Gå til innhold

Jermund`s bilpark


jermundpr

Anbefalte innlegg

Hadde ikke noe rust bak i min, omtrent samme foran som din og antydninger ved panser hengslene  :)

 

Å kappe teppe for enklere å løfte dem opp er lurt. Husker jeg måtte tørke mine av og til i løpet av vinteren og var vanskelig å komme til ordentlig.

Løfte opp teppe og stappe en Defa kupevifte inn fungerte relativt bra :D

 

Ett sted min rustet var inni bakdørene... de metallskinnene som holder de små glassrutene... Sikkert ikke så vanskelig å fikse men så langt kom jeg aldri :)

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Startet jobben med gulvet på D2'n i dag. Tar lang tid når det er mange sveisepunkter å få løs uten å ødelegge altfor mye under. Kappet ut ganske mye pga gravrust i gulvet, like greit å ta alt det når jeg driver det. :rolleyes:

 

IMG_20220115_161035784.jpg

 

Ellers er jeg veldig imponert over hvor godt fluidfilm har jobbet på denne bilen. Den har vært noen runder på Buskerud Antirust, og det har blitt bra utført! Tørket reint kanalen innvendig og det er ikke noe rust overhodet, ikke litt brunfarge en gang :wacko:

IMG_20220115_160314186.jpgIMG_20220115_160305515.jpg

 

Da jeg splittet opp lagene med stål i gulv og kanal så viser det seg at fluidfilm har krøpet godt i mellom plateskjøtene. Jeg er imponert ihvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hadde ikke den forrige brent opp så hadde jeg sluppet denne jobben nå :rolleyes: Planen var jo egentlig å sveise Svensken denne vinteren. Håper Svensken får seg et nytt hjem etterhvert, så jeg kan redusere litt på arbeidslista.. Det gir en god følelse å få hel ved igjen, men det tar så mange timer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da kommer en liten oppdatering, nå er alt ferdig sveiset. Grunnarbeid og lakkering er også i sluttfasen B) Måtte sveise innerskjerm høyre foran og litt i gulvet der, men mye mindre enn venstre side heldigvis.. Under følger en haug med bilder av fremgangen. Stort sett består det av sliping, 2 strøk rustprimer, 2 lag grunning, og to lag lakk (felglakk fra tema denne gangen).

IMG_20220213_140505962.jpg

 

IMG_20220213_140511329.jpg

 

IMG_20220213_140527536.jpg

 

IMG_20220213_140517713.jpg

 

IMG_20220213_140523236.jpg

 

IMG_20220225_180053915.jpg

 

IMG_20220213_140533343.jpg

 

IMG_20220225_175623257.jpg

 

IMG_20220225_175608549.jpg

 

IMG_20220311_072745145.jpg

 

IMG_20220311_072734692.jpg

 

IMG_20220311_190744104.jpg

 

IMG_20220303_172053780.jpg

 

IMG_20220312_162730526.jpg

 

IMG_20220312_162749405.jpg

 

Nå gjenstår klarlakk i morgen, så er det snart tid for å få inn litt interiør igjen. Så bærer det videre med litt mekanisk arbeid under. I sommer skal bilen opp i litt høyde ute så blir det en skikkelig rens og pussing av ramme før den får et grunnlag før fluidfilm.. :) Vurderer så smått å kanskje bruke den litt som automat en stund siden jeg har skaffet egen trekkbil så nå trenger ikke D2 å dra så mye tunge lass lengre :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

ACE fjernet foran og montert nytt stag med foringer og nye Meyle HD koblinger :)

IMG_20220317_175231255.jpg

 

Påbegynt interiøret. Venter på å få nye skvettlappbraketter til foran før det går videre her

IMG_20220318_172057663_HDR.jpg

 

Smurt inn fluidfilm på utsiden av innerskjermer foran, først tynn også tykk dagen etter 

IMG_20220325_143858045.jpg

 

Fått på skjermer, panser, plastikk og viskere igjenB)

IMG_20220325_161405136.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Her har det vært kleint med oppdateringer ja :rolleyes: Forumet trenger liv, så jeg skal forsøke å bli bedre på det nå utover.. Nå kommer noen oppdateringer om prosjektene i ujevn rekkefølge :P

 

Først ut er Dronninga. Vinteren 2022 ble det utført mye rustrep og startet på litt mekanisk. Det var en oljelekkasje bak oljefilteret der olje rant ned bak motorfestet. Var ikke lett å se hvor det kom fra så alt på venstre side av motoren måtte demonteres. Lekkasjen kom fra en stakkars oring bak braketten til rotorfilteret. Samtidig ble alle pakninger og oringer byttet der bak, pluss planslipt eksosmanifold og ny vannpumpe.. 

IMG_20220413_142237892.jpg

 

Så ble hun stående gjennom sommeren og høsten før jeg tok opp igjen jobben på vinteren 22/23. Alt ble montert sammen på motoren, også reversert og gjort på nytt enda en gang siden det lakk mer enn før jeg begynte første gangen :lol: Dette var pga gjengene poppet ut på to av boltene i huset til oljekjøler, så da måtte det også byttes.. Etter det var det helt tett heldigvis. Videre husker jeg ikke alt av småting lengre men jeg fikk en sveisejobb på taket bak som jeg gruet meg fælt til..

IMG_20230121_124229449.jpg

 

Men etter mye tid og flikking så ble resultatet rimelig greit

IMG_20230204_110152139.jpg

 

Helt til slutt ble hun sendt på polering og lakkforsegling. Deretter skled hun rett igjennom en PKK, også ble hun solgt rett etterpå :wacko: 

 

IMG_20230331_172509849_HDR.jpg

 

Historien om hvorfor hun ble solgt kommer neste gang jeg setter meg ned istedenfor å drive i garasjen B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ble en veldig bra og fin bil absolutt, tror de er fornøyde med den :) 

 

Og så kommer grunnen til salg. Det dukket opp en ny fristelse :wacko: Jeg må innrømme at jeg er ikke så veldig glad i verken facelift eller sølvgrå bil, så når en blå med det rette utstyret kom ut på markedet måtte den hjem..

 

Første turen ble fra Bergen til Jevnaker 

Screenshot_20230730-211613.png

 

Så ble bilen sendt rett på lakkbehandling og forsegling siden den var rimelig sliten i lakken og jeg hadde et håp om at det fortsatt var litt liv i lakken. Det ble stor forskjell :D

IMG_20220828_130325708_HDR.jpg

 

Screenshot_20230730-211644.png

 

Og så ble den stående og vente over vinteren pga mange biler og bruke og prosjekter. I våres fikk den en runde i garasjen med å bytte kjøleslanger, termostat og radiator

Screenshot_20230730-212708.png

 

Så havnet den i garasjen igjen nå denne uka. Da fikk jeg byttet ut til overhalt watts link med foringer og bolter. Her kom det en fordel med jevnt oljebehandlet bil, alt løsnet lett uten noe krangling :wub:  Deretter ble det bytte til nytt komplett styrestag og paralellstag pga dårlige endeledd.

 

Snapchat-1918236881.jpg

 

I går ble startermotor byttet, som har vært veldig kranglete den siste tiden. Det gikk svært fort og enkelt for deg med det rette verktøyet som er avbildet! 

Screenshot_20230730-212549.png

 

Fikk lekkasje på ACE her i starten av uka så dette ble koblet ut og pumpe erstattet med løpehjul. Byttet da også oljetanken til tank for bare servostyring. Flushet da ut olje fra servosystemet så det ble nytt samtidig. Videre utover blir det nok å bytte fjører, dempere og montere vanlige stabstag på bilen. Men først må det taes en PKK. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er så godt i gang så kan jeg like greit oppdatere tråden med hvilke kjøretøy jeg har her nå også. Det begynner å bli litt så :rolleyes: Den blå D2'n er da nevnt, så da går jeg videre til Delebilen, som nå har faktisk blitt delebil da PKK gikk ut i forrige uke.. 

IMG_20230709_212459722_HDR.jpg

 

Delebilen er med manuell girkasse og spiralfjærer, har gått i to år nå og vært helt trofast. Alltid startet uansett kulde uten noe forvarme :wub: Denne blir delebil siden det er altfor mye rust både i karroseri og ramme. Har hatt massive vannlekkasjer innvendig så jeg endte med å kjøre et år helt uten tepper innvendig :lol: Siste turen for bilen ble en ferietur til Trøndelag og Møre, uten noe tull og brukte 0,80L på mila B) Delebilen skal donere girkasse og pedalsett til den blå D2'n etterhvert når jeg ikke orker automat lengre.. Terrafirma fjører og dempere skal også flyttes over 

IMG_20230714_190231393.jpg

 

 

Chevy'n fortjener også sin plass her, for den har hatt nesten alle bilene mine på henger etter seg :rolleyes: 03 modell Duramax 6,6L V8 diesel. I ferien ble motor og girkasse satt opp bedre mot hverandre, som resulterte i 400hk på hjula og mye mer fornuftig giring. Alt av forstilling ble byttet for 1,5 år siden og alt av bremser ble byttet i våres.

IMG_20230726_212710986_HDR.jpg

 

Fikk oppgradert innsuget til større dim for mer luft inn, og da ble lyden også dramatisk bedre :D

IMG_20230721_090050682_HDR.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir (exmill) er selvfølgelig her, tusler og går som vanlig :D Tok en tur på biltilsynet i vinter så nå er den reg som bevaringsverdig. Så når jeg viser den på PKK i 24 så er det den siste. Denne går så få mil i året at det kun blir tullete i grunn å vise den hvert 2. år..

IMG_20230506_160848619_HDR.jpg

 

Nå om dagen står han uten tak og nyter bare fine dager ute på bygda B)

IMG_20230717_153213873_HDR.jpg

 

Patrolen ( 84modell 3,3td)  tusler og går sine få mil i året også, har som mål å få denne reg som bevaringsverdig også etterhvert.. 

IMG_20230530_151713681.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det siste tilskuddet som jeg gikk på en smell og la inn bud på i vår.. :wacko: Brutus er kjent her fra tidligere da det ble gjort veldig mye i området 2005-2008. Brutus er en -75 modell ex-mill som er godkjent ombygd til 300tdi motor, servostyring og 35x12,5 hjul + skjermbreddere. Den har stått helt stille ute i ca 12 år så her blir det nok å finne på :lol:

IMG_20230723_170752269_HDR.jpg

 

Det er nå montert Defender framaksel provisorisk og det sitter i en defekt sivil girkasse. Planen foreløpig er å sette på en original framaksel igjen og bytte ut til en fungerende sivil girkasse og overdrive. Dette blir en turbil ikke herjebil, så det bør fungere bra nok her. I tillegg blir det ny kløtsj, alt hydraulisk av kløtsj og bremser må byttes. Registerreim, vannpumpe, div pakninger osv.. fotbrønner og bakramme må sveises..   Dette kommer til å balle på seg fryktelig antakeligvis :lol: Blir vel å få den inn i garasjen før vinteren og jeg håper litt på at den kan kjøres ut igjen til sommeren for egen maskin B)

IMG_20230725_171142435_HDR.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...