Gå til innhold

Går det bra å kjøre med ødelagt servo?


MartinK

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Freelander 1998 mod diesel. Kan den kjøres uten servo? Fikk noen rør til servoen revet av i ei grøft. Et noe tregt verksted, så jeg er litt lei av å vente. I følge dem kunne jeg bare kjøre bilen til de fikk delene.

 

Og da lurer jeg på om det ikke er noe som helst annet på bilen som bruker samme hydraulikken? Vil ikke gjøre vondt verre.

 

Antar den blir treg på rattet. Noen som har erfaring med å kjøre en Freelander på vanskelig vinterføre uten servo?

 

Har ikke hatt Land Rover før, så jeg lurer litt på bestillingstid på deler? 14 dager så langt uten at det har skjedd noe på verkstedet. Er det så mye vanskeligere å få tak i deler til disse bilene enn andre merker?

 

Litt redd for at jeg må kjøre Caravelle i påska nemlig, gikk skummelt fort å venne seg til Freelanderen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to! Det er vel best å la den stå og smøre meg med tålmodighet.

 

Har ikke sjekket selv enda, siden jeg ikke fikk et klart svar på hvilket av rørene som var gått, men har begynt å lure på om det går raskere å bestille det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk begge to! Det er vel best å la den stå og smøre meg med tålmodighet.

 

Har ikke sjekket selv enda, siden jeg ikke fikk et klart svar på hvilket av rørene som var gått, men har begynt å lure på om det går raskere å bestille det selv?

 

Jeg regner med at det raskeste og billigste er å bestille det selv fra utlandet. Eventuelt kan du sjekke www.nbfbildeler.no og se om du finner brukt i Norge. Ta også et søk på finn (torget) da det av og til er noen som selger bilene sine i deler.

Ta en titt på www.rimmerbros.com Dette er en seriøs leverandør i England som jeg har bestilt mye fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller sjekk med Erik Winther-Sørensen Import. http://www.wint-imp.no/

 

Vet ikke om han har det du skal ha på lager, men får som regel på en uke. Vet du hva du skal ha, og kan forklare det på en god og forståelig måte, bestill på mail. Ikke alltid så lett å få tak i på telefon, da denne ene mannen server hele LR-Norge alene. Eller sving innom for en hyggelig prat.

 

:)

 

EDIT: Gaute slo meg jammen, mens jeg satt og knotet.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk et noe utydelig svar fra verkstedet om hva som var galt. Servorørert var brukket, sa de. Men så husket de ikke om det var "hovedrøret eller et tilbakeslagsrør", som de sa.

 

Skal ta en sjekk med dem. Problemet er at jeg sitter langt opp i nord for tida, så det er ikke all verden med verksteder å forholde seg til.

 

Skal til Harstad i påska og der mener jeg det er en LR-forhandler som kanskje har verksted? Derfor jeg lurte på det med kjøring.

 

Så da har jeg lært at jeg ta av reima til servopumpa og sørge for at det er tett så jeg ikke får dritt inn i systemet :D Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare bensinmotoren som har egen rem til servopumpen, tydeligvis... blush Dieselkjøretøyer er ikke mitt område, og jeg trodde at det var samme layot..

 

Men et brukket rør er da bare å sveise? Alternativt å skjøte det med en slangestubb og slangeklemmer? Trykket er ikke så veldig høyt i servosystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare bensinmotoren som har egen rem til servopumpen, tydeligvis... blush Dieselkjøretøyer er ikke mitt område, og jeg trodde at det var samme layot..

 

Men et brukket rør er da bare å sveise? Alternativt å skjøte det med en slangestubb og slangeklemmer? Trykket er ikke så veldig høyt i servosystemet.

 

WTF! Hvordan kan det samme innlegget komme inn to ganger etter hverandre? :huh:

Endret av jonaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et brukket rør er da bare å sveise? Alternativt å skjøte det med en slangestubb og slangeklemmer? Trykket er ikke så veldig høyt i servosystemet.

Det avhenger om bruddet er på høytrykkssiden eller returen. Med tingenes iboende f..skap så er det høytrykkssiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trykket er ved vanlig kjøring lavt.Med en gang du står stille og vrir på rattet og hjulene henger,bar asfalt,tung snø,fortauskant,osv.

blir det relativt bra trykk.To slangeklemmer og vulst på røret holdt ikke på Snehvit ved offroading.

Hva max trykket er vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet har bestilt deler, men de va rikke på lager i Norge. 14 dagers bestillingstid. De hadde bare glemt å informere meg, nok én gang. Men nå lovte de på tro og ære å sjekke opp antatt leveringstidspunk og ringe meg tilbake i dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er greit å vite til neste gang. Nå har de bestilt delene, så da går saken sin langsomme gang ;)

 

Men fikk et interessant svar til om eksosanlegget som også var løst. De kunne feste det sånn at jeg kunne kjøre med det og få ut bilen. Tror nok de glemte å bestille evt gummioppheng eller noe sånt. Artig at et verksted ikke orker å reparere. Men det skal bli godt å få få tak i bilen igjen, nå står den fem timer kjøring unna meg, så det er ikke så mye jeg får gjort uansett. De lovte at den skal være ferdig onsdag, eventuelt senest neste onsdag :D så det går framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...