Gå til innhold

EAS Fault på P38 - vil ikke heve


Mothor

Anbefalte innlegg

Min kjære P38 har nå satt seg helt ned på bump stops...Fikk først juletre og EAS Fault i displayet, men nå, etter et par restarter, ser lysene ut som vanlig (dvs. det lyser på park, og blinker som om den er på vei til på standard), men ingenting skjer. Jeg fikk med en Faultmate extreme, og har lest faults, deretter cleared faults. Dette har fungert før, men ikke denne gangen. Jeg prøvde også å heve bilen gjennom faultmate-input - samme skjer, lysene er "riktige", men bilen står nede. Mens jeg holdt på med dette, kom også "35 mph-varselet i dashen.

 

Belgene har kun kjørt rundt 30 000, så de er det nok ikke noe feil med. Må jeg til forhandler, eller er det muligheter med Faultmate´n jeg ikke kjenner til? Har ikke stor mekanisk kompetanse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjære P38 har nå satt seg helt ned på bump stops...Fikk først juletre og EAS Fault i displayet, men nå, etter et par restarter, ser lysene ut som vanlig (dvs. det lyser på park, og blinker som om den er på vei til på standard), men ingenting skjer. Jeg fikk med en Faultmate extreme, og har lest faults, deretter cleared faults. Dette har fungert før, men ikke denne gangen. Jeg prøvde også å heve bilen gjennom faultmate-input - samme skjer, lysene er "riktige", men bilen står nede. Mens jeg holdt på med dette, kom også "35 mph-varselet i dashen.

 

Belgene har kun kjørt rundt 30 000, så de er det nok ikke noe feil med. Må jeg til forhandler, eller er det muligheter med Faultmate´n jeg ikke kjenner til? Har ikke stor mekanisk kompetanse!

Hvor i verden holder du til?

Finnes som regel noen entusiaster i området!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i verden holder du til?

Finnes som regel noen entusiaster i området!

 

 

Holder til i Oslo (Malmøya), noen med tid og lyst til å hjelpe? Jeg kommer meg rundt (så lenge det er bra vei), tar bare litt tid! Liten update: Var ute og kjørte litt nå, da kom hele juletreet på igjen, EAS Fault i displayet.

 

 

Kan du huske hva de var?

 

-tih

 

 

Veldig dumt, jeg trodde jeg savet dem, men det har jeg ikke gjort... Jeg har som nevnt gjort dette en gang eller to før, og da løste det seg, så jeg var nok litt kjapp på avtrekkeren denne gangen og bare slettet uten å ta ordentlig vare på fault-kodene. Skal uansett ta en ny sjekk nå som EAS-fault meldingen har kommet tilbake.

 

 

Kan du huske hva de var?

 

-tih

 

 

Veldig dumt, jeg trodde jeg savet dem, men det har jeg ikke gjort... Jeg har som nevnt gjort dette en gang eller to før, og da løste det seg, så jeg var nok litt kjapp på avtrekkeren denne gangen og bare slettet uten å ta ordentlig vare på fault-kodene. Skal uansett ta en ny sjekk nå som EAS-fault meldingen har kommet tilbake.

Endret av Mothor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen på forumet her tilfeldigvis holder til i nærheten, samt har diagnose, er Håvard Norheim "LR teknikk", ett godt valg.

Er veldig mye rimeligere enn forhandler, og han gjør også mye jobb for de..

Sikkert mange på forumet her som har mange andre tips og, men Håvard er i allefall mitt beste tips.

Google LRTeknikk så finner du han.

 

Han holder til i Halden, men han kan komme til deg å se på det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sannsynligvis ikke noe spesielt vanskelig. Når du får lest ut kodene vet vi mye mer. Bare ha i bakhodet at diagnosesystem ikke løser noen ting. Det kan riktignok ha vært en helt temporær feil som ikke dukker opp igjen men som regel dukker feilkodene opp av en årsak. Resetting bare gir deg litt tid til neste gang og da kan feilen være alvorligere. Typisk at å neglisjere lekkase i belger eller andre steder gjør at kompressoren slites ut. Det kan godt være der du er nå siden belgene ble skiftet for 30000km siden. Videre kan det være lekkasje ved tilkoblingsnippelen på en eller fler belger, lekkasje i ventilblokk osv. Mange glemmer også å skifte luftfilter og det sliter også på kompressoren.

Men vi ser an til du får ut kodene. Malmøya er såpass sentralt at det skulle være muligheter for hjelp på stedet. Jeg kjører forbi på Mosseveien 2 ganger per dag. Hvor langt har bilen gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore, vet ikke om dette er ett normalt sted å ha lekkasje, men hos meg så lakk det koblingene på tørkeren.

Hørte det suset om man satte hodet inntil. Hadde jeg fortsatt å kjøre med det, hadde kompressoren min røket igjen.

Etter langturer sjekker jeg ofte varmen på kompressoren med en IR pistol.

Feilmeldingen kommer ved 130C så den skal være rimelig varm før varsel slår ut.

Om varmebryteren har gått istykker, må den byttes og.

 

Det beste er om noen lokale kan hjelpe til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det så et det var en nødhjelp liste? Hvis den fremdeles gjelder så er det kanskje fint å lage en sticky av den?

Vurderer å kjøpe meg Blackbox og, etter å ha blitt mer kjent med den så kan jeg sikkert melde meg på for Hølands område!

Endret av CharlieA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sannsynligvis ikke noe spesielt vanskelig. Når du får lest ut kodene vet vi mye mer. Bare ha i bakhodet at diagnosesystem ikke løser noen ting. Det kan riktignok ha vært en helt temporær feil som ikke dukker opp igjen men som regel dukker feilkodene opp av en årsak. Resetting bare gir deg litt tid til neste gang og da kan feilen være alvorligere. Typisk at å neglisjere lekkase i belger eller andre steder gjør at kompressoren slites ut. Det kan godt være der du er nå siden belgene ble skiftet for 30000km siden. Videre kan det være lekkasje ved tilkoblingsnippelen på en eller fler belger, lekkasje i ventilblokk osv. Mange glemmer også å skifte luftfilter og det sliter også på kompressoren.

Men vi ser an til du får ut kodene. Malmøya er såpass sentralt at det skulle være muligheter for hjelp på stedet. Jeg kjører forbi på Mosseveien 2 ganger per dag. Hvor langt har bilen gått?

 

 

Flott, kanskje vi sees på Shell på Nedre Bejkkelaget en dag, da! Jeg skal ta en ny sjekk av koder i ettermiddag, så får vi kanskje litt klarhet i saken. Bilen er en -99 4,6 HSE som har gått 230 000

 

Hvis ingen på forumet her tilfeldigvis holder til i nærheten, samt har diagnose, er Håvard Norheim "LR teknikk", ett godt valg.

Er veldig mye rimeligere enn forhandler, og han gjør også mye jobb for de..

Sikkert mange på forumet her som har mange andre tips og, men Håvard er i allefall mitt beste tips.

Google LRTeknikk så finner du han.

 

Han holder til i Halden, men han kan komme til deg å se på det også.

 

Kjempebra, takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sannsynligvis ikke noe spesielt vanskelig. Når du får lest ut kodene vet vi mye mer. Bare ha i bakhodet at diagnosesystem ikke løser noen ting. Det kan riktignok ha vært en helt temporær feil som ikke dukker opp igjen men som regel dukker feilkodene opp av en årsak. Resetting bare gir deg litt tid til neste gang og da kan feilen være alvorligere. Typisk at å neglisjere lekkase i belger eller andre steder gjør at kompressoren slites ut. Det kan godt være der du er nå siden belgene ble skiftet for 30000km siden. Videre kan det være lekkasje ved tilkoblingsnippelen på en eller fler belger, lekkasje i ventilblokk osv. Mange glemmer også å skifte luftfilter og det sliter også på kompressoren.

Men vi ser an til du får ut kodene. Malmøya er såpass sentralt at det skulle være muligheter for hjelp på stedet. Jeg kjører forbi på Mosseveien 2 ganger per dag. Hvor langt har bilen gått?

Kan du huske hva de var?

 

-tih

 

 

Fikk nå lest feilen: "Compressor is Faulty". Har hørt at kompressoren ofte jobber litt etter aprkering (jeg har en litt ujevn gårdsplass), vet ikke om dette er normalt?

Endret av Mothor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har nok kompressoren fått stryk av tidligere lekkasjer. Du kan velge å overhale eller å bytte den. Det siste er enklest og dyrest. http://www.ebay.co.u...cat=0&_from=R40

 

Er det mulig å se på kompressoren "utenfra" om den må byttes? Hvis jeg skal ha ny, tenker jeg å kjøpe den fra England, men hvis det er snakk om å byttepakninger/overhaling, overlater jeg det til noen andre, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den passer vel ikke?

Den der er vel til en nyere bil? Min er en -99 P38...

Beklager, jeg var mentalt på en annen tråd som omhandler EAS og kompressor i L322 :huh:

 

Men, om det brenner veldig på dass så har jeg en flunkende ny kompressor til P38 liggende i beredskap :D

Kan oversendes asap mot kr. 2500,- inkl. porto inn på konto ;) Ta kontakt pr PM :)

bilde.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ny kompressor i posten, takk til EiRRik! Jeg har skjønt at bytte av denne er en ganske rett fram jobb, men hvis noen på forumet her bor i nærheten og har mulighet til å hjelpe, så ville det vært det aller beste! Skal selvfølgelig koke kaffe og betale for tid brukt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der tror jeg du fikser veldig greit selv. Tar 5 minutter. Tre skruer på opphenget som du tar med 8mm sekskant hylse og så behøver du 10mm fastnøkkel til nippelen på slangen. Med forbehold for verktøystørrelsene...

 

 

Det hadde du jammen rett i, Tore! 30 minutters arbeid (tok meg god tid, med mye kaffe), så var ny kompressor på plass, og Brumle hevet seg majestetisk igjen :)

 

Men nytt spørsmål: død kompresor kan vel kanskje tyde på en lekasje i systemet et sted? Kanskje lurt med en gjennomgang hos en kyndig, noen forslag i Oslo/Akershus-området? Trenger forsåvidt EU kontroll nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt. Det kan være at hovedsynderen er borte ettersom belgene allerede er skiftet. Det er jo ikke gitt at kompressoren ryker samtidig. Men følg med på oppførselen fremover. Går kompressoren mer enn forventet? Den skal fylle opp tanken når trykket i denne blir for lavt. Ved normal kjøring er det justering av høyden mellom normal og motorvei som bruker luft. Ellers bruk av aksesshøyde. Starter kompressoren ofte uten at det er gjort høydeendringer tyder det på en lekkasje. Prøv også å holde bremsen inne et par minutter men bilen står og går i nøytral. Om fronten på bilen nikker/synker i det du slipper bremsen er det en intern lekkasje i ventilblokka. Det samme kan vel sjekkes med døren åpen en stund og så lukke den. Men pass på å ha flatt underlag. Du kan sjekke eksterne lekkasjer ved å spraye såpevann på belger og koblinger men kulda ødelegger litt. Spylervæske er dessverre lavtskummende.

 

Jeg vet ikke hvilket verksted jeg skal anbefale. Har ingen verkstederfaring selv. Å lete etter eksterne lekkasjer er ikke akkurat "rocket science" men det kan være greit å være familiær med P38 sin oppførsel. Kanskje Sandmo i Drammen? Bilbutikk 1 på Ås er forhandler men jeg tror ikke de har særlig erfaring med denne biltypen. Ellers er det MotorPool og Sandveen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde du jammen rett i, Tore! 30 minutters arbeid (tok meg god tid, med mye kaffe), så var ny kompressor på plass, og Brumle hevet seg majestetisk igjen :)

 

Men nytt spørsmål: død kompresor kan vel kanskje tyde på en lekasje i systemet et sted? Kanskje lurt med en gjennomgang hos en kyndig, noen forslag i Oslo/Akershus-området? Trenger forsåvidt EU kontroll nå også.

Som Tore sier, kan godt være kompressoren dine døde pga tidligere lekkasjer.

Men, er nok fornuftig å holde litt øye med hvor ofte kompressoren din går.

 

Etter lenger turer, ta en sjekk på hvor varm kompressoren din er.

Det er en god indikator på hvor mye den jobber.

 

Det finnes uavhengige verksteder som kan hjelpe deg, som er vesentlig rimeligere enn forhandlere.

Ikke alle av de kan ta EU kontroll dog.

Endret av CharlieA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hiver meg på denne tråden, da min '98 P38 4.6 har fått en lignende syke. Var ute med den en tur i går, og da ville den ikke heve seg. Jeg hører at kompressoren går, og lysdiodene ved heve-/senkebryteren blinker som de normalt gjør inntil riktig høyde er oppnådd. Ingen feilmeldinger i displayet. Men bilen sank bare dypere og dypere ned og landet til slutt på bump stop'ene. Har sjekket alle sikringer som har med Air suspension å gjøre i begge sikringsboksene, men alt er OK der.

 

Nå er det selvsagt krise, for påsketuren står for døren litt ut i neste uke...

 

Jeg har tidligere reagert på at jeg synes kompressoren går stadig vekk, noen ganger føles det som at den har bare 10-15 sekunders pause mellom slagene. Etter at jeg har lest denne tråden skjønner jeg at det antakelig er en lekkasje et eller annet sted. Er skikkelig amatør, vet ikke engang hvor kompressoren og ventilblokken sitter...

 

Noen som har noe idé om jeg har mulighet til å få den på veien før Skjærtorsdag? Noen verksteder i Oslo-området som er åpne i påskeuken, tro - Gaute, Sandmo ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Audun.

 

Gaute mistenker jeg har lagt verksted oppdrag litt på hylla, tipper du gjør best i å kontakte Technoclassic på Lier toppen, eller Sandmo som du selv foreslår......men det kan jo bli litt vanskelig i påske mellomdagene.

 

Du kunne kanskje brukt ett sånt nødfylle system, men det hjelper lite hvis det er belgene som lekker.. og det kan jo høres ut som om det er problemet med din RR.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...