Gå til innhold

Jermund`s bilpark


jermundpr

Anbefalte innlegg

Takker :) skjer nok ikke så mye med denne på en stund. Det viktigste var å redde bilen og få den inn på låven. Litt spent på motoren.. Bilen har prosjekttråd her inne, og det har vært litt tull med motor og gir. Ledningsnettet til EFI er delvis demontert. Håper det går greit å få koblet det opp igjen.. Hadde vært gøy å få det til å fungere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg brukt mange nok timer på EFI. Spørs om det blir forgasser istede ;) Men nå har jeg lært hvordan EFI fungerer ihvertfall.. Ser ut til at dysene er dårlige, for resten ser ut til å fungere bra. Motoren går, men drukner i bensin.. Gjør ikke noe mer med denne bilen nå, nå skal bilene jeg bruker prioriteres :)

IMAG0655.jpgIMAG0653.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at dyser leverer for mye? Trodde kanskje de leverte ujevnt hvis de var dårlige og at det var "hjernen" som styrte hvor mye de leverte? Jeg har aldri jobbet med Efi så ikke bry deg om noe av det jeg sier... :D  Vil nå tro at Efi vil gi deg litt bedre kjøreopplevelse såfremt det fungerer :D

 

Lykke til med videre feilsøking Jermund!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen har stått ute en del år uten å gå. Mest sannsynlig så er det noen dyser som står åpne eller som ikke fungerer riktig, for det renner omtrent bensin ut av eksosen.. :) med tanke på at det er vondt å få deler til flapper-EFI så er det like greit å bytte med forgasser nå enn å bruke penger på EFI..  Har fått tilbud på et kit med edelbrock forgasser og innsug.. :)

 

Noen som har bygd om fra EFI til forgasser her? Hva er normalt å gjøre med bensinpumpe osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, jermundpr skrev:

Bilen har stått ute en del år uten å gå. Mest sannsynlig så er det noen dyser som står åpne eller som ikke fungerer riktig, for det renner omtrent bensin ut av eksosen.. :) med tanke på at det er vondt å få deler til flapper-EFI så er det like greit å bytte med forgasser nå enn å bruke penger på EFI..  Har fått tilbud på et kit med edelbrock forgasser og innsug.. :)

 

Noen som har bygd om fra EFI til forgasser her? Hva er normalt å gjøre med bensinpumpe osv?

 

På vår classic så stod det når den kom til Norge EFI på den. Den fungerte ikke tilfredsstillende og det ble byttet til forgassere som den nå går med. Kjenner ikke så mye til historikken utover dette, da det er et par-tre eiere mellom Sverige og meg. Jeg satt på en vanlig std V8 bensinpumpe, og med denne så går bilen i alle fall etter mine begreper fint. 

Har forøvrig en eske med Efi delene som sto på dersom det er interessant.

Er det noe med kammen som ikke er likt på efi og forgasser tro, mener jeg har hørt noe om det. Aner ikke hva som står på vår altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på om det finnes lavtrykkspumpe som passer i den tanken jeg har. For jeg regner med at jeg ikke kan sette en pumpe på ramma, og dra bensin igjennom pumpa som sitter i tanken nå? Eventuelt om jeg må skaffe tank for eldre RRC istede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dysene står kun åpne når motoren går rundt og de får strømpuls fra hjernen.

 

Kverk pumpa i tanken slik at det blir fri passasje og sett på plass en orginal RR-pumpe et sted.

Ymse forsøk med ymse uorginale pumper og plasseringer har gitt mye grå hår og hyllevarmere i garasjer rundtomkring.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ble ferdig med garasjen forrige helg så nå kan jeg endelig jobbe inne i varmt rom med bra lys :) har litt trøbbel med webastoen på D2'n.. Den prøver å fyre men klarer det ikke, og da velter det dieseldamp før den gir seg.. Noen som har tanker om hva problemet kan være? 

Snapchat-1795871726.jpg

 

I dag fikk jeg hentet tilbake Geir, som har stått på låven siden den fikk fluidfilm under. Nå fremover blir det endelig litt TLC for gammer'n :)

IMAG0696.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puslet litt i garasjen i går. Var 4 minusgrader ute, og +20 inne i garasjen, slikt er jeg ikke vant med :lol: Byttet støtdempere foran, pga OME-demperen var beregnet på litt høyere bil.. tok samtidig å smurte på litt Gel fra fluidfilm med pensel på utsatte områder, den virker som at er rimelig slitesterk i forhold til NAS :) Til slutt ble det vinterhjul.. Neste ut må bli å få liv i speedometeret, og kanskje få litt lys i målerne i dashen igjen :D 

IMAG0704.jpg

IMAG0708.jpg

IMAG0720.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet speedometerwire i går, så nå fungerer det bra. måler riktig hastighet og nåla hopper ikke opp og ned som det ofte gjør på seriebil :) Byttet også styredemperen da denne har gitt mye motstand, særlig i kulda.. Byttet til en styredemper jeg fikk med parabolfjørene De-Carbon gassdemper ( DA4160). Styringa ble mye lettere i begge retninger, men styredemperen presser veldig hardt utover, og dette gjør at bilen vil til venstre hele tida.. Det er såpass irriterende å kjøre med at jeg må nok finne en annen styredemper istede.. Ser at demperen skal passe RRC, disco 1 og seriebil, lurer på om den vil gi samme virkningen på disco og RRC også? Noen som har erfaringer med hvilken styredemper som er å anbefale, helst en som ikke blir steinhard i -20 grader ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2017 den 20.24, jermundpr skrev:

Byttet speedometerwire i går, så nå fungerer det bra. måler riktig hastighet og nåla hopper ikke opp og ned som det ofte gjør på seriebil :) Byttet også styredemperen da denne har gitt mye motstand, særlig i kulda.. Byttet til en styredemper jeg fikk med parabolfjørene De-Carbon gassdemper ( DA4160). Styringa ble mye lettere i begge retninger, men styredemperen presser veldig hardt utover, og dette gjør at bilen vil til venstre hele tida.. Det er såpass irriterende å kjøre med at jeg må nok finne en annen styredemper istede.. Ser at demperen skal passe RRC, disco 1 og seriebil, lurer på om den vil gi samme virkningen på disco og RRC også? Noen som har erfaringer med hvilken styredemper som er å anbefale, helst en som ikke blir steinhard i -20 grader ;)

 

Jeg har kjørt 88er i mange år uten styredemper og litt 109er. Hva er den store forskjellen med og uten. Har aldri savnet det i det daglig. Sikkert en fordel off road. Blir ikke såå mange vonde tommeltotter da kanskje. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3.5 EFI er en flott motor, og bør beholdes hvis det ikke er STERKE grunner til å fjerne den.  Med riktig oppsett så går den godt og økonomisk.  Men det er endel forutsetninger:  Ingen falskluft og frisk kamaksling for å nevne noen. Det kan også være en fordel å blanke kaldstartdysa og å erstatte fuel cut off rele (I bakkant av plenumkammer) med en fast ledningsforbindelse.

 

Det finnes en original LR manual for denne motoren med delenummer som forteller hvordan alt funker inkludert egen felisøkingsseksjon.  Jeg bruker ikke min lenger, og sender den til deg hvis det er med på at dette flotte systemet blir bevart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selvfølgelig vært gøy å beholde EFI, men hvis deletilgangen er dårlig og delene er dyre blir jeg litt skeptisk.. :) men ikke noe er bestemt enda, foreløpig er bilen bare reddet og parkert tørt 

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...