Gå til innhold

Tungstarta 2002 Td5


Simen Egge

Anbefalte innlegg

Når jeg sku dra fra jobb på morran idag brukte jeg utrolig lang tid for å få starta defendern. Da jeg endeli fikk starta opp ville ikke dieselpumpa slutte å gå (som den vel ska gjøre etter ca et halvt minutt?) Kjørte hjem, tappa ut litt a dieselfilteret, og da var dieselen utrolig varm. Prøvde å starte igjen å det gikk smertefritt, men dieselpumpa hvina å gikk fortsatt. Kjørte te EWS, kvælte bilen utenfor sjappa og bilen ville ikke starte igjen. Gikk inn, kjøpte nytt filter og byttet. Vips, lettstarta som bare det og dieselpumpa slutta å hvine etter ca 30 sek. Så når jeg sku kjøre ista, var den tungstarta, igjen. Kjente på dieselfilteret, glovarmt. Tappa ut litt diesel, kinna, starta som bare det. Så er spm: er det normalt at dieselfilteret ska bli varmt, hvorfor starter bilen etter å ha tappa ut dieselen, å kan jeg ha luft i systemet som kødder til. Bilen går som ei kule når jeg først får start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel blir varm, dette er normalt. Startproblemet kan være ventilen (100-200kr) i filterhuset som skal slippe evt luft ut, eller injektorkobberskiver (totalt 20kr) som lekker luft inn i dieselen.

Jeg holdt på med feilsøking en god stund, det som var rart var at filterbytte fikset det. Viste seg å være enveislufteventilen i filterhuset. Motorpool tror jeg har den på lager... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært der med Td5 i Disco2. For meg hjelp ikke bytte av enveisventilen, men bytte av kobberpakningene på dysene.

Husker godt at filteret ble veldig varmt.

Ville gjort som Rolf foreslår, start med enveisventilen, billig og enkelt å gjøre selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...