Gå til innhold

Mr. Larkin


Ronny Jacobsen

Anbefalte innlegg

  • 2 måneder senere...

På tide med en liten update igjen.

Gjorde litt med girkassa.

Bytta simring mellom kassene.

 

large.feb20_1.jpg.aa0cc33edb9f8d1ef53870

 

Lagde også nye pakninger til alt som ble demontert.

 

large.feb20_2.jpg.b3cdcd761e08b52030be48

 

Litt deler klar for montering.

 

large.feb20_4.jpg.1aa6adeca236eaa72b8518

 

Pakningsproduksjon :D

 

large.feb20_3.jpg.2b18c8a3525865b2406f61

 

Innsiden så bra ut.

 

large.feb20_5.jpg.49b39b49a72478e9d8ca8f

 

Skoa ble avfettet of grovpusset.

 

large.feb20_6.jpg.8bc5ca5da9abd4bfcc58d9

 

Pust og pes. Ble litt håndtering for å få den inn.....

 

large.948854935_Kopiavfeb20_10.jpg.cce00

 

Endelig på plass :D

 

large.feb20_9.jpg.a04277d2bc9872c9f6f136

 

Ny clutch montert.

 

large.feb20_8.jpg.8c5115c966acb203d70539

 

Klar for 3,5 liter V8 :D

large.feb20_11.jpg.07e755202c8d2c0fff96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig!

Hvor får du tak i orginale plastrør/bensinslanger?

Lurt og sjekke skiftegaffelen på fordelingskassa. Pleier og skli litt på akselen. Kjedelig å ta av tunnelen igjen for å justere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da var den klar. 

 

large.mars20_2.jpg.83e22344341bbc9c318ff

 

På plass. Det ble litt plunder for å få alt til å stemme, men all inn brukte jeg 2,5 timer alene.

 

large.mars20_3.jpg.a0dc1698f52a65a195b45

 

Fikk trykktesta radiatoren, og fant en stor lekkasje. muligens finnes det fler, men den ene var så stor at........

Ny koster ca £450 pluss frakt og mva, så sjekka muligheten for å reparere den gamle.

Fant ett radiator-verksted, han sa at registeret må byttes og at hele jobben ville komme på ca. 6.000 pluss mva.

Jeg sa glem det..... :D Så da har jeg med andre ord ikke radiator. Må tenke litt......

 

Her fra trykktesten.

 

large.mars20_4.jpg.993921b96a6ec52f021ac

 

Her er den store lekkasjen.

 

large.mars20_5.jpg.65737923da4251aa69ef2

 

Men jeg har noen flere deler på lager, så da var det bare å fortsette.

 

Klar for eksos. Jeg har bare de tre fremre rørene "på lager",

 

large.mars20_6.jpg.ec681fadb604989d8bf6e

 

 

 

7 minutter siden, Atle3 skrev:

Herlig!

Hvor får du tak i orginale plastrør/bensinslanger?

Lurt og sjekke skiftegaffelen på fordelingskassa. Pleier og skli litt på akselen. Kjedelig å ta av tunnelen igjen for å justere.

 

Har opp igjennom årene samlet på meg endel originale rør i sort plast, disse er utrolig solide/holdbare.

Skiftegaffelen har vært løsnet da akselen den sitter på har vært ute, så bolten er dratt godt til før ting ble skrudd sammen igjen :D

Endret av Ronny Jacobsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda Robert, det er stort sett også ganske lystbetont å pusle ute i garasjen men....

Er helt sikker på at eksos-delene jeg har ikke er helt etter original-formen.

Har kjempa ett par kvelder, men får de ikke til å passe.

Er leenge siden jeg har kjøpt dem så orker ikke å klage, får heller se om de kan moddes litt får å få det sammen.

 

large.mars20_7.jpg.b00f79956b5e28514bc45

 

Denne synes jeg ser litt skjev ut, men problemet ligger foreløpig lenger frem.

 

large.mars20_8.jpg.547cbd1d48713757ec54f

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, telindnor skrev:

Vakkert :)

 

Takker :)

2 timer siden, Erik Iversen skrev:

Kan eksosen ha slått seg i transport kanskje? 

 

Moro å se motor og gir på plass! :)

 

Tja... Venstre side passer bra, men høyre side går ikke rett på hverandre. De har hver sin vinkel, pluss at frontrøret blir liggende på traversen under girkassa. Regner med at jeg kommer til å kappe og endre litt på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Ronny Jacobsen skrev:

Takker :)

Tja... Venstre side passer bra, men høyre side går ikke rett på hverandre. De har hver sin vinkel, pluss at frontrøret blir liggende på traversen under girkassa. Regner med at jeg kommer til å kappe og endre litt på det. 

Hjelper det deg å skru grenrørene på manifoldene før du skrur disse på motoren? Husker jeg stod med et spett og bøyde på røret som traff traversen hos meg også. Men dette tror jeg gjaldt 4,6/P38'n da den fikk nye katter. Hadde ikke problemer med classic'n. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Gikk i garasjen med senkede skuldre og godt mot :D

 

En del av planen var å justere litt på denne for å endre vinkelen lenger bak.

large.mars20_9.jpg.1e878253d6046b983c765

 

Nemlig denne vinkelen her.... Som egentlig ikke skal være der.

 

large.mars20_10.jpg.9390a3c8d6b118130a6f

 

Røra passer egentlig ikke noe sted. Når det passer sånn brukbart ett sted så passer de ikke ett annet sted. 

Alle vinkler er litt feil. Takk til Britpart der ja....

large.mars20_11.jpg.78bf10673b56b1259f2c

 

Kveldens store nedtur oppdaget jeg ved en tilfeldighet.

Det var da jeg pakket sakene og gikk inn for å få med meg litt Corona-nytt....

large.mars20_12.jpg.e31c630f1fd53b11560c

 

Nå heller jeg mot grenrør, men kommer i første omgang til å legge eksosen på hylla og finne på noe annet :D

16 timer siden, SiggenRRC skrev:

Deilig tråd dette her, @Ronny Jacobsen - trenger ikke Netflix, bare en kopp kaffe og prosjektene dine :) Gir meg god motivasjon til å ordne med min bil!

 

 

 

Takker, sliter litt med motivasjonen selv her nå :D

 

14 timer siden, gautes skrev:

De gangene jeg har byttet frontrør på 8erne har kapp og sveis har vært involvert nesten hver gang.

 

 

Har bare montert ny eksos på 3,5 V8 en gang før, men da modifiserte jeg flensene mot manifold. Ellers passa det bra den gangen.

4 timer siden, Erik Iversen skrev:

Hjelper det deg å skru grenrørene på manifoldene før du skrur disse på motoren? Husker jeg stod med et spett og bøyde på røret som traff traversen hos meg også. Men dette tror jeg gjaldt 4,6/P38'n da den fikk nye katter. Hadde ikke problemer med classic'n. :)

 

Er helt sikker på at det ikke hjelper. Eksosen er 2. sortering med ekstra dårlig passform :D

Vurderer å klage. Selv om det er billig så bør det passe.... Litt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grenrør tar mer plass og er vanskeligere å bøye til og sveise ved dårlig passform.

Det var jo noen varianter av manifolder om jeg ikke husker feil.

Rotet endel med det da jeg bygget v8 i 107.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 3 uker senere...

Da garasjen er lun og hyggelig er det ingen unnskyldning for ikke å bruke kveldene til noe fornuftig.

Startet pent med å lage litt forskjellige ting som skal på plass etterhvert.

Disse fungerer som avstivere der girkassetunell er skrudd i gulvet.

 

 

IMG_20231214_190136621.jpg

IMG_20231215_170344989.jpg

IMG_20231214_184848728.jpg

IMG_20231214_185802286.jpg

Disse to sitter under fotbrønnen og har som funksjon å beskytte drivstoff-slange og bremserør. Såpass enkle så lager nye fremfor å bruke de gamle som er dekket av rust. Alle nye deler blir zinkgrunnet og lakkert i sort til sist. 

 

IMG_20231215_190834141.jpg

IMG_20231215_193049595.jpg

IMG_20231215_195145683.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :)

Ferdig med de to "kanal-endestykkene" (som YRM kaller det).

Først zink, så sort lakk og etter bildene ble tatt fikk de ett strøk med voksbasert Teroson WX980. 

Disse koster ikke all verden å kjøpe, men hvorfor skal jeg kjøpe når de er så enkle å knekke til ;)

 

 

 

IMG_20231221_172035026-01.jpeg

IMG_20231221_173228053-01.jpeg

IMG_20231221_200415186-01.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...