Gå til innhold

Kjøpsråd L322


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Jeg er sugen på Range Rover L322. har vært og prøvekjørt en del og ender nok på en 4.4. Jeg synes TD6 blir litt i tammeste laget. Kjenner dessuten BMW-motorene godt.

 

Tanken er å kjøpe en og ta med til Polen og innstallere LPG. Kompis er fra Gdansk og har satt meg i kontakt med et seriøst firma som skal ha ca 10k for å bygge om til norske sertifiseringskrav. Skal sjekke med biltilsynet på mandag hva som trengs ellers.

 

Jeg har trålet nettet i 5-6 dager etter kjøpsråd og begynner å få litt overblikk. Hva er erfaringene på forumet her? Jeg kan skru litt motor og er generelt teknisk. Har tidligere byttet dempere, radiator, gjort en del motorjobb på min 4.2 Jaguar og tatt forstilling, bremser og den slags. Jeg har ikke skrudd noe på drivlinje ellers og har ingen planer om å begynne nå.

 

Hva må jeg se etter av feil og mangler? Ruster de spesielle steder? Hvordan er de å leve med?

 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Installasjon utenland kan fort slite med §4.2 ved godkjenning. Videre skal anlegget være godkjent for biltypen når bilen er første gangs registrert 01.01.2001 eller senere. Det er med andre ord en del momenter å passe på her. Om utenlandske installatører i det hele tatt blir godkjent må du sikre deg at dokumentasjon av installatøren og anlegget godkjennes av biltilsynet før du iverksetter.

 

§ 22-5. Ettermontering av LPG- og CNG-drivstoffanlegg i kjøretøy (ECE-regulativ 115)

1. Kravnivå: ECE-regulativ 115.

2. Virkeområde: Kjøretøygruppe M og N med de unntak som følger av § 1.4 i regulativ 115.

3. Alternativ standard: Ingen.

4. Kjøretøy skal fremstilles for ny godkjenning hos regionvegkontoret etter montering av CNG- eller LPG-drivstoffanlegg.

4.1. Kjøretøyet skal være merket i tråd med kravene til merking i ECE-reg. 115, som bevitnelse på at drivstoffanlegget tilfredsstiller ovennevnte krav. Alternativt kan det legges frem dokumentasjon fra kjøretøyfabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium på at kravene er tilfredsstilt.

4.2. Installasjonsfirma skal framlegge erklæring på at ombygging er foretatt av spesielt opplært og autorisert personell, og at denne er utført på en betryggende måte og er i nøye samsvar med utstyrsfabrikantens anvisninger. Erklæring skal opplyse om hvilket personell som har utført installasjonen.

4.3. Ved kombinert drift (bensin/LPG eller bensin/CNG) brukes drivstoffkode for bensin i vognkortet. I merknadsfelt gjøres følgende merknad: « Godkjent for LPG-drift », ev. « Godkjent for CNG-drift ». Dessuten påføres godkjenningsdato og distriktskode.

5. Ikrafttredelse: Ettermontering av CNG-anlegg: fra 1. mai 2007 godtas dokumentasjon i henhold til regulativet og fra 1. januar 2008 er regulativet obligatorisk. Ettermontering av LPG-drivstoffanlegg: 1. januar 2008.

 

Norske myndigheter innførte 1.juni 2009, EU-regulativ R-115 som styrer hvordan en ombygging skal utføres. Det er blandt annet strengere krav til dokumentasjon og bilmodellene skal typegodkjennes med gassutstyret. Norge er det eneste land i EU området som har innført disse reglene og det medfører at godkjent utstyr ikke er tilgjengelig for alle biltyper.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en L322 på prøve,noen dager. Vurderte kjøp på bensin utgaven som du refererer til.

 

Kjørecomputeren leste av gjennomsnittlig forbruk på 1,8 liter pr mil,på blandet kjøring. Jeg syntes ikke dette er avskrekkende. Og ikke grunnn nok for gass konvertering. Men man er jo av ulik mening.

 

En herlig doning forøvrig. Er veldig enig i din smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ikke er avskrekkende, men liker tanken på å prøve gass. Far til polsk kompis er supernøgd.

 

Jeg digger L322. Få på en facelift foran og bak, og en mørk karosserifarge så snakker vi børse! Feil/mangler å være obs på? Hvordan er disse i 130-140 på en motorvei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har selv vært på RR L 302 jakt en stund og enig at V8 er tingen:-)

 

Men kjører ca 25 000 km i året så forbruk er et tema.... Sjekket med biltilsyn og installatører om gass, og utfra de svarene jeg fikk måtte jeg gravlegge ombygging til lpg. Finnes ikke godkjent anlegg til denne, og utfra det jeg forsto og ble advart mot risikerer man og måtte demontere anlegg som er montert, selvom innstallatør sier det er ok. Sjekket Norge og England, samme svar.

 

Anlegg må være godkjent og innstallatør må være godkjent. Det siste finnes, det første ikke utfra det jeg fant ut. Og for å si det sånn, jeg ville gjerne...

 

Men finner du en strøken en med V8 og ikke kjører så mye som meg, hadde jeg glemt det daglige forbruket og kos meg med fet bil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

 

Jeg gir ikke opp dette så lett enda. Jeg skal kartlegge det jeg klarer fra Polen iallefall. Har funnet et verksted som sagt, og de har bygget om flere M62B44 motorer (vanlig motor i 740i og 540i og). Så jeg tror dette må la seg løse.

 

Hva tenker dere om bilen sånn ellers? Jeg hadde en MB ML320 for noen år siden. Det var bare feil og feil og amerikansk shitty kvalitet på alt. Jeg har kjørt noen L322 nå, og føler at dette er en bedre bil. men hvordan er det med å stole på en sånn bil? Delekostnader? Hvordan er de å skru på? Rust?

 

Jeg kjører 25.000 i året, men dekker minst halvparten av det med firmabiler, og en go del med Jaguaren mellom mai og oktober :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke menigen å få deg til å gi opp, deler bare de erfaringer jeg gjorde:-)

 

I min leting prøvde jeg mange biler, og det er nok lurt for det er veldig stor forskjell på de!

Sjekket med bla tecnoclassic og der mente de at generelt var det får store problemer med denne. Og med bensin mindre enn diesel utgaven.

 

Men erfaringer får de som har bilene bidra med. Jeg endte etter mye frem og tilbake på en D3 :-) og gleder meg til å ta den i bruk etter noen år uten Landrover.

 

Det er noe eget ved disse bilene, så løp og kjøp når du finner den du vil ha. Angre gjør man stort sett på ting man ikke gjør :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente de at det var for store eller store problemer med L322?

 

Jeg er journalist og lever av research, så skal ringe biltilsyn, vegvesen, polen og samf. dep. i løpet av uka!

 

Svar vil følge!

 

Nå vil jeg gjerne høre fra noen L322-erfarne! Hvordan er denne bilen å leve med???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente de at det var for store eller store problemer med L322?

 

Jeg er journalist og lever av research, så skal ringe biltilsyn, vegvesen, polen og samf. dep. i løpet av uka!

 

Svar vil følge!

 

Nå vil jeg gjerne høre fra noen L322-erfarne! Hvordan er denne bilen å leve med???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også på jakt etter en L322. Men satser i motsetning til deg å gå for en TDV8 om jeg finner et pent eksemplar. Da jeg ikke har hørt annet enn lovord om de maskinene der. Har ellers sett på Supercharged bilene som ligger på nettet, men eier desverre ikke en egen bensinstasjon så har slått det fra meg.

Hvor mye er akseptabelt på tellerene på en L322, prøver å finne en som er ned mot 100' men de er vanskelige å finne og blir fort dyre.

 

Blir uansett trist å kvitte seg med Disco 4'en min. Men trenger setene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Finn er nede her, men den røde på finn nå ser veldig fin ut. Høres ut som den har en bra servicehistorikk og. Jeg var innom og kikket på den blå som står hos Jaguar Norge, men det slo meg ikke som en elsket bil. Bar liksom preg av å ha vært bruksbilen til noen mennesker som er så rike at de ikke har sett behovet for å ta ekstra vare på bilen.

 

TDV8 er litt utenfor mitt budsjett dessverre, så ser for meg å finne en 4.4 og facelifte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på begge de to (kun på nett) og jeg synes også den røde ser ut som en nyedelig bil. Likte dog ikke at den var rød! HAdde liksom sett for meg en annen farge... Ligger også en mørke grønn som ser fin ut. Ser ut for at alle TDV8 ere er til salgs på østlandet, vanskeliggjør det å se bilene live når en da er på sørvestlandet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det særnorske kravet til gassombygging brudd på EØS-avtalen. De prøver seg kanskje med at dette henger mot særnorsk avgiftsystem, men dette er jo bare en skrujobb. Fri flyt av tjenester.

 

Du kan kanskje kjøpe bilen i eu, montere gassanlegg lovlig der og importere den? Vet at tolltrollet hater dette, lavere avgifter men det må jo være grenser for norsk særhet.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg vært og prøvekjørt. Den er kjørt ca 3000km siden 2010. I praksis er den ikke brukt på tre år. Det er skummelt. Den har en vibrasjon i ca 100 km. Den trenger nye sommerdekk og vinterdekk og et sett til med felger. Det er rust i skjøtet på bakskjermen og en dårlig reparert skade på døren. En del slitasje på interiøret (men ikke på skinnet). Da jeg kjørte den en tur gikk også motorlampa på, den gule, på vei tilbake.

 

Det sagt så likte jeg faktisk bilen. Men den har to problemer. Jeg har ikke lyst på sølvfarget RR. Jeg vil ha en mørk farge, grønn, sort, blå, rød etc. Og den må under 200, for den selges som "delebil/rep. objekt" fordi selger ikke vil ha noe reklamasjon og den trenger vel ca 60k i arbeid og deler (om man kjøper nytt og gjør på verksted vel og merke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bedt NAF og Vegvesenet/Biltilsynet skaffe meg oversikt over hva og hvordan man eventuelt trenger for å få godkjent et norsk eller utenlandsk system. Så får vi se.

 

Fikk et nytt prisoverslag fra et polsk gasselskap nå på ca 8200 NOK ferdig montert. da med "In this case, I suggest injectors Hana, reducer KME GOLD and Lecho's electronic. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bedt NAF og Vegvesenet/Biltilsynet skaffe meg oversikt over hva og hvordan man eventuelt trenger for å få godkjent et norsk eller utenlandsk system. Så får vi se.

 

Fikk et nytt prisoverslag fra et polsk gasselskap nå på ca 8200 NOK ferdig montert. da med "In this case, I suggest injectors Hana, reducer KME GOLD and Lecho's electronic. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke. Må først finne ut av det norske regelverket. Har forsøkt å få tak i NAF, men de var like oppgitt som meg over den manglende tilgangen på kunnskap.

 

Venter på svar på vegvesenet, før jeg går videre og ber om utredning fra Samf. dep og eøs-advokat.

 

Har forøvrig avtalt prøvekjøring av den røde i morgen!

 

Edit: Da har jeg fått miljøstiftelsen Zero og et par av de norske importørene på banen som kanskje kan gjøre meg klokere. Vegvesenet har lovet meg svar i morgen.

Endret av MariusMorch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny mail fra min nye venninne i Polen.

 

Hello,

Yes, we did this kind of system in Range Rover. There's no problem with this car. If nothing changed in Nerwegian regulations, you shouldn't have a problem. Installation must be carried out in the right manner according to the regulations in Norway. But we did this systems for Norway and we know how it must be done. Important is what documents will be necessary? Until recently, only the invoice was needed, and approval LPG tank. It may be necessary certificate, on the entire installation (like in Poland). We give this document to every car after convert to LPG and it's also not a problem.

 

Reagards,

 

Lucyna Tomczyk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker lovende dette. Får bare håpe at tilsynet er fornøyd med dokumentasjonen fra Polen. Både på installasjonsarbeidet og kompetansen og og også på delene som er brukt. I tilfelle vil jeg sterkt vurdere dette for min eldre P38. Den slipper riktignok lettere unna mht. deler men arbeidet og installatøren må dokumenteres fullt ut. Veldig glad for at du brøyter vei her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...