Gå til innhold

Kjøpsråd L322


Anbefalte innlegg

Nå skal jeg iallefall få dokumentert prosessen helt ut. Og få et endelig svar på dette vissvasset. Jeg kan ikke akseptere at det skal godkjennes med norske innstallatører, men ikke utenlandske. Det må stride med EØS-retten. Skal isåfall få en advokat til å se på det som sagt. oppdaterer videre i prosessen i morgen.

 

Noen andre inntrykk av L322 forresten? Hvordan er de å facelifte? Er det noen store forskjeller på tidlige og sene L322 iforhold til kjørekomfort, styring, dempere osv? Hvilke felger er fine på bilen? Tenker max 20" isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nå skal jeg iallefall få dokumentert prosessen helt ut. Og få et endelig svar på dette vissvasset. Jeg kan ikke akseptere at det skal godkjennes med norske innstallatører, men ikke utenlandske. Det må stride med EØS-retten. Skal isåfall få en advokat til å se på det som sagt. oppdaterer videre i prosessen i morgen.

 

Noen andre inntrykk av L322 forresten? Hvordan er de å facelifte? Er det noen store forskjeller på tidlige og sene L322 iforhold til kjørekomfort, styring, dempere osv? Hvilke felger er fine på bilen? Tenker max 20" isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere tror jeg det største problemet er at Norge (stort sett ?) er eneste EU/EØS land som har innført de nye reglene. Jeg er redd norske myndigheter er er i sin fulle rett til å stille de kravene de gjør i og med at de er innført i med bakgrunn i EU vedtak. Med mindre de har feiltolket og stiller strengere krav enn de har dekning for. Ellers er det jo opp til utenlandske leverandører å oppfylle kravene. Gjør de det kan ikke tilsynet stoppe dem.

 

Mht. L322 har jeg egentilg ingen egen erfaring så dette blir synsing. Å oppgradere grill og lykter skal være rett frem. På omtrent alt av biler synes jeg originale felger er det peneste og jeg ville også stoppet ved maks 20" Kanskje også 19" men jeg ville gått opp mot +5% grensen på dekk mht. utseende. Det er god plass i hjulhusene. Så har ejg fått sansen for den helt første varianten men den meget enkle grillen. Det blir litt som på RRC der alle byttet ut grillen til horisontal plastgrill. Nå får den vertikale metallgrillen en rennesanse. Nå er det jo strengt tatt opp til deg og hva du trives med men det er no i det gamle ordtaket at "lagom er best"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er foreløpig usikker på hva kravene egentlig er. Eller hvordan de kan tolkes, for å være presis. Time will show!

 

Jeg er tilbøyelig til å være enig i at den originale fronten er pen. Liker dog bedre facelift baklyktene.

 

Jeg tror jeg stopper på 20". Lest flere steder at større dim enn det spiser forstilling og foringer. Passer RRS felger på RR?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å følge med hva som kommer ut av dette med gass. Er jo en helt tullete ordning som bare Norge har innført.

 

Til Tore, biler før 2001 er ikke omfattet av regel såvidt jeg fikk forklart, så der er det bare å kjøre på skulle jeg tro :-) dessverre finner jeg ikke igjen kontaktpersonene jeg hadde på det, men mener Vestfold autogass samt en i Drammen var de mest anerkjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og feil. Det vil si at anlegget i seg selv ikke må være typegodkjent for bilen for pre 2001 registrerte biler men montøren / installasjonen må følge akkurat de samme reglene. Så må jeg si at å bruke 40.000,- på en norsk installasjon på en såpass gammel bil kanskje ikke er særlig lønnsomt. En polsk til under halve prisen derimot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke mulig å få litt mer ut av den dieselmotoren da? Hørtes fryktlig tungvint ut med det lpg-anlegget. Stor plass tar det også. Det går også rykter om at lpg sliter litt mer på motoren. En motor som kanskje er ti år gammel. Det er en fin ide altså. Men hvis man sammenligner den tdv6 motoren med den gamle 2,5 literen til p38. Er ikke tdv6 sterkere eller er den fortsatt godt undermotorisert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ikke mulig å få litt mer ut av den dieselmotoren da? Hørtes fryktlig tungvint ut med det lpg-anlegget. Stor plass tar det også. Det går også rykter om at lpg sliter litt mer på motoren. En motor som kanskje er ti år gammel. Det er en fin ide altså. Men hvis man sammenligner den tdv6 motoren med den gamle 2,5 literen til p38. Er ikke tdv6 sterkere eller er den fortsatt godt undermotorisert?

Enig. Jeg ville gått for en td6, og tatt en Autologic tuning. Da blir den MYE kvikkere. Jeg sammenlignet med en tdv8, og det var ikke rare forskjellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva dere tenker, men jeg er uansett klar for å få kartlagt en gang for alle hvordan dette fungerer. Irriterende tåkelagt hva og hvordan ting kan gjøres.

 

Når det kommer til slitasje er det mye uenighet, men i teorien skal ikke et renere drivstoff slite mer på motoren. Det har vært noe snakk om sylinderslitasje på grunn av manglende smøring fra bensinen. Jeg vil likevel anta at om bilen innimellom kjøres på bensin vil man unngå noe av den problemstillingen. Ift. plass er det ikke ille. Tankene idag monteres i reservehjulsbrønnen, så all bagasjeromsplassen er eventuellt inntakt.

 

Se bilde av tank her:

http://www.gascarco.com/albums/album34/aat.jpg

 

TD6 synes jeg var noget kjedelig, men har lest at den kan tunes opp til 245hk. Det blir jo en interessant forskjell, men det er en del ting som må kartlegges iforhold til girkassen da. Usikker på hvor mye den tåler. Autologic henter vel ut ca 25 hk?

 

Jeg skal også prøve en TDV8 idag, for å se på forskjellene på bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kampen med veidirektoratet fortsatte idag. Fikk et usannsynlig tåkelagt svar fra dem som ikke ga mye mer informasjon enn jeg allerede hadde. Jeg har derfor sendt en tipunktsliste tilbake til dem. Så får vi se.

 

Jeg har også prøvekjørt den røde TDV8`en idag. Den var helt nydelig. Veldig pent behandlet utvendig (men trenger ny høyre baklykt på grunn av solsprekker). Motoren går som en drøm. Fin girkasse, selv om jeg ville dobbelsjekket den. Kjørte den i kø så vanskelig å få det helt store inntrykket. Superfin innvendig. Ville kanskje farget opp førersetet, men tydelig eid av person som har brydd seg om bilen. Byttet masse forstillingsdeler den siste tiden, og selges av en veldig hyggelig fyr som vanligvis spesialiserer seg i BMW, mens som har blant annet to RRC selv. En bil jeg ville seriøst vurdert. Fargen er også kul. hadde med en skeptisk kompis som var mer overbevist enn meg om fargen da vi dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar fra vegdirektoratet nå:

 

 

1. ECE115 er et av ca 130 regulativer om godkjenning av kjøretøy, som er utarbeidet av FNs økonomiske kommisjon for Europa (UN-ECE). Disse regulativene inneholder tekniske krav for godkjenning av forskjellige komponenter og systemer på kjøretøy, og danner i stor grad basis for EU sitt regelverk for godkjenning av kjøretøy. ECE115 gjelder altså godkjenning av gassanlegg for ettermontering. ECE115 er godtatt av 47 land i verden, blant disse alle EU-landene og Norge. Jeg sliter derfor litt med å se at dette er et særnorsk regelverk.

 

Når det er sagt, så har flere av de store markedene (for eksempel Tyskland og Italia) i tillegg nasjonale bestemmelser («særtyske/-italienske»?) om godkjenning av gassanlegg som antakeligvis er lempeligere enn ECE115. Dette kan de ha fordi EU foreløpig ikke har satt noe krav om harmonisering eller minimumskrav på dette området. I stor grad er det nok slike nasjonale regelverk som ligger til grunn for det meste av godkjenning i disse landene. Det er ikke noe krav om at andre EØS-land må godta konverteringer som er godkjent etter nasjonale bestemmelser i f eks Tyskland. Tidligere hadde også Norge nasjonale bestemmelser om gasskonvertering. Dette «gamle» regelverket er ikke tilpasset dagens krav til sikkerhet og utslipp, noe ECE115 i større grad er. ECE115 blir løpende oppdatert. I følge myndighetene i Sverige, Danmark og Finland godtar også de kun ECE115, mens Nederland (som er store på gass) er i ferd med å fase ut sitt nasjonale regelverk til fordel for ECE115. Det har kommet noe kritikk mot kravet om ECE115-godkjenning fordi det er dyrt å foreta typegodkjenninger etter regulativet, men dette må markedet regulere. Myndighetenes oppgave er å sørge for at sikkerhet og miljø blir ivaretatt, og ECE115 ivaretar dette.

2. Gassanlegget skal være typegodkjent av godkjenningsmyndigheten i et av de 47 landene som har godtatt regulativet. Dette innebærer at et utpekt laboratorie har verifisert at anlegget er i tråd med de tekniske kravene i regulativet, og at det er tilpasset gjeldende bilmodell. Typegodkjenningen skal fremgå av merking på anlegget, dvs et typegodkjenningsnummer som begynner med en stor «E» med ring rundt (se link nedenfor). En profesjonell leverandør av gassanlegg bør vite hva dette dreier seg om.

3. Du må be om å få et gassanlegg med ECE115-godkjenning som er tilpasset denne biltypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølgningsspørmål til veidirektoratet:

 

 

"Ta nevnte Range Rover. Den ble levert med en BMW-motor som heter M62B44. Den ble levert i blant annet BMW 540i og BMW 740i. Må systemet være typegodkjent motoren, eller bilen? "

 

"Det går frem av regulativet at anlegg kan godkjennes for en «familie» av motorer. Jeg kan ikke svare på sparket hvilke variasjoner som godtas, men det er opp til godkjenningsmyndigheten å utstede godkjenning for de bilmodellene som ligger innenfor godtatte variasjoner. Et anlegg kan derfor være godkjent for flere forskjellige bilmodeller, og dette skal gå frem av dokumentasjonen som følger anlegget. Installatøren må verifisere at anlegget er godkjent for den gjeldende bilmodellen før han installerer anlegget, ellers blir ikke bilen godkjent…"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppfølgning fra Gastech i Norge. De tilbyr ikke et system til M62B44 motoren, men her var deres tolkning av lovverket.

 

"Ved en avgassgodkjenning er det i som regel de biler som representerer gjeldene bilmerke som tas med i godkjenningslista over motorer i familien. Det er ofte at andre merker benytter samme motor, og da kommer de ofte allikevel med. Det vil si at på en BMW-godkjenning vil mest trolig Land Rover med BMW-motor også være med."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagaen om LPG-anlegget fortsetter. Jeg har nå mailet de aller største produsentene av LPG-anlegg i UK. Venter på svar fra TÜV.

 

I mellomtiden kom denne mailen fra en av mine nye polske bekjentskaper.

 

" Hi,

Yes, it is possible but we have to buy system with certificate 115. This one is more expensive and whole cost will take 4900zł.

 

Regards

Lucyna Tomczyk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Marius

 

Godt å se noen leter etter bensinbiler også :D . "Petrolheads" skal kjøre bensinbil.

 

Ha en fin dag og lykke til i søket etter bil

hilsen

Henry Arnfinn :)

 

Jeg har egentlig bare kjørt en bil jeg virkelig likte med diesel (bedre enn tilsvarende bensinmotor). Og jeg tester bil som en del av jobb. Og den likte jeg bedre enn tilsvarende bensinmotor. Det er en 3.0 TDI som sitter i den nye A6`en med 245 hk og Quattro. den hadde jeg skikkelig lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

er en 07 TDV8 tror jeg. 80.000km. Blå med beige interiør. Rakk det ikke idag, så den ble sendt til klargjøring. Tar det på mandag.

 

Sitter konstant og oppdaterer Finn jeg etter denne "teasingen"! Regner med bilen ender opp der når den er klar slik at jeg også kan ta en titt.

 

Ellers kan det muligens tenke seg det kan være smart å foreta ett dypdykk i http://www.lpgforum.co.uk/ da det virker som om det er flere der med L322 med LPG anlegg. Eventuelt lage seg en bruker å spørre der inne. Kan tenkes noen sitter med svar/godkjenning el som er brukt på L322 i UK og som kan gi en pekepinn på hva som skal til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...