Gå til innhold

Jermund`s bilpark


jermundpr

Anbefalte innlegg

Da er toppen byttet :) Jobben gikk veldig bra, tok 4 timer med matpause.. :rolleyes: Da jeg kjørte hjem gikk den utrolig dårlig, skikkelig dårlig.. Tok en runde å justerte ventiler, forgasser og tenning. Nå går den klokkereint, har aldri gått så pent før. :D

med_gallery_3835_609_112883.jpg

 

med_gallery_3835_609_515488.jpg

 

Monterte samtidig inn ny original mekanisk temp-måler. Har manglet det i 3 år nå... ;)

med_gallery_3835_609_306022.jpg

 

 

Så var det effekten da.. Etter at den ble riktig justert var det kjempeforskjell på draget. Drar veldig godt på lavt turtall, og sprek hvis jeg drar ut giret litt :) Nå var den ikke så dau i utgangspunktet, men nå trenger jeg ikke å gi full gass for å holde farta oppe i bakkene. spranget mellom 3. og 4.gir er fortsatt tragisk stort, men den går kjempebra på 3.gir. ;) Kommer til å merke dette på forbruket, når jeg ikke må bruke pedalen så mye for å få opp farta :)

 

Så dette anbefales absolutt! Blir nok 2-porta weber etterhvert, hører på motoren at den mangler luft.. :)

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.holley.com/0-90470.asp er sånn en forrusker du skulle hatt, da kunne bilen stått i bratte sidehellinger uten feilslag B)

 

Hehe, blir nok luft da ihvertfall :rolleyes: Har en weber 32/36DGV fra ford granada (2 liter?), kjøpte av Ragnar for en del år siden. Fikk modifisert innsug og ett mellomstykke og brukte den på en sivil 109". Det fungerte veldig bra på den. Har motoren fra den bilen stående her på llåven, med manifolder og gasser på B)

 

Edit: Jeg trenger ikke å låne verksted av deg denne helgen, må ha litt mer deler først.. :P

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da passer den ypperlig på en 2,25 bensin, som egentlig også er 2,3L :) Tok en tur opp i høyden og fant vinteren i kveld

med_gallery_3835_609_980355.jpg

 

Bilen holder nøyaktig 10km/t mer opp en bakke sammenliknet med original motor. Drar bedre enn før på alle turtall. Men merker det mest på lavt turtall, er veldig bra moment i motoren. Trenger ikke å ligge på lave gir på skogsveier lengre, bare rusler på 3.gir og lett høyrefot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"2.25 Petrol cylinder head, lead free performance complete with valves & springs assembled. Imperial thread format. Remanufactured .

Includes gasflowing of both inlet & exhaust ports. Gasflowed cylinder head is intended to improve efficiency and fuel economy. In practice this manifests itself as improved response to the throttle and the ability to pull higher gears at lower rpm.

Fits all 2.25 3MB petrol engines and early 2.25 5MB engines to engine number 361236721B & 36407285B"

 

Når tida er inne for å montere weberen så skal jeg se på innsug/eksosmanifold for å se om de treffer skikkelig mot toppen, og eventuellt om det er noe å slipe ned i dem :) Har 2" og 2,5" eksos på ex-millen som det er litt lyd i. Ble grommere lyd med den nye toppen, brøler skikkelig når jeg drar på :D

Endret av jermundpr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget her om dagen at det var en løs ledning inni fordeleren på RRC`en. Tok et bilde av den da jeg oppdaget det. ;)

DSC_3227.JPG

 

Loddet fast ledningen i stad. Oppdaget da at staget som går til vakumklokka var løst, syntes jo det var litt rart. ;) Kikket på bildet jeg hadde tatt og der ser man jo at staget er koblet av, så det har ikke løsnet mens jeg klådde i fordeleren. :) Koblet til staget og tok en kjøretur. Merker at bilen går lettere, trenger nesten ikke å gi pedal lengre! Men samtidig kom det en del tenningsbank.. Er det verdt forsøket å prøve seg på en tenningsjustering, eller er det bare å koble fra staget igjen? Er mallory dobbelstift-fordeler om det skal ha noe å si :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan du gjøre, men avhengig av komp og kam så vil det gi godt eller dårlig resultat.

Jeg tror nok at din skal ligge på ca 10-11 grader fortenning ( iallefall på de motorene jeg har tunet), ved 7-800 rpm og vakuum slangen av på fordeleren.

En rover 8er som har litt kvas kam, vil ikke gå pent og lett på tomgang hvis du skal ha full trøkk i motoren ved pådrag.

RPI, som har bygd motoren din, anbefaller følgende tenningsinstilling.

- løsne fordeleren slik at den kan vris men ikke riste ut av stilling

- vri på fortenning til du får tenningsbank, ta da av en til to grader

- skru fast fordeler, kjør

 

Kopi av RPI sin Ignition overview and check list;

 

Its also worth noting that the best ignition timing in any given engine, is to achieve the most advance it can tolerate without pinking. ( Audible pre-ignition).
This is achieved by setting your V8 timing to about 4 deg. BTDC (assuming you've been through the distributor check list completely). Then tighten the distributor so that you can (with effort) still turn it by hand. ideally put a tip-ex mark or small scratch on the distributor body and engine block to record this spot.
Next road test the car and simulate high load by quickly shifting into a high gear or if Auto allow to change quickly up to 3rd or 4th Ideally you need to find a small hill or incline, now if you apply full throttle the engine should respond without pinking, find a safe place to pull over, open the bonnet and turn the distributor through a couple of degrees only, anticlockwise, this will add slightly more advance timing and if you do the same test, and repeat it until pinking is noticed you will be very close to your absolute best timing criteria
So now all you need to do is turn the distributor clockwise by the same amount by an amount to counteract the last adjust, retest for the absence of pinking and that the job done, you will have just achieved the best maximum timing position for your car

 

Med andre enkle ord Jermund, du tar av en og en grad til du ikke har tenningsbank lengre, og vips, du er i mål :)

Endret av Roar Moslet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er tenninga justert, den går pent og drar godt nå :D Har ørlitt tenningsbank i bratte bakker på 3.gir, ca ett "klikk" annethvert sekund. Får finjustere etterhvert som jeg bruker bilen. Det går med ganske mye bensin på å justere denne motoren.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...