Gå til innhold

Montering av bakre dieselpume på 2001 TD4


Volenc

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som har monteringsannvisninger eller tips til bytte av pumpa?

Fikk pakke fra England med dieselpumpe idag, men Haynes-boka glimrer med sitt fravær.

 

Håper på svar, kan ikke vente med å få bilen på farta igjen!

 

-D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Sånn siden det var dårlig med svar fra andre og dette var noe jeg tråla nettet rundt etter i jakten på tips, har jeg nå selv noen selvlærte tips å komme med.

 

Pumpa koster ferdig fortollet, med moms og frakt nesten 1700,- fra England helt avhengig av hvilken kurs det er på £'et. Jeg bestilte fra: http://www.land-rove... Pump&year=2001

Leveringstid med litt småtull på veien var omtrent en uke.

Til sammenlingning kom den billigste pumpa jeg kunne få tak i her i Norge på mellom 6-7000,- Fra nå handler jeg kun fra England!

 

Det er en fordel å ikke ha full tank, med mindre du syntes det er helt ok med Diesel-lukt i bilen en stund etterpå. Det er fort gjort at det blir litt søl.

Skru opp lokket som er under høyre baksetet, det er 6 skruer, og der er Dieselpumpa. Det er en ring som holder pumpa på plass, hvis du ikke kan skru den av med håndmakt, bruk en stor flat skrutrekker og en hammer. Bank lett oppå ringen, mot klokka, så løsner den ganske fort. Ta av 3 slanger, 1 står med slangeklamme, de to andre + strømtilførsel sitter med klips.

 

Så er det bare å lirke Dieselpumpa ut. Husk å ta vare på den svarte tetteringen som står igjen rundt pumpa, evt. kjøp ny tettering/O-ring sammen med den nye pumpa. Å få montert den nye pumpa viste seg å være litt småknotete, men pass på å få klemt ned Tetteringen når det bare er noen få cm igjen før pumpa er helt nede i sporet, da er det lettere å klemme pumpa helt ned. Da er det bare å skru ringen på igjen og montere på det som skal på av slanger og strøm. Vent med å skru på lokket og sett tilbake sete før du har hører at det fungerer.

 

Slå på tenninga, så skal du høre at du surkler og summer litt bak der. La pumpa gjøre jobben sin et par ganger, så er det bare å starte.

 

Smick smack, så var det gjort!

 

Ps. Haynes-boka har en steg for steg anvisning, men den venter jeg fortsatt på.

 

Estimert tid: 30min på hele jobben for en utdannet murer som jobber med sikkerhet og ikke egentlig skjønner opp ned på det her med bil.

 

Verktøy: Hammer, Flat skrutrekker, Stjernetrekker, tang til slangeklemmer og noe å tørke med.

 

WFX500070.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har tilsalgs denne pumpen, samt den som er i motorrom og dieselfilter hvis noen ønsker å kjøpe. Importert fra England.Alt er nytt.

 

Har også noen andre FL1 td4 (Open Air-) deler og utstyr til 2001-modell som ligger på hylla. Snart går det på dynga.

 

Kan du ikke legge det under til Salgs siden? Helt sikkert noen som trenger dette på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...