Gå til innhold

Glødeplugger


sturle

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri skiftet på en D3, men jeg har skiftet på Toyota RAV4, LandCruiser 120, Jeep Cherokee og Pajero 3.2DID.
Kjører alltid motoren god og varm før jeg begynner å skru, og jeg løsner de utelukkende for hånd.
Har også Biltema's snabbrustløser tilgjengelig, som jeg ikke er redd for å bruke. Har enda ikke knekt en, så jeg håper jeg fortsetter å ha flaks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

6 minutter siden, ABRA skrev:

Hei,

Jeg har lest stien omkring skifte av glødeplugger og det er skremmende lesning.

Har nettopp fått mail fra Mekonomen i Haugesund at glødepluggene må skiftes og dette "kan" bli en kostbar affære hvis de knekker.

Er det noen som kan gi meg en anbefaling og om det noen på vestlandet som kan gi en fastpris på skifte?

 

På forhånd takk for svar.

 

Mvh Bjørn 

Vet ikke om noen vil gi fast pris på den jobben. 

Eg ville prøvd selv først. 

Kjøres motor skikkelig varm før jobben, vil eg tro det er mulig å få de ut uten å knekke. Alternativt begynne med å sprøyte noe tynn flyktig olje på pluggene ukes tid i forveien,. 

Har selv 1 knekt, greide bytte 2, 3 knakk dessverre. 1 ble tatt rett før eg kjøpte bilen. 

Men eg va litt hastig og kjørte ikke motor varm først må sies... Har 2 til eg vil skifte. Men har ikke summet meg til å prøve enda.... 

Utfordringen på D3'n er at de er sykt tynne ved gjenge partiet. 

Eks passat var det lett å bytte. Mye tykkere gods..... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og gode tips, men tror ikke jeg våger meg på jobben.

Ønsker bare å få jobben gjort slik at bilen kan selges. :-(

Leste i emnestien at Jahrmanns Motorteknikk AS tok 2500,- pr. plugg og ikke noe hvis de ikke klarte å få pluggen ut.

Synd det 7,5 time kjøring fra Haugesund til Jaren og Jahrmanns Motorteknikk AS 

Andre som har erfaring med disse?

 

mvh

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nardo bil Trondheim som merkeforhandler priser jobben ca 7000 nok. 
de skrevet neste :

 

Når det kommer til glødeplugg vil verksted ha bilen inn for oppsmøring av glødeplugg 3-4 uker i forkant av time. En gang i uken.

 

generelt priser er rund 7000-8000 nok avhengig av sted og verksted. Du trenger en med garanti og kompetanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør på et verksted som har god erfaring med LR/ Disco3. Ville ikke insistert på fastpris, det er bedre at de tar seg litt god tid enn å knekke en plugg. Du får jo et overslag på jobben uansett. Og vær tydelig på at det er bedre å la en plugg være enn å prøve for hardt og knekke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å smøre ca 14 dagers tid før. Annen hver dag.  Kjøpte denne: Sykes-Pickavant vibro impact glow plug remover - Garagewire  Alle pluggene gikk da fint ut. Viktig å bruke god tid ,og kjøre verktøyet frem og tilbake på lavt moment. Den bakerste på venstre side ved HT pumpen på min 2008 modell krevde at man laget rett verktøy, og litt sliping med roterende fil for at pluggen skal kunne tas rett ut.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 8.2.2021 den 15.56, Timo@ skrev:

Nardo bil Trondheim som merkeforhandler priser jobben ca 7000 nok. 
de skrevet neste :

 

Når det kommer til glødeplugg vil verksted ha bilen inn for oppsmøring av glødeplugg 3-4 uker i forkant av time. En gang i uken.

 

generelt priser er rund 7000-8000 nok avhengig av sted og verksted. Du trenger en med garanti og kompetanse. 

Alternativt Rosten Bilverksted på Flatåsen i Trondheim, v Joakim. Min D3 var svært tungstartet nå i kulden som var. Bestilte NGK glødeplugger fra England, 6 stk ca kr 1100.- Glødepluggene ikke tidligere skiftet i de snart 8 år jeg har hatt bilen. Joakim klarte jobben med glans, sa han visste hvordan det skulle gjøres, i overkant av kr 8000.- inkludert EU-kontroll og uttak av instrument cluster som trenger en overhaling. Han er dessuten en usedvanlig sympatisk fyr. Robert, samme sted, har også "utrettet mirakler" på min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...