Gå til innhold

Kan jeg ta sjansen?


crashbanger

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er en kar på 25, er på utkikk etter ny bil. jeg bør helst bruke under 200 000,- på det, men vil ha litt "premium" følelse, samt sitte litt høyt og komfortabelt.

En bil som kan kjøre fort er ikke det viktigste, da jeg er interessert i å beholde lappen, men det betyr heller ikke at jeg ønsker å være noen sinke i trafikken.

 

RR er noe som startet som min far's drøm, og har smittet over på meg. Jo mer jeg leser om dem, jo mer har jeg lyst på.

 

Men, noe som er kritisk er reperasjonsutgifter. Jeg har ikke skrudd så mye ( har ingen ålreit plass å skru, ingen til å lære meg, men etter jobb er man brått sliten, samboer som krever litt og andre hobbyer, så jeg vil skru minimalt selv, evnt sette bort til noen som kan gjøre en mørkejobb).

 

Er det mulig å få er RR jeg vil trives med, som ikke klemmer for mye på lommeboka? Jeg mener, jeg er litt i etableringsfasen, og dårlig råd kommer vi til å ha, men med en god bil, så har jeg noe positivt å glede meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Og velkommen på forumet

Eg har ikke erfaring med bruktkjøp på rundt 200 000 ,men ser på finn at det ser ut som p 38 er biltypen du ser etter?

Dyreste er for tiden 2001 modell tidligere omtalt her:http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=63519&hl

Her står det ikke noe om garanti, men normalt får en 3 mnd

 

Da har du litt å kjøpe deler for, dette er jo ikke akkurat noen ny bil (12 år) så reperasjoner må alltid påregnes uansett.

Det beste økonomisk er: å sette deg inn hvordan feilsøke (hjelp finnes ved å skrive og lese hva andre har fått til her på forumet) evt. investere i diagnoseutstyr for å få ut feilmeldinger på bilen,

Kjøpe deler fra norske delepushere, EWS for eksempel eller desse engelske.

Ha en god slump i bakhånd dersom du må til verksted (evt bygge opp et vedlikeholds fond)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo noe lignende den som er omtalt i linken, jeg kjenner den bare som 2001 mod. kjenner ikke de andre betegnelsene.

Det er jo snakk om en bruksbil, så luksus som klimaanlegg er nesten et must ( bortskjemt med min nåværende peugeot 406 )

 

småskader i karosseri er helt ok, så lenge det enkelt kan fikses selv så det ikke ruster opp, viktigste er ikke at lakken er strøken, den vil sikkert få noen skader får eller siden uansett.

 

men etter å ha søkt på nettet så fant jeg få kalger på 2001 mod ( luftfjæringen gikk igjen som et problem), mens 2003 så var det MYE mer forskjellige feil? noe jeg bør passe på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min egen del, så har jeg hatt P38 med chippet motor på oppmot 170 hk, den kjørte jeg på 1,25 L/mil på vinterføre, målt over en vinter.

På sommerføre og motorveihastighet lå jeg ned mot 0.85 L/mil.

Den L322 som jeg har nå går på 0.94 L/mil på sommeren og 1.05 L/mil på vinteren. Merker ikke så mye til at den er 3.0 L mot de 2.5 L som var i P38.

Men det å ha den sikkerheten som L322 har med bl.a ESP og flere Airbag betyr mer.

Så da er det vel bare for deg å prøvekjøre begge modellene og utifra økonomien din avgjøre hvilken det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Helt ærlig, jeg er jo selv blitt entusiast med tiden basert på min forkjærlighet til Range Rover og Land Rover Defender.

Men hvis du ikke skrur bil selv, frykter jeg at å eie en RRp38 vil bli en meget kostbar affære, dette hevder jeg etter å ha vedlikeholdt min RRp38 i drøye fem år.

Grunnen til at du kan ha ett moderat vedlikeholds budsjett er jo tilgangen på rimelige deler fra div. utenlandske leverandører. Dette fordrer jo nettopp at du er istand til å montere disse på egenhånd eller har vennekrets som kan gjøre det for deg.

Frykter at verksted kostnader fort vil bli astronomiske hvis du er avhengig av at hver minste ting skal utføres på verksted til timepris.

En enkel ting som å bytte alle bremseskiver og klosser, gir deg en kjempe differanse i pris med skiver og klosser kjøpt fra UK- montert selv, kontra utført på merkeverksted...tror vi fort snakker om drøye 10 000 kroner i pris forskjell.

Egentlig vil jeg ikke anbefale noen som ikke kan skru bil selv, som i tillegg har anstrengt økonomi å kjøpe seg en stor tung firehjulstrekker som eneste familiebil...Det er nå min mening.

 

Men for all del, det er en fantastisk bil ;) .

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, Brage. RR på sett og vis en drømmebil jeg kan ta meg råd til å kjøpe, men det er det vedlikeholdet jeg er bekymret for. Har klart å styre unna de annonsene lenge nå, sett på ting som outlander og forester, for å ha rimelige alternativer, men disse bilene er egentlig veldig "grå" om du skjønner.

 

Har lyst på en bil jeg gleder meg til å kjøre, som jeg vet tåler en liten støyt og ikke setter seg fast bare fordi underlaget er litt fuktig gress :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på en annen måte da CBanger. Hvis du velger Landrover Range Rover har du ihvertfall muligheten til å skaffe billige deler og slitedeler. Den muligheten utgår med de andre alternativene som Merce, Pajero og andre kjente fire hjulstrekkere fra rundt om.

Problemet ligger her, RR ny kostet i sin tid over 1 million kroner, og det gjør de jo ennå. Når du idag kan få deg en RRp38 for under 100 tusen kroner, så blir plutselig en vedlikeholdskostnad på 20 tusen kroner en stor utgift sett i prosent av kjøpskostnaden, men det var det jo ikke i sin tid for de som var økonomisk stilt til å gå å kjøpe en slik ny. De kunne dessuten ubekymret støtte seg på nybil garantien.

 

Hvis du absolutt skal ha en stor offroader så er jo Lr billigere å vedlikeholde for egen regning en de fleste andre, men det var det med å skru selv da.

 

Lykke til uansett.

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Crashbanger.

Du er der jeg var i september i fjor. Minus samboer. Ikke noe plass å skru, relativt midt i etableringa ( ble utsatt litt da jeg spiste litt av husfondet for å kjøpe bil :P )

Har aldri skrudd særlig bil før, men villig til å lære. Skal blant annet prøve meg på bytte av frontlykter, spylevæske tank, bremseskiver og bremseklosser til sommeren. Kanskje luftbelgene i fjæringa også :P

 

Jeg har kjørt en P38 2,5 DSE i 7000 km og kan ikke si jeg har angret enda. Jeg var vel helt ærlig kaldsvett av ærefrykt de første 1500 km, men når du lærer bilen å kjenne så går det greit. Det er en Land Rover, det er anderledes.

Har fortsatt en del spørsmål om bilen men støtt og stadig besvarer de seg selv når jeg leser her på forumet, andre fora, ser på youtube etc.

Har den inne til verksted nå for å få den gjennom EU/PKK og jeg merker vel at jeg betaler nå for tildligere eiers synder og bilens manko på oppsyn. MEN! når synder er tilgitt og bilen er frisk igjen OG om du klarer å holde den under oppsyn selv skulle du ikke ha store problemer med bilen i drift. Sjekke oljer, filtre, bremser og en dæsh med sikringer og kontakter så er du veldig godt i gang. Det er forholdsvig enkelt å lære seg det grunnleggende og ved hjelp av forumet her kan du få bratt lærekurve. Som nevnt tidligere i tråden her, deler kan skaffes rimelig billig. Verkstedregninger på større summer kan fort spares inn ved at du gjør iallefall det enkleste og minste selv.

 

Mitt tips til deg er å tenke over følgende:

-Er det virkelig noe jeg kan bruke så mye penger på akkurat nå?

-Er det virkelig noe jeg villig til å bruke så mye penger på?

-Hvilke andre alternativer har jeg? Sett gjerne opp en liste med konkrete forslag og mål de opp mot hverandre. (Disco, defender, freelander, RR, etc)

-Har jeg tenkt helt igjennom hva regnestykket per år blir på bilen? drivstoff, verksted, avgifter, forsikring, etc.

 

Dersom hjartet sier ja og alle svarene over svinger samme retning, ta høyde for følgende:

-Vær nøye når du sjekker bilene du besiktiger. Har du ikke peil, få gjerne med deg en som har.

-Kikk på så mange biler av ønsket modell du kan, selv om du kanskje ikke mener å kjøpe akkurat den.

-Finn ut hva som er de vanligste feilene med den modellen du er ute etter og hva du skal se etter. Alle modeller har sine "kjennetegn"

-Ikke vær utålmodig. Det ligger kanskje ikke så mange til salgs akkurat nå, men det er en jevn gjennomstrømning av LR på markedet. Hold hodet kaldt!

-Ikke se deg blind på prisen. Se den opp imot hva du får, hva bilen har vært igjennom og hva den trenger. LR finnes i de fleste prissjikt som brukt, men du får som regel hva du betaler for.

 

Når du snakker med selger kan du jo ta med deg den inkvisisjonslista jeg hadde skrevet på underarmen;

-Nå værende eiers kjørestil og bruk av bilen. Er den kjørt hardt eller har trekkt mange tunge lass?

-Hva er gjort med bilen i nåværende eiers eie? (større reperasjoner, endringer, ombygninger, chipping etc.)

-Mangler. Hva mangler. Det mangler alltid noe. Kan være noe smått, men noe mangler. Hvor vanskelig er det å erstatte/skaffe?

-Be om å få se service heftet og eventuell annen service historikk. Har eier gjort rep. og service selv? Be om dokumentasjon, hvis noen.

-Prøvekjør! og sjekk følgende mens du ruller:

-->Alle knapper. Trykk og sjekk at ting virker på alle settings. Radio/cd, vinduer, seter, lys, varme, vifter, luftfjæring, etc. Vet du ikke hva/hvor knappen er, spør eier.

-->Alle gir. Høy og lav. At den går i gir, går ut av gir og lydene ikke er som et barnekor første øvingskveld.

-->Luftfjæringa om den er der. Sjekk at du kan heve og senke bilen til alle nivåer uten at den blir skjev i en eller flere av hjørnene. Lytt gjerne også etter luftlekkasjer på vei ut av bilen. Bilen bør skal helst ikke "sette seg" på bump stops med en gang tenninga slås av.

-->Motoren. Starter den greit? Klikking, klakking, tikking, dunking, grining? Mye oljesøl på/under motor og motorrom? Ser rør,ledninger og motoren generelt hel ut? Se etter smelteskader, morkne slanger, sprekte deler, manglende deler.

-->Kjøreopplevelsen generelt. Ulyder, vibrasjoner og de greiene der.

 

Om du har mulighet, prøvekjør en bil av typen du er ute etter som er helt frisk FØR du prøvekjører mulige kandidater. Da får du et litt bedre referansepunkt og noe å måle kandidatene opp mot.

Og husk, jo mindre eier kan svare på og jo mer lyssky forklaringer på skader/mangler er, jo lenger bør du trekke unna.

 

Om du velger en P38 slik jeg gjorde, vær obs på følgende når du prøvekjører/kjører første gang.

Det er en stor bil. STOR bil. Store biler på luftfjæring ligger annderledes i svinger en "normale" biler.

Ser du på en DSE/DT versjon? Ja, den er lat. Tung bil og en sparsom motor. Det blir du vant med. Merkes stort sett bare i lengre bakker for min egen del.

Tung, stor og tørst. Du får MANGE biler som går på mindre per mil. Men ikke med samme sjel. Ta det med i beregninga. Med riktig kjørestil og en velholdt bil kan du redusere forbruket.

 

 

Ble mye dette, men jeg ble ivrig :P Håper dette hjelper deg litt på veien mot LR-eier :)

 

EDIT: trykkleifer

Endret av Vigge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RE: Vigge

 

Godt å høre jeg ikke er alene med problemstillingen ;)

 

Med samboer og boligkjøp i løpet av de nærmeste årene, og litt mas om unger i tilegg, så er dette kanskje min siste sjan på leenge til å kunne kjøpe en bil ut ifra hva jeg har lyst på. Men jeg har lyst på mye, men er likevel kresen.

Tanken på å kjøpe peugeot eller citroen stv med 1,6 gjør MEG morgenkvalm.

 

andre LR, kan jeg godt vurdere, men har en liten svakhet for konge følelsen. Jeg har prøvd i det lange og brede å finne et fornuftig alternativ.

Har sett på forester,outlander, qasqai(eller åssen det skrives), og alle de andre. lest meg opp på pajero, pathfinder, landcruiser.

 

defender er hardcore versjonen? det blir mye asfalt og e6 på meg, så jeg er mer bedagelig anlagt.

freelander vet jeg lite om, bortsett fra at han far en gang sa at den ikke var no :P

disco ser jeg på til tider :) men noe som lyser igjennom er: RR vil være bedre :P

 

RR er den mange av de andre blir målt mot, de taper på alt, omtrentlig.

 

på finn har jeg funnet en del modeller fra 98 opp til ca 00 i 2 prisklasser ( og alt i mellom seff.) man kan betale 100k for dem, eller 200k for dem. 100k, så har jeg mer økonomisk frihet og har bedre råd til rep. 200k, så bør jeg ha en periode med minimalt med feil, og da evnt lite/rimelig.

 

p38, lr322?? p38= 2,5 diesel? lr322 = 4,6 vouge bensin?

 

Jeg er virkelig skeptisk til undermotorisering. men jeg er i dag vant til en bil som kjører på 0,9 blanda kjøring, så er villig til å være mer fleksibel der.

 

Men siden det virker som om du har vært litt uheldig, hva har vært galt, hvordan har du fikset det (hvis du fikset selv, hvor lang tid) og hva kostet det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden det virker som om du har vært litt uheldig, hva har vært galt, hvordan har du fikset det (hvis du fikset selv, hvor lang tid) og hva kostet det?

 

Har ikke vært særlig uheldig vil jeg si. Men jeg tror hun som solgte meg bilen ikke har vært like nøye med å sjekke oljer og slikt. At bilen egentlig bare var for A til B for henne, men med dollartegn på. Skal ikke banke i bordet på det, men en liten magefølelse jeg fikk da jeg kikket på bilen og skrev kontrakten.

Har ikke vært noe særlig å fikse før nå. Har/hadde noen særs slitne bremserør, en sliten simring i girkasse og en begynnende oljelekkasje på en oljekjøler. Alle disse vil jeg vil si kommer før eller siden egentlig.

Jo, også har jeg en frontrute som jeg mistenker har sitti på bilen siden fabrikken for den er _utrolig_ ripete og fæl :P Venter på en steinsprut så jeg får den på forsikringa, ellers koster den meg 16 høvdinger.

Prisen man betaler for ei så stor frontrute og luksusen ved å ha varmetråder i den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...