Gå til innhold

Glødeplugger


sturle

Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ein kan berre ikkje kjøpe ein nesten ny bil til eit par hundre tusen og ha slike problem med glødepluggane. Det er GLØDEPLUGGAR det er snakk om, ikkje girkasser og kompliserte elektroniske styringssentralar eller registerhavari eller andre ting der ein kan forstå at titusenlappane flyg ut av lommeboka.

 

Misforstå meg rett - jeg sier ikke at det skal være å regne med at glødeplugger, som vel koster et par-tre hundre pr stykk, skal kunne påføre eieren kostnader på over 50.000,-, poenget mitt var vel heller at om man kjøper en bil som er >5 år gammel, så er man nesten dømt til å måtte svelge en del kostnader utover normal slitasje uansett om bilen er engelsk, tysk eller japansk.

Det er klart at hadde JLR (eller heter det LRJ?) gjort en litt bedre jobb enten i valg av glødeplugger eller i fresing av gjenger i topplokket (dette kan jeg ingenting om), sørget for en langt bedre dreneringsløsning fra takluke, lagt inn en forbrukssperre som hindret for lavt spenningsnivå, montert inn litt bedre EGR-ventiler (hvordan løser andre fabrikanter dette, alle biler må vel nå ha EGR-ventiler?), økt antall feilmeldinger før Webasto kutter til 20 eller sørget for auto-sletting etter en tid, etc. etc., alt i alt relativt små forbedringer kostnadsmessig i forhold til nybilprisen, vil jeg tro, så hadde jo bilen vært en bruktbilkjøpers drøm ;-)

 

Så jeg er enig i at dette er nærmest en skandale isolert sett, men ser man "the bigger picture" hvor man vurderer en 6 år gammel D3 opp mot f. eks. en 6 år gammel X5 så er min udokumenterte teori at man har like stor sjanse for å ryke på en ekstrautgift på f. eks. 50.000,- neste år på X5 som på D3, men at det for D3-en sin del irriterende nok kan dreie seg om en "bagatell" i form av glødeplugg mens det på X5-en kanskje er girkassa som sier takk for seg.

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Misforstå meg rett - jeg sier ikke at det skal være å regne med at glødeplugger, som vel koster et par-tre hundre pr stykk, skal kunne påføre eieren kostnader på over 50.000,-, poenget mitt var vel heller at om man kjøper en bil som er >5 år gammel, så er man nesten dømt til å måtte svelge en del kostnader utover normal slitasje uansett om bilen er engelsk, tysk eller japansk.

Det er klart at hadde JLR (eller heter det LRJ?) gjort en litt bedre jobb enten i valg av glødeplugger eller i fresing av gjenger i topplokket (dette kan jeg ingenting om), sørget for en langt bedre dreneringsløsning fra takluke, lagt inn en forbrukssperre som hindret for lavt spenningsnivå, montert inn litt bedre EGR-ventiler (hvordan løser andre fabrikanter dette, alle biler må vel nå ha EGR-ventiler?), økt antall feilmeldinger før Webasto kutter til 20 eller sørget for auto-sletting etter en tid, etc. etc., alt i alt relativt små forbedringer kostnadsmessig i forhold til nybilprisen, vil jeg tro, så hadde jo bilen vært en bruktbilkjøpers drøm ;-)

 

Så jeg er enig i at dette er nærmest en skandale isolert sett, men ser man "the bigger picture" hvor man vurderer en 6 år gammel D3 opp mot f. eks. en 6 år gammel X5 så er min udokumenterte teori at man har like stor sjanse for å ryke på en ekstrautgift på f. eks. 50.000,- neste år på X5 som på D3, men at det for D3-en sin del irriterende nok kan dreie seg om en "bagatell" i form av glødeplugg mens det på X5-en kanskje er girkassa som sier takk for seg.

 

Vel talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh-ugh!

 

Joda, Steffen, det snek seg inn en "muntlig skrivemåte" der. At en knekt som deg skulle ta meg på knekt er jo bare hyggelig. :D

 

Jeg skulle skrevet knekt eller brukket. Men for meg som er født og oppblåst i Bærum, og har en mor fra Frogner, så byr det meg litt i mot å bruke knekt... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Tar opp denne litt igjen :)

Min er litt sur nå når det er kaldt, den starter greit, men går ikke rent på alle sylindere.

Hvis man skal bevege seg utpå og bytte selv, er det noen preventive tiltak man kan foreta seg i forkant? F.eks kjøre en tilsetning/rens som fjerner sot i sylindere, og bør muligens motor være varm når de skal skrus ut? Hvis det lar seg gjøre uten brannskader da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar opp denne litt igjen :)

Min er litt sur nå når det er kaldt, den starter greit, men går ikke rent på alle sylindere.

Hvis man skal bevege seg utpå og bytte selv, er det noen preventive tiltak man kan foreta seg i forkant? F.eks kjøre en tilsetning/rens som fjerner sot i sylindere, og bør muligens motor være varm når de skal skrus ut? Hvis det lar seg gjøre uten brannskader da. :)

 

Edit: Her skjedde det en feil gitt! denne har jeg postet før. :)

Endret av Geir K.H.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Tar opp denne litt igjen :)

Min er litt sur nå når det er kaldt, den starter greit, men går ikke rent på alle sylindere.

Hvis man skal bevege seg utpå og bytte selv, er det noen preventive tiltak man kan foreta seg i forkant? F.eks kjøre en tilsetning/rens som fjerner sot i sylindere, og bør muligens motor være varm når de skal skrus ut? Hvis det lar seg gjøre uten brannskader da. :)

 

Edit: Her skjedde det en feil gitt! denne har jeg postet før. :)

 

 

sier sikkert dette i seneste laget nå.. Men skriver det så andre kansje kan få nytte av det som står her.. det vil jeg fraråde deg på det sterkeste.

Byttet på min i desember i fjor, d3 06 mod.. alle knakk untat en.. jeg brukte jahrman motorteknikk å det var jeg velldi gla for.

kommer med en fast pris og holder seg til den UANSETT, dreiv på med min i nesten 2 døgn pga mye plunder..

så det vill jeg si meg fornøyd med..

er og anbefale fra min sin side hvertfall=)

Endret av Moen.d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man kjøpt spesial verktøy for å trekke pluggene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har forstått det, så stikker glødepluggen nedenfor gjengingen i blokka. Glødetråden stikker ut, og når denne blir slitt blir den kortere. Det betyr at selve glødetråden varmer opp den delen av gjengene som stikker nedenfor gjengingen i blokka. Ved gjentatte ganger med oppvarming og avkjøling, så sier det seg selv at dette sitter godt til slutt. :(

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste verksteder kan for lite om dette og prøver derfor å skylde på bilen/kunden. Vi har sett idiotiske episoder fra merkeverksteder allerede, i over 100.000-kronersklassen. Det er derfor vi trenger folk som Jahrmann og Clausen til å hjelpe oss med dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva det er som gjør att di knekker.. Men jeg hadde hvertfall 3 stk som var defekte.

Byttet da alle 6, og det var 5 stk som knakk.. var innom ett Land Rover verksted på Hamar og spurte hva det ville koste og bytte dem der.. Nei det viste seg og vere en enkel og billi sak. :) Men hadde hørt att velldi ofte så knekker disse.. Så spurte hva prisen var hvis det kankk EN plugg.. Jo da var minste prisen 75000,- <_< Med eller uten mva, det vet jeg ikke..

Er i vertfall glad jeg fant denne tråden her :D

Endret av Moen.d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja,,,,, de må jo på et tidpunkt sikkert byttes, så kanskje noe preventivt bytte av dem. Hadde gjort seg.

 

Tror vi nærmer oss 160 000km.

 

Vet ikke når dem erfarings messig ryker..... men det spørs jo sikkert på bruken, og klimaet der bilen brukes?

 

http://www.island-4x4.co.uk/glow-heater-plug-tdv6-tdv8-delphi-1354289g-p-15603.html

 

Er ikke værre pris, enn at eg godt kan være med på et kjøp av disse.

Nå vet eg at ihvertfall 1, ble bytta rett før eg overtok bilen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Hei,

Jeg har lest stien omkring skifte av glødeplugger og det er skremmende lesning.

Har nettopp fått mail fra Mekonomen i Haugesund at glødepluggene må skiftes og dette "kan" bli en kostbar affære hvis de knekker.

Er det noen som kan gi meg en anbefaling og om det noen på vestlandet som kan gi en fastpris på skifte?

 

På forhånd takk for svar.

 

Mvh Bjørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...