Gå til innhold

Jermund`s bilpark


jermundpr

Anbefalte innlegg

Endelig discoen sin tur til å komme inn i varmen. Har en relativt lang liste over ting jeg vil ordne opp nå. Startet i kveld med håndbrekket. Det har ikke fungert siden i sommer siden wiren til brekket hang seg fast og det var fullt av olje på bånda.. I dag ble mellomaksling demontert sammen med håndbrekket. Byttet simeringen bakpå girkassa. Fjernet gammel håndbrekkwire og fant da ut at min nye er feil type... :P

Snapchat-1246086886.jpg

 

IMAG0747.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siden jeg manglet håndbrekkwire fortsatte jeg med å bytte olje på differ og girkasser. Møtte på et problem på hovedkassa for der hadde forrige "mekaniker" rasert fyllepluggen helt så det fantes ikke spor i den :angry::angry: Prøvde med grisepikk, sveise fast bolt og til slutt hammer og meisel. Ingen av delene rørte på pluggen, så det endte med at jeg måtte få en jeg kjenner til å frese ut pluggen og gjenge opp til en ny plugg (som nå ikke er en idiotisk plugg med torx, men en sekskant plugg) ;) Videre gikk oljeskift bra, og da ble mellomakslingene også smurt..

Fikk wiren til håndbrekket på fredag og da kastet jeg meg over å få montert sammen bilen igjen.. Byttet alt til håndbrekket, det gamle var helt sausa i olje :rolleyes:

IMAG0767.jpg

 

Så nå er håndbrekket helt supert. Og girkassa ble en helt annen verden å gire med nå, aldri merket så stor forskjell på et oljeskift før, tydelig at det var på tide :P

IMAG0772.jpg

 

Planen var egentlig å ha discoen i garasjen ganske lenge nå, og ordne opp alt jeg vil ordne på. Hadde da tenkt å bruke ex-millen så lenge, dette har normalt ikke vært noe problem ;)

I forrige uke kom det nesten 40cm snø da jeg skulle ut på tur, det klarte gammer`n veldig fint. Faktisk veldig bra kjøreegenskaper på veier med mye snø, særlig med 4wd innkoblet.

Men dagen etter snøfallet var jeg en tur på butikken, og da skjedde det noe rart og utrivelig.. Lå i 80km/t på rett slette med lite belastning, og helt ut av det blå begynnte det å dure og skrangle i drivverket. Der og da var jeg helt sikker på at girkassa eller framakslingen raste...:( svingte av veien ved første mulighet, fortsatt med during og ulyder, og skrudde av frihjulsnavene. Da ble det helt stille og alt var fint.. Skrudde dem på igjen nesten hjemme igjen, og det er en ulyd som ikke har vært der før, som lyden av gir som nesten er i inngrep..

4wd fungerer fint fortsatt, men har en følelse av at girkassa kanskje prøvde å legge inn 4wd av seg selv kanskje..

 

Men det skal vel ikke skrape i girkassa om 4wd legges inn i fart, så lenge bilen går rett frem og ikke spinner?? Håper i grunn det er noe annet foran i drivverket, men har en følelse av at det var noe i transferkassa som låt egentlig..:huh:

Har akuratt kjørt inn gammer`n nå så den kan tørke seg litt, så får jeg begynne å leite etter feil etterhvert.. 

IMAG0789.jpg

 

 

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en stund siden den hadde garanti, for den ble vel bytta i 2011-2012  om jeg husker riktig :)  Synes det er litt rart egentlig. Girkassa fungerer jo helt prima, så hvis det er noe galt i kassa, må det være i den fremre delen der 4wd legges inn, ettersom det bare låter med frihjulsnavene på. Ville ikke teste så mye uten å ha sjekket først. Kan jo likegodt ta et oljeskift på girkassene nå, så får jeg se hvor mye deler som kommer ut.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvvarme er jo bare himmelsk i lave garasjer hvor liggebrett brukes mye.

Hadde selv lyst på det når jeg bygget men nyinnkjøpt småbruk med slitent våningshus begrenset sånt.

Dog skal jeg ikke klage.Har nok mer "luksus" enn de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jo vært flott med stor plass og løftebukk, men det er i en annen dimensjon av pris i forhold til denne lille hula :)  Må nok etterhvert bygge en garasje her ute som jeg får mest mulig inn i, har en del kjøretøy som burde stått inne. Men får se hva tiden bringer, nå har jeg et rom jeg får skrudd i uten å fryse og bli våt, som var det store målet. Må visst male gangen osv inne i huset nå, og som elektriker vet jeg jo at det bare blir toppen av isfjellet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet olje på differ og girkasser, ingen deler eller annet urovekkende kom ut med olja.. Tok av fremre mellomaksling, den har litt slakk. Har kjørt en del i kveld uten fremre mellomaksling. Var ingen ulyder med frihjulsnavene innkoblet, heller ikke med 4wd innkoblet :) synes det er litt rart, men finner ikke noe annet galt..

IMAG0795.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en mellomaksling som hadde lik lenge og som var bedre, så denne ble montert i dag. Har kjørt rundt en del nå i kveld nå på veier i opp til 90km/t, og litt snøbasing i 4wd. Har ikke vært noen ulyder enda så håper det er i orden nå :)

IMAG0806.jpg

 

Byttet ut gass-styredemperen med en original demper, så nå er styringa litt tyngre men bilen går rett frem når jeg slipper rattet ;) 

IMAG0809.jpg

 

Hadde tenkt å ta inn D2`n nå, men siden det skal bli mildere fremover så venter jeg med det til det er litt mindre is og snø på bilen :D

IMAG0804.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvelden jeg byttet mellomaksling gikk jeg også over tenninga. I flere år har det vært slik at motoren ikke har startet sammen med startmotoren, men i øyeblikket jeg slapp nøkkelen.. Det har ikke plaget meg mye, men har noen ganger vært litt vanskelig i kulde.. Etter litt fundering fant jeg ut at jeg ville bytte coil, pusset samtidig stiften og renset bensinfiltre.. Det hjalp tydeligvis for i stad fyra den tvert i -13. Den har alltid startet før, men nå slipper jeg å bekymre meg for det lengre ihvertfall :DIMAG0819.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Webastoen i discoen har ikke fungert noe særlig i mitt eie,  etter hvert ville den ikke fyre... I går tok jeg den ut og åpnet den opp.. ;)

IMAG0835.jpgIMAG0840.jpg

 

Renset den helt for sot, som det var store mengder av! Brennkammeret ble brent rent med rødsprit :) monterte den inn i dag, og den fyra og brant helt fint. Men synes den gikk litt tungt og vifta lagde litt lyd. Fant ut at det var kast i vifta, og rettet den med en vannpumpetang. Etter det brant den som et uvær, det gjorde stor forskjell å få løs vifta og det var nok vifta sin skyld at den sota seg tett før ;)

IMAG0852.jpg

 

Så nå er det kanskje håp om å få litt god varme i discoen også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått brukt webastoen noen turer nå, flott med varm bil før oppstart :D  skal montere DAB-radio i ferien tenkte jeg, med antenna i en av bakrutene.. Er det enkelt og greit å få antenneledningen fra fotbrønn og opp til radioen eller er det kronglete? Har også en plan etterhvert å lage til et varslingsopplegg for manglende oljetrykk med lys og lyd. Oljelampa i instrumentpanelet er ubrukelig siden rattet dekker området lampa er i når jeg kjører.. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjøpte jeg Pakninger .  Her har du en del som ligger nederst i brennkammeret, jeg slapp å bytte min siden den brant seg rein med rødsprit. Komplett brennkammer kan du kjøpe og bytte hvis du vil være sikker på at den blir i orden på første forsøk. Min ble i orden ved å rense og brenne rein, trengte ikke de nye pakningene en gang.. men brennkammeret i min var byttet i sommer. Den sotet seg igjen fordi vifta ikke gikk så fort som den skulle. :) det tryggeste er å bytte brennkammer og pakninger så vet du at det er bra. Men det kan holde med en skikkelig rens og eventuelt bytte den rista som ligger i bunnen av brennkammeret. Pass på at det ikke ligger noe mellom rista og glødepluggern, ellers vil den ikke fyre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...