klart seg greit likevel, i 7 år og 110.000km. Bank i dashbordet... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...