Gå til innhold

80w-90 olje til swivel pin housing fra Felleskjøpet?


journeyman

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål: Kan man bruke hypogearoljen 80w-90 fra Felleskjøpet på swivel pin housing?

 

Spesifikasjonen til Land Rover sier 80w EP. Er oljen fra Felleskjøpet tilsvarende? Blir lett forvirret når det kommer til olje ser det ut til... Har søkt mye på forumet men jeg sliter med å bli sikker om dette kan være den rette oljen, siden den er nokså tynnflytende.

 

Alle KONKRETE svar mottas med takk :-)

80w90.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriebiler har housing som det skal være sånn orginalt.

Endel bytter til One-Shot grease pga lekkasjer de ikke gidder tette.

 

Defendere skal ha One-Shot grease jfr. boka.

 

Så får du finne ut hva slags bil du har og notere det et sted så vi ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må korrigere meg selv litt.(leser fortsatt ikke spørsmål godt nok)

GL5 skal ikke på seriebiler,men GL4.Dekker alt bortsett fra motoren.

GL5,evt GL4, passer på aksler og reduksjonsgirkasser på Defendere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde seff klare å skrive ned hvilken modell det er snakk om: One Ten fra 1987

 

Ser at mange skriver om One Shot Grease, men denne må jeg bestille og det virker som evigheter når alternativet er å svippe innom det lokale utsalget av Felleskjøpet. Prisen er det vel ingenting å si på: 67,25 kroner pr.liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forstå annet enn at one-shot grease er det mest egnede til swivelhus som på Defender, med CV-ledd. Passe konsistens mellom olje og grease. Som skrevet er det også den som er foreskrevet av LR. Om OneTen 1987 hadde universalledd som seriebiler, og da etter gammelt skal ha tynnere olje vet jeg ikke. Kan kjøpes på LR-verksteder, eller noen så det holder fra UK, f.eks, Paddocks, som jeg gjør. Alltid en dose liggende, en halv i hver swivel en gang i blandt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

One shot grease kan meget godt brukes på gamle og nye biler.

Selv blander jeg 50/50 hjullager fett med 80W-90 gearolje og lager min egen "one shot grease", GL-4 eller GL-5 spiller ingen rolle der allikevel.

 

GL-5 er garantert en nyere og bedre oljekvalitet enn GL-4. Dvs. den er sikkert mer høy temp resistent og mer resistent mot vann-innblanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GL5 (syntetisk)har en tendens til å bli litt tynnere enn GL4(mineralsk).

Reklamen sier noe annet,men erfaringen forteller at GL5 lekker mer fra LR.

 

Seriebiler med foring i pokalene får litt lite smøring fra One-Shot over tid og slites fortere.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis legeringen ikke er beregnet på synt olje kan det skje.

Derfor går alle mine biler på GL4 så slipper jeg å forveksle oljer og enklere lagerstyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes helsyntetisk gl-4 og delsyntetisk gl-5. så all gl-5 er ikke syntetisk.

 

Gl-5 er anbefalt i akslinger på "nyere" biler..(regner med nyere enn seriebiler vil være dekkende).

 

gl-5 slik jeg har lest er bedre til å legge igjen en oljefilm enn det gl-4 er. MEN GL-5 tærer mer på synkronringer/bronseringer enn GL-4 gjør.

 

På mine biler kjører jeg blanding av gl-4 og gl-5. GL-4 i girkasse og GL-5 i akslinger. (ikke LR, men samme opplegg, girkasse med bronseringer og stive akslinger)

 

På seriebilen så får den felleskjøpet universal olje alle steder. (den er gl-4). 1 dunk til alt på bilen og billig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne da, både GL4 og GL5 - den klarer både de høyere kravene til GL5 og å ikke tære på metaller i akslinger og gearkasser som GL4 ? Eller er Biltema lite presise og mener at den jo må klare de mindre kravene til 4 når den klarer 5?

 

 

36-997_m.jpg

For manuelle girkasser, bakaksler, differensialer, sluttgir m.m. Oppfyller følgende spesifikasjoner:

  • API GL-4/5, API MT-1
  • Scania STO 1:0. 1 l

Endret av Trond C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har brukt vanlig EP-smørefett i pokalene på mine. Har kjørt noen hundre tusen km tilsammen med det, på mine biler.

På 110'rn jeg kjøpte i januar, så jeg etterhvert at det svettet på pokalene(tidligere eier hadde servicert bilen før jeg kjøpte den).Tok ut pluggen, og så noe flytende gugge inni der ( mulig det var one-shot fettet), som var mørkegrå av utseende.

Peisa inni EP-fett og det ser 'tett' ut.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ett tips en gang, dette gjaldt min Willys og hva jeg skulle fylle knokkelhus med, jo, ta litt gearolje og litt lagerfett, bland godt sammen og vipps så har du "one shot grease".

 

Jo jada; du mangler en viktig ingrediens GRAFITT. Det er grafitt i drivakselfett -- one shot grease --- som gjør det holdbart mot de store belastningene det er der inne....

På seriebiler skal man også smøre det øvre svinglagret -derfor litt girolje i blandingen slik at det svetter litt rundt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...