Gå til innhold

At Vi Gidder -4,6 P 38 Eas Failure - På Felgen.....


ThorSandnes

Anbefalte innlegg

Thor, en avansert bil med mye elektronikk vil nødvendigvis har mer el problemer enn en bil med lite elektronikk.

Å eie en slik bil som er 13-14 år gammel, så bør man nok ha en litt annen innstilling i forhold til diagnose verktøy.

Man feilsøker stort sett datautstyr med diagnose og ikke med skrutrekker..

 

Men, er helt enig i at det er slitsomt når det skjer ting jevnt og trutt, ingen er uenige i det.

Men, poenget mitt er at disse feilene er ofte rimelig greie å løse om man har diagnose tilgjengelig.

Og når man først har rettet opp i svakhetene i elektronikken, så virker det for min del som det er permanente løsninger. Det er i allefall min erfaring.

 

Til sammenlikning så er 50% av taxiene i Oslo sentrum fyllt med utkoblet utstyr fordi feilsøking er dyrt og tidkrevende.

Litt av samme årsaken, mye elektronikk og mye utstyr, som ALLTID krever diagnose for å løses.

 

Mitsu ASX er fine biler, er nok en del elektronikk der og, føler meg heller ikke sikker på at alt av elektronikk funker på den bilen når den er 14 år heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Må ta i betraktning at en bil på 15 år har null - 0 - kroner i avskrivning. Da må man finne seg i å bruke noe tid selv eller penger på andre måter. Han som kjører rundt og smiler fordi det "aldri er noe kluss med bilen" skreller glatt av 50 lapper i året som han ikke ser. Er han uheldig er det noe som ryker LIKEVEL. Jeg skjønner endel med disse bilene etter fem stk på 20 år, men først og fremst skjønner jeg at de må fikses av folk som kan bil. Det er ikke meg og gudene skal vite at det ikke har vært de såkalte merkeverkstedene. Men det finnes noen gode småverksteder og der vil man oppdage at det ofte er en liten filleting som gjør at "ikkeno" virker. Samler du opp tilstrekkelig arbeid så vi snakker penger, er det bare å ta den til England. For de kronene du får en gammel Mazda her på berget får du fikset bilen tilbake til den luksusbilen det er. Men det finnes enklere bilhold. Hvis det er eneste målestokk er du i feil forum ;) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, godt at noen reagerte, nå har jeg fått EAS ECU kan jeg bytte den selv eller må det noe resetting til? Så mente de at bryterpanelet til vinduene var synderen for strømlekkasjen så det er nytt samt bryter og solenoid for bensinlokk så nå er det håp!

 

Er noe rart som skjer når jeg kjører i bratte bakker også, da mister den liksom kreftene og jeg må se meg forbikjørt av gamle damer i elbil..... hva kan det være?

 

Mvh Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia, takk for svar, BCU som må i diagnose....? Er det noen her i Rogaland som kan hjelpe med dette, noen som ikke er fornærmet over tråden her! :-)

 

Kan jeg bare sette inn den nye EAS ECU eller må den kalibreres?

 

Tenkte jeg kunne bruke søndagen til det....

 

Mvh

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri gjort det, så vet egentlig ikke, men vil tro å bytte den kan du nok gjøre selv men vil tro høydene nok må kalibreres med diagnosesystem. Somsagt, er bare noe jeg antar, så ikke skyt meg om jeg tar feil:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er i samme enheten på P38. Dvs du har en ECU, det er BECMen.

Den har flere undersystemer, ett av de er EAS.

Jeg ville ikke byttet BECM uten å vite litt mer sikkert hva som plager bilen din.

 

Angående oppoverbakker, girer kassa di ned som den skal?

Hvis du blir stående fast i tyngste gyr, kan en bratt bakke bli hard og forsere.

 

Jeg tror kanske du bør finne noen velmenende entusiaster med peil og diagnose, eller ett kunnskapsrikt verksted med en smule sympati.

En BECM med nye nøkler, tømt og programmert koster noen kroner, så er litt dumt å gjøre det før du vet hva som er problemet.

Håvard i Halden hadde vært en veldig god idé her, men du bodde i andre enden av landet om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er i samme enheten på P38. Dvs du har en ECU, det er BECMen.

 

Eh, det stemmer da slett ikke. P38 har tvert imot flere forskjellige datamaskiner i seg enn noen annen bil jeg har vært borti. BECM sitter under høyre forsete, mens ECU for EAS er en av (hvis jeg husker rett) tre stykker under venstre forsete (girkasse, transferkasse og EAS). I tillegg er der ECU'er i motorrommet (for motor og ABS), under dashbordet (for luftputene), og i dørene (for vinduer og speil). Har man forseter som husker innstillinger, har de hver sin ECU montert under forkanten av sitteputen, også. Og så er der muligens noen jeg har glemt. :)

 

Akkurat EAS-ECU'en er forøvrig i en særstilling fordi den har RS232-grensesnitt, som endog er ført frem til OBDII-kontakten under dashbordet. Det er grunnen til at det finnes programvare for PC tilgjengelig som man kan bruke til testing og kalibrering av EAS, og som bare trenger at man lager en enkel kabel for å koble en serieport på PC'en til OBDII-kontakten.

 

-tih

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare sette inn den nye EAS ECU eller må den kalibreres?

 

Sikkert ingen stor sak å skifte den, men kalibreres skal den, ja. Jeg skrev litt om det her:

 

http://www.rangerovers.net/forum/7-range-rover-mark-ii-p38/46711-eas-issues-again.html#post383757

 

Av PC-programvare for dette ser det ut til at den fra Storey Wilson er mest populær. Du kan laste den ned, gratis, fra web-siden hans, og kjøpe en kabel av ham, eller lodde sammen en kabel selv:

 

http://www.rswsolutions.com/index.php?option=com_content&view=article&id=49&Itemid=27

 

-tih

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eh, det stemmer da slett ikke. P38 har tvert imot flere forskjellige datamaskiner i seg enn noen annen bil jeg har vært borti. BECM sitter under høyre forsete, mens ECU for EAS er en av (hvis jeg husker rett) tre stykker under venstre forsete (girkasse, transferkasse og EAS). I tillegg er der ECU'er i motorrommet (for motor og ABS), under dashbordet (for luftputene), og i dørene (for vinduer og speil). Har man forseter som husker innstillinger, har de hver sin ECU montert under forkanten av sitteputen, også. Og så er der muligens noen jeg har glemt. :)

 

Akkurat EAS-ECU'en er forøvrig i en særstilling fordi den har RS232-grensesnitt, som endog er ført frem til OBDII-kontakten under dashbordet. Det er grunnen til at det finnes programvare for PC tilgjengelig som man kan bruke til testing og kalibrering av EAS, og som bare trenger at man lager en enkel kabel for å koble en serieport på PC'en til OBDII-kontakten.

 

-tih

Feilinfo, bra du rettet opp i det ;)

Har ikke vært på ECU jakt enda selv, skal finne til SRS systemet dog, da det ikke er helt med på bilen min.

Feil i BECMen har i allefall konsekvenser over hele bilen, men det skyldes kanskje at den styrer strøm til alle de forskjellige enhetene??

At det er mange små ECUer rundt omkring er vanlig, sitter ett par\tre i vaskemaskina di og ;)

Men, leste litt generelt om el i P38 og der ble det skrevet at BECMen hadde for mange oppgaver, og at det fikk så fatale konsekvenser når den først tryna? Jeg overtolket nok den setningen noe ;)

http://www.rangerovers.net/repairdetails/becm/index.html

Skal lese litt mer detaljer her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg er litt nysjerrig på, det er hvordan verkstedet kom frem til at du trengte ny EAS ECU?

Som jeg tidligere rotet litt med, BECMen leverer strøm til enheter rundt omkring i bilen.

Har de sjekket at EAS ECU får strøm?

 

Har en Pysjå familiebil selv, orket ikke jobbe på den, så sendte den på verksted.

Fikk tilbake bilen 3 ganger før de endelig byttet inn riktig del. Virker som de bare kommer med forslag og håper det er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - jeg blir litt svett... de på verkstedet som skal være gode på dette sa at dette var feilen og da har jo en normal hobbymekaniker ingen tjans til å overprøve? Nå det er sagt gikk den ikke gjennom EU for ett år siden pga slark i oppheng og når jeg hadde fått nye kuler sa det andre verkstedet at det var bare tull å bytte dem da det var like mye bevegelse i de nye.. og vips så har jeg for 600 gbp i ekstra deler!

Jeg har tid på tirsdag så skal gi rapport etter den har vært der?

Mvh Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar - jeg blir litt svett... de på verkstedet som skal være gode på dette sa at dette var feilen og da har jo en normal hobbymekaniker ingen tjans til å overprøve? Nå det er sagt gikk den ikke gjennom EU for ett år siden pga slark i oppheng og når jeg hadde fått nye kuler sa det andre verkstedet at det var bare tull å bytte dem da det var like mye bevegelse i de nye.. og vips så har jeg for 600 gbp i ekstra deler!

Jeg har tid på tirsdag så skal gi rapport etter den har vært der?

Mvh Thor

Thor, du må bare stole på verkstedet har du først vært der.

Men, håper verkstedet ditt er litt mer seriøst enn der jeg nylig har vært, for de bare prøvde seg frem egentlig.

Fikk det til tilslutt, men det ble mye frem og tilbake.

Historien din om bærekuler har jeg vært borti for å si det sånn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heia og vel overstått påske! Da har jeg hentet bilen og fått ny EAS ecu samt nytt bryterpanel og tanklokkbryter. Ble bra men den vil ikke heve/senke seg, står i høyeste posisjon og verkstedet fant ikke ut av dette.... Den dårlige ytelsen i motbakker var en kaputt Lambda sonde så nå er det mer futt enn jeg noengang kan huske.

Faktisk er den så god nå at jeg ikke harlyst å selge men den går på Finn allikevel - fornuften skal få bestemme. Men hva den skal koste er jeg veldig usikker på...

 

Mvh

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bra men den vil ikke heve/senke seg, står i høyeste posisjon og verkstedet fant ikke ut av dette....

 

 

WTF, her får du ny EAS ECU, også vil ikke bilen heve og senke seg - også sier du det ble BRA :blink: .

Jeg blir nesten helt matt av disse tilbakemeldingene fra Dere som har levert bilen på verksted for å få profesjonell hjelp med ett problem.

 

For meg tyder disse tilbakemeldingene på at det da er kun en liten håndfull verksteder som er istand til å håndtere disse bilene.

Så gjør ditt valg med omhu, hvis du havner i en situasjon der LRn din må ha verksted besøk. Og vær krystall klar i din dialog med verkstedet ved innlevering.

 

Sagt på en annen måte, jeg hadde aldri akseptert å betale for bytte av EAS ECU på verksted hvis ikke systemet fungerte tipp topp når jeg hentet bilen - det måtte de ha fixet opp i, og innenfor den prisen som var avtalt ved innlevering første gang.

men det er meg ;) jeg strekker meg langt for å prøve å håndtere problemene selv( kanskje nettopp pga slike tilbake mld )

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett men disse skal være flinke her borte, men de sa aldri at de var sikre.... unansett gikk den tilbake til fault mode så nå er den på verksted igjen med to ukers ventetid! Herlig, trøsten er at jeg får kjørt litt e-type om dagene, det bedrer humøret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bare en liten oppdatering og litt kaldt vann til de som lurer på å kjøpe p38..... fortsatt ikke i orden, verkstedet mener at den nye bcm ikke virker da de ikke får den til å kommunisere med resten. De i england stiller seg uforstående men har bedt meg om å returnere for sjekk. I mellomtiden satte verkstedet inn en defekt bcm som løftet opp bilen uten at de kan si hvorfor.....

Jeg er enig i at livet er for kort for kjedelige biler men det er vertfall for kort for biler som ikke virker!

Så jeg får vente og se, sparer jo sykt i bensin for hver uke ekstra den står i ro!

Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har fått nok av feilene på EAS på min 1996 og skifter nå til vanlig fjæring. EAS fungerte vedlig bra frem til i fjor, men det siste året har har problemfyllt. Når i tillegg til dette det snart er tid for å skifte belger har jeg bestemt meg for å kaste ut luftfjæringen. Jeg kommer til å legge ut en masse deler i løpet av kort tid og hvis noen er interessert i ventilpakke, kompressor eller ECU er det bare å sende en IM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt det samme av verkstedet her. Sjekket med famous four og de kunne ikke anbefale dette da de hadde bestemt seg for ikke å føre converion kits siden bilen ikke er godkjent med dette i UK. Hvordan stiller dette seg her hvor vi har flere rare regler enn de fleste land til tross for at vi har færre biler enn de fleste...

 

Noen som har konvertert og hvem fører kit?

 

Venter fortsatt på delen som er til sjekk i UK......

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...