Gå til innhold

Mr. Larkin


Ronny Jacobsen

Anbefalte innlegg

Har bytta mye foringer i det siste. Angrer ikke på at jeg investerte i ei presse :)

 

large.dec17_18.jpg.d6eb2bf23470587adf419

 

Mye foringer ja. Ingen av dem skapte noe større problemer. Bortsett fra at jeg nesten gjør i buksa når de vel slipper taket :lol:

 

large.dec17_19.jpg.e15d19896c6b8c97757a4

 

Deilig med "nye" deler!

 

large.dec17_18b.jpg.171900f96584b9e5a6c2

 

Neste på agendaen var A-frame med Boge.

 

large.dec17_20.jpg.8b4d567074c846a8d46f6

 

Alle deler blir grundig rengjort før behandling.

 

large.dec17_22.jpg.7e82ce454eb55badd6ea2

 

Som sagt; deilig med "nye" deler :D

 

large.dec17_23.jpg.08d171ddd228f3af2ff19

 

Det var såvidt liv i Bogen, så den ble også bare pusset og malt.

 

large.dec17_24.jpg.bd21e4115d459d9436b82

 

Alle tre opphengskuler ble bytta. Her er den som sitter i senter mot aksel.

 

large.dec17_21.jpg.a02d4386d21d43a6fd942

 

De to i topp og bunn på Boge skaffet jeg fra Bema as.

Hadde planer om å bruke de som satt der, bare vaske og smøre opp på nytt, men demonteringen ble på grunn av rust litt brutal så.....

 

large.dec17_25.jpg.b98028849ca8b7f5bc79a

 

Jupp. Dett var dett. Så langt..... De siste dagene har jeg (igjen) rydda litt i garasjen, men skal straks i gang med mer mekking.

So far so good!

 

large.dec17_26.jpg.ffb649b6abbe2a9ce1bcb

 

Endret av Ronny Jacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk Terje :)

På tide med noen bilder igjen.

Burde vært tettere mellom oppdateringene her, men motivasjonen er ikke alltid helt på topp.

Er for tiden arbeidsledig, nedbemanning er jo noe man hører om innimellom, og brått er det en selv som blir rammet :blink:

Så strengt tatt kunne jeg jobbet fulle dager/uker i garasjen, men det er jo ikke gratis å pusse opp gamle biler så.......

 

Back to topic, kom på at jeg hadde glemt en liten detalj. Liten men viktig detalj!

Bakre eksosfeste. Her er tidlig og senere utgave avbildet samtidig. Den med kurve er fra 80-tallet.

 

large.jan18_11.jpg.73e8c7f97d053f63ceddb

 

Her er riktig brakett på plass.

 

large.jan18_12.jpg.644f1dfce60cde9159443

 

Man får bruke tiden til å pusle med ting som ligger på hylla og skriker etter tlc.

Her er bensinpumpa og braketten.

 

large.jan18_13.jpg.7ec6e1ffb62b82a827aaa

 

Pumpa var pakket inn i noe som minnet om skumgummi, sikkert for å holde på fuktigheten rundt pumpa :lol:

 

large.jan18_14.jpg.f98b1ada3ce19abc4f2e2

 

Den hadde tross det klart seg ganske bra. Kobla strøm på den for moro skyld og jaggu startet den med en gang.

Om den er i stand til å forflytte væske er en annen ting :rolleyes:

 

large.jan18_15.jpg.8e547a08c4bcafaac4ec1

 

Braketten ble slipt ned og malt. Gummioppheng var som nytt og blir gjenbrukt. Samme med jordinga.

 

large.jan18_16.jpg.f00ba268ad233c9516379

 

På plass. Braketten deler festebolter med girkasseoppheng.

 

large.jan18_17.jpg.e08b63390293d428a5158

 

De fremre bremseskjoldene har også ligget på vent en stund. De trengte en massiv rengjøring og faktisk litt stål og sveis.

De er ikke akk billig, så valgte å fikse de gamle fremfor å kjøpe nytt.

 

large.jan18_18.jpg.f7eb15eab6243f4be58d8

 

Det var allt så langt :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sikkert for å hindre støy.

Når det gjelder å holde på fuktighet, så lurer jeg ofte på det samme når enkelte støyisolerer med diverse skum-matter. Er vel en fare for at disse også samler på vann:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takker! Denne skulle egentlig vært på veien i fjor, men ting tar tid.....

 

Sandblåste calippere ble hentet og arbeidet kunne begynne!

 

large.jan18_19.jpg.4902b4c12c0340cb891b2

 

Gamle stempel fjernes enkelt med trykkluft. Kun tre stempel som protesterte litt. Satte dem under trykk mens jeg drakk kaffe.

Skvatt som pokker hver gang ett løsna :D

 

large.jan18_20.jpg.49c734b30363076b90e86

 

Ble en liten haug med søppel etterhvert ja :D

 

large.jan18_21.jpg.1232076b7a3bc57232310

 

Deretter var det avfetting og lakkering. Lakken er motorlakk fra Biltema. Hadde planer om caliperlakk, men den fantes bare i sort og rød.......

 

large.jan18_22.jpg.6ba1c8fc2202094f7a2f4

 

Nye deler klare for montering. De yttre stålringene er alltid spennende. Enten så går de rett inn eller så går det til helv......:wacko:

 

large.jan18_23.jpg.6bfd51174304c93740deb

 

Alle sylindere var fine og fri for rust. Kun noe rust helt ytterst der stålringen sitter.

Inn med ny indre gummi, deretter nytt stempel.

Så trer man ring og yttre gummi utenpå stempel og legger på ei tykk stålplate og skrur alt inn med ei god gammeldags tvinge.

Går bra nesten hver gang......

 

large.jan18_24.jpg.554c8b3ab3caf518c280f

 

Beautiful :wub:

 

large.jan18_25.jpg.51c9581371574d509403a

 

Det var så langt. Neste er bremserør.

 

large.jan18_26.jpg.9246d6e8b3744a769be57

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar en til mens jeg er i farta :D

 

Bremserør ja. Noen meter som skal på plass!

Bruker enkelt utstyr, men det fungerer helt greit.

 

large.jan18_27.jpg.10a0c2cbd4d52ccaa493a

 

Denne rørbøyeren er jeg veldig glad i, en enkel liten sak som har gjort nytta i mange år.

 

large.jan18_28.jpg.2108b637ead747f0b5454

 

Har tatt vare på nesten alt av rør som ble fjernet fra bilen, noe som letter jobben betraktelig!

 

Venstre side foran.

large.jan18_29.jpg.133771c6825dc6c677a2c

 

Høyre side foran.

 

large.jan18_31.jpg.6fd514b6415702f9ffbac

 

Og bakakselen.

 

large.jan18_30.jpg.cf0b6563bb519f888834b

 

Ferdig bak. Enkel og grei jobb!

 

large.jan18_32.jpg.b4c157095947f482fbe69

 

large.jan18_33.jpg.f4f9c13b7f7d91d0d718b

 

large.jan18_35.jpg.a672333bdd26c0515028b

 

Rør og slanger til calippere på plass foran ^_^ De som går opp i innerskjermene foran står for tur.

 

large.jan18_36.jpg.b683059d5f8342668b243

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fint at du tar så mye bilder. Selvfølgelig artig å følge progresjonen på det flotte bil bygget, men også alle tipsene til utførelse og verktøy, er veldig nyttig. Så..takk. 

Nydelig arbeid som alltid! 

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applaus! 

 

Synes også din kommentar om at ting ikke er gratis og etterfølgende løsninger for å fikse ting på lavbudsjett er veldig fin! Det er så enkelt å kjøpe alt nytt, men i sum koster det skjorta og er i grunnen ikke det rette i bevaringsånden. Sikker på at dine overhalte calippere holder lenger enn nye kinaproduserte billigcallipere uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så utrolig flink og nøye, Ronny, og det er alltid en sann glede å følge det godt dokumenterte arbeidet ditt. Dette blir knallbra! :)

 

(Trist å høre at du ikke har jobb for tiden, men må innrømme at det er godt å se at du har nok å gjøre mens du venter på drømmejobben.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb Ronny, som alltid.

 

Tips, til deg og også alle andre.

 

Bremsecaliprene kan deles. I alle bøker står det at det skal man ikke gjøre. Den jobben skal KUN overlates til eksperter. Advarsel. 

 

Så akkurat det bryr jeg meg ikke noe om.

 

Andre steder står det nemlig oppgitt hvilket moment man skal trekke til boltene med etter at man har satt sammen igjen.

 

Hvorfor dele? Mellom de to calipper-halvdelene ligger det o-ring(er) som også bør skiftes når man bytter de andre pakningene. I de fleste tilfeller følger disse o-ringene med når man kjøper pakningssett til calipperne.

 

Men, dette var bare et tips fra min side. Alle gjør akkurat hva de vil.

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen

Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Har hatt helt garasjefri denne helga, så må vel igang med noe fornuftig i morra.

 

Har kjøpt endel repsett til calipere de siste årene, men kan ikke huske å ha sett en eneste o-ring i disse settene noen gang.

Ikke har jeg hatt lekkasje fra innsiden av caliper heller. 

Så det går nok bra denne gangen også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det kommet til noen nye bilder på bildebrikka, og på tide med en oppdatering.

 

Denne kladeisen krever/krevde litt innsats. Har brukt noen dager på den.

Bilde av resultatet ligger lenger ned i tråden :D

large.feb18_01.jpg.137647ad675f3331c00cd

 

Har også lagt opp litt mer bremserør. Er ferdig på passasjersiden. Snart.....

 

large.feb18_02.jpg.aa310fc0c2d9747b8eab6

 

Her er braketten til rattet. Klar for montering. Krevde ikke så mye jobb da den har hatt ett nokså beskyttet liv under dashen.

 

large.feb18_03.jpg.12096938193e87390f7af

 

Frontplata, altså den som sitter helt i front og forbinder høyre skjerm med venstre skjerm  hadde fler hull enn hva som er originalt.

Jeg tenkte at det er jo trivelig med litt variasjon i arbeidet så da gikk jeg løs på det!

 

large.feb18_04.jpg.b2fcd2da22e1c1834d6a0

 

Hullene på toppen her er til rullegardina som satt foran radiatoren. Skal ikke på plass igjen da den er hinsides redning.

Så da må hullene sveises igjen.

 

large.feb18_05.jpg.56a697e9fae5c4d850baa

 

Etter sveising og sprøytesparkling (spray) var det meninga at plata skulle legges på hylla inntil videre men......

 

large.feb18_06.jpg.dbaa621f217e051b21c6b

 

Slik gikk det ikke. Så da ble den lakkert :D

Her henger den til tørk, og til høyre i bildet kan man se bremsekladeisen jeg nevnte over. Montert på plass!

 

large.feb18_07.jpg.96dc8b65353d73e208b2d

 

Måtte bare prøve å sette den på plass for å se litt helhet i prosjektet blush:D

 

large.feb18_08.jpg.5b726e1398f9d9cf116da

 

Og slik ser det under dashen for tiden. Neste nå er å overhale master sylinder til brems. Deretter er det mer bremserør.....

 

large.feb18_09.jpg.c5c6fca25676b070ad087

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...