Gå til innhold

D3: noen som kan sjekke feilkode(r) i Oslo? (suspension fault)


grenness

Anbefalte innlegg

Har hatt en mistanke, sammen med @CaspianBlue, om at noe ikke var helt på stell med luftfjæringen på min relativt nyinnkjøpte 2007 Disco 3 HSE PP.

Unormalt mye bråk fra kompressoren, og av og til også litt krøll om man forsøker å heve/senke.

Jeg var hos forhandler for en uke siden, mekanikeren sa han egentlig ikke oppfattet noe unormalt og (kanskje viktigst av alt for ham) han fant ingen feilmeldinger.

Men i dag skjedde det altså: på vei til ski så sa det plutselig plong og jeg fikk melding om "suspension fault" og gult ikon som etter hvert ble rødt og jeg fikk beskjed om å holde meg under 30 mph.

Alt virket ellers normalt så vi fortsatte til skogs og parkerte.

Visuelt så alt bra ut utenifra også.

Tilbake fra skitur var feilmeldingene borte, og i løpet av den 15 minutters bilturen hjem var det ingen nye feilmeldinger.

Et par korte turer til på tampen av dagen gikk også helt uproblematisk, og jeg mener også jeg hørte/kjente at kompressoren slo inn.

Men uansett, nå skal det vel befinne seg en eller flere feilmeldinger i systemet som kan leses ut.

Forhandler er varslet om feilmeldingen i dag, men saken er at han er i Halden og jeg er i Oslo, og det hadde vært veldig praktisk om jeg kunne gitt ham litt mer detaljer slik at han kanskje kunne ha bestilt opp deler til jeg får kommet meg ned til ham - hvis ikke blir det først en tur ned så han kan diagnostisere, så må jeg antakelig vente flere dager på deler og så reise tilbake igjen :-(

Diagnoseverktøy ser jeg verdien i, men det har jeg ikke fått sett på ennå.

Så spørsmålet er altså om det er noen her i Oslo som har et diagnoseapparat som ikke er bundet til egen bil, og som kunne ha lest ut feilmeldingene i min bil så jeg kan sende disse ned til forhandleren?

 

Mvh

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Hawkeye, som vel skal gå på alle D3 (?). Men usikker om den leser ut feil på det som har med luft å gjøre (uten adaptere ,som jeg ikke har) det vet kanskje andre her inne? Den leser i hvert fall Diagnostic Trouble Code (DTC) så har den lagt seg der bør det komme frem.

 

Jeg bor i Asker.

Endret av Rico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere, kompressor skal ikke bråke eller rakle eller gå hele tiden.

 

Jeg fikk også denne forklaringen fra en "LR-mekaniker" hos herværende tidligere LR-forhandler. Etter et år uten reaksjon og med noen nye ører og øyne på saken ble både kompressor og brakett byttet. Hadde for øvrig tidligere byttet både ventilblokker og relé.

 

Nå går den lydløst og når den skal. Ikke noe klirr fra ødelagt brakett, ikke unødvendig pumping pga lekkasje.

 

Stå på! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten oppdatering.

I går var jeg innom @chocolademan og han hentet ut det som var av lagrede feilmeldinger i bilen (jeg er nokså sikker på at alle feilmeldinger sist ble slettet 28. desember av Bilbutikk1 i Moss).

Se listen med feilmeldinger lenger ned.

 

I dag var jeg så hos forhandler og leverte bilen sammen med listen over feilmeldinger.

Jeg pratet da en stund med mekanikeren, som gikk igjennom listen.

 

Jeg fikk ikke helt "god-følelsen", mange av kommentarene hans var av typen "dette er veldig vanlig" og "dette behøver ikke bety noenting" eller "fordi jeg ikke kan isolere ECU-er så er det vanskelig å feilsøke dette".

 

Jeg har tidligere klaget over tungstartet bil og mistenker glødepluggene, men da sa han nå at da burde det ligget feilmelding på disse. Men han skulle ta en sjekk, men ga vel uttrykk for at sjekken ville bestå i å - ja, nettopp: starte bilen kald. Jeg antydet at det skulle gå an å teste glødepluggene ved å sammenligne spenningen på batteriet med spenningen på pluggene, men det var visst ikke mulig/noe poeng, sa han. (det er det som vises i denne videoen jeg hadde i tankene:

)

 

Luftfjæringen skulle han også sjekke, han sa da at kompressoren i seg selv ikke gir feilmelding (og det har han kanskje rett i?) så problemer med kompressoren vil gi seg til kjenne ved feilmeldinger fra andre systemer - treg heving/senking, etc.)

 

Webasto-feilmeldingene er det kanskje ikke så mye å gjøre med annet enn å slette dem? Han pratet i vei om at på Volvo-Webasto'en kunne man bytte enkeltdeler, mens på LR måtte hele Webasto eventuelt byttes ved feil.

 

Ventilasjonsfeilene var det han omtalte som "helt vanlig", så jeg fikk inntrykk av at han ikke hadde tenkt til å foreta seg så mye her...

 

 

Bilen står igjen der nede, og jeg fikk låne en Mitsubishi L200 pick-up... 'nuff said.

Jeg har tenkt til å la dem beholde bilen så lenge de vil, han sa vel også at det var mulig han ville/måtte ta den med til Bilbutikk1 da det virker som at han mener de har mer peiling på LR (og det stemmer vel).

 

Men om dere har kommentarer til feilmeldingene så fyr løs!

 

Vennlig hilsen

Christopher

 

PS. Stor takk til @chocolademan!

 

 

*HIGH SPEED CAN*

 

 

TERRAIN RESPONSE:- 1 FAULTS

-:U0421 - Invalid Data Received From Ride Level Control Module

 

INSTRUMENT PACK:- 2 FAULTS

-:U0132 - Lost Communication With Ride Level Control Module

-:U0159 - Lost Communication With Parking Assist Control Module

 

PARK BRAKE:- 0 FAULTS

 

ENGINE MANAGEMENT:- 1 FAULTS

-:P0196 - Engine Oil Temperature Sensor Circuit Range/Performance

 

AIRBAG:- 0 FAULTS

 

REAR DIFFERENTIAL:- 0 FAULTS

 

AIR SUSPENSION:- 1 FAULTS

-:C1A13 - Pressure does not decrease when venting gallery

 

STEERING ANGLE:- 0 FAULTS

 

TRANSFER BOX:- 0 FAULTS

 

AUTO BOX:- 0 FAULTS

 

ANTILOCK BRAKES:- 1 FAULTS

-:U0132 - Lost Communication With Ride Level Control Module

 

ADAPTIVE LIGHTING:- 0 FAULTS

 

 

 

*MEDIUM SPEED CAN*

 

 

AUDIO HEAD UNIT:- 0 FAULTS

 

FUEL BURNING HEATER:- 4 FAULTS

-:B1D29 - No start

-:B1D33 - Flame interruption during normal operation

-:B1D34 - Heater in lock out mode.

-:U1A44 - Fuel level

 

BODY CONTROL:- 3 FAULTS

-:B1B70 - Local interconnection network bus circuit 2

-:B1D01 - Right low beam circuit

-:U0155 - Lost Communication With Instrument Panel Cluster (IPC) Control Module

 

HEVAC:- 7 FAULTS

-:B1B74 - Front foot-defrost mode stepper actuator.

-:B1B75 - Front foot-face mode stepper actuator.

-:B1B76 - Front left air blend stepper actuator.

-:B1B77 - Front right air blend stepper actuator

-:B1B78 - System pressure

-:B1B82 - Rear air distribution stepper actuator.

-:B1B83 - Rear air blend stepper actuator

 

PARK DISTANCE:- 0 FAULTS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt det før - merkeverkstedene har alt for lett for bare å se på feilmeldinger og ikke gjøre en skikkelig fysisk kontroll av ting. Heller ikke når det kommer opp feilmeldinger! :angry:

 

Det kan være enkle årsaker til feil, og det kan være komplekse årsaker som ligger langt bakover i rekken av feilmeldinger. Et mer trent øye ser sammenheng i feilmeldingene og "fysiske" symptomer og kan dermed finne rotårsaken.

 

Jeg kan anbefale et grundig feilsøk hos Håvard Norheim, han har god greie på Disco3 - han øver seg bl a på min blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be ham å kikker i microcat om deler til webasto eller kontakter meg deler kan skaffes.

 

Lost comms error er ikke noen å bry seg om det skje av og til.

 

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødepluggfeil blir ikke logget i ecu. De må måles med multimeter e.l enkeltvis for å sykmelde/friskmelde.

Det lå jo flere feil relatert til kompressor også.

Slitedeler finnes til webasto, som regel er det koksing i brennkammer og problemer med glødeplugg/flammevakt. Link til beskrivelse her: http://skoda.workshop-manuals.com/octavia-mk2/index.php?id=3300

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil først begynne med å si at alle D3'z out there har feil. ikke alle har akkurat de samme feilene. mest kjente feilen på de fleste er Lost communication with whatever...

Det å få en liste med feilkoder er ikke altids like greit å tolke. min D3 har altid 3 eller 4 lost communication.. mot Ride level og gear box og Ipac og abs. Så dette ligger på Hcan. Jeg har skjekket opp hele canbussen i min bil. målt og fått ressultater uten noen feil funnet. leser av feil koder i ny og ne og sletter dem også. men de dukker alts opp. så da er det slik da at med min bil har den særegenheten med disse feilene.. så lenge jeg har desse og ingen andre feil koder så er bilen fresk og fin. men dukker det påå noe mere så vet jeg akkurat hva jeg kan utelukke. på en måte bilens "Personlige defekter"

 

Min tolkning av Fæilkoder:

 

*HIGH SPEED CAN*

-:C1A13 - Pressure does not decrease when venting gallery Tipper at lyd demperen til exos på kompressor er tett. eller exos ventil som ikke åpner.

 

ENGINE MANAGEMENT:- 1 FAULTS

-:P0196 - Engine Oil Temperature Sensor Circuit Range/Performance. Tyder på lednings feil til sensoren, eller at sensoren er ferdig og må byttes

 

TERRAIN RESPONSE:- 1 FAULTS

-:U0421 - Invalid Data Received From Ride Level Control Module : Tolker denne til at meldingen som ble mottatt hadde for mye støy så ecuen ignorerte beskjeden og ventet på ny, men logget det.

 

Ser det er logget feil på alle front og rear stepper actuator..

Funker styringen av hvor lufta kommer ut når du manuelt velger dette på Hevac?

 

Ser at her er det mye snå snadder å henge finga i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering:

 

Mekanikeren ringte meg i sted og sa han dessverre ikke får gjort så mye uten fullt diagnoseutstyr som de hadde tidligere da de var LR-forhandler (er det en slik T4-enhet han tenker på?).

Så jeg henter bilen i morgen tidlig, og leverer den igjen etter helgen til Bilbutikk1 i Moss som er bedre rustet til jobben.

Det han hadde konstatert, var at 2 glødeplugger var defekte...

I tillegg så er framre hjullagre byttet (se annen tråd).

Når det gjelder luftfjæringen, så har han en teori om en "dings" for framre luftfjærer, at det kan være en lekkasje her. Han snakker svensk så jeg hang ikke med på alt han sa, men dette var en dings med to slanger (til hver belg) pluss en luft/retur-slange. Og jeg tenker han kanskje er inne på noe, for hver morgen når jeg setter meg i bilen i garasjen og starter opp så ser jeg at fronten hever seg millimeter - jeg har trodd dette var helt normalt, og tenkte ikke over at det kanskje bare er fronten som hever seg.

 

Takk for veldig mange nyttige innspill!

 

Mvh

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder luftfjæringen, så har han en teori om en "dings" for framre luftfjærer, at det kan være en lekkasje her. Han snakker svensk så jeg hang ikke med på alt han sa, men dette var en dings med to slanger (til hver belg) pluss en luft/retur-slange. Og jeg tenker han kanskje er inne på noe, for hver morgen når jeg setter meg i bilen i garasjen og starter opp så ser jeg at fronten hever seg millimeter - jeg har trodd dette var helt normalt, og tenkte ikke over at det kanskje bare er fronten som hever seg.

Han snakker nok om fremre ventilblokk som henger i høyre hjulbue. Tar du av innerskjermen ser du den. Lukker ikke den skikkelig kan bilen sige foran over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det Peter du har kontakt med, main man på min så lenge de var forhandlere. Han har lang erfaring med disse bilene men det virker ikke som han har "knekt kodene" helt.

 

I disse garantisakene må du ikke akseptere forklaringer som at "dette er helt vanlig", ref mye lyd fra kompressor ....

 

Stå på! :)

 

PS! Det er for øvrig merkelig at de ikke selger bilene i bedre stand. De gambler nok en del på at kundene ikke merker det i tide eller at de ikke klager og reklamerer. Virker gjennomført, dessverre ...

Endret av Strider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...