Gå til innhold

Hva trenger man for å mekke landrover


Anbefalte innlegg

 

Yes, Finni. Støtter deg i denne, Dettte er absolutt ett anbefalt alternativ til biltema, også er den billigere en biltema sin.

( jeg tenkte på den selv, men fikk det travelt og da var det enkelt å gå på biltema og plukke rett fra hylla ;) )

 

Det viktige er å ha noe orntli verktøy til denne type jobb, og ikke sånne halvliters pumpe greier, for det er bare pes..

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den trykksprøyta fra Biltema som CaspianBlue linker til lekker også :-(

Har en slik, gul var den da og ikke oransje, men etter to oljeskift på kassen til Defenderen så er den gåen...

Drypper litt når jeg satte den fra meg, trykkavlastet, så den ble satt på et gammelt badehåndkle, nå er det gjennomtrukket med DexIII og det flyter utover golvet. Var 2 liter på den....

Perfekt til engangs bruk.

 

Gå for noe bedre om du har mulighet til det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når tema er olje og søl...

En stor rull med papir. Enten på stativ eller på dispenser. Husk at filler eller papir med olje kan selvantenne.

Jeg har et gammeldags søppelspann fra IKEA i metall http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30218922/

Det rommer 16 liter og har lokk.

Synd om hele stasen går opp i røyk, pga ubetenksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor nøye du er når du skrur, men for meg er momentnøkler ett must i garasjen. Nesten alt på bilen har ett oppgitt moment det skal strammes til.

Selv har jeg Biltema's 4-20Nm, 20-100Nm, og 70-350Nm fra TengTools.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her Renner det inn med masse bra tips folkens.. La det strømme på. Btw.. denne garasjen har enda ikke dukket opp på min bopæl, Sliter litt med tilgivelse fra kommunen eller var det tillatelse? Men den garasjen skal jeg ha opp åkke som!

Noen arbeids karer/snekkere her som kunne tenke seg å bi stå litt?

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste først: en snill ØKH og dermed forståelse for tid til å skru :)

(Ordet "mentalhygiene" dukket opp :D

 

Hør hør!!!

Støttes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her Renner det inn med masse bra tips folkens.. La det strømme på. Btw.. denne garasjen har enda ikke dukket opp på min bopæl, Sliter litt med tilgivelse fra kommunen eller var det tillatelse? Men den garasjen skal jeg ha opp åkke som!

Noen arbeids karer/snekkere her som kunne tenke seg å bi stå litt?

 

P.

 

Finn en pinsehelg feks, grill og noen gode flasker med dertil drikke og vips, så står garasjen der! Du bor jo sentralt i forhold til de fleste!

 

Her Renner det inn med masse bra tips folkens.. La det strømme på. Btw.. denne garasjen har enda ikke dukket opp på min bopæl, Sliter litt med tilgivelse fra kommunen eller var det tillatelse? Men den garasjen skal jeg ha opp åkke som!

Noen arbeids karer/snekkere her som kunne tenke seg å bi stå litt?

 

P.

 

Finn en pinsehelg feks, grill og noen gode flasker med dertil drikke og vips, så står garasjen der! Du bor jo sentralt i forhold til de fleste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor sentralt ja, men veldig kronglete til.. hehe.. Først å fremst må jeg få gravd ut morroa. Så langt har jeg kommet med grunnarbeid i hode mitt. er det så pukk/singel også isolasjons plater type Glava eller issopor greier? også er det å få en pumpe bil til å "søle" igjen og la det stivne til?

 

P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grave ut, planere og komprimere, singel og komprimere, styrofoamplater med antimaur, ramme rundt med fall ut av garasjedøra, armeringsnett på plastklosser oppi, rør inn/ut for strøm og vann inn/avløp, deretter betongbil med slange, lang plank til avretting og en amerikaner til å glatte ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå har jeg ikke hatt min LR så lenge(14 dager), men jeg kan anbefale en slegge, induksjonsvarmer, prøvelampe og RAVE workshop information manual som du kan laste ned gratis(Sjekk google). Ikke glem sika/plastlim, ref. døråpner bak på FL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og om en intill nå ikke visste at en hadde behov for et boroskop - introduserer jeg dette som et "must". Kjempebillig på nett - passe (ikke "bra" - men greit) kvalitet på bildet, men genialt for å inspisere den lekkasjen som var helt bak der du ikke kommer til uten å demontere alt - eller søke etter den muttere som ramlet mellom turboen og blokka... Konseptet er et bittelite kamera, 4-6mm diameter, med innebygget led-lys. Kommer med avstivet/bøybar ledning i forskjellige lengder. Plugg den inn i MACen eller PCen og se. Jeg har eksempelvis inspisert toppen på en MGA på innsiden av kjølekanalene.... Var nok førstemann som noensinne hadde sett innsiden av den toppen B)

Mange typer på e-bukta, et eksempel her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er med påfylling i differ og girkasser på D4 og FL, men jeg er veldig glad i disse:DSC_0024.JPG

 

Kjøpte et sett med 2x8 liter, en til girolje og en til diffolje 75-8.

 

Du verden så mye letter det er å jobbe med en andre løsninger jeg har forsøkt

 

bestillt herfra: http://www.avela.no/...torer-a-8-liter

 

Er kvaliteten såpass bra at det er verd pengane?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kjøpte et sett med 2x8 liter, en til girolje og en til diffolje 75-8.

Du verden så mye letter det er å jobbe med en andre løsninger jeg har forsøkt

bestillt herfra: http://www.avela.no/...torer-a-8-liter

Er kvaliteten såpass bra at det er verd pengane?

 

Ja. Jeg synes det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lang plank til avretting og en amerikaner til å glatte ut :)

 

Jeg støpte gulv for et par år siden.

Vi hadde laget oss planker til å "disse" gulvet med - men de var ikke veldig effektive.

Derimot hadde han som kom med pumpebilen laget tilsvarende "planker" av metallrør.

De var effektive de!!! Og ga et veldig bra resultat - anbefales.

 

Hilsen

Frode

- Brutus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et møst men kjekt å ha : anskaffet meg et slik fleksibelt kamera som sitter på enden av et bøyelig rør (med lys) for å komme til på kronglete steder, kobles opp via USB på en bærbar pc, utrolig kjekt når man skal undersøke kanaler , eller se på steder der man ikke kommer til. Bilder ser du klart og fint på pcen,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et møst men kjekt å ha : anskaffet meg et slik fleksibelt kamera som sitter på enden av et bøyelig rør (med lys) for å komme til på kronglete steder, kobles opp via USB på en bærbar pc, utrolig kjekt når man skal undersøke kanaler , eller se på steder der man ikke kommer til. Bilder ser du klart og fint på pcen,

 

Det står på ønskelisten min :) ..... Et "inspeksjonskamera" med god bildekvalitet B)

 

Skrustikke er sagt før her, men det er et uunværlig verktøy. En stor kraftig en, og en liten til mikromekking. Kommer ALLTID til nytte :)

 

Ikke kjøp alt for mye før du ser hva du trenger. Kjøp kvalitet etter hvor hvor ofte du skal bruke det. Kjøp kvalitet på verktøy du bruker ofte. Rimelig verktøy kan være like bra som kvalitetsverktøy, men dårlig verktøy som ikke fungerer kan gjøre deg "irritert" :unsure:

Min filosofi er at godt verktøyet er 98% av jobben - mye mer enn halve jobben i alle fall ^_^

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambolt på en solid hoggestabbe har reddet meg etpar ganger. Ellers, hyller og tavler i fleng!

Kofferter for når du skal på langtur og må ha med 'det viktigste'.

Bøtter og spann i bøtter og spann:=)

 

Når jeg innredet min garasje stakk jeg på finn og fant et solid gammelt stereoanlegg og skrudde dette opp på veggen umiddelbart etter at strømmen var på plass. Undervurdert!

PC hører naturligvis også hjemme i garasjen. Kompressor under huset med ledning gjennom veggen, og rett inn i vannutskiller/smører.

 

Morro er det!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et Ridgid SeeSnake for noen år siden.

Dette bruker jeg for å lete etter de tingene som ramler ned i bilens mange hulrom og krinkelkroker.

Det består av et håndtak med skjerm, hvorpå det vises bilde fra et lite kamera som sitter i enden av en fleksibel "slange".

Sammen med kameraet er det et LEd-lys, og ved kameratet er det feste for en ganske kraftig magnet, en krok og et vinklet speil. Et veldig enkelt og nyttig verktøy som leveres i ei kjekk lita veske. Jeg mener det er mulig å få tak i en forlenger til slangen også.

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...