Gå til innhold

Traktor(sitte-)gressklipper


Containercruiser

Anbefalte innlegg

Regner med det er nokre kunskapsrike personer her på forumet innenfor denne sjangeren også:)

 

Kva merke er det som er "inn" fortiden i gressklipperbransjen? Kvalitet osv.....

Tenker på maskiner i 15000,- klassen.

Regner med mange av desse også kommer frå samme samlebånd, men forskjeller er nok sikkert likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår ett slag for Partner, nå heter de McCulloch eln....

Solgte disse i sin tid, og har selv. Min står ute (under tak) hele året, får oljeskift hvert år. Aldri (og da mener jeg aldri) hatt problemer med den.

Kun skiftet ett batteri en vår, men det var ikke klipperens feil.

Prøv å skaff deg en med hydrostat-kasse, er mye mer brukervennlig enn manuell.

 

Top-of-the-line i min bok er Husquarna. Men en brukervennlig maskin fra de er nok litt dyrere. Finn er tingen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,de fleste kommer fra samme "smie",men fargen er forskjellig.Kjøp noe som du får service og deler til i nabolaget.Men en god del av "service-parts" går om hverandre på flere merker.

Har en 10 hk Husqverna,den er vel 15 år (fulgte med huset),kun skiftet slitedeler.

 

Mvh.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at huset til knivene ikke er deformert i forkant,sprukket eller rustet.

Har brukt opp en pga det.....

 

Jeg vurderer en frontklipper med hydrostat evt. en walk-behind.Der blir det henger med sstålsete og hjul under trenker jeg.

Lite av dem på Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med det er nokre kunskapsrike personer her på forumet innenfor denne sjangeren også :)

 

Kva merke er det som er "inn" fortiden i gressklipperbransjen? Kvalitet osv.....

Tenker på maskiner i 15000,- klassen.

Regner med mange av desse også kommer frå samme samlebånd, men forskjeller er nok sikkert likevel.

Hva skal du bruke den til? Klippe fotballbane? Hage med mange småbed? Runde mange trær? Klippe en liten plen i uka?

Kjøp klipper etter ditt behov. Jeg klipper profesjonelt i jobben som kirketjener og vi har noen ulike maskiner. Partner er ikke noen av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toro med hydrosat er tingen, eller Honda hvis du har råd.

 

Stiga med hydrostat selges forholdsvis rimelig på Bauhaus, rimelig til Norge å være. Kjenner ikke til hvor bra de er, men Stiga har jo et navn.

 

I USA i fjor, da fruen og jeg var der, så vi klippere til en langt lavere pris enn det vi er vant til her. Annerkjente merker med hydrostat og motorer rundt 25 hester til 8-10000 NOK. En tilsvarende i Norge ville kostet 30-40000.

Vi betaler nok mye for kjøpslov og garantier, og leverandørene her tar en god avanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er området som skal klippes? Krinklekroker, hindringer, areal, helling? Dette er ting som er med å avgjør hva en bør velge.

 

På generelt grunnlag så er traktorer billigere og mer robuste enn ridere(med midjestyring). Mens riderne er er smidigere.

 

Hvis det er en del helling der det skal klippes så kjøp for all del klipper med trykk på smøringa. Varianten der veiva(?) bare går å plasker i ett oljebad må passes som en smed om en kjører litt skrått :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal brukes på plen, flatt terreng. Ridere er smidige, men ikkje så interressant når man ser på pris. "Vanlig" hagetraktor fungerer godt nok. Korleis er det med motorstørrelse på slikt? Blir små motorer litt snaut på langt gress?

 

På hagetraktorer med gir, har dei vanlig klutsjpedal? Hydrostatisk framdrift er vel berre å gje gass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydrostat er bare å gi gass ja. Ofte en pedal for forover og en for bakover har jeg sett.

 

Vanlig og vanlig :wacko: Det er kløtsjpedal, men på de jeg har vært borti har som regel denne hatt bremsefunksjon og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Viking (Stihl) MT 5097 C og ga 19000 for den med innbytte av min gamle vraktraktor fra kina :D

Beste jeg noensinne har gjort, nå er hagelivet en fryd.

 

Svinger rundt epletrærne enkelt som bare det, hydrostat drift med revers spak ved rattet.

Tømming av oppsamler mens jeg sitter også.

 

Anbefales veldig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en ordentlig traktor med ordentlig motor: http://www.finn.no/f...ery=hagetraktor

 

Min bror har en Gutbrod, imponerende traktor med sperre, lavserie osv.

 

:lol: Så ut som en veltepetter, eller så var det bildene som var litt rare :lol:

 

Men varmeapparatet så veldig kjent ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...