Gå til innhold

Bytte Ut Original Kjølevifte Med Termostatstyrt På Rrc 3.5 V8


Andychap

Anbefalte innlegg

Jeg har montert to elektiske vifter fra Biltema. Funker.

 

Hvorfor? Fordi jeg har en bryter så jeg kan skru de av når jeg kjører i vann og gjørme. Litt mindre møkk i motorrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert to elektiske vifter fra Biltema. Funker.

 

Hvorfor? Fordi jeg har en bryter så jeg kan skru de av når jeg kjører i vann og gjørme. Litt mindre møkk i motorrommet.

 

Ok, høres fornuftig ut. Da har du fjernet den originale som går på blokka antar jeg?!

Det jeg tenker på er om det er noe hold i tanken min om at motoren blir raskere varm med en termostatstyrt vifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om viskosekoplingen fungerer trekker ikke vifta mye kaldluft. Den henger bare med på luftstrømmen som likevel suser forbi.

 

En gammeldags rullegardin foran radiator, gjerne styrt innenfra, burde løse problemet kanskje.

 

En orginal bil i den alderen fortjener orginalitet.

 

Hva med motorvarmer før oppstart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt en geländewagen med henholdsvis viskosevifte og bryteraktivert elektrisk vifte.

Dette var en 3ldiesel. Kom varme i apparatet på eksakt samme tid med eller uten viskosevifte.

Du har bensin i tillegg, denne burde vel bli lunk på ganske fort??

Du har fungerende termostat?

 

Det eneste viskosevifta gjør når du kjører mens motoren er kald er å føre øøøøøørlitegranne mer kaldluft over motorblokka enn det bilens fremdrfift gjør på egenhånd. Dette betyr nesten ingenting, eller bortimot null på kjølevannstemp.

Endret av valvolainen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et tips ang. elektrisk vifte..........ikke gå for den varianten som skal festes rett på radiator. Den kan fort ødelegge både radiator og seg selv............hvordan vet jeg dette?? ........egen erfaring!! Ville gått for en variant som har en egen ramme. Den jeg kjøpte skulle festes med noen slags strips gjennom registeret i radiatoren......dårlig løsning!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt problemer med stripsløsningene,men el.viftene jeg har prøvd gir dårligere kjøling ved max belastning av motorover tid i terrenget.

Max belastning for meg er fire kjettinger,v-åtter,fullsperret drivverk og snø over winchhøyde på godt hevet bil.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...